Hoitoala: kesätyöntekijät ovat pohjasakkaa?
Sain mielenkiintoisen kesätyön ja olin tosi onnellinen siitä ensin. Nyt olen ollut 1,5 kk työpaikassa ja todennut, että kesätyöntekijät ovat hoitoalalla täysin toisen luokan kansalaisia. Jatkuvasti letkautellaan jotain tai jätetään kertomatta asioita tai kytätään että teemmekö virheitä - virheeksi riitti vaikka vain se, että laitoin "tavallisen" paperin silppuriroskikseen (joka siis tarkoitettu papereille, joissa on henkilötietoja). Kaikista virheistä ja laiminlyönneistä epäillään aina kesätyöntekijää. Taukohuoneessa kukaan ei puhu meille. Monelta vakkarilta ei uskalla kysyä mitään, koska vastaus on töykeä, jos sitä edes saa. On ihan kauheaa kun kaikki täytyy vain sietää eikä voi koskaan sanoa mitään. Pelkään, että jos sanon jotain, en saa täältä töitä kun pian valmistun. En totta puhuen tiedä haluanko enää tälle alalle, sillä eihän tällaista kestä!
Kommentit (27)
Tuota tapahtuu kaikkialla. Ihan kesätöissä päivittäistavaraliikkeessä oli minulla samanlaista. Katsele maailmaa välillä muidenkin työpaikkojen ja eri ammattialojen silmin eikä sillä omalla alalla.
Se ei ole alasta kiinni vaan työpaikasta. Lähes jokaisessa työpaikassa on sama kohtelu kesätyöntekijöille joten rauhoitu. Ei ole uutta.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:47"]
Enpä ole miesvaltaisilla aloilla tuota huomannut. Aina kun näitä tarinoita kuulee, ovat ne naisvaltaisilta aloilta. Mutta eipä ole nykynaisilla käytöstapoja muutenkaan.
[/quote]
Ravintolan keittiössä on sekä miehiä että naisia, jotka eivät ole kehittyneet vuorovaikutustaidoiltaan hiekkalaatikkotasoiseksikaan.
Minusta kannattaa puhua esimiehen kanssa työkavereiden kohtelusta ihan reippaasti! Ikinä ei mikään muutu, jos kukaan ei uskalla avata suutaan muussa kun vittuilu mielessä!
Olethan saanut kunnollisen perehdytyksen talon käytäntöihin ja työtehtäviisi? Jos et, vaadi!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:49"]Se ei ole alasta kiinni vaan työpaikasta. Lähes jokaisessa työpaikassa on sama kohtelu kesätyöntekijöille joten rauhoitu. Ei ole uutta.
[/quote]
No ei pidä paikkaansa. Itse olen myös hoitoalalla nykyään ja takana on reilusti työkokemusta kahdelta muultakin alalta. Missään en ole kohdannut niin ilkeitä kollegoja kuin täällä. Myös kesätyöntekijöitä kohdellaan selvästi huonoiten.
Harva kesätyöntekijä on hyvä. Voivat olla ehkä viiden vuoden päästä hyviä työntekijöitä mutta kyllä suurin osa vaikuttaa edelleen opiskelijoilta. Mitään vastuuta ei oteta "kun mä oon täällä vaan kuukauden" ja jos tällainen kesätyöntekijä tulee iltavuoroon ja aamuvuorolaiset on ruokatauolla, niin ei se mitään töitä lähde tekemään vaan iskee laiskan perseensä tuoliin ja juo kahvia. Onneksi aina joku sijainen on fiksu ja ahkera. He saavatkin sitten aivan toisenlaista kohtelua.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:34"]
Outoa. Meillä kaikki ylimääräiset käsiparit ovat toivottuja ja erittäin tervetulleita.
[/quote]
Meillä toivotaan ennen kaikkea ylimääräisiä aivoja. Niistä kun tuntuu olevan hoitoalalla pulaa.
[/quote]
Meillä ymmärretään, että harjoittelijoilla ja kesätyöläisillä ei ole kovin laajaa kokemusta alalta, eivätkä siis hoksaa kaikkea mitä itse helposti pitää itsestäänselvyytenä.