Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka on vastuussa jos jotain sattuu, koirista...

Vierailija
02.07.2015 |

Meillä on kiltti vanha ulkokoira. On narussa omassa pihassa. Ei ikinä ole ollut vihamielinen yhdellekään eläimenne tai ihmiselle. Nyt lähelle on muuttanut perhe jonka kaksi pikkukoiraa karkailevat usein. Tulevat meidän pihaan härnäämään meidän koiraa. Eilen menin hätiin kun oma koira murisi vieraille koirille. Kun omistaja taas haki pikkukoiria niin sanoin, että iso koira oli hermostunut jo ja että pelkään että mitä saattaa tapahtua. Omistaja otti koiransa sanoi heipat ja lähti. Jäin miettimään että onko vastuu minun jos jotain sattuu? Pitääkö koiravanhus teljetä sisään päiviksi?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:04"]No kyllähän se on ensisijaisesti sen naapurin syytä jos koiransa juoksee oman pihansa ulkopuolella. Mutta jos käräjille menette, niin kyllä sekin punnitaan että oletko tehnyt riittävästi että oma koirasi ei ole muille vaarallinen. Kaiken järjen mukaan riittää että oma koira on pihalla kytkettynä ja jos joku sinne menee purtavaksi, niin tuskin siitä sinulle mitään tulee, mutta varmaa tämä ei ole. [/quote] No jos tuomarilla/syyttäjällä on vähänkään tajua siitä, että koira puolustaa omaa reviiriiän oli se miten kiltti tahansa muuten niin ei kyllä tule mitään. Äidilläni oli vielä vuosi sitten vanha sharpei, joka ei omalla reviirillään sietänyt muita koiria, kuin oman terrierini, mutta taas jos sen kanssa oli lenkillä se oli hyvin ystävällinen muille koirille, mutta ujo uusia ihmisiä kohtaan, yhden ihmisen koiria kun ovat.

[/quote]

Eihän pihalla hiippailevia ihmisiäkään saa hakata, kyllä sekin on laitonta ja siitä joutuu vastuuseen. Ei se ole mikään hyväksyttävä syy että koira puolustaa reviiriä. Koira on omistajansa vastuulla ja jos koiraa käyttää aseena niin sitää joutuu vastuuseen. Toki se on lieventävä seikka että pihalle on tunkeuduttu, mutta mistä se toinen koira tietäisi että noin ei saa tehdä.

Vierailija
22/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella pikkukoiran omistajalla ei valitettavasti ole mitään käsitystä koiran koulutuksesta. Piskuinen muutaman kilon fifi jää keskelle katua räksyttämään ja sitä ei muka saada siirrettyä sivuun, kun toiset yrittää päästä ohi? Pahimpia ovat ne, jotka alkavat vielä kulkea vierellä tai perässä räksyttämässä, kun fifi vetää "niin hirveesti". Tai sitten lasketaan se räksy mun koirien jalkoihin kiinni juuri kun ollaan kohdalla.

Tosi kiva yrittää ohittaa tämmösiä ohittaa kahden ison koiran kanssa. Toivoisin kanssa parempaa koirakuria näille pikkuisille, ihan niiden oman turvallisuuden vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/461388/Kotipihalle+jatetty+koira+puri+vierasta++omistajalle+tuomio

Tässä on purtu ihmistä, mutta jossain määrin tämä voisi päteä myös toisen koiran puremiseen.

Vierailija
24/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:17"]

Monella pikkukoiran omistajalla ei valitettavasti ole mitään käsitystä koiran koulutuksesta. Piskuinen muutaman kilon fifi jää keskelle katua räksyttämään ja sitä ei muka saada siirrettyä sivuun, kun toiset yrittää päästä ohi? Pahimpia ovat ne, jotka alkavat vielä kulkea vierellä tai perässä räksyttämässä, kun fifi vetää "niin hirveesti". Tai sitten lasketaan se räksy mun koirien jalkoihin kiinni juuri kun ollaan kohdalla.

Tosi kiva yrittää ohittaa tämmösiä ohittaa kahden ison koiran kanssa. Toivoisin kanssa parempaa koirakuria näille pikkuisille, ihan niiden oman turvallisuuden vuoksi.

[/quote]

Miten se koiran koko vaikuttaa asiaan? Joo, se on totta että pienen koiluttamattoman koiran kanssa voi pärjätä ja sitä voi pitää, kun taas suuren kouluttamattoman koiran kanssa voi joutua niin kuseen että siitä on pakko luopua. Mutta se vahinko minkä iso koira ehtii tehdä, voi olla melko vakava juttu.

Meillä on ollut suht hyvin koulutettuja pikkukoiria, eli ovat kävelleet nätisti hihnassa ja irtiollessaan tulevat luokse yms. perustottelevaisuus kunnossa. Voin sanoa että suurimmat ongelmat koiraa lenkittäessä on ollut huonosti koulutettujen suurien koirien ja niiden omsitajien kanssa. Useamman kerran iso irti oleva koira on käynyt kiinni hihnassa olevaan pikkukoiraani, loppuajasta kuljetin puukoa mukana ja olisin tappanut seuraavan päälle käyvän koiran. No aika jätti koirat ennen kuin jouduin turvautumaan väkivaltaan. Nyt on vähän suuremman koiran petu kasvamassa ja taas on jo ollut tilanteita kun muiden tottelemattomat rakit käy iholle, kiinni ei ole vielä yksikään käynyt. Mietin vaan että tarvii varmaan taas alkaa kantamaan puukkoa mukana.

Vierailija
25/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:17"]

[/quote]

Miten se koiran koko vaikuttaa asiaan? Joo, se on totta että pienen koiluttamattoman koiran kanssa voi pärjätä ja sitä voi pitää, kun taas suuren kouluttamattoman koiran kanssa voi joutua niin kuseen että siitä on pakko luopua. Mutta se vahinko minkä iso koira ehtii tehdä, voi olla melko vakava juttu.

Meillä on ollut suht hyvin koulutettuja pikkukoiria, eli ovat kävelleet nätisti hihnassa ja irtiollessaan tulevat luokse yms. perustottelevaisuus kunnossa. Voin sanoa että suurimmat ongelmat koiraa lenkittäessä on ollut huonosti koulutettujen suurien koirien ja niiden omsitajien kanssa. Useamman kerran iso irti oleva koira on käynyt kiinni hihnassa olevaan pikkukoiraani, loppuajasta kuljetin puukoa mukana ja olisin tappanut seuraavan päälle käyvän koiran. No aika jätti koirat ennen kuin jouduin turvautumaan väkivaltaan. Nyt on vähän suuremman koiran petu kasvamassa ja taas on jo ollut tilanteita kun muiden tottelemattomat rakit käy iholle, kiinni ei ole vielä yksikään käynyt. Mietin vaan että tarvii varmaan taas alkaa kantamaan puukkoa mukana.

[/quote]

Ohis, mutta niitä huonosti koulutettuja ja omistajiaan pomottavia koiria löytyy niin isoista kuin pienistä koirista. Onneksi suurin osa (ainakin meillä päin) olevista koirista on hyvin tottelevia, kiitos siitä omistajat! Kiitos myös siitä että toiset teistä ovat antaneet lapsieni silittää koirianne :) Toki aina mieleen jäävät ne räksyttävät ja jalkoihin poukkoilevat koirat.

T. Kissaihminen

Vierailija
26/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:17"]

[/quote]

[/quote]
Mulla ei ole tullut vastaan kyllä semmoisia agressiivisia isoja koiria, joiden omistaja ei ajoissa tajuaisi vaihtaa kulkusuuntaa, kun huomaa toisen koiran tulevan vastaan. Eniten mua ärsyttää vanhukset isojen koirien kanssa vaikka koirat olisivatkin kilttejä niin ei se vanha ihminen jaksa yli 20kg koiraa pidellä, kun se alkaa hypellä kohti mun terrieriä. Näitä tilanteita tulee paljon ja oma muuten hyväkäytöksinen koirani onkin alkanut ahdistumaan näissä tilanteissa ja alkanut murisemaan kun ohi menee tällainen koira. Ei moikata ollenkaan niitä, jotka omistaja päästää viiden metrin hihnalla tulemaan kohti lupaa kysymättä taikka just noita vanhusten yli-innokkaita isoja koiria, ainoastaan sellaisia koiria, joiden omistajat ymmärtää kysyä, että voiko moikata. Ja tuo mun parsoni on niin isoegoinen, että hyvin äkkiä kyllä käy kiinni niihin isoihin koiriin, jotka tunkee sen alueelle hihnassa, joten reippaasti vaan ohitetaan semmoset höyrypäät.

Vierailija
27/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:14"]

No tässä nyt ei ole kyse siitä, että ap usuttaisi koiravanhustaan noiden vieraiden koirien kimppuun, eihän ap välttämättä aina ole kotona juoksemassa väliin, kun taas on naapurin koirat omalla tontilla. Kyllä siitäkin, että toistuvasti naapurin koirat ja naapuri ramppaavat ilman lupaa omalla tontilla voi varmaan jonkun kotirauhanhäirinnän syytteen nostaa.

[/quote]

Yrittäkää ymmärtää että asiat ovat erillisiä. Se että naapurin koirat laukkoo missä sattuu, ei poista omsitajan vastuuta oman koiransa tekemisistä.

Kannattaa ilmoittaa poliisille siitä että naapurin koirat juoksee alvariinsa irti, niin onpahan sitten ainakin jotain todistetta tapahtumien kulusta ja historiasta jos sattuu jotain. Vahingon sattuessa naapuri voi silmät kirkkaana valehdella että se oli ensimäinen kerta kun koiransa karkasi ja joutui heti naapurin pedon hampaisiin.

Vierailija
29/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:34"] Mulla ei ole tullut vastaan kyllä semmoisia agressiivisia isoja koiria, joiden omistaja ei ajoissa tajuaisi vaihtaa kulkusuuntaa, kun huomaa toisen koiran tulevan vastaan. Eniten mua ärsyttää vanhukset isojen koirien kanssa vaikka koirat olisivatkin kilttejä niin ei se vanha ihminen jaksa yli 20kg koiraa pidellä, kun se alkaa hypellä kohti mun terrieriä. Näitä tilanteita tulee paljon ja oma muuten hyväkäytöksinen koirani onkin alkanut ahdistumaan näissä tilanteissa ja alkanut murisemaan kun ohi menee tällainen koira. Ei moikata ollenkaan niitä, jotka omistaja päästää viiden metrin hihnalla tulemaan kohti lupaa kysymättä taikka just noita vanhusten yli-innokkaita isoja koiria, ainoastaan sellaisia koiria, joiden omistajat ymmärtää kysyä, että voiko moikata. Ja tuo mun parsoni on niin isoegoinen, että hyvin äkkiä kyllä käy kiinni niihin isoihin koiriin, jotka tunkee sen alueelle hihnassa, joten reippaasti vaan ohitetaan semmoset höyrypäät.

[/quote]

No ei sulla sitten ole kovin paljon kokemusta koirista, tai sitten teilläpäin on asiat tavallista paremmin.

Eikä ne koirat ole välttämättä agressiivisia, mutta kun sellainen pinkoo täysiä kohti, niin en minä voi tietää että pureeko se vai ei ja monesti huonosti koulutetut isot koirat on vähän rajuja vaikka eivät varmaan pahaa tarkoitakkaan.

Viimeksi tällä viikolla oli tilanne pentua kävelyttäessä että edellä kulki parin sadan metrin päässä joku ämmä koiransa kanssa ja päästi sen irti, jonka jälkeen koira apmui viivana luoksemme. Sinne jäi ämmä perään rääkymään ja uhkaili koiraansa jopa namien antamatta jättämisellä jos ei ala totella, ei alkanut. Mutta sen verran uskoi että pysyi irti koirastani, kun minä komensin sitä.

Jos irtokoira juoksee kohti, niin lähden siitä oletuksesta että se hyökkää kimppuun ja toimin sen mukaan.

Vierailija
30/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:34"] Mulla ei ole tullut vastaan kyllä semmoisia agressiivisia isoja koiria, joiden omistaja ei ajoissa tajuaisi vaihtaa kulkusuuntaa, kun huomaa toisen koiran tulevan vastaan. Eniten mua ärsyttää vanhukset isojen koirien kanssa vaikka koirat olisivatkin kilttejä niin ei se vanha ihminen jaksa yli 20kg koiraa pidellä, kun se alkaa hypellä kohti mun terrieriä. Näitä tilanteita tulee paljon ja oma muuten hyväkäytöksinen koirani onkin alkanut ahdistumaan näissä tilanteissa ja alkanut murisemaan kun ohi menee tällainen koira. Ei moikata ollenkaan niitä, jotka omistaja päästää viiden metrin hihnalla tulemaan kohti lupaa kysymättä taikka just noita vanhusten yli-innokkaita isoja koiria, ainoastaan sellaisia koiria, joiden omistajat ymmärtää kysyä, että voiko moikata. Ja tuo mun parsoni on niin isoegoinen, että hyvin äkkiä kyllä käy kiinni niihin isoihin koiriin, jotka tunkee sen alueelle hihnassa, joten reippaasti vaan ohitetaan semmoset höyrypäät.

[/quote]

No ei sulla sitten ole kovin paljon kokemusta koirista, tai sitten teilläpäin on asiat tavallista paremmin.

Eikä ne koirat ole välttämättä agressiivisia, mutta kun sellainen pinkoo täysiä kohti, niin en minä voi tietää että pureeko se vai ei ja monesti huonosti koulutetut isot koirat on vähän rajuja vaikka eivät varmaan pahaa tarkoitakkaan.

Viimeksi tällä viikolla oli tilanne pentua kävelyttäessä että edellä kulki parin sadan metrin päässä joku ämmä koiransa kanssa ja päästi sen irti, jonka jälkeen koira apmui viivana luoksemme. Sinne jäi ämmä perään rääkymään ja uhkaili koiraansa jopa namien antamatta jättämisellä jos ei ala totella, ei alkanut. Mutta sen verran uskoi että pysyi irti koirastani, kun minä komensin sitä.

Jos irtokoira juoksee kohti, niin lähden siitä oletuksesta että se hyökkää kimppuun ja toimin sen mukaan.
[/quote]
No mulle on ilmeisesti aina sattunut sellainen asuinalue, jossa koirat on hyvin koulutettu, koska kolmesti olen vaihtanut paikkakuntaa ja kahdesti asuinaluetta nykyisen paikkakunnan sisällä tämän saman koiran kanssa, eikä kertaakaan ole tullut agressiivista koiraa irti taikka hihnassa meitä päin. Soita ens kerralla poliisille kun noin käy, eihän ne mitenkään kiireellä paikalle tule, jos mitään ei oo sattunut, mutta vois ainakin omistaja säikähtää ja alkaa pitämään sen koiransa kiinni. En muutenkaan ymmärrä miksi kukaan pitää edes sitä hyväkäytöksistä koiraa autotien ja muiden vaarojen lähettyvillä irti, kun se koira voi hyvästä koulutuksesta huolimatta vaikka juosta auton alle jos niikseen tulee.

Vierailija
31/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:35"]No mulle on ilmeisesti aina sattunut sellainen asuinalue, jossa koirat on hyvin koulutettu, koska kolmesti olen vaihtanut paikkakuntaa ja kahdesti asuinaluetta nykyisen paikkakunnan sisällä tämän saman koiran kanssa, eikä kertaakaan ole tullut agressiivista koiraa irti taikka hihnassa meitä päin. Soita ens kerralla poliisille kun noin käy, eihän ne mitenkään kiireellä paikalle tule, jos mitään ei oo sattunut, mutta vois ainakin omistaja säikähtää ja alkaa pitämään sen koiransa kiinni. En muutenkaan ymmärrä miksi kukaan pitää edes sitä hyväkäytöksistä koiraa autotien ja muiden vaarojen lähettyvillä irti, kun se koira voi hyvästä koulutuksesta huolimatta vaikka juosta auton alle jos niikseen tulee.

[/quote]

Jaa, mutta on sitten vissiin vähän päinvastainen tuuri. Joka paikasta missä olen asunut, on aina löytynyt näitä joilla koirat on irti ja ehkä niilläkin lenkitys onnistuu ilaman ongelmia 95% kerroista, mutta sitten kuin sattuu jotain "yllättävää", kuten pururadalla joku lenkkeilee, niin koira on saman tien lahkeessa kiinni tai jos tuleekin vieras koirantaluttaja mutkan takaa vastaan, niin sinne pitää heti touhottaa.

Vierailija
32/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu on koiran omistajalla, tässä tapauksessa naapurilla, joka omistaa ne koirat, jotka tulevat teidän pihallenne. Koirat täytyy pitää kytkettynä, sääntö koskee myös ärsyttäviä pikkukoiria. Ihmisiä ei tarvitse pitää kytkettynä, joten sama sääntö ei päde koiriin kuin ihmisiin.

Vierailija
33/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan koiraa on ulkoilutettava niin, että se on kiinni taikka välittömästi kytkettävissä, oltiin sitten omassa pihassa tai julkisella paikalla. Sinä olet hoitanut osuutesi, naapuri ei. Naapurin vika, jos jotain tapahtuu. Jos asutte rivitalossa, muistathan, että siellä ei tarkalleen ottaen ole omia pihoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä