Työttömänä avopuolisosta eroaminen ja oman asunnon hankkiminen
Rakkaat av-mammat, auttakee.
Olen nyt sellaisessa tilanteessa, että haluaisin muuttaa pois avopuolisoni ja minun yhteisestä asunnosta. (Avopuoliso on tehnyt selväksi, että jos hänet jätän, en saa jäädä nurkkiin pyörimään vaan minun on lähdettävä heti.) Olen jo 5kk etsinyt töitä ja käynyt lukuisissa haastatteluissa (hakemuksista puhumattakaan) mutta toistaiseksi mikään ei ole tärpännyt. Tiedostan kyllä, että olisi kaikin puolin järkevämpää muuttaa vasta sitten kun oma taloudellinen tilanne on kunnossa, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että mun on vaan pakko lähteä.
Eli, miten hoituu työttömänä muuttaminen ja mitä se vaatii? Minne ilmoitetaan mitäkin, pitääkö mun olla sossuun yhteydessä, mitä ilmoitetaan kelaan, missä järjestyksessä? Olen ihan pihalla kaikesta. Nyt oikeasti tarvitsisin teidän apua! Mistä edes aloitan?
Kommentit (18)
Ensiksi etsit asunnon. Kaupungilta? Allekirjoitat vuokrasopimuksen. Haet asumistukea Kelasta, teet olosuhdemuutosilmoituksen. Teet sähkösopimuksen. Sitten kannat tavarat sisään. En tiedä, miksi sossuun ilmoittaisit?
Jos se teidän yhteinen asunto on, niin millä perusteella sinä siitä lähdet? Oletko mies ja nainen jää lasten kanssa, vai mikä on kuvio?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:56"]
Kelasta ainakin asumistukea hakemaa , ja jos jää se sun saama työttömyyskorvaus alle 480€ kuukaudessa niin saat myös toimeentulotuke eli myöskin sossuun. Mutta sulla pitäisi ekana olla se vuokrasopimus, jotta voit mitään tukia hakea. Niin ja sossu maksaa myös kohtuullisen takuuvuokran suoraan vuokranantajalle. Elikkä ekaksi etsit sen asunnon ja sit hakemaan tukia kun vuokrasopimus on allekirjoitettu.
[/quote]
Eli siis voin tehdä vuokrasopimuksen vaikka olen työtön, siis että vuokranantaja ei katso mua ja sano, ettei millekään työttömälle suostu vuokraamaan?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:58"]Jos se teidän yhteinen asunto on, niin millä perusteella sinä siitä lähdet? Oletko mies ja nainen jää lasten kanssa, vai mikä on kuvio?
[/quote]
Ja onko omistusasunto vai vuokra? Jos asunto on molempien omistuksessa/vuokrauksessa ei kukaan voi käskeä sinua lähtemään.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:58"]
Jos se teidän yhteinen asunto on, niin millä perusteella sinä siitä lähdet? Oletko mies ja nainen jää lasten kanssa, vai mikä on kuvio?
[/quote]
Ei kun olen nainen, ei lapsia. Mies vaan sanoi, että minä olen se kuka lähtee. En sitten tiedä miksi, tosin en koskaan asunnosta ole pitänytkään. Asutaan siis vuokralla ja sopparissa kummankin nimet.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:58"]
[/quote]Luuletko, että mies olisi noin avuton?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:00"]
Kelasta ainakin asumistukea hakemaa , ja jos jää se sun saama työttömyyskorvaus alle 480€ kuukaudessa niin saat myös toimeentulotuke eli myöskin sossuun. Mutta sulla pitäisi ekana olla se vuokrasopimus, jotta voit mitään tukia hakea. Niin ja sossu maksaa myös kohtuullisen takuuvuokran suoraan vuokranantajalle. Elikkä ekaksi etsit sen asunnon ja sit hakemaan tukia kun vuokrasopimus on allekirjoitettu.
[/quote]
Eli siis voin tehdä vuokrasopimuksen vaikka olen työtön, siis että vuokranantaja ei katso mua ja sano, ettei millekään työttömälle suostu vuokraamaan?
[/quote]
Tottakai työtönkin voi vuokrata asunnon, MUTTA tottakai myös vuokranantajalla on oikeus valita vuokralaisensa. Kannattanee hakea kaupungin yms yleishyödyllisten asuntoja, niihin pääsee työttömätkin. Yksityiset ei välttämättä vuokraa työttömälle.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:58"]
[/quote]
Ei kun olen nainen, ei lapsia. Mies vaan sanoi, että minä olen se kuka lähtee. En sitten tiedä miksi, tosin en koskaan asunnosta ole pitänytkään. Asutaan siis vuokralla ja sopparissa kummankin nimet.
[/quote]
Jos sopparissa molempien nimet niin voit olla siinä asunnossa niin kauan kun haluat
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:00"]
[/quote]
[/quote]
Tottakai työtönkin voi vuokrata asunnon, MUTTA tottakai myös vuokranantajalla on oikeus valita vuokralaisensa. Kannattanee hakea kaupungin yms yleishyödyllisten asuntoja, niihin pääsee työttömätkin. Yksityiset ei välttämättä vuokraa työttömälle.
[/quote]
Juuri näin, kaupungilta saat varmemmin sen asunnon. Minä olen myös työtön ja asun vuokralla kaupungin asunnossa ja saan työttömyystukea reilut 300€ kuukaudessa ja siihen päälle vähän reilu 100€ toimeentulotukea, koska toimeentulotuki lasketaan niin, että jokaiselle pitäisi jäädä käteen kuukaudessa tuo 480 euroa (asumistukea ei lasketa tähän mukaan eli sullakin ainoana tulona olisi sitten se työttömyystuki ja jos se on alle 480€/kk niin voit hakea sitten toimeentulotukea).
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:58"] Jos se teidän yhteinen asunto on, niin millä perusteella sinä siitä lähdet? Oletko mies ja nainen jää lasten kanssa, vai mikä on kuvio? [/quote] Ei kun olen nainen, ei lapsia. Mies vaan sanoi, että minä olen se kuka lähtee. En sitten tiedä miksi, tosin en koskaan asunnosta ole pitänytkään. Asutaan siis vuokralla ja sopparissa kummankin nimet. [/quote] Jos sopparissa molempien nimet niin voit olla siinä asunnossa niin kauan kun haluat
[/quote]
En mä varmaan muutenkaan ton kanssa asumaan haluaisi jäädä kun erotaan. Helpointa olis vaan lähtee niin ei toi vois alkaa manipuloimaan taas kimppaan sen kanssa. Sen takia tässä lähinnä kyselen, että sit kun saan aikaseks niin voisin vaan lähteä menemään eikä tarvisi jäädä kituuttamaan tänne.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:58"]
[/quote]Luuletko, että mies olisi noin avuton?
[/quote]
Avuttomia on miehissä ja naisissa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juuri näin, kaupungilta saat varmemmin sen asunnon. Minä olen myös työtön ja asun vuokralla kaupungin asunnossa ja saan työttömyystukea reilut 300€ kuukaudessa ja siihen päälle vähän reilu 100€ toimeentulotukea, koska toimeentulotuki lasketaan niin, että jokaiselle pitäisi jäädä käteen kuukaudessa tuo 480 euroa (asumistukea ei lasketa tähän mukaan eli sullakin ainoana tulona olisi sitten se työttömyystuki ja jos se on alle 480€/kk niin voit hakea sitten toimeentulotukea).
[/quote]
Tosin, jos sulla on useita satasia säästössä taikka kallis auto niin sossusta käsketään yleensä ensin myymään auto ja käyttämään säästöt.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:00"] [quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:56"] Kelasta ainakin asumistukea hakemaa , ja jos jää se sun saama työttömyyskorvaus alle 480€ kuukaudessa niin saat myös toimeentulotuke eli myöskin sossuun. Mutta sulla pitäisi ekana olla se vuokrasopimus, jotta voit mitään tukia hakea. Niin ja sossu maksaa myös kohtuullisen takuuvuokran suoraan vuokranantajalle. Elikkä ekaksi etsit sen asunnon ja sit hakemaan tukia kun vuokrasopimus on allekirjoitettu. [/quote] Eli siis voin tehdä vuokrasopimuksen vaikka olen työtön, siis että vuokranantaja ei katso mua ja sano, ettei millekään työttömälle suostu vuokraamaan? [/quote] Tottakai työtönkin voi vuokrata asunnon, MUTTA tottakai myös vuokranantajalla on oikeus valita vuokralaisensa. Kannattanee hakea kaupungin yms yleishyödyllisten asuntoja, niihin pääsee työttömätkin. Yksityiset ei välttämättä vuokraa työttömälle. [/quote] Juuri näin, kaupungilta saat varmemmin sen asunnon. Minä olen myös työtön ja asun vuokralla kaupungin asunnossa ja saan työttömyystukea reilut 300€ kuukaudessa ja siihen päälle vähän reilu 100€ toimeentulotukea, koska toimeentulotuki lasketaan niin, että jokaiselle pitäisi jäädä käteen kuukaudessa tuo 480 euroa (asumistukea ei lasketa tähän mukaan eli sullakin ainoana tulona olisi sitten se työttömyystuki ja jos se on alle 480€/kk niin voit hakea sitten toimeentulotukea). [/quote] Tosin, jos sulla on useita satasia säästössä taikka kallis auto niin sossusta käsketään yleensä ensin myymään auto ja käyttämään säästöt.
[/quote]
Ei oo säästöjä ja auto on noin 200e arvonen. Lähden kaupungin toimistoon tekemään hakemusta ja katsotaan löytyykö asuntoa. Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille, annoitte paljon apua! Kiitos mammat. <3
Jos olisit mies joutuisit monen vuoden asunnottommuus putkeen. Tämä on käytäntö suomessa oikeasti, kun sinulla ei ole työtä etkä sitä saa. Jos lähdet, niin ainoa paikka on hietsun(jos olet helsingissä) asuntola siellä on jo omat paikalliset jenginsä jos et niiden kanssa pärjää ja tee niin kuin jengiläiset käskee, niin tässä hyvinvointivaltiossa ei apua tule poliisilta eikä sossusta eikä mistään. Työtä onkin sitten jo melkein mahdoton saada kun olet asunnoton... että tämmöistä tässä kokoomus suomessa.
Tällä tavalla suomessa hieman heikompia miehiä kohdellaan joilla on vaikeuksia tässä kilpailu-yhteiskunnassa. Naisella ja ehdottomasti lapsia omaavalla paremmat edellytykset saada tukea tuonkaltaisessa tilanteessä.
Ehkä hankkiutumalla vankilaan voisi sitä kautta saada asunnon, muuten mies jätetään kuolemaan asuntojonoihin.
Miksi muuten kysyttäisiin edes sukupuolta asuntohakemuksessa! Jotta voitaisiin syrjiä.
Miksi joku ala peukuttaa viestiä 16.? Ilmeisesti kokoomus ei halua ottaa vastuuta päätöksistään! Kiinnostaisi kuulla mielipide kun tämä on totuus jonka olen nähnyt. Asuntoloihin joutuvat nekin miehet joilla ei ole ongelmia. Naiset saavat helpommin ja asunnon miehet ovat VUOSIA asunnottomina kunnes status jää pysyväksi. Huom nurten ja naisten asunnottomuus nostetaan ministeri tasolla huoleksi uudestaan ja uudestaan mutta mies saa vain kärsijän osan ilman julkisuutta. Sitten on hyvä yleistää hieman jotta ei sympatiaa heruisi! Miehet ovat tässä tilanteessa kuin juutalaiset 40 luvun saksassa.
Terveisin sivusta erilaisia tilanteita seurannut.
jos asunto molempien nimissä, niin irtisano se kun lähdet, koska muuten joudut maksamaan siitäkin
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:50"]jos asunto molempien nimissä, niin irtisano se kun lähdet, koska muuten joudut maksamaan siitäkin
[/quote]
Joo ap muista tämä! Käyt omilta nimiktösi irtisanomassa ja jos olet maksanut esim puolet takuusta niin saat oman osasi takaisin ja miehen pitää maksaa sitten se toinen puolikas taas vuokranantajalle, että koko summa on miehen nimillä kasassa.