Pariisin kävijät, vinkkejä kaivataan.
Suunnittelen äiti-tytär-reissua Pariisiin ja tytär olisi tuolloin 11 v. Olen lukenut että kevät on parasta aikaa matkustaa sinne. Onkohan väliä ottaako hotellin aivan keskustasta vai vähän kauempaa (jolloin hinnat ehkä halvemmat)? Myös hotellisuosituksia otetaan vastaan. Kulkuyhteydet lienee hyvät? Onkohan siellä jotain Helsinki-kortin tapaisia eli että saa samalla lipulla matkustaa julkisissa monta päivää vaan näyttämällä lippua.
Ranskaahan me ei osata sanaakaan :)
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:44"]Miten disney muka voi olla samaa hintatasoa kuin Särkänniemi? Eiks sinne ole lähemmäs satasta päivälippu?
Disney 47 aikuiset ja lapset 40, edullisimmillaan (lähes kaikkina päivinä)
[mistä nuo löysit? hinnat oli puntina, eihän nuo?
Ihan on hinnat euroissa.
Yksi lapsi ja kolme aikuisten lippua. Kaksi päivää, kaksi puistoa 362 euroa.
Joo halvin vaihtoehto taitaa meillä disneylandiin maksaa 133. Ku lintsi 70e.
En saa kyllä millään matematiikalla kahden aikuisen lippuihin summaksi 133, vaan 94. Eli alle kaksikymppia Särkänniemeen verrattuna ja on oikeasti ISO ero näiden kahden paikan välillä, vaikka tykkäänkin myös Särkkiksestä.
Tietysti jos menee heinäkuussa, niin sitten on kalliimpi.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:01"]
Joo halvin vaihtoehto taitaa meillä disneylandiin maksaa 133. Ku lintsi 70e. En saa kyllä millään matematiikalla kahden aikuisen lippuihin summaksi 133, vaan 94. Eli alle kaksikymppia Särkänniemeen verrattuna ja on oikeasti ISO ero näiden kahden paikan välillä, vaikka tykkäänkin myös Särkkiksestä. Tietysti jos menee heinäkuussa, niin sitten on kalliimpi.
[/quote]
En ikinä lähtisi Pariisin Disneylandiin kesäaikaan - jonot ovat karmivia, ja lipunhinnat myös. Siellä on ruuhkia ympäri vuoden, tammikuun puolessavälissä espanjalaiskoululaislaumoja, mutta onneksi meidän lasten 6-8v mielikohteet oli vähän toisenlaisia kuin teinilaumojen. Mutta minusta Pariisiin kannattaa mennä juuri Montparnassen alueelle sen takia, ettei ole kerjäläis-kaupustelijalaumoja ihan hihassa kiinni koko aikaa, voi rauhassa kävellä ja katsella. Nopeat visiitit Louvressa, Eiffelissä ja Seinen rannalla riittivät meille lasten kanssa, kun niitä hyökkääviä afrikkalaisia rihkamakauppiaita oli koko ajan tunkemassa lähelle. Luxembourgin puisto oli no joo puisto, puita ja istutuksia, iso ankkalampi jonka rannalla palatsirakennus, penkkejä ja sorakäytäviä. En nyt erityisesti mitään piknikkipaikkaa etsinyt, mutta olihan se kiva kävellä sen läpi ja syöttää varpusia sen sijaan että olisi kulkenut koko ajan meluisella kadulla.
Juup se oli vissiin tämän hetken hinta. Toukokuuta olin ajatellut. Ap
Moi ap! Hyviä vinkkejä olet saanut. Itse olen asunut Pariisissa jo todella kauan, eli tunnen kaupungin melko hyvin.
Tärkein asia on mielestäni matkustusajankohta ja matkan organisoiminen. Kesällä ei todellakaan kannata tulla, koska täällä saattaa olla todella tukalan kuuma, tänäänkin 39 °. Pariisin kevät on nimensä veroinen. Itse tulisin maalis-toukokuussa, mutta mitä lähemmäs kesää mennään, sitä enemmän on turisteja. Sesonki alkaa varsinaisesti pääsiäisenä. Miettikää myös etukäteen, minä päivinä haluatte käydä esim. Eiffel-tornissa ja Louvressa, ja ostakaa niihin liput netistä todella hyvissä ajoin, niin säästätte helposti usemman tunnin jonotusaikaa (jonottaa täytyy kyllä joka tapauksessa).
Mitä tulee metrolippuihin, tuolla ratp:n (Pariisin joukkoliikenne) sivuilla oli tällainen Paris Visit -lippu:
http://www.ratp.fr/fr/ratp/r_94834/paris-visite/
Jos aiotte mennä junalla lentokentältä kaupunkiin, kannattaa otta tuo 1-5 zones, koska liput kentälle maksavat kympin verran suuntaansa. Muuten riittää tuo 1-3 zones, vaikka niillä ei kyllä pääse sitten Versailles'hin. Noilla voi matkustaa junillaa, metroilla ja busseilla.
Musta toi Montmartren alue on aivan ihana, eli itse menisin ehdottomasti sinne. Kesällä siellä on toki turisteja niin paljon, ettei kaduilla oikein edes pääse liikkumaan, mutta yleisesti ottaen ihan siedettävää siellä on. Käykää muuten tuolla ostamassa maailman parhaat marja- tai ehdelmä piirakat : https://plus.google.com/110797970203041308790/about?gl=fr&hl=fr
Itse en menisi ainakaan Montparnassen alueelle. Se on todella tylsä paikka mun mielestä ja kaukana kaikesta. Sen sijaan Luxembourgin puiston läheisyys on kiva, kun sen joku mainitsi.
Disneylandissa en ole itse koskaan käynyt, vaikka mulla lapsia onkin, siksi paljon olen kuullut siitä ikäviä jonotusmuistoja sun muuta. Lintsi vetää varmasti sille vertoja.
Iloista sunnittelua!
Argh, marja- ja hedelmäpiirakat. Se on yhdyssana. Anteeksi!
T. edellinen
Heh, Linnanmäki vetää vertoja Disneylle... Päivän vitsi. Ja oikein olet kuullut jonoista, mutta et ole itse käynyt.
Niin kuin tuolla jo joku laittoikin Disneyssä käynyt, et jonot pienempiä kuin Linnanmäellä.
Totta kait Disneyssä on jonoja heinä- ja elokuussa. Samoin liput kalliimmat. Mutta onko sinne pakko sinne silloin mennä. Touko kesäkuussa ei pahempia jonoja.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 12:41"]
Heh, Linnanmäki vetää vertoja Disneylle... Päivän vitsi. Ja oikein olet kuullut jonoista, mutta et ole itse käynyt. Niin kuin tuolla jo joku laittoikin Disneyssä käynyt, et jonot pienempiä kuin Linnanmäellä. Totta kait Disneyssä on jonoja heinä- ja elokuussa. Samoin liput kalliimmat. Mutta onko sinne pakko sinne silloin mennä. Touko kesäkuussa ei pahempia jonoja.
[/quote]
Kuten sanoin, en tiedä, kun en ole käynyt. Toisaalta mua ei huvipuistot juuri kiinnostakaan, joten vaikka olisinkin käynyt, olisin varmasti huono arvioimaan. Kesällä jonot on pitkät, mutta olen kyllä kuullut että siellä on ainakin 45 min. jonot ympäri vuoden. Voisin kirjoittaa isolla, etten voi olla siitäkään varma, kun en ole käynyt, mutta en uskalla käyttää caps lockeja, ettei kukaan älähdä ;)
T. Pariisissa asuva
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:44"]Miten disney muka voi olla samaa hintatasoa kuin Särkänniemi? Eiks sinne ole lähemmäs satasta päivälippu?
Disney 47 aikuiset ja lapset 40, edullisimmillaan (lähes kaikkina päivinä)
[/quote] mistä nuo löysit? hinnat oli puntina, eihän nuo?