Putsatkaa se auton kattokin!
Minulle on melkein käynyt samoin moottoritiellä. Edellä ajavasta autosta irtosi samanlainen jäätynyt lautta, joka iskeytyi juuri autoni eteen. Jos en olisi jarruttanut, niin lautta olisi osunut suoraan tuulilasiin. Tapauksen jälkeen olen aina putsannut autoni katon huolella. Kun autossa on nopeutta 100-120 km/h ja tuulilasi menee paskaksi, niin tilanne on oikeasti vakava. Videossa nopeutta "vain" 90 km/h.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008616445.html
Kommentit (25)
Sitten on näitä putsaamattomia, mitkä saavat lumet omalle tuulilasilleen, kun vähän jarruttavat ja näkyvyys on sen jälkeen usein nolla. Naureskeltiin kerran parkkihalliin tulevaa autoa, jolla oli puolet tuulilasista täysin ummessa. Ensisilmäyksellä katsoin, että on rapannut vaan kuskin puolen tuulilasista, viivasuorasti keskelle saakka ennenkuin huomasin, että sehän onkin katolta tullut sentin tasainen nuoskalumivaippa, mikä peitti toisen puolen lasista.
Yksi tuttu kertoi, että poliisit pysäyttivät hänet aikoinaan kerran, kun oli keskustassa siirtänyt autoaan raapattuaan vain pienen aukon tuulilasiin ja laittoivat putsaamaan koko auton ja lasit lumesta. Eivät edes sakottaneet, pitivät tarpeeksi suurena rangaistuksena sitä, että joutui kuluttamaan aikaansa auton putsaamiseen. Sen jälkeen putsasi sen aina kunnolla ennen ajoon lähtöään.
Puhdistan jo yllän. Jos ajan pakulla niin en todella yletä. Henkilöautosta toki aina puhdistan.
En naarmuta auton maalipintaa lumiharjalla sen takia, että takana oleva ei osaa pitää turvaväliä.
Heillä, jotka eivät putsaa autoaan lumesta on myös vaikeaa kytkeä ajovalot päälle.
Mistähän se kertoo?
En jos ei tukessin kattolumi kuormien riskiraja ei ylity, riittää kun on kaksi ananmunan kokoista aukkoa tuulilasissa.
Vierailija kirjoitti:
En naarmuta auton maalipintaa lumiharjalla sen takia, että takana oleva ei osaa pitää turvaväliä.
Et sitten katsonut linkin videota?
Liikennenuvostarfi patteriautoilija kirjoitti:
En jos ei tukessin kattolumi kuormien riskiraja ei ylity, riittää kun on kaksi ananmunan kokoista aukkoa tuulilasissa.
Niin minäkin tein siihen saakka, kunnes osui melkein kohdalle. Ja turvaväli on (ja oli) riittävä.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Heillä, jotka eivät putsaa autoaan lumesta on myös vaikeaa kytkeä ajovalot päälle.
Mistähän se kertoo?
Patteriautoilijasta joka yrittää epätoivoisesti päästä Litlin ilmaiseen lataukseen.
Jätetään patterivehkeet vain tyttelien iloksi.
En putsaa, ei kiinnosta mitä takana ajavalle pöljälle käy. Olen juuri päässyt vankilasta ja haluan takaisin sinne.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tämä rekoille yms.
Sinne rekan katollehan onkin vielä helpompi päästä putsailemaan lumia...
Jos auton katolla on lunta, on silloin talvi ja motarilla talvirajoitukset.
AP on siis ajanut ylinopeutta ja liian lyhyellä turvavälillä, jos edessään 120km/h ajaneesta autosta on muka meinannut lentää jäätä hänen tuulilasiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En naarmuta auton maalipintaa lumiharjalla sen takia, että takana oleva ei osaa pitää turvaväliä.
Et sitten katsonut linkin videota?
Vastasin käytännön näkökulmasta. Tuollaisen videon marginaalitapauksen vuoksi vielä vähemmän haluan naarmuttaa autoani.
Kannattaa myös putsata se peräsin, eli rekkari.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös putsata se peräsin, eli rekkari.
Jos aikoo perseillä, niin ehkä silloin on syytä jättää rekkari piiloon?
Ei kyse ole vain siitä mitä muille voi tapahtua vaan myös itselle. Nuorena ja typeränä lähdin moottoritielle paksu suojalumikerros auton katolla sillä ajatuksella että mitä se siellä haittaa. Sehän suli matkan aikana niin että vesi tulvi tuulilasilleni ja ajoin hetken sokkona. Todella vaarallinen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on näitä putsaamattomia, mitkä saavat lumet omalle tuulilasilleen, kun vähän jarruttavat ja näkyvyys on sen jälkeen usein nolla. Naureskeltiin kerran parkkihalliin tulevaa autoa, jolla oli puolet tuulilasista täysin ummessa. Ensisilmäyksellä katsoin, että on rapannut vaan kuskin puolen tuulilasista, viivasuorasti keskelle saakka ennenkuin huomasin, että sehän onkin katolta tullut sentin tasainen nuoskalumivaippa, mikä peitti toisen puolen lasista.
Yksi tuttu kertoi, että poliisit pysäyttivät hänet aikoinaan kerran, kun oli keskustassa siirtänyt autoaan raapattuaan vain pienen aukon tuulilasiin ja laittoivat putsaamaan koko auton ja lasit lumesta. Eivät edes sakottaneet, pitivät tarpeeksi suurena rangaistuksena sitä, että joutui kuluttamaan aikaansa auton putsaamiseen. Sen jälkeen putsasi sen aina kunnolla ennen ajoon lähtöään.
Mulle kävi noin kun pysähdyin liikennevaloissa. Auton katolla ollut lumi valahti tuulilasille, en nähnyt yhtään mitään ja sitä oli niin paljon etteivät lasinpyyhkijät jaksaneet siivota pois. Piti vähän kauhoa käsin enempiä pois jotta näin jatkaa matkaa.
Muuten olen sitä mieltä, että lumi häviää katolta ajon aikana ihan itsestäänkin. Eiväthän bakut ja kuormuritkaan putsaa katolla olevia lumia ja sieltä sitä vasta paljon tulee.
En koskaan. Lumi saa pöllytä ysitielle.
Vaikea putsata, jos on jäätynyt kiinni.