Myin osakkeeni nettipankissa, tilille ei tullut yhtään rahaa
Onko tää nyt ihan normaalia? Tein jonkun ihme toimeksiannon ja osakkeita mulla näkyy olevan nyt nolla, mutta rahaakaan ei oo enää missään, vaikka useampi tonni olisi pitänyt mun tienata. Onko tossa joku viive, vai mihin ne rahat hävis?
Kommentit (44)
Tulevat tilille selvitysten jälkeen. Jos teit kaupat tänään, rahat ovat tililläsi maanantaina eli kolmen pankkipäivän kuluttua. Tämä on normaali käytäntö.
Ja muista vero mahdollisesta myyntivoitosta, pankki ei veloita sitä automaattisesti. Vero taitaa olla n. 30 % myyntivoitosta.
Okei, selvä, kiitos. Mites toi myyntivoitto lasketaan, kun ne osakkeet on hankittu useita vuosia sitten (ellei kymmeniä)?
Ja miten siitä ilmoitetaan verottajalle? Vai pankkiko ilmoittaa vai kuinka?
ap
Raja se siinäkin on mistä veroa maksetaan. Ei parista tonnista pidä veroa maksaa.
Osakkeiden hinta miinus voitot, siitä summasta lasket 30% veron verottajalle
Nordnetistä siirtyi samana päivänä, pe myynnit tuli ma klo 13 jälkeen.
Itse ilmoitat verottajalle viimeistään siinä vaiheessa, kun tarkistat verottajalta tulleen esitäytetyn lomakkeen ensi keväänä. Siihen asti sinulla on aikaa selvittää, mitä hankintahintaa tulee käyttää. Ja nyt sitten kaikki tiedot myynnistä talteen!
No kyseessä oli osakkeet, jotka vanhemmat ovat joskus aikojen alussa mulle hankkineet, todennäköisesti 80-luvulla. Enpä tiedä, kuinka niiden ostohintaa enää lähtee selvittelemään. Katsoin netistä, että yli 10 v. sitten hankittujen osakkeiden oletushinnaksi voi laskea 40 % myyntihinnasta, mutta onko näin pakko tehdä? Jos ajattelen, että mitä kalliimmalla ne on ostettu, sitä vähemmän saan voittoa ja vähemmän maksan veroa. Voinko mä siis laskea tuota jotenkin toisin?
ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:36"]
Itse ilmoitat verottajalle viimeistään siinä vaiheessa, kun tarkistat verottajalta tulleen esitäytetyn lomakkeen ensi keväänä. Siihen asti sinulla on aikaa selvittää, mitä hankintahintaa tulee käyttää. Ja nyt sitten kaikki tiedot myynnistä talteen!
[/quote]Verottaja tietää ne.
Selvitysaika on lyhentynyt kahteen päivään. Saat rahat ylihuomenna perjantaina. Näin normipankkien kautta, tuosta Nordnetistä en tiedä.
Hui hui, en mä arvannut että tää olisi näin monimutkaista. Mitä tietoja siitä myynnistä pitää laittaa talteen? Eikö ne siellä mun verkkopankissani säily ensi kevääseen? Ja siis osingot kyllä näkyy veroilmoituksessa, mutta tuleeko sinne automaattisesti tieto tästä myynnistäkin, vai pitääkö mun sitten itse se sinne laittaa? Anteeksi nyt, tää kaikki tuli mulle vähän puun takaa... Joo, olen aikuinen, mutta en erityisen kiinnostunut rahasta ja osakkeista...
ap
Nordnetistä Danskeen oli siis nuo ajat.
No mutta mistä se Verottaja sen ostohinnan vetäisee?
ap
Hankintahinta+kulut-myyntihinta laskelmalla saat laskettua myyntivoiton, josta pidätät myyntivoittoveron, taitaa olla 30% tällä hetkellä, katso vero.fi sivuilta tai Googleta mikä se on tänän vuonna. Lisäksi tarkasta paljonko maksettavia veroja tulisi v. 2015 myyntivoiton hankintameno-olettamalla, sekin löytyy vero.fi sivuilta ja Googlettamalla. Saat käyttää itsellesi edullisempaa tapaa verojen laskennassa. Veron voit ja kannattaakin tilittää jo heti kun saat rahat tilillesi, tilitystiedot löytyy vero.fi sivuilta tai omasta verotoimistostasi. Pankki ilmoittaa toimeksiantosi verottajalle, joten se näkyy kevään 2016 veroehdotuksessasi ja verot ovat maksussa joulukuussa 2016 sekä helmikuussa 2017 jos et tilitä nyt niitä ennakkoveroina. Aika inhottava maksaa sitten jos rahat on käytetty jo nyt, joten suosittelen tosiaan näkemään vähän vaivaa että saa tilitettyä ne nyt heti.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:39"]
No kyseessä oli osakkeet, jotka vanhemmat ovat joskus aikojen alussa mulle hankkineet, todennäköisesti 80-luvulla. Enpä tiedä, kuinka niiden ostohintaa enää lähtee selvittelemään. Katsoin netistä, että yli 10 v. sitten hankittujen osakkeiden oletushinnaksi voi laskea 40 % myyntihinnasta, mutta onko näin pakko tehdä? Jos ajattelen, että mitä kalliimmalla ne on ostettu, sitä vähemmän saan voittoa ja vähemmän maksan veroa. Voinko mä siis laskea tuota jotenkin toisin?
ap
[/quote]
Jos et pysty selvittämään todellista hankintahintaa, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tuo 40 prossaa. Ei voi keksiä omia laskentatapoja.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:39"]
ap
[/quote]
Voit laskea todellisen hankintahinnan perusteella sillä edellytyksellä, että sinulla on tosite olemassa osakkeiden ostosta ja ostohinnasta. Itselläni sama selvitysvaihe menossa eli nyt kissojen ja koirien kanssa metsästetään osakkeiden oston papereita 15 vuoden takaa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:43"]
No mutta mistä se Verottaja sen ostohinnan vetäisee?
ap
[/quote]
Ei mistään ja pankinkin on aika vaikea selvittää joten jos sinulla ei itselläsi ole hankinta-ajankohtaa ja -hintaa tiedossasi niin sun pitää käyttää sitä hankintameno-olettamaa, jonka mainitsít. Laita osakkeista saamasi rahat rahastoon niin saat osakekurssien nousun lisäksi veroedun sekä korkoa korolle efektin. Tai ainakin osa niistä.
Kestää päivän ainaki