Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin harvat miehet on empaattisia?

Vierailija
02.07.2015 |

Ev

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut erityistä tarvetta olla kovin empaattinen. En ymmärrä, miksi on hyödyllistä, että toisen ihmisen suru tekee minutkin surulliseksi. Hyödyllisempää on säilyttää oma tomintakyky, jotta voi olla jotenkin avuksi. tai ainakin olla itse kärsimättä. En kyllä muutenkaan ole mikään tunneihminen vaan ennemminkin vakaa ja rauhallinen, käytännöllinen ongelmanratkaisija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/tiede/a1388975228826?sivu=1

Tämän takia. Naiset suosivat aina noita itsekkäitä rahamiehiä ja empaattiset köyhät miehet jäävät huomiotta.

Vierailija
4/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:19"]

En ole kokenut erityistä tarvetta olla kovin empaattinen. En ymmärrä, miksi on hyödyllistä, että toisen ihmisen suru tekee minutkin surulliseksi. Hyödyllisempää on säilyttää oma tomintakyky, jotta voi olla jotenkin avuksi. tai ainakin olla itse kärsimättä. En kyllä muutenkaan ole mikään tunneihminen vaan ennemminkin vakaa ja rauhallinen, käytännöllinen ongelmanratkaisija.

[/quote]

Hyvästä sosiaalisesta vuorovaikutuksesta tulee vaikeaa jos ei kykene asettumaan toisen asemaan tai ymmärtämään toisten kokemuksia. Esim. kiusaajilla harvoin on kykyä empatiaan.

Vierailija
5/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska useimmat miehet ajattelevat rationaalisesti. Jos jollain on ongelma, siihen pitää keksiä ratkaisu eikä suinkaan jäädä surkuttelemaan ongelmaa. Kaikki miesten keksimät ratkaisut eivät toki ole hyviä ratkaisuja. Monet miehet myös osoittavat empaattisuuttaan teoilla eikä sanoilla, esimerkiksi toimimalla apuna käytännönasioissa. Jos naapurilta on mies kuollut, saattaa mies osoittaa empaattisuuttaan luomalla lumet lesken pihasta samalla kuin luo ne omasta pihastaankin. 

Vierailija
6/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni on empaattisin ihminen kenet tunnen. Todella kiltti ja auttavainen. Olen aina miettinyt miten hänestä onkin tullut sellainen. Ei ole kuitenkaan muuten mitenkään erityisen femiininen. Usein kuitenkin naiset ovat suhteutettuna empaattisempia kuin miehet.

Vierailija
7/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on ihan yhtä empaattisia kuin naisetkin. Sitä et vain naisena ehkä huomaa. Aika kylmiltä ne naisetkin usein vaikuttaa miehen näkökulmasta vaikka keskenään saattavat empatisoida toistensa juttuja.

Vierailija
8/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:19"]

[/quote]

Hyvästä sosiaalisesta vuorovaikutuksesta tulee vaikeaa jos ei kykene asettumaan toisen asemaan tai ymmärtämään toisten kokemuksia. Esim. kiusaajilla harvoin on kykyä empatiaan.

[/quote]

Kiusaajalla voi olla harvoin kykyä empatiaan, mutta se, ettei ole kovin empaattinen, ei tee ihmisestä kiusaajaa eikä edes tarkoita, että sosiaalinen vuorovaikutus olisi vaikeaa.Minulle ei ole koitunut kerrassaan mitään haittaa siitä, etten koe tarvetta suureen empaattisuuteen. Minulla on parisuhde ja useita läheisiä ystävyyssuhteita, tulen ihmisten kanssa hyvin toimeen, ja työnikin on sosiaalista. Vuorovaikutustaidot koostuvat kuitenkin pääosin aivan muista asioista kuin siitä, että peilaa omilla tunteillaan toisen tunteita.

Olen paljon mieluummin järki- kuin tunneihminen ja paljon mieluummin ongelmien ratkaisija kuin niiden ymmärtäjä. -2

Vierailija
9/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:32"]

Miehet on ihan yhtä empaattisia kuin naisetkin. Sitä et vain naisena ehkä huomaa. Aika kylmiltä ne naisetkin usein vaikuttaa miehen näkökulmasta vaikka keskenään saattavat empatisoida toistensa juttuja.

[/quote]

Eivät ole tutkimusten perusteella yhtä empaattisia. Sinä et vain miehenä ehkä ole lukenut tutkimuksia.

Vierailija
10/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin empatiahan sulkee pois kaiken järjen. Jos on empaattinen niin on silloin täysin idiootti automaattisesti.

Ja jos on kyvytön empatiaan, niin on satavarmasti tosi älykäs.

Vierailija
11/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:33"]

Kiusaajalla voi olla harvoin kykyä empatiaan, mutta se, ettei ole kovin empaattinen, ei tee ihmisestä kiusaajaa eikä edes tarkoita, että sosiaalinen vuorovaikutus olisi vaikeaa.Minulle ei ole koitunut kerrassaan mitään haittaa siitä, etten koe tarvetta suureen empaattisuuteen. Minulla on parisuhde ja useita läheisiä ystävyyssuhteita, tulen ihmisten kanssa hyvin toimeen, ja työnikin on sosiaalista. Vuorovaikutustaidot koostuvat kuitenkin pääosin aivan muista asioista kuin siitä, että peilaa omilla tunteillaan toisen tunteita.

Olen paljon mieluummin järki- kuin tunneihminen ja paljon mieluummin ongelmien ratkaisija kuin niiden ymmärtäjä. -2

[/quote]

No ei tietenkään, enkä niin väittänyt. Se oli esimerkki. Kai sä tiedät mitä esimerkillä tarkoitetaan?

Tosiaan tunnettuahan on, että järkeä ja tunteita ei voida erottaa. Tunteet tosiasiassa antavat tärkeää tietoa ja auttavat valinnoissa. Ylipäänsä koko jaottelu järki- ja tunneihmisiin on naurettava vailla mitään aktuaalista tutkimuspohjaa. Ihminen on yhtälailla AINA tunteva ja järkeilevä.

Vierailija
12/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:28"]Koska useimmat miehet ajattelevat rationaalisesti. Jos jollain on ongelma, siihen pitää keksiä ratkaisu eikä suinkaan jäädä surkuttelemaan ongelmaa. Kaikki miesten keksimät ratkaisut eivät toki ole hyviä ratkaisuja. Monet miehet myös osoittavat empaattisuuttaan teoilla eikä sanoilla, esimerkiksi toimimalla apuna käytännönasioissa. Jos naapurilta on mies kuollut, saattaa mies osoittaa empaattisuuttaan luomalla lumet lesken pihasta samalla kuin luo ne omasta pihastaankin. 
[/quote]

No mä oon nainen. Ja oon kyl sit tän perusteella mies. Tärkeintä on löytää ratkaisu eikä jähmettyä paikoilleen suremaan.

Vierailija
13/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen empaattinen, mutten erityisesti tuo sitä esiin. Joskus kun tuon, minulta kysytään olenko homo.

Vierailija
14/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:21"]http://www.hs.fi/tiede/a1388975228826?sivu=1

Tämän takia. Naiset suosivat aina noita itsekkäitä rahamiehiä ja empaattiset köyhät miehet jäävät huomiotta.
[/quote]
Onko nämä "empaattiset köyhät miehet" salaa naisvihamielisiä, katkeroituneita sosiaalipummeja, jotka luulevat ettei se vihamielisyys ja halveksunta näy niistä?

Vierailija
15/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt selvästi sekoitetaan empatia ja sympatia keskenään. Ne on eri asioita.

Vierailija
16/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:21"]

http://www.hs.fi/tiede/a1388975228826?sivu=1

[/quote]

Entä ne naiset jotka ovat epäitsekkäiden miesten kanssa, joiden arvomaailmassa materia ei ole ensimmäisenä? Mitä ne naiset ovat? Jotain säälittäviä läskejäkö jokainen?

Vierailija
17/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdolliset havaitut erot sukupuolten empatiakyvyssä johtuu lähinnä kulttuurista ja sukupuolirooleista. Naisilta odotetaan avoimen empaattista ja tunteikasta käyttäytymistä. Miesten taas tulee kätkeä tunteensa ja empatiansa, vaikka ovat sisimmältään ihan yhtä syvästi tuntevia ja empaattisia. 

Vierailija
18/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti: Ihmiskunta ei olisi selvinnyt, jos kaikki olisi käpertynyt kasaan itkemään. Tarvittiin loogista ja järkevää ajattelua, ja se oli mies joka lähti ringistä ratkomaan ongelman.

Vierailija
19/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:33"]

[/quote]

No ei tietenkään, enkä niin väittänyt. Se oli esimerkki. Kai sä tiedät mitä esimerkillä tarkoitetaan?

Tosiaan tunnettuahan on, että järkeä ja tunteita ei voida erottaa. Tunteet tosiasiassa antavat tärkeää tietoa ja auttavat valinnoissa. Ylipäänsä koko jaottelu järki- ja tunneihmisiin on naurettava vailla mitään aktuaalista tutkimuspohjaa. Ihminen on yhtälailla AINA tunteva ja järkeilevä.

[/quote]

Ymmärrän kyllä, että kysessä oli esimerkki. Toivottavasti sinäkin ymmärrät, että jako järki- ja tunneihmisiin on yksinkertaistus, jonka tarkoitus on kuvata ihmisen yleistä suhtautumistapaa ongelmanratkaisuun ja päätöksentekoon. -2

Vierailija
20/27 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku määritellä empatian?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä