Tuliko vanhempasi kuolema sulle yllätyksenä?
Itselle ei tullut. Isä kuulosti puheluissaan vanhentuneelta. Hän kuoli 72-vuotiaana. Siitä on nyt vuosi aikaa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Tuli, äiti kuoli 39- vuotiaana. Löytyi sängystä kuolleena sydänkohtaukseen.
Tuollainen on kyllä varmaan melkoinen shokki. Ainakaan jos ei ole ollut tiedossa etukäteen mitään sydänongelmia.
Isä sai ensimmäisen ja samalla viimeisen sydärin reilu 50-kymppisenä täysin ilman ennakkovaroituksia. Aikaisemmin päivällä juostiin kilpaa perunapellolla kumisaappaat jalassa ja oli eka kerta, kun hänet silloin voitin 15-vuotiaana. Äidin kanssa kävi hiukan eri tavalla. Se alkuperäinen ihminen hiipui hiljalleen dementian myötä pois ja lähes 20-vuotta myöhemmin hänen nimeään ja näköään kantanut vanhus lopulta kuoli fyysisestikin 30-vuotta faijaa myöhemmin.
Isä lähti vuosi sitten 85v . Parkinson vei eikä ollut yllätys. Itse lähdönhetki oli hieman yllättävä, odotimme että hiipuu ja hiipuu kunnes elämä erkanee, olikin aamuhoitajan kanssa iloisena jutustellut ja suunnilleen kesken lauseen kuoli . Kukaan meistä ei ehtinyt paikalle kun koronan takia saimme vain käydä katsomassa. Ei onneksi yksin ollut kuitenkaan.
Kyllä tavallaan tuli. Isäni oli alkoholisti muttei hirmu iäkäs. Äitini kuolema tuli täysin yllättäen, eikä hänkään ollut ihan ikäloppu.
Äidin kuolema ei ollut ollenkaan yllätys, hän sairasti melko aggreessivista syöpää. Isän kuolema oli siinä mielessä yllätys, että hän kuoli äkillisesti sydänkohtaukseen, mutta jos ottaa huomioon iän (yli 70) ja hyvin epäterveelliset elämäntavat, niin ei sitäkään kovin isona yllätyksenä voi pitää.
Onko teille muistisairaan omaisille kuolema ollut helpotus? Minun äidillä on muistisairaus, ja tavallaan se ihminen on jo kuollut, koska äiti ei enää muista minua jne. Hän ei ole se sama ihminen enää. Olen miettinyt millaista tulee olemaan sitten kun äiti kuolee. Olen ollut hänen sairastumisensa vuoksi tosi vihainen ja masentunut jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli. Syöpäkuolema oli. Hän oli hyvässä kunnossa ja ennen kaikkea terveen näköinen, vaikka lähes vuoden sairasti. Kotona asui loppuun saakka. Lääkäri mainitsi kotihoidosta ja minä luulin, että sillä tarkoitetaan sairaan hoitajan käyntejä kotona. Jälkeenpäin kyllä ymmärsin, että Terhokodista oli ollut kyse -tyhmä lääkäri kun puhui niin :( Joka tapauksessa olin googletellut, että ennusteiden valossa aikaa on ja syöpä voi jopa mennä remissioon vuosiksi. Hänen vointi huonontui aivan yhtäkkiä ja lähti käytännössä ”saappaat jalassa”.
Sairaan hoitajan käyntejä. Siis oikeesti voiko olla noin hukassa yhdyssanat ettei huomaa että koko lause muuttuu eriksi?
Minulla puhelin ainakin erottelee yhdyssanat monesti erikseen ja en oikolue kirjoituksia ennen lähetystä, niin huomaa julkaisun jälkeen, että yhdyssana onkin tullut kahdeksi eri sanaksi
Vierailija kirjoitti:
Onko teille muistisairaan omaisille kuolema ollut helpotus? Minun äidillä on muistisairaus, ja tavallaan se ihminen on jo kuollut, koska äiti ei enää muista minua jne. Hän ei ole se sama ihminen enää. Olen miettinyt millaista tulee olemaan sitten kun äiti kuolee. Olen ollut hänen sairastumisensa vuoksi tosi vihainen ja masentunut jo vuosia.
-
Olipa vaikea kysymys. Edes näin vuosikymmenien jälkeen en oikein osaa tuohon vastata kunnolla. Paremminkin 'ei' siltikin.
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli. Syöpäkuolema oli. Hän oli hyvässä kunnossa ja ennen kaikkea terveen näköinen, vaikka lähes vuoden sairasti. Kotona asui loppuun saakka. Lääkäri mainitsi kotihoidosta ja minä luulin, että sillä tarkoitetaan sairaan hoitajan käyntejä kotona. Jälkeenpäin kyllä ymmärsin, että Terhokodista oli ollut kyse -tyhmä lääkäri kun puhui niin :( Joka tapauksessa olin googletellut, että ennusteiden valossa aikaa on ja syöpä voi jopa mennä remissioon vuosiksi. Hänen vointi huonontui aivan yhtäkkiä ja lähti käytännössä ”saappaat jalassa”.
Sairaan hoitajan käyntejä. Siis oikeesti voiko olla noin hukassa yhdyssanat ettei huomaa että koko lause muuttuu eriksi?
Tahditonta huomautella kieliopista tässä yhteydessä. Tuota saattaa tapahtua myös kännykällä, jos ennakkosyöttö livauttaa sanan väärin tekstin sekaan.
Koko lauseen merkitys muuttuu ja ei saa käsitystä aiheesta.
Jokainen tervejärkinen tajuaa tuon yhdyssanavirheeksi ja ymmärtää lauseen merkityksen siitä huolimatta.
Koko lauseen merkitys muuttuu ja ei saa käsitystä aiheesta.