Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistäisittekö välit poikki tällaiseen siskoon?

Vierailija
02.07.2015 |

Eli meillä on suvussa kesämökki järvenrannalla Etelä-Suomessa. Sen omistavat puoliksi äitini ja hänen sisarensa. Täti on boheemi ja hiukan hassahtanut, aika huonokuntoinen hahmo, joka on aina tykännyt isosiskostani.

Nyt tätini tehnyt testamentin isosiskoni hyväksi, ts. sisko ja hänen rasiittava, suurisuinen miehensä tulevat perimään tädin rahat ja osuuden mökistä. Käytännössä omaishoitavat tätiäni + ovat jo rakentaneet mökkitontille omankin mökin.

Vanhempiani kuvio ahdistaa, koska isosiskon mies esiintyy isännän elkein mökillä ja pikkusiskoni veti herneet nenään eikä astu jalallaan koko paikkaan - kokee, että isosiskoni ja hänen miehensä toiminta on manipuloivaa ja väärin.

Minä tykkään molemmista siskoistani ja myös mökistä. En olisi ollut perintöjonossa ilman testamenttikuviotakaan, vaan pääperijä olisi ollut äitini, joka on pirteä ihminen ja elää varmaan vielä pitkään. Itse en tätini omaishoitajaksi olisi halunnut, kestän tuskin tuntiakaan hänen seuraansa.

Siskoni mies ärsyttää, mutta toisaalta ovat auttavaisia ja toimeliaita ihmisiä, jotka hoitavat sekä mökkiä että tätiä. Oma talouteni on kunnossa, ja äitini teki omasta tontinpuolikkaastaan testamentin minun ja pikkusiskoni hyväksi. Eli tulevaisuudessa isosisko tulee olemaan enemmistöosakas, minä ja pikusisko yhdessä yhtä suuria omistajia kuin hän yksin.

Ärsyttäisikö tämä kuvio teitä? Kumpi siskoistani on oikeassa - entä toiminko itse oikein, kun yritän olla puolueeton? Menisittekö tulevaisuudessa tädin hautajaisiin, jos olisitte minä tai pikkusiskoni, testamentissa ohitetut? Mielipiteitä!?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rakentaa samalle tontille kaksi mökkiä?

Vierailija
2/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pistäisi välejä poikki, en ikinä jonkun tuollaisen taloudellisen asian takia. Läheiset ihmissuhteet on ihan liian kallisarvoisia tuhlattavaksi johonkin materiaan liittyvän turhanaikaisen kiistan takia.

Pysyisin puolueettomana mökkikuviossa. Minusta muutenkin sillä tädillä on ihan ymmärrettävä syy antaa perintöosuutensa isosiskolle, kun tämä kerran miehineen häntä omaishoitaa. Menisin todellakin tädin hautajaisiinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe ongelmaa tuossa. Ilmeisesti pieni siskosi on kateellinen perinnönjaosta. Kannattaisi satsata hyviin väleihin teidän kaikkien siskosten jos haluatte myöhemmin nauttia mökistä.

Vierailija
4/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai menisin hautajaisiin. Sisko kun on omaishoitajana niin ansaitsee työstään palkkaa mökin muodossa.

Vierailija
5/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole siskosi päätös, että täti testamenttaa yksin hänelle. Voi olla, että se ei olisi edes siskosi toive, jos hän saisi päättää ja joka tapauksessa se ei ole siskosi "vika", joten en näe, että sen takia pitäisi välejä katkaista. Voi olla, että tilanne ärsyttäisi vähän, toisaalta, jos siskosi on tehnyt ison työn omaishoitajana, voi tädin ajatella halunneen perinnöllä "palkita" siskosi vaivannäöstään. Näillä näkymin teillä on kuitenkin kaikilla tulevaisuudessakin mahdollisuus lomailla mökillä ja kaikki omistavat siitä jotain. Perintöjen takia ei kannata alkaa riitelemään eikä katkaista välejä siskoihin.

Siskon ärsyttävä mies ei liittyne tähän mitenkään? Omituista käytöstä häneltä, kun ei nyt eikä tulevaisuudessakaan tule mökkiä omistamaan, mutta se on jo eri juttu.

Yhteismökki muuten voi olla hankala, voi olla eri näkemyksiä käytöstä, remonteista yms., joten hyvin voi joskus tulla se tilanne, että joku haluaa tulla lunastetuksi siitä ulos.

Kertomasi perusteella en näe mitään syytä olla menemättä tätisi hautajaisiin.

Vierailija
6/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulet itse toimeen isosiskosi kanssa, en katkaisisi välejä, enkä lähtisi kenenkään puolelle. Jos joku asia on väärin mielestäsi, niin voihan siitä mainita, mutta ei ole oikein vaatia kaikkia ottamaan puolia, jos pikkusiskosi näin ajattelee. Meille tuli avioliiton kautta yksi "hankala" persoona sukuun ja kokemuksesta tiedän, että mitä useampi sekaantuu kähinöihin, sen vaikeammaksi ne menee ja voi menettää sitten välejä sellaisiinkin ihmisiin, joihin ei ole mitään huonoja välejä ollut.

Vierailija
7/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää joo, mutta en panisi välejä poikki. Sisko on omaishoitajana perintönsä ansainnut. Ikävää, että hänen miehensä käyttäytyy typerästi. Paras pysytellä puolueettomana.

Vierailija
8/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädilläsi on oikeus jättää omaisuutensa kenelle hän haluaa. Äitinäsi tosin miettisin, voisiko tontin jakaa kahdeksi, hänen ja sisarensa puolikkaat erikseen. Isosiskosi tietysti tulee vielä perimään oman osuutensa äitinne omaisuudesta, toki äiti voi testamentilla määrätä mikä se osuus on.

Vierailija
9/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille! Kiva kuulla hyviä mielipiteitä ja kommentteja, aika samat mietteet on itsellänikin. Jotenkin ajattelen, että elämä on liian lyhyt omien läheisten kanssa riitelyyn, ja että mökkitontin viipale on pelkkää bonusta. Itse olen omat rahani ansainnut nuoresta lähtien ja aion tehdä niin vastakin. Tiedän myös, että ikääntyviä vanhempiani surettaa heidän tyttöjensä keskinäinen riita joten aion tehdä parhaani rauhanomaiten välien edistämiseksi - aitoon keskimmäisen lapsen tyyliin! :-)

t. ap

Vierailija
10/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös, ap! Lähetän sinulle marttiahtisaarivoimia liennytykseen.

Vierailija
11/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ olen sitä mieltä, että siskosi todennäköisesti ansaitsee jokaisen neliösentin, jos kerran toimii tätisi omaishoitajana.

Sitten kun se perinnönjaon aika teidän äitinne jälkeen tulee, prykisin myymään perintöosani tälle isosiskolle. Sukumökit ei toimi. Viimeistään teidän lasten tulee olla mahdoton selvitä niiden kanssa.

Vierailija
12/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 16:12"]

Kiitos vastaajille! Kiva kuulla hyviä mielipiteitä ja kommentteja, aika samat mietteet on itsellänikin. Jotenkin ajattelen, että elämä on liian lyhyt omien läheisten kanssa riitelyyn, ja että mökkitontin viipale on pelkkää bonusta. Itse olen omat rahani ansainnut nuoresta lähtien ja aion tehdä niin vastakin. Tiedän myös, että ikääntyviä vanhempiani surettaa heidän tyttöjensä keskinäinen riita joten aion tehdä parhaani rauhanomaiten välien edistämiseksi - aitoon keskimmäisen lapsen tyyliin! :-)

t. ap

[/quote]

Ehdottomasti kannattaa mieluummin rakentaa rauhaa. Onko tieto testamentista kovinkin tuore? Voi olla, että pikkusiskosi on vain yllättynyt ja leppyy piankin.

Vierailija
13/13 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä inhoat tätiä, ihan oikein ettet peri häntä! Mutta jos pikkusisar on ollut auttavainen tälle, se on väärin häntä kohtaanteidän tulee sanoa tädille että hän tekee väärin. Ja hän on aiheuttamut sisarusriidan! Sanokaa että laittaa myös pikkusiskon perijäksi muuten välit menee kaikkien kanssa poikki!!! Noin ei saisi tehdä. Jakaisi perinnön vasta kuoltuaan!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä