Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä miestäni vaivaa (käytännönasioiden hoitaminen ei onnistu)?

Vierailija
16.02.2022 |

Mikä miestäni voi vaivata, kun yksinkertaisimmatkaan käytännönasiat eivät onnistu, vaikka työkseen hän tekee vaativia asiantuntijatehtäviä?

Viimeisin esimerkki: Olimme sopineet pitävämme nuorimman lapsemme synttärit ensiviikon lauantaina. Minä ilmoitin ajankohdan muille, mutta miehen piti ilmoittaa omille vanhemmilleen. Kun tänään puhuin leipomisista yms. Mieheni kysyi missä olemme tuon ajan sopineet (kun jouduimme siirtämään aikaa) ja että hän on ilmoittanut vain sen vanhan ajan vanhemmilleen. Jouduin kaivamaan viestin, jossa kerron tuon ajan miehelleni ja hän sanoo ok. No, tämä kyseinen oikea aika ei sitten sopinutkaan mieheni vanhemmille, joten jouduimme alkamaan sopia uutta aikaa. Pyysin miestäni vuorostaan hoitamaan sen, niin hän alkoi sitten ehdottelemaan minulle aikoja, jotka eivät koskaan sovi meille lapsemme harrastuksen takia.

Eli tuollainenkin yksinkertaisen asian hoitamiseen miehen kanssa menee todella kauan aikaa, kun hänellä ei tavallaan ole edes ihan perusasiat hallussa eli että hän tietäisi mitkä ajat perheellemme aina sopisi ja ehdottaisi aina vain niitä. Joka asiassa hän siis ehdottaa aina ensin jotain, joka ei ole käytännössä toteutettavissa. Lisäksi hän ei koskaan hoida ”omaa osuuttaan” jos en siitä häntä muistuttele.

Kommunkoin hänen kanssaan nykyään tärkeistä asioista vain viestitse, jotta voin ”todistaa” meidän sopineen jotain kun hän on aina, ”ettei ole asiasta kuullutkaan”. Ja sitten mies suuttuu minulle, kun minä meinaan turhautua tilanteeseen.

Muilla kokemusta vastaavasta ja mikä tuollaista ihmistä vaivaa?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun vieraiden kanssa sovitaan aika, sitä ei siirrellä mielijohteiden mukaan, vaan se on se. Paitsi jos on kipeänä. Leipomiset suunnitellaan etukäteen, päiviä ennen. Jos se ei käy, sitten sinun pitää itse sopia vieraiden kanssa uusi aika ja päivä (kun tiedät kerran ne paremmin), ottaen huomioon heidän aikataulut. Mies ei ole mikään puhelinoperaattori. Lapsen harrastusaikataulu ei muuta heidän menojaan.

Aikaa joudutaan siirtämään siksi, että isovanhemmille ei sovi kun mies ei ollut aikaa heille ajoissa kertonut. Minä hoidin aiemmat sumplimiset, mikä on aikamoinen palapeli ja nyt ajattelin pistää miehen hoitamaan uuden ajan sopiminen kaikkien kanssa, kun hän sen ”mokasi”.

Ap

Mutta kun miestäsi ei kiinnosta v--uakaan ne synttärit. Ei häntä kiinnosta, ketkä sinne pääsevät, eikä mikään muukaan. Miehet ovat erilaisia kuin naiset. Niin se vain. 

Vierailija
22/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tosissaan hoidan meillä kaikki perheen asiat sekä kaikki muutkin asiat pankkiasioista lähtien. Miehellä on esim. Aina pankkitunnukset hukassa vaikka olen pyytänyt laittamaan ne tiettyyn paikkaan. Tuo oli ainut asia mitä häneltä pyysin, että olisi kertonut päivän vanhemmilleen samalla kun niiden kanssa on tekemisissä.

Toiminnanohjauksessa on haastetta, eli hän ei tartu helposti toimeen oma-aloitteisesti. Mutta sitten kun jotain tekee, keskittyy siihen niin paljon, että en saisi edes puhua hänelle samaan aikaan, jos hän on esim. järjestämässä varastoa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestä ei kiinnosta. Suomeksi sanottuna paskat nakkaa!

Vierailija
24/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan yleisesti on helpompaa ja mutkattomampaa jos hoitaa esimerkiksi juhliin tai kylään kutsumiset yksi ja sama henkilö. Varsinkin jos joutuu muuttamaan alkuperäistä aikaa.

Ainakin itsellä, olen siis nainen, on paljon vaikeampaa jotain järjestäessä hoitaa joku asia itse, sitten selittää se minulta hoitamatta jäänyt asia toiselle ja pyytää hoitamaan. Sitten vielä taas kertoa, että tämä alkuperäinen aika nyt muuttuikin, voisitko ilmoittaa uudestaan.

Sitten kuitenkin joutuisin tarkistamaan onko tämä toinen muistanut hoitaa asian, no ilmeisesti ei ole useinkaan, joten loppupeleissä hoitaisin sen itse loppuun joka tapauksessa.

Moninkertaista huopaamista, selittämistä, mustuttamista ja tuloksena monen ihmisen turhaantuminen ja usein myös riita.

Myös olen itse monta kertaa niin omissa ajatuksissani, että jos mies selittäisi, että kun minä nyt hoidan tämän adian niin hoida sinä nyt sitten tämä. Ja tämä on silloin ja silloin. Jos en edes olisi kovin kiinnostunut koko asiasta. Saati jos mies sitten uudestaan alkaisi selittäå, että voi voi kun tämä aika ei nyt sopinutkaan sille veljenkumminkaimalle niin voisitko ilmoittaa uuden ajan.

Siinä vaiheessa varmaan sanoisin, että miksi ihmeessä et hoida tai ole jo hoitanut koko asiaa yksin, mihin tarvitset minua välikätenä.

Jos joku juhla on itselle tärkeä leipomisineen, kutsulistoineen ja aikatauluineen (usein naisille, sorry) niin ei se ole välttämättä niin tärkeä toiselle. Eli miehelle.

Joten se, kenelle joku asia on tärkeämpi tai luontevampi hoitaa niin sen myös hoitaa.

Yleensä muutenki kokonaisuus on helpompi hoitaa ja muistaa kuin paloiteltuna selostusten kera.

Todellakin näin, aika ylilyövää ja loukkaavaa ehdottaa miehelle päälääkäriin menoa, pään kuvausta tai alzheimeria tms. syyksi, jos ei jotain lasten synttäriasiaa muista. Myös työelämässä sama juttu, jos monta kokkia sopassa, niin mikään ei hoidu, paras että yksi hoitaa sen yhden homman.

Vierailija
25/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehessä mitään vikaa ole. Tyypillistä, että tuonkaltaiset ohjeet menevät ohi korvien.

Jos minua joku asia kiinnostaa niin kuuntelen tarkkaan ja muistan sen kyllä.

Jos taas asia ei kiinnosta tai ei ole niin kovin tärkeä, niin menee ohi korvien tai en muista kuin jonkun osan siitä

Jokainen vaimo voi itse päätellä, miehensä tuntien, kuinka paljon ko. asia kiinnostaa.

Ja sen tuntemisen perusteella hoitaa sitten synttärien järjestelyt.

Periaatteella miten kokonaisuus hoituu kätevämmin ja ilman suurempia "mokia" ja mielipahaa kenenkään taholta.

Vierailija
26/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet miettii asioita, jotka liittyvät things on the road, nainen miettii asioita jotka liittyvät things at the nest.

Vierailija
27/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tosissaan hoidan meillä kaikki perheen asiat sekä kaikki muutkin asiat pankkiasioista lähtien. Miehellä on esim. Aina pankkitunnukset hukassa vaikka olen pyytänyt laittamaan ne tiettyyn paikkaan. Tuo oli ainut asia mitä häneltä pyysin, että olisi kertonut päivän vanhemmilleen samalla kun niiden kanssa on tekemisissä.

Toiminnanohjauksessa on haastetta, eli hän ei tartu helposti toimeen oma-aloitteisesti. Mutta sitten kun jotain tekee, keskittyy siihen niin paljon, että en saisi edes puhua hänelle samaan aikaan, jos hän on esim. järjestämässä varastoa.

Ap

Tuo hyperfokus, ylikeskittyminen, on myös tyypillistä ADD:lle. 

- Se jolla itselläkin ADD

Vierailija
28/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei miehessä mitään vikaa ole. Tyypillistä, että tuonkaltaiset ohjeet menevät ohi korvien.

Jos taas asia ei kiinnosta tai ei ole niin kovin tärkeä, niin menee ohi korvien tai en muista kuin jonkun osan siitä

Jokainen vaimo voi itse päätellä, miehensä tuntien, kuinka paljon ko. asia kiinnostaa.

Periaatteella miten kokonaisuus hoituu kätevämmin ja ilman suurempia "mokia" ja mielipahaa kenenkään taholta.

Siis onhan tuo nyt valtavan iso vika ihmisessä, jos ei kykene hoitamaan mitään mikä ei kiinnosta. En minä ole kiinnostunut auton huoltamisesta, veroilmoituksen tekemisestä, paperin lisäämisestä tulostimeen, hammaslääkärikäynnistä... Lista on pitkä. Aikuisena ihmisenä kuitenkin hoidan nuo, enkä tarvitse omaishoitajaa lajittelemaan minulle tehtäviä joista kykenen suoriutumaan.

Eihän kuvaamasi kaltainen ihminen kykene edes töissä käymään!

Vierailija
29/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valikoi kumppaniksi aikuinen mies, joka kykenee ja erityisesti haluaa hoitaa yhdessä yhteisiä asioita (lapset, koti). Riippakiveksi ei kannata ottaa näitä mieslapsia joiden velvollisuudet joutuu puoliso kantamaan. Miehet on miehiä -toteamus on naurettava defenssi kun ei pystytä myöntämään että ukko on ulkoistanut omat hommansa puolisolleen. Ihanan helppoahan tuo ulkoistaminen on -miehelle.

Vierailija
30/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme taida tuntea sinua tai miestäsi joten ketju on geneeristä miesv ihaa.

Vierailija
31/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Passiivis-aggressio. Haluaa, että sinä hoidat tällaiset lasten synttäreihin ja sukusuhteisiin liittyvät asiat. Koska häntä ei kiinnosta, hän tekee asiat vaikeimman kautta, jotta tajuaisit tehdä ne itse.

Joo, pskat mikään add. Moni mies toimii noin, niinei tartte tehdä noita juttuja enää. Sama siinä,kun siivoovat huonosti, niin ei tarvitse enää siivota.

Vierailija
32/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kertoo miehestään " näinkin yksinkertaisen asian hoitaminen ei onnistunut" ja sitten on niin monisanainen ja monipolvinen kuttu saatu aikaan tästä "yksinkertaisesta asiasta" kuin synttäreiden järjestäminen.

Ilmeisesti on vain niin, että aloittaja ja miehensä ovat eri tyyppisiä. Vaimo on kova touhuamaan selittämään, järjestämään. Hänelle ovat juuri leipomiset ja jne. tärkeitä ja olettaa niiden olevan yhtä tärkeitä myös miehelle. Vaimo on ehkä suorittaja ja koko aika jotain touhuamassa ja myös juttelee touhuamisistaan. Mies on ehkä rauhallisempi omissa ajatuksissaan. Siksi mieheltä menee jutut monesti ohi, varsinkin jos juttua vaimolta tulee jatkuvasti.

Tuo on kyllä minullekin tuttu juttu, että jos olen keskittynyt johonkin asiaan en halua, että minulle samaan aikaan jutellaan jostain muusta asiasta. Kuten tuo autotallin järjestely aloittajan miehellä.

Vierailija
33/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesvauvan kanssa ei kannata muuttaa yhteen eikä perhettä perustaa.

Vierailija
34/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onhan tuo nyt valtavan iso vika ihmisessä, jos ei kykene hoitamaan mitään mikä ei kiinnosta. En minä ole kiinnostunut auton huoltamisesta, veroilmoituksen tekemisestä, paperin lisäämisestä tulostimeen, hammaslääkärikäynnistä... Lista on pitkä. Aikuisena ihmisenä kuitenkin hoidan nuo, enkä tarvitse omaishoitajaa lajittelemaan minulle tehtäviä joista kykenen suoriutumaan.

Eihän tässä ole kyse siitä, etteikö niitä asioita PYSTYISI tekemään, vaan on helpompaa, että se, ketä enemmän kiinnostaa, tekee ne. 

Vierailija
35/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kumpi teillä hoitaa esim. hifi-laitteisiin, elektroniikkaan, tietokoneisiin, sähkökytkentöihin, asennuksiin, korjauksiin tai autoon liittyvät asiat? Niin, ja sen varaston järjestämisen? Oletko aivan varma, että sinä hoidat aivan kaikki perheen asiat? 

T: nainen, joka oikeasti hoitaa kaiken yksin, yli 10v. yksinhuoltajana

Vierailija
36/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo hyperfokus, ylikeskittyminen, on myös tyypillistä ADD:lle. 

- Se jolla itselläkin ADD

Lopeta tuo diagnosointi. 

Vierailija
37/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun vieraiden kanssa sovitaan aika, sitä ei siirrellä mielijohteiden mukaan, vaan se on se. Paitsi jos on kipeänä. Leipomiset suunnitellaan etukäteen, päiviä ennen. Jos se ei käy, sitten sinun pitää itse sopia vieraiden kanssa uusi aika ja päivä (kun tiedät kerran ne paremmin), ottaen huomioon heidän aikataulut. Mies ei ole mikään puhelinoperaattori. Lapsen harrastusaikataulu ei muuta heidän menojaan.

Aikaa joudutaan siirtämään siksi, että isovanhemmille ei sovi kun mies ei ollut aikaa heille ajoissa kertonut. Minä hoidin aiemmat sumplimiset, mikä on aikamoinen palapeli ja nyt ajattelin pistää miehen hoitamaan uuden ajan sopiminen kaikkien kanssa, kun hän sen ”mokasi”.

Ap

Tuossa tilanteessa olisi kyllä parempi kutsua miehen vanhemmat erikseen ajankohtana, joka sopii teille ja heille. Ei niin, etä monen perheen aikataulut ja suunnitelmat sotketaan teidän perheessänne tapahtuneen sekoilun takia. Isovanhemmilla on siten myös tilaisuus seurustella enemmän teidän kanssanne.

Vierailija
38/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Mieshän oli ilmoittanut vanhemmilleen ajan mutta sitä oli muutettu ja se muutettu aika oli jäänyt ilmoittamatta. Miksi alun alkaenkaan jo sovittua aikaa muutettiin. Tuollaiset sekoittaa tosiaan.

Vierailija
39/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kumpi teillä hoitaa esim. hifi-laitteisiin, elektroniikkaan, tietokoneisiin, sähkökytkentöihin, asennuksiin, korjauksiin tai autoon liittyvät asiat? Niin, ja sen varaston järjestämisen? Oletko aivan varma, että sinä hoidat aivan kaikki perheen asiat? 

T: nainen, joka oikeasti hoitaa kaiken yksin, yli 10v. yksinhuoltajana

Sepäs se, kun se olen minä noissakin asioissa. Jos en sano suoraan, että ”tämä auto-asia on kyllä sellainen asia, jonka sinä saat miehenä hoitaa”. Kuten esim. kun lamppu oli palanut. Mies sitten meni ja osti kaukovalojen lampun vaikka olin hänelle etukäteen selvittänyt kyseessä olevan lähivalon ja googlannut vielä lampun jonka menee ostamaan. Viestitteli kaupasta, että sitä lamppua ei ole siellä, vaikka netti näytti, että on ja onnistui sitten ostamaan väärän lampun ja vaihtoi sen ja viestitteli mulle, että lamppu ei toimi. Kysyin sitten kuvaa lamppupaketista ja kerroin hänen ostaneen väärän lampun, vaikka olin antanut selkeät ohjeet.

Ap

Vierailija
40/74 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ole kyse siitä, etteikö niitä asioita PYSTYISI tekemään, vaan on helpompaa, että se, ketä enemmän kiinnostaa, tekee ne. 

Mielenkiintoisen debatin saisi jos mieheni kanssa kiistelisimme kumpaa kiinnostaa enemmän pyykinpesu ja kolaaminen. Naurettavaa argumenttiasi käyttää henkilö joka haluaa kaataa toisen niskaan kaiken kun se on "helpompaa" (sinulle).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi