Koulussa pitäisi puhua kaikkia kieliä, joiden puhujia koulun katon alta löytyy.
https://yle.fi/uutiset/3-12317752
Koulussa puhutaan suomea.
Tällaisen kehotuksen saattaa saada koulun käytävällä venäjäksi tai arabiaksi kavereiden kanssa keskusteleva oppilas. Asiantuntijoiden mukaan koulussa pitäisi puhua niitä kieliä, joita oppilaat puhuvat kotonaan.
Haminan kaupungin varhaiskasvatuksessa kieli- ja kulttuurierityisopettajana ja kulttuuritulkkina toimiva Nadezda Kärmeniemi korostaa, kuinka tärkeää on, että ihmiset saavat puhua äidinkieltään.
Kärmeniemi palkittiin helmikuussa Arjen turvaaja -kunniamaininnalla monikielisten lasten ja perheiden tukemisesta. Työtä hänellä riittää, sillä Haminan alueella on paljon monikielisiä perheitä.
– Meidän yhteiskunnassa on valitettavasti sellaisia ilmiöitä, että oman äidinkielen puhumista ei aina sallita. Kun lapsi menee kouluun, monikielisyystakki saatetaan jättää kotiin, ja koulussa puhutaan vain suomea, eikä kotikieli kuuluu sinne.
Kommentit (16)
Natalia Baklanova kertoo, että hänen teini-ikäistä poikaansa kiusataan, jos poika puhuu kaverinsa kanssa venäjää koulussa. Osa koulun henkilökunnasta on reagoinut tähän kommentoimalla, että pojan ei kannata provosoida muita puhumalla venäjää.
Baklanova osaltaan on rohkaissut Suomessa syntynyttä poikaansa Nikolas Podolyania käyttämään äidinkieltään.
– Mielestäni meillä on oikeus puhua omaa kieltämme, ja tähän pitäisi tarttua paremmin! Koulussa on sanottu, että ei saa puhua venäjää, mutta kyllä pitäisi puhua omaa kieltään, että oppii, Podolyan sanoo.
Venäjänkielistä äidinkielenopetusta Podolyan toivoisi, mutta pätevältä opettajalta. Tähän saakka hänellä on ollut sellainen käsitys, että venäjää usein opettaa suomalainen henkilö.
Suomen kieltä puhumattomat uuniin.
Joo, eihän koululaisten tarvitse suomea oppia puhumaan. Nämä mam uthan eivät yleensä läpäise edes peruskoulua ilman opettajien kikkailua, saati että koskaan eksyisivät työelämään.
Elävät eri tuilla, ja sehän on vaan oikein meitä suomalaisia kohtaan, että kelan ja muiden työntekijöiltä edellytetään kohta soma lin kielen ja ara bian osaamista. Kun kyllähän ma tuja pitää palvella heidän omalla kielellä - ihan kuin heidänkin maissaan puhutaan joka virastossa suomea.
Samoin opettajien pitää alkaa puhumaan näitä kieliä eikä enää suomea. Jos suomalainen lapsi puhuu pihalla tai tunnilla suomea, siitä pitää rangaista ja ottaa yhteys ras ismivirastoon ja tasa arvovaltuutettuun ja sanna mariiniin. Lapsi voidaan ottaa huostaan jotta oppii sitten olemaan.
Kulttuuritulkki Nadezda Kärmeniemi korostaa, että monikielisyys on rikkaus.
– Monikieliset lapset ovat taitavia havaitsemaan kielellisiä ilmiöitä ja analysoimaan kieliä. He oppivat vieraita kieliä nopeammin kuin yksikieliset lapset, ja monikielisellä lapsella on monipuolinen identiteetti ja kyky nähdä myös asioita eri näkökulmasta.
Tuollainenhan ei käytännössä onnistu mitenkään, siis opetuskielenä.
Vaan tottahan kunkin maalaiset saavat omissa ryhmissään puhua välitunneilla ym. puhua äidinkieltään, jos niin haluavat.
Kielen oppii vain puhumalla ja kuuntelemalla ja sinnikkyydellä. Lapsilla ja nuorilla on helpompaa ja nopeampaa oppia asumis maansa kieli. Ja toki vanhemmilla, riippuen ovatko työelämässä ja millaisissa työhtehtävissä.
Ei suomalaisillekaan lapsille järjestetty mitään erikoisuuksia koululuissa, kun Suomesta muuuti 60-luvulla suuria määriä töihin ruotsalaisille tehtaille ympäri Ruotsia. Tosin suurimmilla tehdaspaikkakunnilla siellä oli ekaluokkalaisille ja päiväkotilaisille kaksikielistä opetusta, sekä ruotsiski että suomeksi, että oppivat kielen.
Pohjois-Ruotsissa, siellä missä on ollut Ruotsin suurimmat kaivokset ja joka aikoinaan työllisti paljon suomalaisia, jopa kiellettiin kouluissa puhumasta suomea. Mutta se oli silloin.
Mielestäni Suomessa on erinomaisen hyvin otettu huomioon vieraskieliset lapset koulussa, saavat mm. uskonnonopetusta täysin omalla kielellään.
Ei minustakaan vieraiden kielien puhumista esim. kouluissa pitäisi paheksua, mutta kuten ylempänä on jo mainittu, niin huolena on toisaalta se, että jos heikosti suomea osaavat eivät pääse tai joudu harjoittelemaan, niin he voivat jäädä ikään kuin vangiksi pienen piirin sisälle, ja jäävät valtavirtayhteiskunnan ulkopuolelle kielitaidottomuutensa takia.
Periaatteessa tätä huolta ei ehkä pitäisi olla, koska suomen kieli on koulussa oma oppiaineensa, mutta harva tuntuu luottavan pelkän kouluopetuksen tehokkuuteen ja riittävyyteen suomen (tai ehkä muidenkaan) kielen oppimisessa, vaan kielen käyttöä arjessa pidetään tärkeänä.
Vaikka suomen kielestä henkilökohtaisesti pidenkin, niin tätä huolta voisi myös lieventää käyttämällä yhteiskunnassa enemmän yleismaailmallista englantia Suomelle uniikin suomen kielen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuritulkki Nadezda Kärmeniemi korostaa, että monikielisyys on rikkaus.
– Monikieliset lapset ovat taitavia havaitsemaan kielellisiä ilmiöitä ja analysoimaan kieliä. He oppivat vieraita kieliä nopeammin kuin yksikieliset lapset, ja monikielisellä lapsella on monipuolinen identiteetti ja kyky nähdä myös asioita eri näkökulmasta.
Tää on niin totaalista paskaa kun olla ja voi, ja moni tietää sen itsekin vaikka hymistelee ja nyökkäilee kun ei uskalla sanoa ääneen totuutta.
Nämä "monikieliset" eivät opi kunnolla suomea, mistä syystä oma ja muiden samalla luokalla olevien koulu menee päin per settä. Töihin ei sitten päästä, kun ei ole koulutusta eikä osata suomea kunnolla.
Nämä kakrut eivät todellakaan ole taitavia havaitsemaan yhtään mitään, paitsi ehkä mihin aikaan ja millä linjalla pääsee matkustamaan pummilla ja missä on hyvät mestat töhriä ja rikkoa julkista omaisuutta.
Nämä intersektionaalit toisen polven ma mut, kuten se renatsi, kuvittelee että he ovat jonkunlainen rikkaus suomelle. Millään mittarilla eivät ole olleet, vaan vi tunmoinen kuluerä ja haitta. Suorastaan jo uhka normaalille suomalaiselle kulttuurille ja normaalille elämälle.
Olen ollut pitkään mukana maa hanmuttajien koulutuksessa ja ko touttamistyössä. Totaalista valtion rahojen haaskausta. Ketään heistä ei kiinnosta mikään muu kun miten saa pummityua eniten etuja tekemättä mitään. Siinä teille sitä "rikkautta".
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuritulkki Nadezda Kärmeniemi korostaa, että monikielisyys on rikkaus.
– Monikieliset lapset ovat taitavia havaitsemaan kielellisiä ilmiöitä ja analysoimaan kieliä. He oppivat vieraita kieliä nopeammin kuin yksikieliset lapset, ja monikielisellä lapsella on monipuolinen identiteetti ja kyky nähdä myös asioita eri näkökulmasta.
Kyllä. Juuri näin. Sen näkee helposti lapsista, jotka ovat asuneeet vanhempiensa kanssa eri maissa, vanhempien töiden vuoksi.
Suomessakin on monikansallisia yrityksiä, joiden suomalaiset työntekijät ovat useampia vuosia työkommennuksella Arabimaissa, joissa suomalaiset rakentavat paljon.
Samoin Kiinassa asuu suomalaisia perheitä, useinmiten juuri isän työnvuoksi, Kiinassa rakennetaan koneita sekä Suomeen, joilla on suomalaista työvoimaa ja insinöörejä, samoin kuin suomalaistet firmat saavat rakennusurakoita Kiinasta.
Yleensä on kuitenkin niin, että tälläiset perheet laittavat lapsensa sen maan kansainväliseen kouluu, jossa opetus on englanniksi.
Mikä on tietenkin hyvä ratkaisu, sillä nämä osaavat ja ammattitaitoiset ja johtotehtävissä olevat suomalaiset yleensä saavat jatkossakin työkomennuksia ulkomaille.
Usein näiden perheiden lapset oppivat sekä asumismaan kielen, engalannin, mutta säilyttävät hyvin myös oman äidinkielensä Suomen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuritulkki Nadezda Kärmeniemi korostaa, että monikielisyys on rikkaus.
– Monikieliset lapset ovat taitavia havaitsemaan kielellisiä ilmiöitä ja analysoimaan kieliä. He oppivat vieraita kieliä nopeammin kuin yksikieliset lapset, ja monikielisellä lapsella on monipuolinen identiteetti ja kyky nähdä myös asioita eri näkökulmasta.
Tää on niin totaalista paskaa kun olla ja voi, ja moni tietää sen itsekin vaikka hymistelee ja nyökkäilee kun ei uskalla sanoa ääneen totuutta.
Nämä "monikieliset" eivät opi kunnolla suomea, mistä syystä oma ja muiden samalla luokalla olevien koulu menee päin per settä. Töihin ei sitten päästä, kun ei ole koulutusta eikä osata suomea kunnolla.
Nämä kakrut eivät todellakaan ole taitavia havaitsemaan yhtään mitään, paitsi ehkä mihin aikaan ja millä linjalla pääsee matkustamaan pummilla ja missä on hyvät mestat töhriä ja rikkoa julkista omaisuutta.
Nämä intersektionaalit toisen polven ma mut, kuten se renatsi, kuvittelee että he ovat jonkunlainen rikkaus suomelle. Millään mittarilla eivät ole olleet, vaan vi tunmoinen kuluerä ja haitta. Suorastaan jo uhka normaalille suomalaiselle kulttuurille ja normaalille elämälle.
Olen ollut pitkään mukana maa hanmuttajien koulutuksessa ja ko touttamistyössä. Totaalista valtion rahojen haaskausta. Ketään heistä ei kiinnosta mikään muu kun miten saa pummityua eniten etuja tekemättä mitään. Siinä teille sitä "rikkautta".
Sinulla on erittäin kapae näkemys kouluista, työelämästä ja kielten oppimisesta yleensä.
Suomessa on muitakin vieraskielisiä muutttajia, kuin pelkät m a a h a n m u u t t a j a t.
Vuosittain Suomessa toimii eri yrityksissä, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa erilaisia asiantuntijoita melkoinen määrä.
Yliopistoissa on töissä vierasmaalaisia proffeseoita, tutkijoita, dosenttaja. Myös toisinaan sairaaloissa.
Lisäksi yrityksissä ulkomaiset ulkomaisia työntekijöitä on asiantuntija tehtävissä erittäin paljon.
Nämä ihmiset ottavat usein mukaansa perhee kotimaastaan, koska hektinen työelämä ei salli sitä että jatkuvasti matkustelisi läpi maailmaan tapaamaan perheettään.
Juuri nämä ihmiset ovat niitä jotka joka maassa laittavat lapsensa sen maan kansainväliseen kouluun, mikä on aina ja kaikissa tapauksissa paras ratkaisu.
Joka tapauksessa virkeä ja aktiivinen lapsi ja nuori oppii kaikissa tapauksissa aina myös jonkin verran sen maan kieltä missä hänen vanhempansa/ vanhempi on töissä.
Mutta pääasiallisesti noiden lasten käyttökieli on jokaisessa maassa englanti.
Suomessa puhutaan suomea, toki muitakin kieliä voi opiskella mutta pääopetuskieli on suomen kieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuritulkki Nadezda Kärmeniemi korostaa, että monikielisyys on rikkaus.
– Monikieliset lapset ovat taitavia havaitsemaan kielellisiä ilmiöitä ja analysoimaan kieliä. He oppivat vieraita kieliä nopeammin kuin yksikieliset lapset, ja monikielisellä lapsella on monipuolinen identiteetti ja kyky nähdä myös asioita eri näkökulmasta.
Tää on niin totaalista paskaa kun olla ja voi, ja moni tietää sen itsekin vaikka hymistelee ja nyökkäilee kun ei uskalla sanoa ääneen totuutta.
Nämä "monikieliset" eivät opi kunnolla suomea, mistä syystä oma ja muiden samalla luokalla olevien koulu menee päin per settä. Töihin ei sitten päästä, kun ei ole koulutusta eikä osata suomea kunnolla.
Nämä kakrut eivät todellakaan ole taitavia havaitsemaan yhtään mitään, paitsi ehkä mihin aikaan ja millä linjalla pääsee matkustamaan pummilla ja missä on hyvät mestat töhriä ja rikkoa julkista omaisuutta.
Nämä intersektionaalit toisen polven ma mut, kuten se renatsi, kuvittelee että he ovat jonkunlainen rikkaus suomelle. Millään mittarilla eivät ole olleet, vaan vi tunmoinen kuluerä ja haitta. Suorastaan jo uhka normaalille suomalaiselle kulttuurille ja normaalille elämälle.
Olen ollut pitkään mukana maa hanmuttajien koulutuksessa ja ko touttamistyössä. Totaalista valtion rahojen haaskausta. Ketään heistä ei kiinnosta mikään muu kun miten saa pummityua eniten etuja tekemättä mitään. Siinä teille sitä "rikkautta".
Oletko jotenkin totaalisen vajaa?
Etkö hölmö käsitä, että maailmassa on muitakin ihmisiä t u r v an p a i k a n h a k i j a t.
Tai muut vastaavat.
Täss ketjussa ei puhuta pelkästään jostain arabien tai muun vastaavien kielien puhumisesta-
Vaan yleensä eri kielisten lasten asioista.
Suomessa on duunissa mm, virolaisia lääkäreitä, joissa perheen kummatkin vanhemmat ovat lääkäreitä.
Ovat niitä jotka päättäneet muuttaaa Suomeen paremman palkan ja pysyvämmän työpaikan takia.
Heidänkin lapsensa opiskelavat suomalaisissa kouluissa, ei välttämättä missään kansainvälisessä koulussa.
Miten joku voi olla niin tyhmä kuin toi kommentoija, että katselee asiota vain yhdestä omasta yksisilmäisestä näkökohdasta?
Kommentoija vaikuttaa, ikävä kyllä, sivitystymättämömältäm tietämättämömältä ja todella älyllisesti tyhmältä tyypiltä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan suomea, toki muitakin kieliä voi opiskella mutta pääopetuskieli on suomen kieli.
No yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa ei välttämättä ole aina pääopetuskieli suomi.
Niissä oleviin kursseihin ja koulutuksiin on saatavissa opetus täysin englannin kielellä.
Ja näihin opetusohjelmiin on toisinaan, ja toisinaan, useitakin aivan täysin suomalaisia opiskelijoita.
Nuo artikkelissa haastatellut nuoret itsekin toteavat että on hyvä että suomen kieltä tulee käytettyä että sen oppii. On pelkästään henkilön itsensä etu että hän saa harjoitusta.
no miten nämä sitten oppii suomea käyttämään?