Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkki vanhemmille: kihomatoihin liittyen!

Vierailija
17.02.2022 |

Eli meillä 3 lasta, ammattikoululainen, yläastelainen ja sitten alle 4-vuotias. Ikinä ei ole matoja ollut, ennen kuin nyt, nuorimmalta löytyi. EI oireillut pyllyn kutinalla lainkaan, lapsi kahtena yönä heräsi levottomana ja valitti, että sattuu pimppiin. No katsoin lampulla pepun puolelle ja 3-4 matoa luikersi.

Nämä oireet olisi voinut TODELLA HELPOSTI ohittaa, vain sanomalla lapselle, että ei hätää, nuku nyt, kyllä kohta helpottaa. Etenkin pienet lapset eivät ehkä osaa kertoa, miltä tuntuu.

Eli jos/kun näet päiväkotinne ovessa matolapun, kurkkaa lapsesi peppuun yöllä. Kakassa ei ole ollut ainuttakaan matoa, se ei siis ole pätevä mittari.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök. Way too much information.

Vierailija
2/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luit? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä sanoilla sulle pitäisi puhua kihomadoista, jotta herkkä mielesi ei järkyttyisi? Pitäisikö käyttää esimerksi sana pyypyy? Mikäs kakan tilalle? 

Vierailija
4/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis oireilihan teillä lapsi kutinaan, kuvasi sitä vain kipuna? Ja minä olen aina pitänyt ihan itsestäänselvänä, että jos pk:ssa on lappu ovessa, lapsia tarkkaillaan erityisen tarkasti ja öisin käydään kurkkimassa myös kihomatojen varalta vaikkei mitään oireita olisi.

Vierailija
5/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua varoitettiin otsikossa.

-ohis

Vierailija
6/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luit? :D

Ehkä hän luuli, että kihomadot on joku ruokalaji?

Vierailija
7/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa vaiheessa kun niitä useampi luikertelee niin niitä on ollut jo kauan ja niitä on jo paljon. Ei mulla muuta.

Vierailija
8/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis oireilihan teillä lapsi kutinaan, kuvasi sitä vain kipuna? Ja minä olen aina pitänyt ihan itsestäänselvänä, että jos pk:ssa on lappu ovessa, lapsia tarkkaillaan erityisen tarkasti ja öisin käydään kurkkimassa myös kihomatojen varalta vaikkei mitään oireita olisi.

Niin kai sitten. Mutta kun ei peppua maininnut, ei välttämättä olisi tullut mieleen..

Ap

Vierailija
9/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo käynyt kurkkimassa pyllyihin ilman mitään oireita. Joskus lapsella kutitti pyllyä (ei lappua päiväkodissa) ja silloin katsoin. Kummallakaan ei ole ollut kihomatoja.

Vierailija
10/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa vaiheessa kun niitä useampi luikertelee niin niitä on ollut jo kauan ja niitä on jo paljon. Ei mulla muuta.

Tajusin tämän itsekin. Kiitos. Ei ole toistaiseksi näkynyt kuolleita kuitenkaan kuin 1.

Vierailija
11/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullutkaan, että niitä matoja kakasta etsittäisiin. Jos kutitti niin silloin tarkastettiin löytyykö matoja. Jos oli madoista lappu päiväkodissa ja lapsi valitti kutinaa niin syötin pyrvinit joka tapauksessa.

Vierailija
12/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mites se matojen olemassaolo sitten selvitetään, jos ei kurkkaamalla hanuriin?

Vierailija
13/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mistäs sitä tietää kuinka paljon edellisinä öinä tai viikkoina lapsi on unissaan sitä pyllyä raapinut. Ellet sitten tarkkaile herkeämättä. Ja näin levittänyt ne munat sänkyyn, unileluihin, oven kahvaan ja ympäri muuta asuntoa. Vielä parempi vinkki tähän: käytä lapsellasi vain haalari mallisia yöasuja niin tiedät ettei lapsesi käsi ole käynyt housujen sisällä.. Mielenrauha, kun oireet iskevät voimalla ja tiedät ettei niitä ole jo pitkään ympäriinsä levitelty

Vierailija
14/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 3-4 paljon?

Vierailija
15/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mites se matojen olemassaolo sitten selvitetään, jos ei kurkkaamalla hanuriin?

Tottakai, mutta helpommalla pääsisi kun reagoisi hommaan vähän nopeammin. Kun niitä useita jo ulkopuolella luikertelee niin nitistys käy hankalammaksi.

Mullakin on vinkki vanhemmille, että heti kun lappu kihomadoista tulee niin kannattaa heti seurailla kaiveleeko lapsi varsinkin illalla takapuoltaan vaikka ei vielä kutiamista valittaisi.

Vierailija
16/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko 3-4 paljon?

On jos on heti ollut näkyvissä.

Vierailija
17/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko 3-4 paljon?

On jos on heti ollut näkyvissä.

No, missä vaiheessa se kihomatodiagnoosi pitäisi sinun mielestäsi tehdä ja miten?

Vierailija
18/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, mutta helpommalla pääsisi kun reagoisi hommaan vähän nopeammin. Kun niitä useita jo ulkopuolella luikertelee niin nitistys käy hankalammaksi.

Mullakin on vinkki vanhemmille, että heti kun lappu kihomadoista tulee niin kannattaa heti seurailla kaiveleeko lapsi varsinkin illalla takapuoltaan vaikka ei vielä kutiamista valittaisi.

Mutta kun sitä lappua ei ole ollut? Muuta kuin nyt, kiitos meidän. Luin ohjeeksi laittaa sinkkivoidetta/pastaa yöksi peppuun. Näin estetään siis kutina/uusi muniminen öisin. Näin me on nyt tehty. Eikä ole ollut ongelmaa. 2 satsi lääkettä vielä odottaa.

Ap

Vierailija
19/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos ei ole sitä lappua? Tai jos on lappu päiväkodissa, ja sitten katsoo sinne perseeseen, ja siellä on 2–4 matoa näkyvissä? Milloin olisi pitänyt reagoida?

Vierailija
20/29 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos ei ole sitä lappua? Tai jos on lappu päiväkodissa, ja sitten katsoo sinne perseeseen, ja siellä on 2–4 matoa näkyvissä? Milloin olisi pitänyt reagoida?

Aiheuttaapa kihomadot aggressioita :)