eikö kunnon mökillä pidä olla ulkohuusi
Nykyäänhän vaaditaan jo ilmeisesti jo sisävessat, suihkut ja jopa porealtaat yms. Mutta minusta se ei ole enää silloin mikään mökki? Sähköt on ok, mutta ei juoksevaa vettä hanastakaan tartte tulla. Mökkielämä on mökkielämää.
Kommentit (7)
Kunnon mökillä pitää olla ulkohuusi, kaivo jossa on juomakelvoton vesi, ei tietenkään sähköä, hiiriä sisällä, hyttysiä sekä ulkona että sisällä ja mielellään vielä torakoita tms. joita ei kotona tapaa. Mielellään niin huono kenttä että netti ei toimi ja puheluitkin pätkii.
Oikeesti, en ymmärrä sitä porukkaa joka menee möksälle kurjailemaan.
Mä kyllä saan mökkielämästä nautinnon jostain aivan muusta kuin ulkovessasta :D
Ulkohuussi on kiva, varsinkin jos metsää ja järveä siintää maisemassa (järven edessä puita!) ja aamukakalle mennessä voi jättää oven auki ja katsella ja kuunnella :) Näin viime viikolla mökillä, mutta olihan se aika ihanaa päästä viikon jälkeen oikeaan vessaan! :) Mielestäni mökki ja "mökki" on eriasia.
Ulkohuussi ja vesivessa eivät ole ainoat vaihtoehdot. Sisävessa on kuitenkin mukavuustekijä ja moni haluaa sellaisen. Minusta mökille ei kannata laittaa vesivessa (jos ei satu kuulumaan vesiosuuskuntaan), vaan joku sellainen, joka ei vaadi järeitä jätevedenkäsittylaitoksia. Nykyään saa kuitenkin ihan valita pakastavien, polttavien tai kompostoivien vaihtoehtojen väliltä ja ne kaikki voidaan asentaa myös sisätiloihin. Nuo ovat monesti sekä edullisempia että ekologisempia vaihtoehtoja.
Mökki on minulle luontoa, rauhaa, kalastelua, marjastusta, oleskelua, pelailua ja irtiottoa arjesta. En tarvitse siihen ulkohuussia - itse asiassa on vaikea nauttia mökkiviikonlopusta, jos on vaikka menkat, eikä tarjolla ole kuin puucee ilman juoksevaa vettä. Tai jos on muita vatsaongelmia. No, ehkä olenkin sitten pilalle hemmoteltu kaupunkilainen.
Oman näppituntuman mukaan mökkejä on kahta laatua. Kummassakin on ulkohuussi. Toisessa mökki on tosiaan mökki: pieni, mahdollisesti ilman sähköjä, ei koko-ajan-asunto. Huussi on kunnossa ja käytössä. Toisessa taas ulkohuussi on hajoamassa, kun sisävessa on rakennettu. Oma mökkini on tällainen. Mökkini on entinen maatilan talo, jossa on myös asuttu joskus ympärivuotisesti. Itse asiassa nytkin asun ja kirjoittelen tätä "mökiltä".
Mikä sinä olet määrittämään mikä muille on mökkielämää. Kateellinenko olet?