Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkästään kavereiden kutsuminen häihin? (Ei perhettä)

Vierailija
04.10.2025 |

Minä ja avomieheni haluttiin pitää pienet ja melko spontaanit häät (varattiin kirkko muutama viikko sitten) ja suunnitelmissa on kahvit meillä kotona sen jälkeen. Päätettiin että kutsutaan meidän läheisimmät ystävät eikä ollenkaan perhettä. Halutaan rennot häät ja kaverit auttavat myös meidän kolmen lapsen kanssa seremonian aikana. Asutaan mun miehen kotimaassa Ruotsissa ja koko mun perhe on Suomessa. Kummankaan perhe ei tiedä asiasta mitään, mutta meidän kaverit on vähän ihmetellyt sitä että edes mieheni äiti ei tule olemaan paikalla ja sanoivat että hän tulee varmasti olemaan pettynyt. Meillä on ihan hyvät välit anopin kanssa mutta hän on myös aika hössöttäjä ja tulisi tekemään koko hääasiasta isomman jutun kuin me toivotaan. Meillä on kuitenkin asiasta nyt hieman huono omatunto koska tiedetään että hän haluaisi ehdottomasti olla mukana. Onko ilkeää olla kutsumatta perhettä jos kuitenkin kutsuu ystäviä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo aika kamalaa. Jos siskoni menisi naimisiin, eikä minua kutsuttaisi häihin, olisin todella ihmeissäni. Eri asia sitten, jos vihitään vain maistraatissa, eikä ole mitään juhlia. 

Vierailija
2/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin että mies on joku vaimonhakkaaja joka eristää sut kaikesta entisestä elämästä. 

kutsukaa viikkoa ennen rennolla tyylillä niin että eivät osaa hössöttää 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää edes kahvittelemaan tai muuten juhlistamaan häitänne perheiden kanssa. Ehkä eivät silloin ota niin paljoa nokkiinsa. 

Vierailija
4/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi kutsunut edes kavereita. Vain naapurin Repen.

Vierailija
5/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraarissa kun vihitään niin kukaan ei ota nokkiinsa. Avioituminenhan on hieno juttu.

Vierailija
6/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunnan oma asia. Sitä fiksut kunnioittaa. Muunlaiset nyt ottaa nokkiinsa kaikesta ja saavat järjestää omat avioitumisensa kuinka parhaaksi näkevät.

Vierailija
7/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän kaikki on kai ok. Mutta minusta tuo on todella ikävä teko. Jos omat lapseni tekisivät noin, niin kyllä sillä olisi vaikutusta suhtautumiseeni heihin. Aika loukkaavaa.

Vierailija
8/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatte pitää juuri sellaiset häät kuin haluatte. Yksi tuttu meni vuosi sitten naimisiin. Heidät vihittiin maistraatissa ja läsnä oli vain miehen vanhemmat, naisella huonot välit (lähes katkenneet) vanhempiinsa. Myöhemmin pitivät juhlat joihin kutsuttiin vain kavereita ja sisarukset.

Voittehan myöhemmin, kun käytte Suomessa, pitää täällä asuville läheisille kahvitilaisuuden.

Vierailija
9/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin kutsuisin omiin häihini vain naapurin Laten.

Vierailija
10/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli häät pienellä porukalla ilman sukulaisia. Ei olla kumpikaan kovin paljoa tekemisissä perheiden kanssa ja ne asuvat kaukana (omani toisella puolella Suomea, puolison ulkomailla). 

Meillä oli maistraattivihkiminen jossa läsnä 5 lähintä ystävää. Kaikki pukeutuneina hienosti. Vihkimisen jälkeen tarjottiin vieraille neljän ruokalajin illallinen juomineen kivassa ravintolassa. Siinä pidettiin parit lyhyet puheet ja iltaa jatkettiin cocktailien merkeissä jonka jälkeen mentiin hotellin sviittiin viettämään hääyötä. Kerrassaan täydelliset pikkuhäät, tunnelma oli todella hieno ja ennenkaikkea täysin stressitön. 

Vierailija
11/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatte pitää juuri sellaiset häät kuin haluatte. Yksi tuttu meni vuosi sitten naimisiin. Heidät vihittiin maistraatissa ja läsnä oli vain miehen vanhemmat, naisella huonot välit (lähes katkenneet) vanhempiinsa. Myöhemmin pitivät juhlat joihin kutsuttiin vain kavereita ja sisarukset.

Voittehan myöhemmin, kun käytte Suomessa, pitää täällä asuville läheisille kahvitilaisuuden.

Tuo onkin ihan ok ratkaisu, kutsutaan vanhemmat poislukien jos on välit jostain syystä katkenneet täysin. 

Tuosta jälkikäteisestä kahvitilaisuudesta tulee tunnelma, että halutaan vielä keittää kuppi kahvia, jotta suku tulee häälahjojen kanssa.

Vierailija
12/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli häät pienellä porukalla ilman sukulaisia. Ei olla kumpikaan kovin paljoa tekemisissä perheiden kanssa ja ne asuvat kaukana (omani toisella puolella Suomea, puolison ulkomailla). 

Meillä oli maistraattivihkiminen jossa läsnä 5 lähintä ystävää. Kaikki pukeutuneina hienosti. Vihkimisen jälkeen tarjottiin vieraille neljän ruokalajin illallinen juomineen kivassa ravintolassa. Siinä pidettiin parit lyhyet puheet ja iltaa jatkettiin cocktailien merkeissä jonka jälkeen mentiin hotellin sviittiin viettämään hääyötä. Kerrassaan täydelliset pikkuhäät, tunnelma oli todella hieno ja ennenkaikkea täysin stressitön. 

Oliko äitisi samaa mieltä?

Vierailija
13/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko äitisi samaa mieltä?

Oli, hän on aikuinen ihminen eikä kiukuttele siitä että menimme naimisiin omalla tavallamme. Hän tietää että olen introvertti (kuten miehenikin) eikä perinteiset hääjuhlat todellakaan ollut meille vaihtoehto. 

Vierailija
14/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän kyllä ja mietittiinkin että kutsuttaisiin vaan miehen vanhemmat jotka nyt asuvat lähellä mutta teemme sen siinä tapauksessa vain siitä syystä että emme halua satuttaa heidän tunteitaan. Itselleni tulee epämukavampi olo jos he ovat mukana koska tilaisuudesta tulee jotenkin heti virallisempi ja vaikka meillä ihan hyvät välit onkin niin olemme myös todella erilaisia. Minä (ja mies) halutaan rennot pienet häät enkä niin tykkää huomion keskipisteenä olemisesta. Pelkkien parhaiden kavereiden seurassa tunnen oloni vapaammaksi kuin jos appivanhemmat on mukana. Samalla en halua myöskään välejä pilata tai ketään syvästi loukata.

/Ap

Vierailija
15/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo aika kamalaa. Jos siskoni menisi naimisiin, eikä minua kutsuttaisi häihin, olisin todella ihmeissäni. Eri asia sitten, jos vihitään vain maistraatissa, eikä ole mitään juhlia. 

Minun siskoni on mennyt naimisiin kaksi kertaa eikä ole kutsunut perhettään häihinsä.

Vierailija
16/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän kyllä ja mietittiinkin että kutsuttaisiin vaan miehen vanhemmat jotka nyt asuvat lähellä mutta teemme sen siinä tapauksessa vain siitä syystä että emme halua satuttaa heidän tunteitaan. Itselleni tulee epämukavampi olo jos he ovat mukana koska tilaisuudesta tulee jotenkin heti virallisempi ja vaikka meillä ihan hyvät välit onkin niin olemme myös todella erilaisia. Minä (ja mies) halutaan rennot pienet häät enkä niin tykkää huomion keskipisteenä olemisesta. Pelkkien parhaiden kavereiden seurassa tunnen oloni vapaammaksi kuin jos appivanhemmat on mukana. Samalla en halua myöskään välejä pilata tai ketään syvästi loukata.

/Ap

Tätini ilmoitti naimisiin mennessään että on pienet häät ilman sukulaisia. Myöhemmin hääkuvista paljastui että häihin olikin kutsuttu sulhasen vanhemmat ja sisarukset. Eli joko kaikki tai ei ketään, ja joku pahoittaa silti aina mielensä.

Vierailija
17/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattehan te pitää sellaiset häät kuin haluatte. 

Normaalisti kyllä ihminen on rennoimmillaan oman perheen seurassa, mutta teillä ilmeisesti ei. Itsellä omat ja miehen vanhemmat olisivat olleet sitten vaikka ainoat kutsutut, jos olisimme halunneet järjestää häät vain muutamalle ihmiselle, vaikka ei anopin kanssa ihan maailman parhaat välit olleetkaan. 

Vierailija
18/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin anoppi oli niin loukkaantunut kun me mentiin maistraatissa naimisiin. Se vähän vieläkin odottaa et järkkäisin juhlia näin melkein 20 vuoden jälkeen.. mut mä en ole sellanen et haluan olla juhlien keskipiste. Mun synttäreitäkin on viimeksi juhlittu vieraiden kera varmana kun täytin 10v ja nyt olen yli 40v. 

Vierailija
19/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on kaikki ok. mutta ei pidä ihmetellä, jos anoppi haluaa ottaa etäisyyttä perheeseen. Tuo on selvä viesti ja osoitus miehen äidille, ettei hän kuulu teidän perheeseen/ystäväpiiriin. 

Vierailija
20/30 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun oma perheesi ei pääse paikalle, niin sitten ei kutsuta miehenkään perhettä, joka asuu lähempänä. Sellainen bridzilla siellä taas 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi