Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutsuvatko vanhempanne teitä nimeltä?

Vierailija
02.07.2015 |

Niin eli käyttävätkö teistä etunimeä, lempinimeä vai jotain muuta?

Omat vanhemmat puhuvat minusta joka yhteydessä vain "lapsena". Eli 95% ajasta ei kutsuta nimeltä, eikä käytetä sanamuotoa josta ilmenisi sukupuoli. Aina vaan "lapsi". Esimerkiksi isäni puhuu kavereilleen minusta lapsena, vaikka hänen kaverinsa ovat tunteneet minut pienestä lähtien ja olemme aina olleet tekemisissä ("mennään lapsen kanssa keilaamaan"). Mikähän vika etunimessäni on?

Ja tarkennukseksi että olen jo lähes 30-vuotias. Onko tämä outoa vai normaalia? Mietityttää vain.. :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutaan etunimellä. Outoa vanhemmilta antaa nimi jota ei sitten itse "kehdata" käyttää....

Vierailija
2/11 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä sanoi mua aina likaksi, likka sitä ja likka tätä. Joskus mietin että tietääkö se edes mun nimeä, olin kuitenkin sen ainut tytär. Isä kuoli just ennen kuin täytin neljäkymmentä ja nykyään kaipaan sitä likka-sanaa, sen sanan kuuleminen saa minulla nykyään välillä ihan kyyneleet silmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus kaverilta kuullut että toinen vanhempi ei ole koskaan kutsunut häntä etunimellään. Mut ei kai se kamalan yleistä ole. Minua on aina kutsuttu vain etunimelläni. :)

Vierailija
4/11 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat kutsuu mua nimellä tai lempinimellä. Lapsena oltiin muksuja.

Vierailija
5/11 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempinimel, koska syntymäst asti sil nimel kutsuttu

Vierailija
6/11 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempinimellä tai lapsilleni puhuu "teidän äidistä".

Vierailija
7/11 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 17:37"]

Mun isä sanoi mua aina likaksi, likka sitä ja likka tätä. Joskus mietin että tietääkö se edes mun nimeä, olin kuitenkin sen ainut tytär. Isä kuoli just ennen kuin täytin neljäkymmentä ja nykyään kaipaan sitä likka-sanaa, sen sanan kuuleminen saa minulla nykyään välillä ihan kyyneleet silmiin.

[/quote]

Kuulostaa hellyyttävältä ^_^

Vierailija
8/11 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimellä vanhemmat mua kutsuvat.

Vierailija
9/11 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ovat kutsuneet mua yhteensä enemmän siskoni nimellä ja siskoani minun nimellä, kuin oikeilla nimillämme.

Mikähän psykologinen juttu tuossakin on takana. Ja siskoni ei-mieluisia poikaystäviä AINA väärillä nimillä kanssa.

Vierailija
10/11 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas rasittaa että ristimänimeni takia minua kiusattiin koko ikäni koulussa, joten aikuiseksi tullessani vaihdoin nimeni sellaiseen normaalimpaan joka ei herätä kummastelua. Osaksi myös siksi koska nimi toi mieleen aina kaikki ikävät kiusaamistilanteet. No, siitä (vaihdosta) on jo päälle 15 vuotta mutta vanhemmat kutsuvat edelleen sillä alkuperäisellä. Ymmärrän että he itse tykkäävät nimestä mutta olisi mukavaa jos voisivat kunnioittaa minun pyyntöäni ja kutsua nykyisellä virallisella nimelläni.

Vierailija
11/11 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erunimellä. Minulla on kolme siskoa, joten se on kailkein selkeintä.