Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hissipuheen pitäminen työhaastattelun lopussa

Vierailija
16.02.2022 |

Onko muita, joista hissipuheen pitäminen työhaastattelun lopuksi tuntuu vähän turhalta? Eikö työnantajan pitäisi työhaastattelun aikana kyetä kuulemansa perusteella käsitys siitä, onko hakija tehtävään soveltuva vai ei?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että haastattelun alussa jää on rikottava jotenkin ja työntekijän olisi hyvä näyttää osaavansa kertoa itsestään omin sanoin jotain myönteistä. En vain tajua miksi hissipuhe halutaan työhaastattelun lopuksi.

Vierailija
42/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että haastattelun alussa jää on rikottava jotenkin ja työntekijän olisi hyvä näyttää osaavansa kertoa itsestään omin sanoin jotain myönteistä. En vain tajua miksi hissipuhe halutaan työhaastattelun lopuksi.

Syntyykö hakijasta mielikuva ainoastaan järkyttävän toistelun kautta? Vai testataanko tuossa miten epämukavuusalueella jaksaa toimia pitkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoo mikä tulee mieleen on kysymys mihin kerrokseen olet menossa.

Vierailija
44/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoo mikä tulee mieleen on kysymys mihin kerrokseen olet menossa.

Jeps! 🤣

Vierailija
45/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen hissipuhe?

Vierailija
46/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä taidatkin jäädä tässä pois. Minä menen ylempään kerrokseen".

Vierailija
47/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sitä vois Koneen hisseistä puhua kun oon niitä ollut tekemässä.

Vierailija
48/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tuntuu HIRVEÄLTÄ ja kiusalliselta. Olen yli 40 ja ekaa kertaa elämässä työtön. Nyt useassa haastattelussa on kysytty ikäänkuin viimeisenä kysymyksenä tää hissipuhe. Eli pyydetty suoraan ”kerro meille sun hissipuhe” tai sit ”kerro minuutissa miksi pitäisi valita just sut”

Mun ikäluokka on kasvatettu just nöyräksi ja vaatimattomaksi ja tuntuu ihan hirveältä tehdä tuo hissipuhe!

Joo tämä on ihan kamalaa, jos on kasvatettu nöyräksi. Vaikea kehua itseään, jos on lapsesta asti opetettu enemmänkin väheksymään itseään. Ei sovi Suomen kulttuuriin tuollaset hissipuheet.

Vierailija
49/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveetä kun kaikki ”amerikan paska” tulee suomeen. Sanoin kuin nyt kuulemma työn saa vain siten että linkedinissä postaa ja kommentoi, ei enää mikään hakemus ja cv riitä vaan pitää olla SOMEPÖHINÄÄ.

Kaipaan sitä aikaa kun lähetettiin cv ja hakemus ja haastattelu oli normaali ilman pelletemppuja.

Mä kaipaan sitä aikaa kun mentiin johonkin työpaikalle vaan sisään ja kysyttiin, että olisko täällä töitä tarjolla ja aina oli, eikä mitään CV:tä silloin kyselty. Tämä siis 80- luvulla.

Vierailija
50/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai sitä vois Koneen hisseistä puhua kun oon niitä ollut tekemässä.

Alat selittää oikein pitkästi ja katkotta hissien tekemisestä. Ja lopulta hissimatka yhdessä.

Vierailija
51/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta pyydettiin yhdessä haastattelussa 5 minuutin ex tempore- esitelmää mistä tahansa aiheesta. Esitystä kutsuttiin kuuntelemaan paikan työntekijät.

Mä voisin kertoa siitä kun mulle tehtiin paksunsuolen tähystys. 

Vierailija
52/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän tulee suomalaiselta hyvin silloin, jos tilanne on rento. Jos tilanne on kireä kuin viulunkieli, jäykkä ja haastattelija näyttää mököttävältä muumien möröltä, kaikki hankaloituu ja aivot seisovat tyhjäkäynnillä. Änkyttävä omakehupuhe on aika kauhea ja mitä niistä taidoista voi sanoa, onko niitä.

Vierailija
53/58 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelutilanne oli jo ohi, kaikki tekivät lähtöä ja toimitusjohtaja kysäisee: Miksi sinut pitäisi valita? En edes tajunnut, sitä vakavaksi kysymykseksi ja vastasin: .Siksi, että minä olen minä. Johtajan vastaus oli: No  käy sitten henkilöstöpuolella sopimassa......

Vierailija
54/58 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastattelutilanne oli jo ohi, kaikki tekivät lähtöä ja toimitusjohtaja kysäisee: Miksi sinut pitäisi valita? En edes tajunnut, sitä vakavaksi kysymykseksi ja vastasin: .Siksi, että minä olen minä. Johtajan vastaus oli: No  käy sitten henkilöstöpuolella sopimassa......

Miksi ihmeessä tuo kysymys tulee haastattelun lopuksi, kun työnhakijalla on jo takki tyhjä? Eikö tuota kuuluisi kysyä heti alussa ja sen jälkeen seurata ovatko muut vastaukset linjassa hissipuheen kanssa?

Vierailija
55/58 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tuo kysymys tulee haastattelun lopuksi, kun työnhakijalla on jo takki tyhjä? Eikö tuota kuuluisi kysyä heti alussa ja sen jälkeen seurata ovatko muut vastaukset linjassa hissipuheen kanssa?

Kaipaisin tiukan kysymysrupeaman jälkeen tilaisuutta päättää haastattelu epämuodollisemmissa merkeissä. Tunnin tenttaamisen jälkeen ei enää yleensä ole parhaimmillaan. Toki jotain voi silloinkin aina heittää, mutta hissipuheen pitäminen lopussa jättää tilaisuudesta epämiellyttävän loppuvaikutelman. Pokka pitää, pokka pitää..

Vierailija
56/58 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvä hissipuhe: tiesitkö, että tämä hissi roikkuisi silti ilmassa, vaikka kaikki paitsi yksi vaijereista katkesivat?

Ja sit ollaan jo toivottavasti oikeessa kerroksessa.

Vierailija
57/58 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä hissipuhe: tiesitkö, että tämä hissi roikkuisi silti ilmassa, vaikka kaikki paitsi yksi vaijereista katkesivat?

Ja sit ollaan jo toivottavasti oikeessa kerroksessa.

Kiitos tästä ajatuksesta. En taida hetkeen matkustaa hissillä. 😄

Vierailija
58/58 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä nyt ylipäätään tajua miksi esimerkiksi arkistonhoitajan tai vastaavan pitäisi olla erityisen myyntihenkinen. Tehtävään kuin tehtävään hakiessa pyydetään nykyään pitämään hissipuhe haastattelun aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi