Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 Etsivää - nuorisokirjaketju, luitteko? Muisteluja ym

Vierailija
17.02.2022 |

Suositusta viisikko ja salaisuus ketjusta kopsasin😬
Omana kouluaikana oli selkeä kahtiajako, toiset luki viisikkoja toiset luki 3 etsivä sarjaa
Jupiter, Pete ja Bob seikkaili hollywoodissa ja vähän muuallakin. Tulinen Silmä taisi olla oma suosikkini

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kyllä pengottiin divareista ja kaikki sain kerättyä, kolmisenkymmentä oli silloin niitä ilmestynyt. Moneen kertaan luettuja😀

Vierailija
22/37 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi muistanut, ennen kuin mainitsit kolmikon nimet, mutta joo, kyllä minä noitakin olen lapsena lukenut. Hirveän paljon hataramman muistikuvat kyllä kuin monesta muusta (Viisikot, Salaisuus-sarja, Viisi etsivää ja vainukoira, Salaseura SOS, Neiti Etsivät)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää oli niitä valkoisia kovakantisia?

Vierailija
24/37 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain oli meksikolainen miekka ja jotain luolaseikkailua? Mikähän se oli

Oon aika varma että tarkoitat 3 etsivää ja päätön hevonen

Kummalliset kissat oli oma suosikki ja pelottavin oli liekehtivät jalanjäljet

Vierailija
25/37 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää oli niitä valkoisia kovakantisia?

Joo, kivat kannet

Vierailija
26/37 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3etsivää ja änkyttävä papukaija on ainakin jäänyt mieleen

Vierailija
27/37 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tämä tämmöinen sarja on?

Voisko 9v tyttö lukea näitä kun ei oikein tyttökirjat kiinnosta?? Vai onko liian jännittäviä/yliluonnollisia?

Varmasti voi lukea. Itse tykkäsin kolmesta etsivästä eniten, just 9/10v. Neiti etsivät oli liian jänniä, Dana-tytöt oli vähän iisimpiä. Sit tykkäsin myös Tarzaneista.

Tässä vaan digiaika voi olla ajanut ohi hienoista lastenkirjoista, voi olla ettei nykylapsi tajua, miksi etsivät ei googlaa tai käytä GPS:ää..

Vierailija
28/37 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tämä tämmöinen sarja on?

Voisko 9v tyttö lukea näitä kun ei oikein tyttökirjat kiinnosta?? Vai onko liian jännittäviä/yliluonnollisia?

Varmasti voi lukea. Itse tykkäsin kolmesta etsivästä eniten, just 9/10v. Neiti etsivät oli liian jänniä, Dana-tytöt oli vähän iisimpiä. Sit tykkäsin myös Tarzaneista.

Tässä vaan digiaika voi olla ajanut ohi hienoista lastenkirjoista, voi olla ettei nykylapsi tajua, miksi etsivät ei googlaa tai käytä GPS:ää..

Vanhat ja menneisyyteen sijoittuvat kirjathan nimenomaan kertovat menneistä ajoista ja lisäävät yleistietoa.

Kun luin lapsille iltakirjana "Aarresaarta", piti selittää lapsille, miksi lääkäri laski potilaasta verta(suoneniskentä).

Vierailija
29/37 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita tuli luettua ja sitten tuli siirryttyä kovempaan kamaan: Mark Twainin Huckleberry Finnit, Burroughsin Tarzanit ja Jules Vernet.

Vierailija
30/37 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän se oli missä etsittiin jotain suurmiesten/presidenttien kipsi tai marmori rintakuvia? Sain sen aikoinaan joululahjaksi ja pikkuvelihän niistä sitten innostui, oppi kai jotenkin lukemaankin 3 etsivien avulla

Vierailija
31/37 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän se oli missä etsittiin jotain suurmiesten/presidenttien kipsi tai marmori rintakuvia? Sain sen aikoinaan joululahjaksi ja pikkuvelihän niistä sitten innostui, oppi kai jotenkin lukemaankin 3 etsivien avulla

3e & Tulinen silmä.

Vierailija
32/37 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taisin lukea melkeinpä kaikki. En niin fani ollut, mutta luin ylipäätään paljon. Suosikkia ei ole tästä sarjasta.

Neiti etsivät olivat mulle tärkeämpi sarja kun 3 etsivää.

Vierailija
33/37 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kaikki mitä kirjastossa oli ja oon ostellut kirppiksiltä, jos vastaan on tullut. En muista muuta kun romuläjään hautautuneen majan.

Sitten luin ruotsalaisista etsivä kaksosista ja heidän Herbert serkustaan kertovia kirjoja. Olivat kans hyviä.

Viisikot, SOS, Salaisuus (nämä olivat suosikkejani). Sos:issa ja Viisikoissa suututti se sovinismi 😅 Samoin kun Tiina kirjoissa Juha. Yyh, toivottavasti Tiina ei mennyt Juhan kanssa naimisiin. Ois varmaan ollut erittäin riitaisa avioliitto.

Vierailija
34/37 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se oli, missä kotipihalla oli romun keskellä asuntovaunu? Siellä teki salapoliistyötä.

Romun keskellä asuntovaunu...se oli Pelle Hermanni, ja hän työskenteli sirkuksessa. Sulla menee nyt asiat ihan sekasin.

Vierailija
35/37 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä kirjastossa nykyäänkin, omat pojat on niitä lukeneet ja kirjahyllyssä on muutama miehen vanha kirja.

Kolme etsivää ja änkyttävä papukaija oli ensimmäinen, minkä luin.

Vierailija
36/37 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niissä ollut Hitchcockin profiili selkämyksessä?

Oli.

Vierailija
37/37 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nää oli mun suosikkeja joskus! jotenki sitten näiden lukeminen jäi. tykkäsin kyllä

Olivat minunkin Viisikkojen ja Salaisuus-sarjan ohella. Muistan, että 21 3E-kirjaa tuli lapsuudessa luettua (46 niitä wikipedian mukaan kaikkiaan on) ja vieläkin, kun kuulen radiosta, youtubesta tai levyltä niitä kappaleita, jotka tuolloin olivat pinnalla, kun lainasin 3E-kirjoja läheisestä kirjastosta, lapsuudet hienot ajat sekä Jupiter, Pete ja Bob palaavat mieleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän