3 Etsivää - nuorisokirjaketju, luitteko? Muisteluja ym
Suositusta viisikko ja salaisuus ketjusta kopsasin😬
Omana kouluaikana oli selkeä kahtiajako, toiset luki viisikkoja toiset luki 3 etsivä sarjaa
Jupiter, Pete ja Bob seikkaili hollywoodissa ja vähän muuallakin. Tulinen Silmä taisi olla oma suosikkini
Kommentit (37)
En olisi muistanut, ennen kuin mainitsit kolmikon nimet, mutta joo, kyllä minä noitakin olen lapsena lukenut. Hirveän paljon hataramman muistikuvat kyllä kuin monesta muusta (Viisikot, Salaisuus-sarja, Viisi etsivää ja vainukoira, Salaseura SOS, Neiti Etsivät)
Nää oli niitä valkoisia kovakantisia?
Vierailija kirjoitti:
Jossain oli meksikolainen miekka ja jotain luolaseikkailua? Mikähän se oli
Oon aika varma että tarkoitat 3 etsivää ja päätön hevonen
Kummalliset kissat oli oma suosikki ja pelottavin oli liekehtivät jalanjäljet
Vierailija kirjoitti:
Nää oli niitä valkoisia kovakantisia?
Joo, kivat kannet
3etsivää ja änkyttävä papukaija on ainakin jäänyt mieleen
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tämä tämmöinen sarja on?
Voisko 9v tyttö lukea näitä kun ei oikein tyttökirjat kiinnosta?? Vai onko liian jännittäviä/yliluonnollisia?
Varmasti voi lukea. Itse tykkäsin kolmesta etsivästä eniten, just 9/10v. Neiti etsivät oli liian jänniä, Dana-tytöt oli vähän iisimpiä. Sit tykkäsin myös Tarzaneista.
Tässä vaan digiaika voi olla ajanut ohi hienoista lastenkirjoista, voi olla ettei nykylapsi tajua, miksi etsivät ei googlaa tai käytä GPS:ää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tämä tämmöinen sarja on?
Voisko 9v tyttö lukea näitä kun ei oikein tyttökirjat kiinnosta?? Vai onko liian jännittäviä/yliluonnollisia?Varmasti voi lukea. Itse tykkäsin kolmesta etsivästä eniten, just 9/10v. Neiti etsivät oli liian jänniä, Dana-tytöt oli vähän iisimpiä. Sit tykkäsin myös Tarzaneista.
Tässä vaan digiaika voi olla ajanut ohi hienoista lastenkirjoista, voi olla ettei nykylapsi tajua, miksi etsivät ei googlaa tai käytä GPS:ää..
Vanhat ja menneisyyteen sijoittuvat kirjathan nimenomaan kertovat menneistä ajoista ja lisäävät yleistietoa.
Kun luin lapsille iltakirjana "Aarresaarta", piti selittää lapsille, miksi lääkäri laski potilaasta verta(suoneniskentä).
Noita tuli luettua ja sitten tuli siirryttyä kovempaan kamaan: Mark Twainin Huckleberry Finnit, Burroughsin Tarzanit ja Jules Vernet.
Mikähän se oli missä etsittiin jotain suurmiesten/presidenttien kipsi tai marmori rintakuvia? Sain sen aikoinaan joululahjaksi ja pikkuvelihän niistä sitten innostui, oppi kai jotenkin lukemaankin 3 etsivien avulla
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se oli missä etsittiin jotain suurmiesten/presidenttien kipsi tai marmori rintakuvia? Sain sen aikoinaan joululahjaksi ja pikkuvelihän niistä sitten innostui, oppi kai jotenkin lukemaankin 3 etsivien avulla
3e & Tulinen silmä.
Mä taisin lukea melkeinpä kaikki. En niin fani ollut, mutta luin ylipäätään paljon. Suosikkia ei ole tästä sarjasta.
Neiti etsivät olivat mulle tärkeämpi sarja kun 3 etsivää.
Luin kaikki mitä kirjastossa oli ja oon ostellut kirppiksiltä, jos vastaan on tullut. En muista muuta kun romuläjään hautautuneen majan.
Sitten luin ruotsalaisista etsivä kaksosista ja heidän Herbert serkustaan kertovia kirjoja. Olivat kans hyviä.
Viisikot, SOS, Salaisuus (nämä olivat suosikkejani). Sos:issa ja Viisikoissa suututti se sovinismi 😅 Samoin kun Tiina kirjoissa Juha. Yyh, toivottavasti Tiina ei mennyt Juhan kanssa naimisiin. Ois varmaan ollut erittäin riitaisa avioliitto.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se oli, missä kotipihalla oli romun keskellä asuntovaunu? Siellä teki salapoliistyötä.
Romun keskellä asuntovaunu...se oli Pelle Hermanni, ja hän työskenteli sirkuksessa. Sulla menee nyt asiat ihan sekasin.
On niitä kirjastossa nykyäänkin, omat pojat on niitä lukeneet ja kirjahyllyssä on muutama miehen vanha kirja.
Kolme etsivää ja änkyttävä papukaija oli ensimmäinen, minkä luin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niissä ollut Hitchcockin profiili selkämyksessä?
Oli.
Vierailija kirjoitti:
nää oli mun suosikkeja joskus! jotenki sitten näiden lukeminen jäi. tykkäsin kyllä
Olivat minunkin Viisikkojen ja Salaisuus-sarjan ohella. Muistan, että 21 3E-kirjaa tuli lapsuudessa luettua (46 niitä wikipedian mukaan kaikkiaan on) ja vieläkin, kun kuulen radiosta, youtubesta tai levyltä niitä kappaleita, jotka tuolloin olivat pinnalla, kun lainasin 3E-kirjoja läheisestä kirjastosta, lapsuudet hienot ajat sekä Jupiter, Pete ja Bob palaavat mieleen.
Näitä kyllä pengottiin divareista ja kaikki sain kerättyä, kolmisenkymmentä oli silloin niitä ilmestynyt. Moneen kertaan luettuja😀