Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoala: kesätyöntekijät ovat pohjasakkaa?

Vierailija
30.06.2015 |

Sain mielenkiintoisen kesätyön ja olin tosi onnellinen siitä ensin. Nyt olen ollut 1,5 kk työpaikassa ja todennut, että kesätyöntekijät ovat hoitoalalla täysin toisen luokan kansalaisia. Jatkuvasti letkautellaan jotain tai jätetään kertomatta asioita tai kytätään että teemmekö virheitä - virheeksi riitti vaikka vain se, että laitoin "tavallisen" paperin silppuriroskikseen (joka siis tarkoitettu papereille, joissa on henkilötietoja). Kaikista virheistä ja laiminlyönneistä epäillään aina kesätyöntekijää. Taukohuoneessa kukaan ei puhu meille. Monelta vakkarilta ei uskalla kysyä mitään, koska vastaus on töykeä, jos sitä edes saa. On ihan kauheaa kun kaikki täytyy vain sietää eikä voi koskaan sanoa mitään. Pelkään, että jos sanon jotain, en saa täältä töitä kun pian valmistun. En totta puhuen tiedä haluanko enää tälle alalle, sillä eihän tällaista kestä!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Meillä kaikki ylimääräiset käsiparit ovat toivottuja ja erittäin tervetulleita.

Vierailija
2/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee jokaisella alalla.. Ihan kuin yläasteella. "Mä oon ollu täällä kauemmin ja tää on mun koulu" aikuiset ihmiset on vaan vielä pahempia :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:34"]

Outoa. Meillä kaikki ylimääräiset käsiparit ovat toivottuja ja erittäin tervetulleita.

[/quote]

Näin meilläkin. Tai meillä sijaiset eivät edes ole ylimääräisiä käsipareja vaan odotettuja ja toivottuja työntekijöitä.

Vierailija
4/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:35"]

Näin se menee jokaisella alalla.. Ihan kuin yläasteella. "Mä oon ollu täällä kauemmin ja tää on mun koulu" aikuiset ihmiset on vaan vielä pahempia :)

[/quote]

Tarkoitit varmaan jokaisella naisvaltaisella alalla. 

Vierailija
5/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:39"]

[/quote]

Näin meilläkin. Tai meillä sijaiset eivät edes ole ylimääräisiä käsipareja vaan odotettuja ja toivottuja työntekijöitä.

[/quote]

Niinhän sitä luulisi! Minulle sanoi yhdessä paikassa opiskeluaikana eräs hoitaja, että "me pärjättäis täällä ihan hyvin ilman suakin". Arvatkaa oliko ihanaa olla tämän henkilön kanssa samassa vuorossa vielä 2 kk sen jälkeen? Paikassa riitti kyllä töitä ja hoidin oman työni hyvin.

Vierailija
6/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:40"]

[/quote]

[/quote]

Ei ainakaan omalla naisvaltaisen alan työpaikalla ole moista. 

T. Kesätyöläinen

Vierailija
7/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole miesvaltaisilla aloilla tuota huomannut. Aina kun näitä tarinoita kuulee, ovat ne naisvaltaisilta aloilta. Mutta eipä ole nykynaisilla käytöstapoja muutenkaan.

Vierailija
8/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää jos kokemus on ollut tuollainen. En puolustele kesätyöntekijöiden "kyykytystä" todellakaan mitenkään, mutta välttämättä se kesäntyöntekijäkään ei aina tajua miten raskas se vakituisen rooli saattaa olla kun kaikki vastuu kaatuu käytännössä tämän niskaan. Varsinkin työpaikoissa, joissa on nopeasti vaihtuvia ja riskialttiita tilanteita (akuutit, psykiatriset jne), luottamus työpariin pitää olla kohdillaan. Kesätyöntekijöiltä puuttuu ymmärrettävästi kokemusta, joten siksi vakkarille voi tulla tunne, että heihin ei vielä voi luottaa ja kaikki pitää varmistaa itse. Se ei ole kesätyöntekijän vika ja kyllä korjaantuu kokemuksen karttuessa, mutta se tosiaani aiheuttaa stressiä myös vakituisissa. Hyvä perehdytys auttaa alkuun ja lopun hoitaa kesäduunarin oma luonne.

Toinen syy voi tietysti olla se, että  sevakituinen on pelkkä kusipää joka haluaa purkaa pahaa oloaan kesäduunariin. Nämä mätäpaiseet ovat yleensä inhottuja työyhteisöissäkin, sillä jos se ei ole kesätyöntekijä, se on joku muu. Kehoitan jättämään omaan arvoonsa.

Vierailija
9/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta se välillä on. Väärin tietenkin. Olin itse ensin kouluttamaton, sitten sijaisena koulun aikana. Muistaakseni kohdeltiin hyvin. Vakityössä meillä monet kohteli sijaisia tosi huonosti. Oli se joskus rankkaa, kun väistämättä sijaiset ei osaa yhtä tehokkaasi ja saa kokoajan neuvoa. Asia on tietenkin ihan selvä, kukaan ei osaa yhtä hyvin ihan heti. Joten koitin olla ystävällinen ja neuvoa. Paras tilanne oli olla kesäkuussa lomalla, jolloin sijaiset oli jo vään sisäänajettuja... Ei maar. Sijaisia oli aina. Ja yleensä huono sijaisten kohtelu kertoo jotain myös potilaiden/asiakkaiden kohtelusta.

Nykyisen olen alan ope ja toivon aina opiskelijoita kohdeltavan hyvin. Yleensä niin onkin

Vierailija
10/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:47"]

Enpä ole miesvaltaisilla aloilla tuota huomannut. Aina kun näitä tarinoita kuulee, ovat ne naisvaltaisilta aloilta. Mutta eipä ole nykynaisilla käytöstapoja muutenkaan.

[/quote]

Tämä nyt on ihan paskapuhetta. Miesvaltaisissa työyhteisöissä työskennelleenä tiedän, että kaikenmaailman paska kukkii sielläkin ja kyykytys voi olla jopa kovempaa.

Vierailija
11/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä toivotaan ennen kaikkea ylimääräisiä aivoja. Niistä kun tuntuu olevan hoitoalalla pulaa. 

Vierailija
12/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:35"]

[/quote]

[/quote]

Jep. Äijät ottaa rennosti vaikka saattavatkin olla vähän karskeja riippuen hommista. Kun olin insinööriopiskelijana ihan pajalla haalarihommissa, yksi vanha jermu tuli huutamaan "ekkö osaa kuvia lukea? Tollaset pitäs tunkee takaisin vittuun ja nussia uudestaan" kun tein jotain päin persettä :D Haha, eisaatana kyllä tossa olis tytöltä itku päässyt eli myös oma suhtautuminen vaikuttaa. Mut suositteli se ukko minua kuitenkin ylitöihin myöhemmin... kasvatusmetodit on työmiehillä vaan joskus hiukan karskit.

Vierailija
13/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole onneksi koskaan törmännyt tuollaiseen, hoitoalan työpaikkoja olen kiertänyt parikymmentä vuotta (ja ihan oman vaihtelunhalun vuoksi kiertänyt ;) )

Älkää nyt yhden huonon paikan takia sentään koko alaa hylätkö, on niitä kivojakin paikkoja joissa työtoveria arvostetaan ja se sijainen on työtoveri ihan siinä missä muutkin :)

Vierailija
14/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:48"]Ikävää jos kokemus on ollut tuollainen. En puolustele kesätyöntekijöiden "kyykytystä" todellakaan mitenkään, mutta välttämättä se kesäntyöntekijäkään ei aina tajua miten raskas se vakituisen rooli saattaa olla kun kaikki vastuu kaatuu käytännössä tämän niskaan. Varsinkin työpaikoissa, joissa on nopeasti vaihtuvia ja riskialttiita tilanteita (akuutit, psykiatriset jne), luottamus työpariin pitää olla kohdillaan. Kesätyöntekijöiltä puuttuu ymmärrettävästi kokemusta, joten siksi vakkarille voi tulla tunne, että heihin ei vielä voi luottaa ja kaikki pitää varmistaa itse. Se ei ole kesätyöntekijän vika ja kyllä korjaantuu kokemuksen karttuessa, mutta se tosiaani aiheuttaa stressiä myös vakituisissa. Hyvä perehdytys auttaa alkuun ja lopun hoitaa kesäduunarin oma luonne.

Toinen syy voi tietysti olla se, että  sevakituinen on pelkkä kusipää joka haluaa purkaa pahaa oloaan kesäduunariin. Nämä mätäpaiseet ovat yleensä inhottuja työyhteisöissäkin, sillä jos se ei ole kesätyöntekijä, se on joku muu. Kehoitan jättämään omaan arvoonsa.

[/quote]

Tällä ei voi kyllä selittää suoranaista ilkeyttä.

Vierailija
15/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:47"]

[/quote]

Tämä nyt on ihan paskapuhetta. Miesvaltaisissa työyhteisöissä työskennelleenä tiedän, että kaikenmaailman paska kukkii sielläkin ja kyykytys voi olla jopa kovempaa.
[/quote]
Mä olen ollut sekä nais- että miesvaltaisilla aloilla, ja en kyllä minäkään ole huomannut miesten puolelta mitään kyykytystä.
Toista se oli esimerkiksi yhdessä naisvaltaisessa työpaikassa. Sijaistin kesän ja omien potilaiden lisäksi ei kyllä loppuja jaettu aivan tasaisesti. Vakkarit vaan naureskelivat kun "kesätytöt" juoksivat.

Vierailija
16/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:57"]En ole onneksi koskaan törmännyt tuollaiseen, hoitoalan työpaikkoja olen kiertänyt parikymmentä vuotta (ja ihan oman vaihtelunhalun vuoksi kiertänyt ;) )

Älkää nyt yhden huonon paikan takia sentään koko alaa hylätkö, on niitä kivojakin paikkoja joissa työtoveria arvostetaan ja se sijainen on työtoveri ihan siinä missä muutkin :)
[/quote]

Sinulla on osaamista ja kokemusta. Pääset työhön nopeasi sisälle. Toisin silloikun vähän työkokemusta

Vierailija
17/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös on sellaisia kokemuksia, ettei kesätyöläistä pidetä työkaverina vaan jonain alempiarvoisena oliona. Ei ilmeisesti ymmärretä että osa kesätyöläisistä saattaa kuitenkin myöhemmin tulla samaan paikkaan "oikeina"' työntekijöinä, ihan "oikeasti" työkavereiksi.

Vierailija
18/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:32"]

Sain mielenkiintoisen kesätyön ja olin tosi onnellinen siitä ensin. Nyt olen ollut 1,5 kk työpaikassa ja todennut, että kesätyöntekijät ovat hoitoalalla täysin toisen luokan kansalaisia. Jatkuvasti letkautellaan jotain tai jätetään kertomatta asioita tai kytätään että teemmekö virheitä - virheeksi riitti vaikka vain se, että laitoin "tavallisen" paperin silppuriroskikseen (joka siis tarkoitettu papereille, joissa on henkilötietoja). Kaikista virheistä ja laiminlyönneistä epäillään aina kesätyöntekijää. Taukohuoneessa kukaan ei puhu meille. Monelta vakkarilta ei uskalla kysyä mitään, koska vastaus on töykeä, jos sitä edes saa. On ihan kauheaa kun kaikki täytyy vain sietää eikä voi koskaan sanoa mitään. Pelkään, että jos sanon jotain, en saa täältä töitä kun pian valmistun. En totta puhuen tiedä haluanko enää tälle alalle, sillä eihän tällaista kestä!

[/quote]

Harmi, kun suhtaudutaan noin. Itse kun heitän kesäkeikkaa, niin aina sanotaan, että ihana kun tulit ja olipa hyvä, että sut saatiin töihin. Olen ollut töykeissäkin paikoissa ja sen olen oppinut, että miten itse ainakaan en kohtele uusia työntekijöitä.

Tsemppiä sulle.

Vierailija
19/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:40"]

[/quote]

[/quote]

Ei ainakaan omalla naisvaltaisen alan työpaikalla ole moista. 

T. Kesätyöläinen

[/quote]

Eikä minun. Kaksi vuotta, kolme työpaikkaa, kaikki naisvaltaisilta aloilta. Vika on näiden naisvaltaisista aloista valittajien korvien välissä.

Vierailija
20/27 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niin, miehet ne kohtelevat toisiaan aina rehdisti ja reilusti. Kilpailu on tervettä eikä koskaan yritetä päteä toisen kustannuksella. Jos armeijassa kuvittelee tulevansa simputetuksi, kyse on vain alokkaan heikkoudesta ja epämiehekkyydestä. Ei muuta kuin keuhkokuumeessa vartioon äläkä urputa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi