Miksi kipeää raajaa on jumpattava?
Tuskin se sillä jumpalla paranee.
Esim murtunut käsi ei liikunnalla tule ehjäksi.
Silti lääkärit huutavat kilpaa, että muista jumapata kättä.
Tai vahingoittunut kipsattu jalka, ei liikunnalla parane. Vaan sillä kipsissäololla.
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:37"]
Jumppa ehkäisee lihasten surkastumista.
[/quote]
Mitä pirua niillä lihaksilla tekee, kun raaja on paketissa, ei sitä pysty käyttämään kuitenkaan.
Ja vahvat lihakset tukevat luuta. Esimerkiksi mä oon saanut mun alaselkävaivat kuntoon syvien keskivartalolihasten vahvistamisen avulla. Murtumia tai pullistumia ei tokikaan mulla ollut, mutta samalla tavalla ne lihakset auttavat niitä murtuneita luita eheytymään. :)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:37"]
[/quote]
Mitä pirua niillä lihaksilla tekee, kun raaja on paketissa, ei sitä pysty käyttämään kuitenkaan.
[/quote]
Ei se raaja koko loppuelämää tule kipsissä olemaan.
Sen kipsin poiston jälkeen niillä lihaksilla tekee aika paljon. :D miten pystyt kuntoutumaan, jos kipsin sisällä ei enää ole lihaksia auttamassa?
Niin siis onko nyt kyse siitä, että raajassa on kipsi ja silti pitäisi jumpata? Tokikaan niitä lihaksia ei pysty kipsin alla vahvistamaan, koska koko kipsin ideahan on pitää raajaa mahdollisimman liikkumatta jotta luu pääsee paranemaan, mutta kyllähän se raaja tarvitsee sen verran liikettä, että imunesteet lähtee liikkeelle ja turvotus vähenee esimerkiksi sormista tai varpaista. Liike auttaa tähän.