Fibromyalgia
Sairastatko FIBROMYALGIAA ja miten olet pärjännyt sairauden kanssa? Itselläni sairaus on jokseenkin hankala ja kivulias varsinkin nyt kun on kosteaa ja lämmintä sekä sään vaihtuessa nopeasti. Kivut ovat milloin missäkin, välillä ei oikein väveleminenkään onnistu.
Kommentit (17)
Minulla on koko kehon kokonaisvaltaista kipua. Aamut on pahimpia, vaikeuksia päästä sängystä ylös ja wc:hen, kun jokainen liike on tuskaa. Mutta liikkuminen myös auttaa, kun sinnikkäästi laittaa jalkaa toisen eteen niin helpottaa. Pääsen aamuisin noin 20 minuutissa siihen kuntoon että kävelen suht normaalin näköisesti hitautta ja rappusia lukuunottamatta. Pitkät paikalla olot, bussissa istuminen, lounastauko jäykistää mutta kun menee sitkeästi eteenpäin niin helpottaa vähän ajan päästä. Mulla ei ole diagnoosia, kipujen syytä selvitellään.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:02"]Miten olet saanut diagnoosin ja mitä tutkimuksia sinulle on tehty? Onko esim. borrelioosi tutkittu?
[/quote]
Borrelioosi tutkittiin. Sain lähetteen Tyksiin fysiatrille joka sitten vihjailtuani, että olen luullut , että minulla on reuma, teki tutkimukset kipupisteisiin ja sairaus varmistui fibromyalgiaksi. Sitä ennen kävin kahdesti hermoratatutkimuksissa ja kerran ortopedilla, mutta ei niistä löytynyt vastauksia.
Terveyskeskuslääkäri ei fibromyalgiadiagnoosia pysty tekemään, ei edes ole välineitä vaikka sairauden usein tunteekin. Minunkin sairauden tunnisti 'roskakoppadiagnoosiksi'.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:15"]Terveyskeskuslääkäri ei fibromyalgiadiagnoosia pysty tekemään, ei edes ole välineitä vaikka sairauden usein tunteekin. Minunkin sairauden tunnisti 'roskakoppadiagnoosiksi'.
[/quote]
Sitähän se fibromyalgia on, roskakoppadiagnoosi. Se on henkisesti häiriintyneiden keski-ikäisten naisten "joka paikka kipeä" -tauti.
Kerran minun piti mennä hammaslääkäriin koska en voinut haukotella leukanivelen ollessa toisella puolella niin kipeä ja luulin sen olevan pois paikoiltaa. Toisen kerran taas toinen korvani oli hyvin kipeä ja lopuksi kuin puukolla olisi isketty korvaan. Soitin terveyskeskukseen ja käskettiin näytille, mutta korvassa ei näkynyt mitään. Toinen korva tuli 2 pv päästä myön kipeäksi ja silloin ymmärsin rauhallisesti hieroa korvan tienoota ja kipu meni ohi. Hierominen monasti auttaa ainakin pahimmissa kivuissa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:02"]Miten olet saanut diagnoosin ja mitä tutkimuksia sinulle on tehty? Onko esim. borrelioosi tutkittu?
[/quote]
Borrelioosi tutkittiin. Sain lähetteen Tyksiin fysiatrille joka sitten vihjailtuani, että olen luullut , että minulla on reuma, teki tutkimukset kipupisteisiin ja sairaus varmistui fibromyalgiaksi. Sitä ennen kävin kahdesti hermoratatutkimuksissa ja kerran ortopedilla, mutta ei niistä löytynyt vastauksia.
[/quote]
Minulla melkein samanmoinen tausta
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:15"]Terveyskeskuslääkäri ei fibromyalgiadiagnoosia pysty tekemään, ei edes ole välineitä vaikka sairauden usein tunteekin. Minunkin sairauden tunnisti 'roskakoppadiagnoosiksi'.
[/quote]
Sitähän se fibromyalgia on, roskakoppadiagnoosi. Se on henkisesti häiriintyneiden keski-ikäisten naisten "joka paikka kipeä" -tauti.
[/quote]
Taidat kaikessa viisaudessasi olla lääkäri tai ainakin kuvittelet niin. Että onnea vaan urallesi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:15"]Terveyskeskuslääkäri ei fibromyalgiadiagnoosia pysty tekemään, ei edes ole välineitä vaikka sairauden usein tunteekin. Minunkin sairauden tunnisti 'roskakoppadiagnoosiksi'.
[/quote]
[/quote]
Taidat kaikessa viisaudessasi olla lääkäri tai ainakin kuvittelet niin. Että onnea vaan urallesi.
[/quote]
Taudin suomenkielinen nimi on pehmytkudoskipuilu.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:03"]
Minulla on koko kehon kokonaisvaltaista kipua. Aamut on pahimpia, vaikeuksia päästä sängystä ylös ja wc:hen, kun jokainen liike on tuskaa. Mutta liikkuminen myös auttaa, kun sinnikkäästi laittaa jalkaa toisen eteen niin helpottaa. Pääsen aamuisin noin 20 minuutissa siihen kuntoon että kävelen suht normaalin näköisesti hitautta ja rappusia lukuunottamatta. Pitkät paikalla olot, bussissa istuminen, lounastauko jäykistää mutta kun menee sitkeästi eteenpäin niin helpottaa vähän ajan päästä. Mulla ei ole diagnoosia, kipujen syytä selvitellään.
[/quote]
tulee mieleen montakin vaivaa mikä voi tuollaista aiheuttaa. Yksi on selkärankareuma, kulumat nivelissä, plantaarifaskiitti, kilpirauhasen vajaatoiminta, hormoniepätasapaino, homealtistus, kasvain päässä.
Minulla oli juuri samat oireet. Aamulla ei pystynyt kävelemään mutta helpotti pian ylös nousemisen jälkeen. Oireet kestivät vuosia ja paheni lopulta etten kivun vuoksi voinut kävellä yhtään. Päästä löytyi suuri kasvain. Kasvain leikattiin ja nyt on jälkihoidot päällä; hormonikorvaukset yms. Ja kivut ovat alkaneet helpottamaan.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:15"]Terveyskeskuslääkäri ei fibromyalgiadiagnoosia pysty tekemään, ei edes ole välineitä vaikka sairauden usein tunteekin. Minunkin sairauden tunnisti 'roskakoppadiagnoosiksi'. [/quote] Sitähän se fibromyalgia on, roskakoppadiagnoosi. Se on henkisesti häiriintyneiden keski-ikäisten naisten "joka paikka kipeä" -tauti.
[/quote]
Ja höps, roskaa on vain sun aataminaikuiset juttusi. Fibromyalgialle on ollut diagnostiset kriteerit olemassa jo vuodesta 1990.
Fibromyalgiani on hyvin herkkä sääilmiöille. Esim. Jos on tulossa pohjoinen ilmanvirtaus tunnen sen jo jäykkyytenä ja kipuiluna kropassani. Olen ollut joitakin kertoja Kanarialla tämän sairauden aikana enkä ole siellä kipuillut ollenkaan. Viime kerrallakin olin kuukauden Teneriffalla enkä sinä aikana ollut yhtään kipeä. Syy on subtrooppinen ilmasto, joka on todistettu terveellisemmäksi kuin muut. Kertoessani lääkärilleni tämän hän sanoi "siellähän ne muutkin käyvät hoitamassa itseään" eikä tämä toteudu ainoastaan tämän sairauden kohdalla. Toivottavasti kaikki saavat edes jonkinlaista apua sairauteensa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:15"]Terveyskeskuslääkäri ei fibromyalgiadiagnoosia pysty tekemään, ei edes ole välineitä vaikka sairauden usein tunteekin. Minunkin sairauden tunnisti 'roskakoppadiagnoosiksi'. [/quote] Sitähän se fibromyalgia on, roskakoppadiagnoosi. Se on henkisesti häiriintyneiden keski-ikäisten naisten "joka paikka kipeä" -tauti.
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä. Olen itsekin kipupotilas, jolla on juuri näitä oireita; ei pääse liikkeelle aamuisin, kun nousee sängystä. Jalat ja lihakset muutenkin vetreytyvät 30 minuutissa paremmiksi. On selkäkipuja, päänsärkyjä, faskiitteja ympäri kehoa (tutkitustikin). On kausia, jolloin kivut ovat pahempia, on kausia jolloin kokonaan pois.
Tutkittiin pitkään selkärankareumana ja kipuja on hoidettu lääkkeillä. Itse olen huomannut, että liikkuminen on parasta lääkettä, pitää lähteä vaikka olisi kuinka kipeä. Nukkumine ja kevyesti kasvisten syöminen myös.
Pelkäsin loppumetreillä, että reumalääkäri päätyy fibromyöagiadiagnoosiin. Huh, eivät sopineet kipupisteet siihen!
Olen vakuuttunut, että koen vain kipuna pitkäaikaisen stressin, masentumisherkän mielenlaatuni. Lisäksi kudostyyppi on altis tulehduksille, joten se tekee osansa. Ja todellakin olen keski-ikäinen, häiriöalttiin mielenterveyden omaava nainen! Pidän visusti omana tietonani milloin tunnen kipuja. Kyllä se kivun kokemus on ihan todellinen, mutta alkuperäinen syy on henkinen.
Se on varmaan henkistä sinulla koska kipupisteitä löytynytkään. Älä sitten anna kommentteja fibromyalgiasta jos et ole saanut diagnoosia.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:03"]Minulla on koko kehon kokonaisvaltaista kipua. Aamut on pahimpia, vaikeuksia päästä sängystä ylös ja wc:hen, kun jokainen liike on tuskaa. Mutta liikkuminen myös auttaa, kun sinnikkäästi laittaa jalkaa toisen eteen niin helpottaa. Pääsen aamuisin noin 20 minuutissa siihen kuntoon että kävelen suht normaalin näköisesti hitautta ja rappusia lukuunottamatta. Pitkät paikalla olot, bussissa istuminen, lounastauko jäykistää mutta kun menee sitkeästi eteenpäin niin helpottaa vähän ajan päästä. Mulla ei ole diagnoosia, kipujen syytä selvitellään.
[/quote]
Onko aamuisin kivut enemmän läsnä kuin jäykkyys? Vai aiheuttaako jäykkyys kipuja? Kuulostaa nimittäin aivan eräältä lihassairaudelta.
Olen saanut selkeitä fibromyalgian oireita aloitettuani kolesterolilääkityksen (pravastatiini). Lääkityksen alettua mulle tuli järkyttävän kipeät "pisteet" polvien sisäsivuille, reiteen pakaran alaosaan ja olkapäihin. Kipu esti esim. kyykistymisen ja käsivarsien ojentamisen sivuille. Muutamassa viikossa kivut lievenivät, nyt aamuisin kestää puolisen tuntia ennenkuin lihakset ovat "toimintakuntoiset". Jalkapohjat ovat toisinaan myös hyvin arat. En ole käynyt lääkärissä oireiden vuoksi, koska syynä on varmaankin tämä lääkitys.
Onko akillesjänteiden krooninen tulehdus myös fibron oire?
Olen keski-ikäinen nainen, en ole masentunut, mutta työni on kovin stressaavaa.
Fibromyalgiaa hoidetaan mm. sauvakävelyllä.
Miten olet saanut diagnoosin ja mitä tutkimuksia sinulle on tehty? Onko esim. borrelioosi tutkittu?