Mikä miestäni vaivaa (käytännönasioiden hoitaminen ei onnistu)?
Mikä miestäni voi vaivata, kun yksinkertaisimmatkaan käytännönasiat eivät onnistu, vaikka työkseen hän tekee vaativia asiantuntijatehtäviä?
Viimeisin esimerkki: Olimme sopineet pitävämme nuorimman lapsemme synttärit ensiviikon lauantaina. Minä ilmoitin ajankohdan muille, mutta miehen piti ilmoittaa omille vanhemmilleen. Kun tänään puhuin leipomisista yms. Mieheni kysyi missä olemme tuon ajan sopineet (kun jouduimme siirtämään aikaa) ja että hän on ilmoittanut vain sen vanhan ajan vanhemmilleen. Jouduin kaivamaan viestin, jossa kerron tuon ajan miehelleni ja hän sanoo ok. No, tämä kyseinen oikea aika ei sitten sopinutkaan mieheni vanhemmille, joten jouduimme alkamaan sopia uutta aikaa. Pyysin miestäni vuorostaan hoitamaan sen, niin hän alkoi sitten ehdottelemaan minulle aikoja, jotka eivät koskaan sovi meille lapsemme harrastuksen takia.
Eli tuollainenkin yksinkertaisen asian hoitamiseen miehen kanssa menee todella kauan aikaa, kun hänellä ei tavallaan ole edes ihan perusasiat hallussa eli että hän tietäisi mitkä ajat perheellemme aina sopisi ja ehdottaisi aina vain niitä. Joka asiassa hän siis ehdottaa aina ensin jotain, joka ei ole käytännössä toteutettavissa. Lisäksi hän ei koskaan hoida ”omaa osuuttaan” jos en siitä häntä muistuttele.
Kommunkoin hänen kanssaan nykyään tärkeistä asioista vain viestitse, jotta voin ”todistaa” meidän sopineen jotain kun hän on aina, ”ettei ole asiasta kuullutkaan”. Ja sitten mies suuttuu minulle, kun minä meinaan turhautua tilanteeseen.
Muilla kokemusta vastaavasta ja mikä tuollaista ihmistä vaivaa?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehessä mitään vikaa ole. Tyypillistä, että tuonkaltaiset ohjeet menevät ohi korvien.
Jos minua joku asia kiinnostaa niin kuuntelen tarkkaan ja muistan sen kyllä.
Jos taas asia ei kiinnosta tai ei ole niin kovin tärkeä, niin menee ohi korvien tai en muista kuin jonkun osan siitä
Jokainen vaimo voi itse päätellä, miehensä tuntien, kuinka paljon ko. asia kiinnostaa.
Ja sen tuntemisen perusteella hoitaa sitten synttärien järjestelyt.
Periaatteella miten kokonaisuus hoituu kätevämmin ja ilman suurempia "mokia" ja mielipahaa kenenkään taholta.Siis onhan tuo nyt valtavan iso vika ihmisessä, jos ei kykene hoitamaan mitään mikä ei kiinnosta. En minä ole kiinnostunut auton huoltamisesta, veroilmoituksen tekemisestä, paperin lisäämisestä tulostimeen, hammaslääkärikäynnistä... Lista on pitkä. Aikuisena ihmisenä kuitenkin hoidan nuo, enkä tarvitse omaishoitajaa lajittelemaan minulle tehtäviä joista kykenen suoriutumaan.
Eihän kuvaamasi kaltainen ihminen kykene edes töissä käymään!
Minä kyllä joudun hoitamaan veroilmoitukset, auton huollot ym. täysin itse en edes ala niitä nakittamaan muille. Jos jotkut vaimot niin pystyvät tekemäänkin. En myöskään käsitä jos järjestän jotain juhlia miksen niitä sitten hoida myös niitä kutsuja. Mikä äly on selostaa litania toiselle ihmiselle kun siinä ajassa jo olisi selostamansa asiat hoitanut itse.
Vaikka ollaan parisuhteessa on lupa käyttää myös aivojaan. Vai onko niin, että vaimona olo sulattaa ne täysin. Ei osata päätellä onko joku toiminta järkevää vai ei.Mutta et nyt käsittänyt lainkaan mitä tarkoitin tai sohaisin ampiaispesään.
Asun siis yksin ja minulla ei ole miestä passaamassa.
Mutta sehän on ihan tutkitty juttu, että asia joka kiinnostaa jää mieleen ja sen myös mieluummin toteuttaa.
Sehän on jo tuttua koulumaailmasta.
Ei ole kiinni siitä etteikö kykenisi tarvittaessa tekemään.
Mutta minulla on ollut aina periaate, olin sitten yksin tai parisuhteessa, miten kannattaa joku asia tehdä helpommin, selkeämmin ja järkevämmin.Anteeksi, en nyt ollenkaan hahmota punaista lankaa tuossa tosi pitkässä kommentissasi. Voitko vähän tarkentaa: miksi mielestäsi ihminen olisi työkykyinen, jos hän kykenee hoitamaan vain häntä kiinnostavat asiat?
En sanonut niin. Sanoin, että ihminen kyllä kykenee tarvittaessa vaikka ei ole asiadta kiinmostunut.
Kuten minäkin teen eli tarkistamaan veroilmoitukseni, maksan laskuni, käyn töisdä ym. Hoidan kikki asiani yksin, mutta en suinkaan ole niistä kaikista kiinnostunut.
Mutta yritin selittää, jos sen ymmärrät nyt kolmannen kerran, että yleeensä on niin, että ne asia, mirkä kiinnostaa myös muistaa paremmin ja ne asiat myös mieluummin tekee.
Esimerkiksi en ole yhtään kiinnostunut urheilusta. Vaikka telkkari olisi auki niin ja kuulen selostuksen siitä ei jää paljoakaan mieleeni. Jos joku kysyisi jotain.
Mutta jos tulee asiaa, josta olen kiinmostunut niin kuuntelen ja saatan muistaa miltei kaiken.
Jos minulla olisi tiedossa tärkeä koe jossa kysytään urheiluaiheisia kysymyksiä niin toki silloin pystyisin kuuntelemaan ja muistamaan kun minulle se olisi silloin tärkeä asia.
Aloittajan miestä tuskin kiinnostaa juhlien järjestely ja leipomiset ja vaimo tietää sen. Silloin vaimo tietää, että myös kutsujen lähettäminen menee ohi miehen korvien helposti.
Ei ole niin, etteikö mies asiaa kykenisi hoitamaan, mutta ei ole kiinnostunut hoitamaan. Mies ehk äajattelee, että kun vaimolle asia on selkeästi tärkeämpää ja myös juhlien konsepti näpeissäään niin miksi edes käyttää aikaansa miehen ohjeistamiseen.
Ja olen samaa mieltä. Miksi ottaa riski siitä, että mies ei kuunnellut ja painanut mieleensä vaan hoitaisi itse.
Vierailija kirjoitti:
Meidän oli tarkoitus ostaa henkilöautoon mahtumaton asia päivänä x. Pari viikkoa ennen päivää x aloin muistuttamaan miestä asiasta ja pyysin häntä soittamaan veljelleen, jolla on pakettiauto (noutopaikka tämän työpaikan vieressä eli ei aiheuta suurta vaivaa hänelle, joku kuitenkin tarttuu tähänkin!). Muistuttelin miestä asiasta lähes päivittäin, vastaus aina joojoo, hoidetaan. Kun sitten tuli päivä x, mies soitti minulle että on nyt matkalla noutamaan sitä ostosta ja ohimennen kysyi, että minkä kokoinen se muuten on. Ja kun kerroin, alkoi kauhea kiroaminen kun se ei mahdu hänen autoon. Joo ei mahdu ei, sitähän mä olen pari viikkoa päivittäin sanonut! Joskus on vähän vaikea ymmärtää rakasta miestäni...
Jos pari viikkoa jankkaat, niin sitä ei enää "kuule". Olisit ehdottanut korkeintaan viikkoa ennen korkeintaan kaksi kertaa pakun lainaamisesta, sitten se olisi mennyt perille.
Miehelläni on huono kuulo nuoresta iästään huolimatta. Ei siis valikoiva kuulo vaan testeissä näkyy, että kuulee huonosti. Päätyi sattuman kautta kuulotutkimuksiin ja siellä selittyi, miksi ei ollut ikinä kuullutkaan siitä ja tästä.
Voi olla jokin muistiin liittyvä ongelma. Tuskin tahallaan hoitaa asiat kehnosti..
Menisin lääkäriin.
Osa älykkäistä ihmisistä on "kädettömiä" käytännön asioissa.
Mies on vaan kyllästynyt.
Aloittaja voi itse päätellä mihin ja miksi.
Miestä ei vain kiinnosta riittävästi eikä halua nähdä vaivaa. Yrittää perinteisesti jallittaa nämäkin metatyöt naiselle hoitamalla ne tahallaan päin vit tua. Puuh.
Vierailija kirjoitti:
Miestä ei vain kiinnosta riittävästi eikä halua nähdä vaivaa. Yrittää perinteisesti jallittaa nämäkin metatyöt naiselle hoitamalla ne tahallaan päin vit tua. Puuh.
Tämä! Sama muissa asioissa. Kum edittää toopea ja hoitaa asiat huonosti, niin akka hoitaa👍
Mun miehellä on monimuotoinen kehityshäiriö f83. Suomeksi jotain vikaa on, mutta tarkasti mahdotonta määritellä mikä. Ilmenee nykyisin lähinnä niin ettei mikään annettu info pysy mielessä, sählää kaikki tuollaiset järjestelyasiat ja tekee melkein kaiken vaikeimman mahdollisen kautta. Myös ympäristön havainnoinnissa on toivomisen varaa (en anna ajaa mun autoa, koska ruttaa sen kumminkin)
Kommunikoin viesteillä ja mahdollisimman selkeillä sellaisilla (ei tulkinnan varaa). Sillä on pärjätty hyvin. Mies siis auttaa kyllä, mutta tarvitsee kaikkeen for dummies ohjeet
Lisäksi mieheni ei kestä minkäänlaisia ”ohjeita”, vaikka sellaisia jatkuvasti tarvitseekin ihan käytännön asioissa. Hänellä menee myös asiat jatkuvasti sekaisin, kuten esim. kun olemme sopineet menevämme toiseen, usein käymäämme ostoskeskukseen, mies ajaa sinne, mutta alkaa puhumaan sen toisen ostoskeskuksen kaupoista, että ostetaan sieltä asia X. Joudun sitten lähes aina sanomaan hänelle, että se kauppa on siinä toisessa ostoskeskuksessa ja olemme nyt menossa tähän toiseen (johon hän on parhaillaan ajamassa).
Ap
Stressiä työssä niin sinun päätökset/käskyt menee ohi
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on ollut pidemmän aikaa yksi asia, joka on aiheuttanut hänelle stressiä, mutta nyt sen pitäisi olla loppunut, mutta ”sekoilu” vaan jatkuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on ollut pidemmän aikaa yksi asia, joka on aiheuttanut hänelle stressiä, mutta nyt sen pitäisi olla loppunut, mutta ”sekoilu” vaan jatkuu.
Ap
Lopeta jo miehesi morkkaaminen. Mitäköhän miehesi ajattelisi sinusta, kun saisi tietää, että haukut häntä julkisesti netissä. Vaikka yrität jotenkin nostaa itsesi jalustalle, että olet niin paljon parempi ihminen kaikilla tavoin kuin mies, niin minä ajattelen aivan päin vastoin. Hullu sinä olet. Ja ilkeä.
Isovanhempien takia ei aikoja siirrellä. Jos ei sovi, olkoot tulematta. Ehtivät muistaa lasta myöhemminkin