Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*********hei bulimia ja ahmimishäiriöiset!!!!

Vierailija
30.06.2015 |

Mä päätin tehä ketjun että me voitaisiin kertoa toisille "keinoja", vinkkejä tai oikeestaan sitä elämäntapaa minkä oot huomannut toimivan.
No minä alotan. Liikunta on tärkeää, jos en liiku vähintään kuutena päivänä viikossa, niin varmasti ahmin ja oksennan. Nukkuminen on äärimmäisen tärkeää, väsyneenä helposti alan ahmimaan. Ja sitten minun on pakko syödä kuusi kertaa päivässä, riittää että jätän edes sen yhden aterian välistä niin riski kasvaa ihan mielettömästi. Eli ihan perusasioita. Terve syöminen, nukkuminen ja liikkuminen.
Jos en katsoisi itseni perään näin, niin oksentelu ja syömishäröily olisi vieläkin käsiin räjähtänyttä.
Tietenkin joskus tulee niitä pimeitä hetkiä, esim. Joku juhlapäivällinen vierailla ja sitten en pystykään lopettamaan syömistä. Ajan kaupan kautta kotiin ja ahmin. Tosin näin käy ehkä muutamia kertoja vuodessa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miettii valmiiksi korvaavaa tekemistä, jolla saa ajatukset pois pakkomielteestä, kun se iskee. Soittaa kaverille, lähtee ilman kukkaroa lenkille tai kaupungille jne.

Vierailija
2/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:40"]Ja miettii valmiiksi korvaavaa tekemistä, jolla saa ajatukset pois pakkomielteestä, kun se iskee. Soittaa kaverille, lähtee ilman kukkaroa lenkille tai kaupungille jne.
[/quote] tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auta ahmintaan muu kuin se, että tyhjennän kämpän kaikesta syötäväksi kelpaavasta ja ostan joka päivälle ruuat erikseen. Okei, mausteet voi jättää, niitä en sentään sellaisenaan vedä. Tää on ainut strategia jonka oon todennut edes jossain määrin toimivaksi ja näin toivon pääseväni koko ahmimisongelmasta vähitellen eroon. 

Vierailija
4/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle uni on kaikkein tärkein. Jos nukun liian vähän, ahmimishimo on ihan varma. 

Mulla päinvastoin kuin ap:lla, liikunta lisää syömishimoja, joten vältän kävelyä rankempaa liikuntaa. 

Ja syön vain 3 kertaa päivässä ilman välipaloja, se jostain syystä pitää mulla ruokahimot paremmin kurissa kuin usein suositeltu tiheä syöminen.

Vierailija
5/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:42"]Mulla ei auta ahmintaan muu kuin se, että tyhjennän kämpän kaikesta syötäväksi kelpaavasta ja ostan joka päivälle ruuat erikseen. Okei, mausteet voi jättää, niitä en sentään sellaisenaan vedä. Tää on ainut strategia jonka oon todennut edes jossain määrin toimivaksi ja näin toivon pääseväni koko ahmimisongelmasta vähitellen eroon. 
[/quote] ahmitko ihan normaalia ruokaa vai herkkuja? Voisitko vetää tomaattia, jauhelihaa ym. Pelkilleen ,Mautonta safkaa?

Vierailija
6/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ostaa mitään keksejä tms. kaappeihin huomista varten, koska söisin ne jo tänään. Kaikki. Yksin. Kerralla.

Säännöllinen päivärytmi ja syömisen lopettaminen klo. 20 mennessä on auttanut itseäni aika paljon. Päivällä pitää syödä tarpeeksi niin ei tule ahmimisia illalla yhtä helposti.

Vierailija
7/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:42"]Mulla ei auta ahmintaan muu kuin se, että tyhjennän kämpän kaikesta syötäväksi kelpaavasta ja ostan joka päivälle ruuat erikseen. Okei, mausteet voi jättää, niitä en sentään sellaisenaan vedä. Tää on ainut strategia jonka oon todennut edes jossain määrin toimivaksi ja näin toivon pääseväni koko ahmimisongelmasta vähitellen eroon.  [/quote] ahmitko ihan normaalia ruokaa vai herkkuja? Voisitko vetää tomaattia, jauhelihaa ym. Pelkilleen ,Mautonta safkaa?

[/quote]

En ole tuo lainattu mutta ahmimishäiriöinen kumminkin. Ja kyllä, me syömishäiriöiset voimme pakkomielteen vallassa vetää ihan ihmeellisiä ruokia. Minä esimerkiksi olen rouskuttanut suuren määrään raakaa kuivaa makaronia kun ei muuta ahmittavaa ollut ja himo iski.

Vierailija
8/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:49"]En voi ostaa mitään keksejä tms. kaappeihin huomista varten, koska söisin ne jo tänään. Kaikki. Yksin. Kerralla.

Säännöllinen päivärytmi ja syömisen lopettaminen klo. 20 mennessä on auttanut itseäni aika paljon. Päivällä pitää syödä tarpeeksi niin ei tule ahmimisia illalla yhtä helposti.
[/quote] jep mulla sama. Ei puhettakaan siitä että voisin säilyttää kaapissa pullaa, keksejä vieraita varten. Kaikki menee kerralla.
Ap

Vierailija
9/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä haluatteko pitää omat hampaat suussa, vai jatkaa tuolla tavalla.

Vierailija
10/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:42"]Mulla ei auta ahmintaan muu kuin se, että tyhjennän kämpän kaikesta syötäväksi kelpaavasta ja ostan joka päivälle ruuat erikseen. Okei, mausteet voi jättää, niitä en sentään sellaisenaan vedä. Tää on ainut strategia jonka oon todennut edes jossain määrin toimivaksi ja näin toivon pääseväni koko ahmimisongelmasta vähitellen eroon. 
[/quote] mun piti käyttää tätä stragediaa parantumisen alkuvaiheessa. Sitten kun tajusin alkaa syömään tarpeeksi ruokaa ( 2500kcal entiisen 1500 sijaan) niin minun ei tarvitse pelätä ahmimista ja voin ostaa vaikka koko viikon ruuat kerralla. Ei ihme että ahmimiseni oli järkkyä, kun en syönyt tarpeeksi. Ap

Vierailija
11/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:45"]

[/quote] ahmitko ihan normaalia ruokaa vai herkkuja? Voisitko vetää tomaattia, jauhelihaa ym. Pelkilleen ,Mautonta safkaa?

[/quote]

Ihan mitä vain, vaikka pelkkiä jauhoja jos ei muuta löydy. Itse asiassa harvemmin tulee ahmittua herkkuja, normiruoka on isompi ongelma, ja etenkin syöminen iltaisin / öisin. Huom. syön kyllä tarpeeksi enkä noudata mitään kitudieettiä, siitä ei ole kyse. 

Vierailija
12/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä onnellisia, kun pystytte oksentamaan. Mulla on epätyypillinen bulimia minkä seurauksena lihon. Elämä on yhtä jojoilua painon kanssa. Olen laihduttanut elämässäni ehkä 150 kg.

Vierailija
13/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen bulimikko, joten mun pitäisi nyt parantuessa myös laihduttaa terveellisesti. Keväällä mun tilanne oli sitä, että en syönyt mitään vatsaan jäävää vaan ainoastaan ahmin ja oksensin useita kertoja päivässä. Kyllä sillä kiloja tippui mutta niin tippui terveyskin.
-
Alotin sillä että söin ihan mitä vaan normaalia ruokaa niin paljon kuin halusin. Se tiputti ahmimis/oksentamis-kertoja todella paljon, enää niitä oli vain noin kerran päivässä tai joka toinen päivä. Paino ei onneksi noussut vaan pysyi samana. Sitten aloin pitämään pieniä herkkuja sisällä, esim suklaapatukan kerrallaan. Silloin oppii että välillä voi herkutella ilman oksentamispakkoa. Hyvinä päivinä oksentamista oli noin kolmen päivän välein.
-
Nyt oon tehnyt ruokasuunnitelman, joka on 1700 kcal päivässä ja huolehdin proteiinin ja rasvan saannista. Syön 5 kertaa päivässä. Oksentaminen on vähentynyt kerran viikkoon! En osta ahmittavia ruokia kotiin "varalle". Pieniä herkkuja saan syödä kunhan ne on tosiaan vain yksi annos ja voin luottaa itseeni että se pysyy sisällä. Tällä kalorimäärällä myös laihdun tasaisesti ja sopivan hiljaista vauhtia. Kuntosalilla käyn 3 kertaa viikossa. Se on mulle hyvä motivaattori, sillä lihakset kärsii oksentamisesta ja tuloksia ei tule ja olo on heikko jos oksentaa salipäivänä. Lisäksi harrastan ratsastusta, joka on aika hyvää terapiaa kun hevoset syö iloisena ja ilman syyllisyyttä :)
-
Lisäksi mulla on lääkitys, joka auttaa siinä ettei 4 tuntia heräämisestä oksenna jotta lääkkeet tehoaa ja illalla ei saa enää lääkkeiden jälkeen oksentaa. Lääkitykseen kuuluu mm. 30mg Seronilia, jota käytetään myös bulimiaan ja ahmimiseen, mutta mulla se on masennukseen ja ahdistukseen, sillä oon liian pelkuri että kerron terapeutille/psykologille että mulla on syömishäiriö, sillä olen ylipainoinen. Mutta oon itselleni luvannut että jos vielä bulimia pahenee enkä pysty parantumaan yksin niin kerron rehellisesti kaiken hoitotaholle.

Vierailija
14/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:37"]Olen ylipainoinen bulimikko, joten mun pitäisi nyt parantuessa myös laihduttaa terveellisesti. Keväällä mun tilanne oli sitä, että en syönyt mitään vatsaan jäävää vaan ainoastaan ahmin ja oksensin useita kertoja päivässä. Kyllä sillä kiloja tippui mutta niin tippui terveyskin.
-
Alotin sillä että söin ihan mitä vaan normaalia ruokaa niin paljon kuin halusin. Se tiputti ahmimis/oksentamis-kertoja todella paljon, enää niitä oli vain noin kerran päivässä tai joka toinen päivä. Paino ei onneksi noussut vaan pysyi samana. Sitten aloin pitämään pieniä herkkuja sisällä, esim suklaapatukan kerrallaan. Silloin oppii että välillä voi herkutella ilman oksentamispakkoa. Hyvinä päivinä oksentamista oli noin kolmen päivän välein.
-
Nyt oon tehnyt ruokasuunnitelman, joka on 1700 kcal päivässä ja huolehdin proteiinin ja rasvan saannista. Syön 5 kertaa päivässä. Oksentaminen on vähentynyt kerran viikkoon! En osta ahmittavia ruokia kotiin "varalle". Pieniä herkkuja saan syödä kunhan ne on tosiaan vain yksi annos ja voin luottaa itseeni että se pysyy sisällä. Tällä kalorimäärällä myös laihdun tasaisesti ja sopivan hiljaista vauhtia. Kuntosalilla käyn 3 kertaa viikossa. Se on mulle hyvä motivaattori, sillä lihakset kärsii oksentamisesta ja tuloksia ei tule ja olo on heikko jos oksentaa salipäivänä. Lisäksi harrastan ratsastusta, joka on aika hyvää terapiaa kun hevoset syö iloisena ja ilman syyllisyyttä :)
-
Lisäksi mulla on lääkitys, joka auttaa siinä ettei 4 tuntia heräämisestä oksenna jotta lääkkeet tehoaa ja illalla ei saa enää lääkkeiden jälkeen oksentaa. Lääkitykseen kuuluu mm. 30mg Seronilia, jota käytetään myös bulimiaan ja ahmimiseen, mutta mulla se on masennukseen ja ahdistukseen, sillä oon liian pelkuri että kerron terapeutille/psykologille että mulla on syömishäiriö, sillä olen ylipainoinen. Mutta oon itselleni luvannut että jos vielä bulimia pahenee enkä pysty parantumaan yksin niin kerron rehellisesti kaiken hoitotaholle.
[/quote]

Kerro hoitotaholle. Tuo annos on liian alhainen syömishäiriön hoitoon.
Itselläni menee 80mg/vrk Kys.lääkettä.. Siitä suuri apu. Rinnalla psykoterapia. Mulla dg BED

Vierailija
15/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään ''turhaa'' kaappeihin lojumaan. Ainoastaan ne ruoat mitä aion syödä. Mulla on BED.

Vierailija
17/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisyys auttaa. Mun ei tule ahmittua kiireisinä työpäivinä, koska syön päivällä hyvän terveelliseen lounaan henksuravintolassa ja ylipäänsä on jotain muuta ajateltavaa. Nyt olin viime viikon lomalla, eikä mulla ollut oikein mitään ohjelmaa, niin sittenhän tottakai sorruin vain katselemaan Man vs. Foodia youtubesta ja kehittelemään ihan helvetillisiä ruokahimoja, joka sitten johti oksenteluun. Hohhoijaa. Kauheinta tässä on tosiaan se, että mulle se ruoka on ylivoimaisesti eniten mielihyvää ja tyydytystä tuottava juttu. Painoni on normaali, mutta pelkään lihomista ihan hulluna joka ajaa oksenteluun.

Kiva ketju! Kiitos AP:lle! Haluaisin mielelläni lukea lisää kokemuksia. Olen koittanut heilua syömishäiriöpalstoillakin, mutta niissä vähän vaivaa nuorisokeskeisyys. Siis kaikki kunnia ja symppaus nuorten syömisongelmille, mutta jotenkin tämmöisenä kolmekymppisenä ei oikein enää saa siitä teinin ajatusmaailmasta kiinni...

Nyt taas töissä, eikä ole kyllä edes käynyt mielessä ahmiminen, koska on kiireistä. Outo juttu kaikenkaikkiaan. Mulla ei ole perhettä, kumppania eikä paljoa kavereita. Eikä tosiaan harrastuksiakaan pahemmin, niin mun on jotenkin pirun helppo ajautua noihin bulimia-kuvioihin. Ihan selkeästi jonkun muun asian ajatteleminen ja kiireisenä pysyminen vähentää oireilua, mutta joskus on tosi vaikeaa täyttää aikataulua niin paljon.

Vierailija
18/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18. jatkaa vielä, että hiukan auttaa myös se, että konkreettisesti seuraa paljonko siihen ahmintaan menee rahaa. Mulla menee oikeasti joskus ihan sikana, koska suosikkioksennettavani ovat kalliita. Tyyliin Ben&Jerry jäätelöä jne. Mä olen nyt ottanut säästötavoitteeksi ostaa Vuittonin laukun itselleni syksyllä, ja sen ajatteleminen saa jättämään ne usean kympin ruokaostokset väliin. Ja joo, tiedän että Vuittonit ovat joidenkin mielestä turhia ja hölmöjä, mutta mä olen niin syvällä tossa bulimiassa että mihin vaan muuhun kulutettu raha on parempi kuin siihen!

Vierailija
19/19 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tutustukaa kaikki aiheeseen ruokariippuvuus! Siitä on monella kyse, ja se on myös syy siihen, miksi tästä ei parane helposti!