Myin osakkeeni nettipankissa, tilille ei tullut yhtään rahaa
Onko tää nyt ihan normaalia? Tein jonkun ihme toimeksiannon ja osakkeita mulla näkyy olevan nyt nolla, mutta rahaakaan ei oo enää missään, vaikka useampi tonni olisi pitänyt mun tienata. Onko tossa joku viive, vai mihin ne rahat hävis?
Kommentit (44)
Sit sellainen juttu, että jos myyt osakkeita pysyäksesi hengissä niin ota ne verottajalle menevät rahat saman tien pois tililtäsi tai pyydä verottajalta ohjeet miten voit ennakkoon maksaa veron. Sossun mielestä verottajaa varten säästetty raha tilillä on käytettävä pois vaikka se olisikin menossa valtiolle.
Paljonko sait massia aapee :) ihan uteliaisuuttani vaa.
Käytän rahat asuntokauppoihin, ei mitään tekemistä sossun kanssa.
ap
Kymppitonnin verran. Kiitti vanhemmat!
ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:43"]
No mutta mistä se Verottaja sen ostohinnan vetäisee?
ap
[/quote]Minun osakkeista verottaja tuntuu tietävän ostohinnan ja sen onko niistä tullut luovutustappiota vai voittoa, osingotkin katsotaan voitoksi. Pankki ainakin ilmoittaa verottajalle ne mitä siellä tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:42"]
Hui hui, en mä arvannut että tää olisi näin monimutkaista. Mitä tietoja siitä myynnistä pitää laittaa talteen? Eikö ne siellä mun verkkopankissani säily ensi kevääseen? Ja siis osingot kyllä näkyy veroilmoituksessa, mutta tuleeko sinne automaattisesti tieto tästä myynnistäkin, vai pitääkö mun sitten itse se sinne laittaa? Anteeksi nyt, tää kaikki tuli mulle vähän puun takaa... Joo, olen aikuinen, mutta en erityisen kiinnostunut rahasta ja osakkeista...
ap
[/quote]
Verottaja saa tiedon tekemistäsi kaupoista, eli ne näkyvät aikanaan esitäytetyssä veroilmoituksessasi. Verottaja ei kuitenkaan välttämättä tiedä hankintahintojasi, joten ne joudut sitten täyttämään siihen lomakkeeseen. Ja jos et tiedä niitä itsekään etkä saa niitä enää mistään selville, niin sitten pitää käyttää sitä aiemmin mainittua laskentasääntöä. Näin verottaja saa tietää, paljonko napsaisee sinulta mahdollista myyntivoittoveroa. Verot voi tosin maksaa aiemminkin, jos et halua odottaa ensi vuoden puolelle.
Pankki lähettää sinulle vuoden lopussa kootut tiedot vuoden aikana tekemistäsi kaupoista juurikin veroilmoitusta varten. Tiedot säilyvät myös verkkopankissasi, mutta pankin lapulta ne näkee nopeasti koottuna.
Veroilmoitusta täyttäessäni ilmoitat netissä ko. kohdassa osakkeista saamasi myyntihinnan - myyntipalkkion. Siitä vähennät hankinamenon (onko tosite tallessa?) plus hankintakulut ja kone laskee neton eli voiton. Jos kuittia ei ole, voit käyttää hankintameno-olettamaa, mikä voi joskus olla edullinen muutenkin, jos todellinen hankintameno kauan sitten oli huomattavan pieni. Kyllä verottaja osaa laskea lopulliset verot ja ottaa huomioon veronhuojennukset (jos alle 1000 euron tulot), pienistä kokonaisvoitoista. Verotusohjeissa on mainittu, miten isoa hankintameno-olettamaa voit käyttää, jos todellinen hankintahinta ei ole tiedossa enää. Yli 10 vuoden osakkeissa se on 40 %. Ohjelmisto osaa laskea edullisimman vaihtoehdon asiakkaalle.
Hei, voisiko joku ystävällinen sielu vielä kertoa, onko tää se lomake, joka mun pitäisi täyttää, kuten oletan. Se ei vaan toimi, kun on vuodelle 2014, enkä mä kyllä löydä mitään uuttakaan. Oon kyllä aika tampio...
ap
Mä siis maksaisin mielelläni ne verot heti alta pois, mutta evo...
ap
Ota verottajaan yhteyttä jos niin kiinnostaa. Verottaja kuitenkin tietää sen ostohinnan kun ne ilmoitetaan verottajalle joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:39"]
No kyseessä oli osakkeet, jotka vanhemmat ovat joskus aikojen alussa mulle hankkineet, todennäköisesti 80-luvulla. Enpä tiedä, kuinka niiden ostohintaa enää lähtee selvittelemään. Katsoin netistä, että yli 10 v. sitten hankittujen osakkeiden oletushinnaksi voi laskea 40 % myyntihinnasta, mutta onko näin pakko tehdä? Jos ajattelen, että mitä kalliimmalla ne on ostettu, sitä vähemmän saan voittoa ja vähemmän maksan veroa. Voinko mä siis laskea tuota jotenkin toisin?
ap
[/quote]
Juuri tämän vuoksi, aina kun osakkeita annetaan lahjaksi, pitää tehdä lahjailmoitus verottajaa varten. Näin verottajalle välittyy tieto osakkeiden hankintamenosta. Ilman tätä tietoa voi syntyä tilanne, että joudut maksamaan luovutusvoittoveroa, vaikka olisit todellisuudessa myynyt osakkeet tappiolla.
Osakkeiden selvitysaika on nykyisin T+2. Kauppapäivä on T ja siitä kaksi pankkipäivää eteenpäin, niin rahat ovat tilillä.
Nordnetissa rahat näkyvät tilillä heti, mutta se ei ole oikeaa rahaa, vaan Nordetin omaa mikkihiirirahaa. Jos nostat ne heti tililtä pois, sinulle syntyy laina, josta joudut maksamaan korkoa. Osakkeita niillä mikkihiirirahoilla voi toki ostaa ilman korkoseuraamuksia.
No mulle on oikeastaan yksi ja sama, onko se prosentti 20 vai 40, koska noi on puhdasta voittoa mulle ja olen ihan varma, että toi 40 % on lähempänä kuin 20, koska osakkeet on ostettu markka-aikaan. Maksan myös veroa ihan mielelläni.
Hävettää sanoa, mutta en löydä mitää sp-osoitetta tms. tonne verottajalle. Niillä on joku chattipalvelu, mutta se on heinäkuun pois käytöstä.
ap
Ostohinnan ja voiton hankkimiskulujen sijaan myyntihinnasta voidaan vähentää niin sanottu hankintameno-olettama. Hankintameno-olettama on aina vähintään 20 % myyntihinnasta. Jos olet omistanut osuuden yli 10 vuotta, myyntihinnasta voi vähentää 40 %. Hankintameno-olettaman lisäksi ei enää saa vähentää todellista ostohintaa ja kuluja, vaan hankintameno-olettama on vaihtoehto niiden vähentämiselle.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:51"]
No mutta mistä se Verottaja sen ostohinnan vetäisee?
ap
[/quote]Minun osakkeista verottaja tuntuu tietävän ostohinnan ja sen onko niistä tullut luovutustappiota vai voittoa, osingotkin katsotaan voitoksi. Pankki ainakin ilmoittaa verottajalle ne mitä siellä tapahtuu.
[/quote]
Totta, monista kaupoista verottaja tietää myös hankintahinnat valmiiksi, eikä esitäytettyä veroilmoitusta tarvitse täytellä niiden osalta. Esim. seuraavissa tapauksissa ei taas tiedä:
- Perin taannoin osakkeita ja myin niitä myöhemmin. Minulle osakkeiden hankintahinta oli osakkeiden kurssi isäni kuolinpäivänä. Minun piti täydentää esitäytettyyn veroilmoitukseen hankintahinnat kuolinpäivän kurssien mukaan. Verottaja ei tiennyt, milloin isäni oli kuollut ja paljonko osakkeiden kurssi oli juuri sinä päivänä.
- Omistin aikanaan puhelinosakkeen, ja ne ovat nyt Elisan osakkeita. Niin vanha juttu, ettei verottaja tiedä minun Elisan osakkeiden hankintahintoja. Verkkopankissanikaan en näe, miten paljon Elisani on plussalla (tuskin on miinuksella), koska pankkikaan ei tiedä hankintahintojani aikojen takaa. Jos myisin Elisaa, joutuisin luultavasti täydentämään hankintahinnat veroilmoitukseen ja käyttämään siinä sitä 40 prossan olettamaa.
Kun osakkeet on omistettu yli 10 vuotta, hankintameno-olettama on 40 %. Tämä on lähes poikkeuksetta edullisempi kuin todellinen hankintahinta. Myyntitulosta vähennetään 40 % eli jäljelle jää 60 % verotettavaa tuloa. Tuota tuloa verotetaan pääomatulona, verokanta on 30 %.
--
Veron voit maksaa vaikka saman tien. Siihen löytyy tilisiirtolomake -> vero.fi sivuille hakukenttään: ennakon täydennysmaksu. Henkilöasiakkaiden lomakkeelle laitetaan viesti-osaan oma henkilötunnus ja verovuosi sekä muut lomakkeelle esitäytetyt tiedot.
--
Kun saat ensi vuonna esitäytetyn veroilmoituksen, siinä on pankista saadut tiedot osakekaupoista valmiina. Jos pankilla ei ole hankintahintaa eikä -ajankohtaa tiedossa, tietoja ei ole voitu esitäyttää vaan sinua pyydetään selvittämään tulot myynnistä. Silloin tulee täyttää lomake 9a.
--
Pärjäisitkö näillä tiedoilla?
Ärsyttää tähän(kin) liittyvä loputon byrokratia kun samaan aikaan huorat saa tienata tuhansia viikossa eikä kiinnosta poliisia eikä verottajaa ja mamuille tehdään useiksi kuukausiksi putkeen ttt-päätöksiä ilman mitään lisäselvitysrumbaa.
Ei se verottaja tiedä hankintahintaa, jos arvopaperivälittäjä ei ole sitä ilmoittanut.
Veron voi maksaa ennakontäydennysmaksulla.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:19"]
Ärsyttää tähän(kin) liittyvä loputon byrokratia kun samaan aikaan huorat saa tienata tuhansia viikossa eikä kiinnosta poliisia eikä verottajaa ja mamuille tehdään useiksi kuukausiksi putkeen ttt-päätöksiä ilman mitään lisäselvitysrumbaa.
[/quote]
Tähän vaan sen verran, että se ei ole huorien eikä Verottajan vika, vaan lainsäädännöllinen seikka. Jos prostituutio olisi oikeasti sallittua, huoratkin voisivat maksaa veroa.
Hankintahinta+kulut-myyntihinta laskelmalla saat laskettua myyntivoiton, josta pidätät myyntivoittoveron, taitaa olla 30% tällä hetkellä, katso vero.fi sivuilta tai Googleta mikä se on tänän vuonna. Lisäksi tarkasta paljonko maksettavia veroja tulisi v. 2015 myyntivoiton hankintameno-olettamalla, sekin löytyy vero.fi sivuilta ja Googlettamalla. Saat käyttää itsellesi edullisempaa tapaa verojen laskennassa. Veron voit ja kannattaakin tilittää jo heti kun saat rahat tilillesi, tilitystiedot löytyy vero.fi sivuilta tai omasta verotoimistostasi. Pankki ilmoittaa toimeksiantosi verottajalle, joten se näkyy kevään 2016 veroehdotuksessasi ja verot ovat maksussa joulukuussa 2016 sekä helmikuussa 2017 jos et tilitä nyt niitä ennakkoveroina. Aika inhottava maksaa sitten jos rahat on käytetty jo nyt, joten suosittelen tosiaan näkemään vähän vaivaa että saa tilitettyä ne nyt heti.
[/quote]
Kiitos tästä! Kai se on pakko tuota 40 % käyttää, koska osakkeet on ostettu markka-aikaan ja vanhempani (rahavarat) tuntien ne eivät ole voinet maksaa hirveän paljon. Alkaa melkein kaduttaa...
ap