Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pukeutuminen hautajaisiin - etiketti?

Vierailija
30.06.2015 |

Eli siis kyseessä ei kovin läheisen henkilön hautajaiset. Olen hautajaisissa viimeksi ollut monta vuotta sitten, enkä kesällä koskaan. Niin onko sitä etikettiä pukeutumiseen?

Olen 19v. nuori nainen.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:54"]

Kyseessä on arvokas tilaisuus, joten sen mukaan pukeudutaan. Farkut eivät ole kovin soveliaat. Sukkahousut hameen kanssa kuuluu asiaan.

[/quote]

Kyllä 19-vuotiaalle on ihan soveliasta pukea hautajaisiin mustat farkut/housut. Ollaan kuitenkin vuodessa 2015.

Vierailija
22/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-vuotias siskoni laittoi tosi korkeat leopardikuvioiset piikkikorkkarit. Muuten oli kaikki mustaa. Olisin äitinämme kieltänyt laittamasta niin räikeitä kenkiä, vaikka pitkät mustat housut olivatkin niiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:47"]

Itse juuri valkkasin tuleviin hautajaisiin vaatteet. Laitan mustat farkut ja mustan paidan, jossa 3/4 hihat.

Muista, että kaula-aukkokaan ei saa olla paljastava.

[/quote]

Ihmettelen tämän asun alapeukkuja. Mustat housut ja musta peittävä paita kuulostaa minusta täysin asialliselta vaatetukselta.

Vierailija
24/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näyttäviä koruja.

Vierailija
25/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:30"]

Ei näyttäviä koruja.

[/quote]

Mitä lasketaan näyttäväksi? Minun mielestäni tummat, kultaiset tai hopeiset korut käyvät, vaikka olisivatkin suuria ja näyttäviä. Riippii ihan kokonaisuudesta.

Vierailija
26/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositusten perusteella paras vaihtoehto on kunnon burkha.

Täyttää kaikki vaatimukset: Musta, peittävä, hillitty.

Vierailija
27/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin ilkeän anoppini hautajaisissa viimekesänä. Päällä oli Nanoshortsit ja tiikerikuosibikinien yläosa. Jalassa varvassandaalit.

Vierailija
28/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kultakoruja. Olkapäät peitettävä ja polvetkin mielellään, ja tarviiko siitä kaula-aukosta edes mitään sanoa. Ei pikkumustaa vaan musta mekko, et ole menossa näyttäytymään vaan kunnioittamaan. Korot voi olla, sukkahousut pitää - tosin voinee olla ihonväriset näin kesällä. Älä missään nimessä ota mallia amerikkalaisten tv-sarjojen hautajaispukeutumisesta.

Vierailija
29/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:47"]

Itse juuri valkkasin tuleviin hautajaisiin vaatteet. Laitan mustat farkut ja mustan paidan, jossa 3/4 hihat.

Muista, että kaula-aukkokaan ei saa olla paljastava.

[/quote]

Ihmettelen tämän asun alapeukkuja. Mustat housut ja musta peittävä paita kuulostaa minusta täysin asialliselta vaatetukselta.
[/quote]
Se etiketti on hillitty ja ARVOKAS eli ykköset päälle. Farkut on kuitenkin arkivaate, vaikka olisivatkin siistit ja mustat.

Vierailija
30/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:37"]

Ei kultakoruja. Olkapäät peitettävä ja polvetkin mielellään, ja tarviiko siitä kaula-aukosta edes mitään sanoa. Ei pikkumustaa vaan musta mekko, et ole menossa näyttäytymään vaan kunnioittamaan. Korot voi olla, sukkahousut pitää - tosin voinee olla ihonväriset näin kesällä. Älä missään nimessä ota mallia amerikkalaisten tv-sarjojen hautajaispukeutumisesta.

[/quote]

Hautajaispukeutumiseen kuuluu mustat sukkahousut, myös kesällä.

Vierailija
31/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:40"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:37"]

[/quote]

Hautajaispukeutumiseen kuuluu mustat sukkahousut, myös kesällä.

[/quote]

Ei kuulu. Voi olla, mutta ei tarvitse.

Vierailija
32/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena olen ollut yksissä hautajaisissa, silloin oli talvi ja päälläni oli musta pitsimekko (asiallinen, ei läpinäkyvä, soveliaan pituinen), mustat sukkahousut ja musta jakku. Nuorempana, juuri 19-vuotiaana ei etiketti ollut ehkä niin hyvin hallussa, ja päälläni oli mustat kapeat farkut, musta juhlava toppi ja musta neuletakki. Kyseessä olivat hyvin nuoren, onnettomuudessa kuolleen minulle läheisen pojan hautajaiset, enkä kyllä osannut ajatella selvästi. Eikä kyllä kukaan vaatteitani siellä mielestäni arvostelevasti katsonut, eikä itselläni ole aavistustakaan, mitä kenelläkään oli päällä. Se oli viimeisin ajatus mielessäni sinä päivänä. 

Vierailija
33/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:38"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:47"] Itse juuri valkkasin tuleviin hautajaisiin vaatteet. Laitan mustat farkut ja mustan paidan, jossa 3/4 hihat. Muista, että kaula-aukkokaan ei saa olla paljastava. [/quote] Ihmettelen tämän asun alapeukkuja. Mustat housut ja musta peittävä paita kuulostaa minusta täysin asialliselta vaatetukselta. [/quote] Se etiketti on hillitty ja ARVOKAS eli ykköset päälle. Farkut on kuitenkin arkivaate, vaikka olisivatkin siistit ja mustat.

[/quote]

No jos on joku juhlava musta paita päällä, kauniit mustat kengät ja hiukset laitettu nätisti, niin ei ne mustat housut/farkut tee asusta arkista.

Vai onko tosiaan pelkkä mekko ja hame tarpeeksi arvokkaita hautajaisiin? Ei ne kuitenkaan mitkään juhlat ole.

Vierailija
34/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko väriä ja silti pitää kiinni etiketistä?

Laita kansallispuku.

Vierailija
35/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei (hillittyjä) kultakoruja saa laittaa? Tai ihonvärisiä sukkahousuja?

Mä olin muutama vuosi sitten siskoni miehen hautajaisissa, ja monilla oli kultakoruja ja ihonvärisiä sukkiksia. Myös itselläni, olin 18 v. Jopa leskellä oli ihonväriset sukkikset nyt kun muistelen.. Oltiinko ihan epähieno junttisuku :O

Vierailija
36/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:38"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:47"] Itse juuri valkkasin tuleviin hautajaisiin vaatteet. Laitan mustat farkut ja mustan paidan, jossa 3/4 hihat. Muista, että kaula-aukkokaan ei saa olla paljastava. [/quote] Ihmettelen tämän asun alapeukkuja. Mustat housut ja musta peittävä paita kuulostaa minusta täysin asialliselta vaatetukselta. [/quote] Se etiketti on hillitty ja ARVOKAS eli ykköset päälle. Farkut on kuitenkin arkivaate, vaikka olisivatkin siistit ja mustat.

[/quote]

No jos on joku juhlava musta paita päällä, kauniit mustat kengät ja hiukset laitettu nätisti, niin ei ne mustat housut/farkut tee asusta arkista.

Vai onko tosiaan pelkkä mekko ja hame tarpeeksi arvokkaita hautajaisiin? Ei ne kuitenkaan mitkään juhlat ole.
[/quote]
No esim. miehillä ne farkut tekee heti siitä asusta arkisen vaikka olisi kuinka mustaa. En ikinä päästäisi miestäni hautajaisiin farkuissa. Myös itse käytän hautajaisissa vain vaatteita mitä en arkena päälleni laita eli ei farkkuja.

Vierailija
37/63 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:58"]Kultakorut ei sovi koska:
Kultakorut eivät ole paras valinta hautajaisiin, sillä kulta heijastaa aurinkoa ja tarkoittaa iloa.

Hopeakorut ja helmet ovat sopivia.

[/quote]
Taitaa olla ihan itse keksimäsi sääntö. Missään käytösoppaissa ei tuollaista ohjetta ole.

Vierailija
38/63 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaulakoru sopii nätisti tuon mekon kanssa.

Vierailija
39/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:38"] [quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:47"] Itse juuri valkkasin tuleviin hautajaisiin vaatteet. Laitan mustat farkut ja mustan paidan, jossa 3/4 hihat. Muista, että kaula-aukkokaan ei saa olla paljastava. [/quote] Ihmettelen tämän asun alapeukkuja. Mustat housut ja musta peittävä paita kuulostaa minusta täysin asialliselta vaatetukselta. [/quote] Se etiketti on hillitty ja ARVOKAS eli ykköset päälle. Farkut on kuitenkin arkivaate, vaikka olisivatkin siistit ja mustat. [/quote] No jos on joku juhlava musta paita päällä, kauniit mustat kengät ja hiukset laitettu nätisti, niin ei ne mustat housut/farkut tee asusta arkista. Vai onko tosiaan pelkkä mekko ja hame tarpeeksi arvokkaita hautajaisiin? Ei ne kuitenkaan mitkään juhlat ole. [/quote] No esim. miehillä ne farkut tekee heti siitä asusta arkisen vaikka olisi kuinka mustaa. En ikinä päästäisi miestäni hautajaisiin farkuissa. Myös itse käytän hautajaisissa vain vaatteita mitä en arkena päälleni laita eli ei farkkuja.

[/quote]

Mies tottakai eri asia, koska täytyy olla musta puku. Nyt puhuttiinkin naisesta.

Vierailija
40/63 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:48"]

Miksei (hillittyjä) kultakoruja saa laittaa? Tai ihonvärisiä sukkahousuja? Mä olin muutama vuosi sitten siskoni miehen hautajaisissa, ja monilla oli kultakoruja ja ihonvärisiä sukkiksia. Myös itselläni, olin 18 v. Jopa leskellä oli ihonväriset sukkikset nyt kun muistelen.. Oltiinko ihan epähieno junttisuku :O

[/quote]Ette olleet. Ihan samaa olin itse aikeissa kirjoittaa mutta ehdit ensin.