Vauva 8kk herättää vieläkin öisin parin tunnin välein
Onko ihan normaalia että 8kk ikäinen vauva ei vielä kertaakaan ole nukkunut kokonaista yötä? Vauvasta hän on herättänyt öisin 2-3 tunnin välein, ihan muutaman kerran on saattanut olla yössä esim. 4-5 tunnin yhtäjaksoinen pätkä, mutta siitäkin on jo kuukausia.
Vauva siis pärähtää täyteen itkuun puoliunessa monta kertaa yössä, mutta ei rauhoitu itsekseen, vaan saattaa joko tyytyä asennon vaihtoon ja tuttiin tai jos se ei auta, nukahtaa kyllä heti kun saa juoda maitoa. Vesi ei kelpaa. Tämänikäinen ei varmasti enää yöpulloa tarvitse, mutta miten vierottaa tästä ilman että naapurit saavat huudosta slaagin?
Olen lukenut vaikka kuinka monta vauvan uniopasta ja joku tassuttelu vaan ärsyttää vauvaa, ei todellakaan rauhoitu siihen. Jos hänen antaa itkeä, hän huutaisi ja itkisi itsensä ihan läkähdyksiin, on todella tulinen muutenkin luonteeltan. En siis usko että rajukaan huudatusunikoulu toimisi, enkä sitä kyllä edes haluaisi kokeilla.
Päivärytmimme on hyvä, iltarutiinit aina samat, ja hän nukahtaakin aina tosi hyvin ilman nukutteluja omaan sänkyyn, joka on meidän makuuhuoneessamme. Mutta sitten yöllä se huuto aina alkaa. Kiinteiden aloittamista odotin kuin kuta nousevaa, mutta ei ollut yöuniin mitään vaikutusta. Alan olla aika loppu...
Kommentit (26)
Se onkin ainut mitä ei olla vielä kokeiltu. Ollaan ajateltu että olisi vielä raskaampaa juosta monta kertaa yössä viereiseen huoneeseen. Mutta kai se täytyy jaksaa sitäkin koettaa...
On normaalia. Minä siirsin yksivuotiaan omaan huoneeseen kun ajattelin, että se helpottaisi mutta ei. Nyt lapsi on 2v 2kk. Ja on koko elämänsä aikana nukkunut viisi kokonaista yötä...... Tsemppiä.
Sama ongelma täällä. Vauva vähän reilu 7 kk ja nukahtaa illalla hyvin itsekseen, mutta herää sitten viim. klo 23 ja siitä eteenpäin kahden tunnin välein ja nukahtaa vain rinnalle.. Esikoinen alkoi nukkumaan öitä heräilemättä jo 6 kk:n iässä. Kaikki vinkit otetaan täälläkin vastaan!
Meillä poika herätti kahden tunnin välein reilut kaksi ensimmäistä vuotta. Töissäkin piti käydä, eikä mies suostunut heräilemään öisin. Lapsiluku jäi yhteen.
Vauva herätti 1-2 tunnin välein vähän yli vuoden ikään saakka, mutta kyllä se siitä sitten helpotti aika nopeasti. Tiedän, ettei tämä lohduta ja olin itse aivan loppu juurikin vauvan ollessa 8-10kk - kuvittelen etten enää ikinä saa nukkua, mutta kyllä se taas loppujen lopuksi siitä. Kaikki kokeilemani unikoulut/ tassuhoidot yms vain pahensivat tilannetta (huudatusunikouluun en kuitenkaan lähtenyt). Paljon tsemppiä ja kyllä pikkuinen jossain vaiheessa nukkuu. Älä arkaile pyytää apua, josko välillä pääsisit edes päiväunille :)
Anna vaan suosiolla sitä maitoa, jos kerran nukahtaa takaisin.
Oi ei jos tätä jatkuu vielä pitkäänkin :( Mies hoitaa onneksi 1-2 yötä viikossa, mutta minulle on kehittynyt jo pieniä uniongelmia kun on niin pitkään nukkunut pätkissä. En enää osaa nukkua yötä heräämättä vaikka saisinkin, tosin herään vain 1-2 kertaa silloin kun en ole "yövuorossa" joten nukun toki vähän paremmin. Lisäksi aamuyöstä alkaa oleen vaikeeta saada itsellä unta monen heräämisen jälkeen, vaikka olen tosi väsynyt. Siinä sitten horrostellaan ja odotetaan seuraavaa herätystä...
Olen päivisin ihan tolkuttoman väsynyt kun yön aikana ei taida kovin monesti päästä itse siihen syvän unen vaiheeseen. Poika nukkuu onneksi päivisin ihan ok päikkärit, yhteensä n. 3 tuntia 2-3 kerran pätkissä. Ja silloin pääsääntöisesti nukahtaa itse ilman kummempia nukutusoperaatioita, tutti suuhun, hetki pään silitystä ja nyt nukutaan. Joskus joutuu käydä laittamassa tuttia suuhun muutamaan kertaan ennen kuin nukahtaa.
Onko teillä muilla vielä yöllä pullo käytössä, maitoa/vettä? Poika syö päivisin tosi hyvin, ja illalla oikein vielä tankataan puuroa ja maitoa, mutta aamuyöstä tuntuu silti olevan jo oikeasti nälkä kun maitoa menee reilu desi ihan hetkessä. Mahavaivoja ei mun mielestä hänellä ole, eikä mitään allergioitakaan.
Mä imetin öisin yli vuoden ikään saakka, mutta toisinaan mies otti ohjat yöksi niin, että menin toiseen huoneeseen nukkumaan ja mies toi vauvan (tuolloin juuri 8-10kk ikäinen) 3-4h välein imetettäväksi, jolloin pääsin edes välillä siihen syvään uneen. Helpotti edes vähän! Tuttia ei ollut käytössä. Hitsi tosiaan kun en osaa yhtään mitään vinkkejä antaa, mutta sen verran, että mullakin meni oma unirytmi ihan sekaisin ja nukkuminen oli hankalaa vielä silloinkin kun lapsi jo nukkui viisikin tuntia putkeen, mutta tilanne korjaantui itsekseen parissa kuukaudessa!
Anna vauvalle enemmän ruokaa päivällä ja illalla esim vauvojen valmispuuroa. Nälkä pysyy pidempään poissa. Hedelmäsoseilla ja kasvissoseilla vauva ei pysy kylläisenä kauaa.
Kyllä minä olen antanut yötissiä vielä tuossa iässä, että saa itsekin joskus nukkua. Oppikin sitten nukkuun vieressä, mikä oma sotkunsa sitten. Mutta kun joskus on vaan selviydyttävä seuraavaan aamuun tai iltaan, niin tekee ratkaisuja, jotka siinä hetkessä auttaa. Anna siis maitoa, jossiitä apua
Iltaisin meillä on n. klo 18.00 joku tuhdimpi liha/kana/kalasose + maitoa niin paljon kun juo, ja iltapuuro aina klo 20.00 ja sitäkin menee n. 1,5 dl ja maitoa saman verran. Annamme maitoa vielä ennen kun itse alamme nukkumaan n. klo 23.00. Luulisi riittävän? Muuten syödään päivisin n. kolmen tunnin välein.
Meillä loppui yöhulina, kun siirrettiin 9kk iässä omaan huoneeseen. Mies ei olisi raaskinnut mutta on nyt tyytyväinen, että pidin pääni.
Tiukka rytmi. Joka päivä samat asiat samaan aikaan. Siis ruokailu ja päikyt.
Omaan huoneeseen, yöruokailut pois. Vieren tuttipullossa tai nokkamukissa vettä, sitä voi yöllä antaa. Ei muuta.
Joka itkuun ei mennä luokse. Antaa hetken itkeä ennen kuin mennään viereen. Rauhoita sänkyyn ja siten vaan että nyt nukutaan ja poistut.
Nukkuu hyvin viikon päästä.
meillä heräsi 1-3 tunnin välein vielä 1,5v vaikka mitä teki. Nyt vajaa 2v ja herää kerran pari yössä joskus, mutta nukkuu myös pitkiä pätkiä. Muuttu ku korvat putkitettiin. (tulehduksia ei ollut ollut ku yksi)
Mulla oli vauvan kanssa pidempi huonompi jakso öisin eli heräilyy tunnin parin välein, lopuks olin niin loppu etten jaksanu hoitaa kunnolla ja vaan itkin kolme päivää niin päätin lopettaa kärsimykseni ja soitin johonki kriisipaikkaan johon mut otettiin sisään ja kolmen yön jälkeen oman mielialan tasaannuttua vauva nukkui 10h putkeen.. en tarkoita että tarvitsisit nyt, mutta muista että ihan kaikkea ei tarvi kestää yksin (tai edes miehen kanssa). Ihminen tarvii vähintään 3h tunnin unet putkeen yössä. Kannattaa madaltaa kynnystä hakee apua.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 18:34"]Tiukka rytmi. Joka päivä samat asiat samaan aikaan. Siis ruokailu ja päikyt.
Omaan huoneeseen, yöruokailut pois. Vieren tuttipullossa tai nokkamukissa vettä, sitä voi yöllä antaa. Ei muuta.
Joka itkuun ei mennä luokse. Antaa hetken itkeä ennen kuin mennään viereen. Rauhoita sänkyyn ja siten vaan että nyt nukutaan ja poistut.
Nukkuu hyvin viikon päästä.
[/quote]
En menisi vannomaan. Meillä on eletty noin kaksi vuotta ja silti herätään 2-5 kertaa yössä....
Voi kuule, on täysin normaalia. Meillä on kolme lasta, jotka kaikki on heränneet vielä 4-vuotiaina useimpina öinä ainakin kerran. Tuota se on lasten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 18:06"]
Iltaisin meillä on n. klo 18.00 joku tuhdimpi liha/kana/kalasose + maitoa niin paljon kun juo, ja iltapuuro aina klo 20.00 ja sitäkin menee n. 1,5 dl ja maitoa saman verran. Annamme maitoa vielä ennen kun itse alamme nukkumaan n. klo 23.00. Luulisi riittävän? Muuten syödään päivisin n. kolmen tunnin välein.
[/quote]
ok. Eli ruokapuoli on ok. Entä päivärytminne. Annatko lapsen nukkua päiväunia ja herätä itsekseen? Entä päivällä vauvan ympäristö. Onko ympäristö rauhallinen vai käyttekö paljon kaupungilla, ostoskeskuksissa? Herkälle vauvalle päivän häiriötekijät voivat heijastua uniongelmina. Entä imetätkö vai annatko vastiketta? Iltaisin vastikkeen antaminen pitää nälkää paremmin kuin imetys. Tosin tuo mainitsemasi maidon tarkka määrä viitannee vastikkeeseen.
Maitoallergia oli meillä heräilyjen takana, ei muita oireita. Nyt yli 1,5 v. Herää edelleen yöllä jos on saanut lehmänmaitoa. Hoitohenkilökunta koskaan uskonut, onneksi itse tunnen lapseni
Minulla ei muuta ole ehdottaa kuin jos uskaltaisit siirtää vauvan omaan huoneeseen nukkumaan? Meillä loppui yöhulinat siihen. Vauva oli silloin 6kk ja nukkunut nyt 2kk 12-13h yöllä, heräämättä.