Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajaminen yksin kortin saamisen jälkeen ihan hanurista

Vierailija
15.02.2022 |

Inssi meni läpi, mutta yksin ajaminen pelottaa ja tökkii! Kävin ajamassa ystävän autolla ja tuntui ihan kauhealta ajaa enkä osannut ollenkaan😢Eniten varmaan haittasi, että autokoulun autojen jälkeen tuo auto tuntui todella vaikeelta hallita ja sitten tuli töppäiltyä. Auto samahteli ja kytkin+kaasu toimi miten sattuu😞Mua ressas ihan hulluna autokoulun käyminenkin mutta nyt kun tuo meni noin paskasti katosi kyllä viimisetkin rippeet siitä uskosta, että pystyisi ajamaan. Miten ihmeessä muut arkajalat ootte oppineet?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän toi perseenpyyhintäläppä ole jo kaluttu aika loppuun.

Miksi olisi kun se ei ole mikään läppä. Vai osuiko kohdalle

Vierailija
22/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajele ensi alkuun hiljaisia tieosuuksia ja maaseutuolosuhteissa, jotta opit auton hallinnan eikä

tarvitse kovasti jännittää.  Kun tulee varmuutta, niin sitten vilkkaampaan liikenteeseen.  Harjoittele

peruuttamista ja pysäköintiä kotipihassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajamalla oppii. Ei muutoin. Alkuun mulla oli usein seuraa ja ajoin tuttuja reittejä. Kyllä se siitä lähti sujumaan kun en karttanut ajamista vaikka se jännitti ja auto sammuikin.

Vierailija
24/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USAssa automaattivaihteet ovat standardi. Ei tarvitse mitaan keppia veivata eika kasijarrua kayttaa. 70-luvun alussa viela joutui maksamaan vahan ekstraa automaatista mutta ei enaa vuosikymmeniin.

Niin se maaima muuttuu ja Suomi jaa kauas jalkeen.

Ihmisellä nyt kuitenkin on kaksi kättä ja jalkaa. Mitä nämä automaatti-ihannoijat tekee esim. toisella jalallaan sitten? 

Se jalka lepää. Ajoin vuosia manuaalisella eikä automaatin myötä se koipi mitenkään ole haitaksi, helpompi vain käyttää yhtä jatkaa.

Vierailija
25/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin se vain on, että aluksi tekee virheitä.

Kokeneiden autoilijoiden olisi hyvä pyrkiä välttämään kolareita, vaikka kolari ei olisi heidän vakuutuksestaan. Joskus nimittäin näkee hämmästyttävää reagoimattomuutta toisten virheisiin; mitään hätäistä ei tietenkään voi ihan miten sattuu tehdä, en tarkoita mitään päätöntä reagointia muodon vuoksi. Vaan tarkoitan, että hiukan aina ennakoisi, mihin suuntaan ajoneuvon ohjaisi, jos tulisi väistämisen tarve -  yllätysten varalta.

Ja vauhtia voi aina hidastaa, jos näyttää siltä että edessä on jotain epäselvää... eikä hidastamalla yllytä ohituksia; hätävilkkujakin voi käyttää, jos havaitsee vaaran? Vai ovatko hätävilkut vain ja ainoastaan ajoneuvon omaan ongelmaan? Minä ajattelisin, että jokin tuntematon ongelma laajalla alueella.

Vierailija
26/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää neuvo saa varmaan alapeukkuja, mutta mulle itselleni on ollut huojentavaa pikku hiljaa tajuta, että ei kaikki muutkaan liikenteessä olijat oo mestariautoilijoita, joten ei munkaan tarvii olla. Pienet mokat liikenteessä ei ole niin vaarallisia, kunhan muistat välttää isoja mokia. Keskity siis ensisijaisesti siihen, että varmasti bongaat jalankulkijat ja punaiset liikennevalot, muut mokat ei oo niin vakavia. Siitä se itsevarmuus lähtee nousuun ja sujuvuus kasvaa, kun ei hermostu auton sammumisesta tai vastaavasta pienemmästä.

Vierailija
27/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdutukseksi voin kertoa, että miehelläni on ollut ajokortti 25v ja on ajanut todella paljon ympäri Suomea ja ulkomaillakin.

Minun autollani ajaessaan saa sen sammumaan risteyksiin ja kokee parkkiin peruuttamisen hankalaksi.

Outo auto on outo auto.

Vierailija
28/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla ajamisen pelkääminen on ihan pelkkä psykologinen klikki.

Ajattelepa kuinka et ole ajanut yhtään kolaria. Se että kolari tapahtuisi on tosi kaukana normaalissa liikenteessä. Kaikki muut joustavat ja kannattaa ajaa vaikka vähän hiljemmin ja varovaisemmin alussa. Kysymys on tottumuksesta. Liikennevirrassa on hyvä ajaa muiden mukana. Tarkkaile liikennettä kun olet myös auton kyydissä, ei ainoastaan silloin kun olet itse ajamassa.

Vierailija
29/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain suosiolla lopetat ajamisen. Tuolla liikenteessä on jo muutenkin likaa sekavaa porukkaa liikkeellä.

Vierailija
30/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohdutukseksi voin kertoa, että miehelläni on ollut ajokortti 25v ja on ajanut todella paljon ympäri Suomea ja ulkomaillakin.

Minun autollani ajaessaan saa sen sammumaan risteyksiin ja kokee parkkiin peruuttamisen hankalaksi.

Outo auto on outo auto.

Ajotaidoton vätys se ukkosi

Vierailija
31/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän toi perseenpyyhintäläppä ole jo kaluttu aika loppuun.

Sydämen kyllyydestä suu puhuu.

Vierailija
32/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että "Ajaminen yksin kotiin saamisen jälkeen ihan hanurista". Mietin jo että mikset saanut jäädä yöksi :)

Vierailija
33/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitusta se vaatii. Mun 17-vuotias ajaa paremmin kuin useimmat aikuiset. Hän ajoi kaksi vuotta mopoautoa, yli 30 000km. Ja kun pääsi oikean auton rattiin ikäpoikkeusluvalla, niin tunne kyydissä oli kuin erittäin kokeneen kuskin. Ei mitään ongelmaa. Ekasta kerrasta pystyi keskittymään vaikka puhelimeen, kun ajaminen oli niin hallittua, pehmeää ja ei mitään "paniikinpoikasta" ilmassa. Eikä kaahaa. Ajaa reippaasti liikennevirrassa, mutta ei kohella. Inssin tutva oli sanonut, että huomaa nämä mopoautoa ajaneet, kun niillä sujuu.

Vierailija
34/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjoitusta se vaatii. Mun 17-vuotias ajaa paremmin kuin useimmat aikuiset. Hän ajoi kaksi vuotta mopoautoa, yli 30 000km. Ja kun pääsi oikean auton rattiin ikäpoikkeusluvalla, niin tunne kyydissä oli kuin erittäin kokeneen kuskin. Ei mitään ongelmaa. Ekasta kerrasta pystyi keskittymään vaikka puhelimeen, kun ajaminen oli niin hallittua, pehmeää ja ei mitään "paniikinpoikasta" ilmassa. Eikä kaahaa. Ajaa reippaasti liikennevirrassa, mutta ei kohella. Inssin tutva oli sanonut, että huomaa nämä mopoautoa ajaneet, kun niillä sujuu.

Hah, siis minä pystyin räpläämään kyydissä ekasta kerrasta lähtien puhelinta huolehtimatta, että miten tuo koheltaa. Toivon, ettei teini itse ajaessa räpelöi puhelinta.

Vierailija
35/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkea olit, kun näillä keleillä lähdit laina-autolla liikkeelle, voit ihan aiheesta olla ylpeä itsestäsi!

Vierailija
36/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta itsellesi joku pieni automaattivaihteinen auto malliin hyundai i20 tai yaris tms. Ja sitten alat vain ajamaan, kahvia termosmukiin ja sunnuntai-aamuna katuja kiertelemään( silloin on hiljaisempaa, niin saat ihan rauhassa mennä)ja opit tuntemaan myös sen oman auton ominaisuudet, että paljonko tarvitset esim. jarrutusmatkaa  ennen risteystä tms. Sitten pikkuhiljaa joku arki-ilta ajaamaan ja sieltä sitten joku kerta ns. ruuhka-aikaankiin ja hyvin tulet selviämään :) Manuaalivaihteiset tulee joka tapauksessa poistumaan pikkuhiljaa markkinoilta eli siitä ei kannata tehdä itsellesi kynnyskysymystä vaikka täällä aina joku valopää näistä öyhöttää.

Vierailija
37/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavista viesteistä ja hyvistä vi keistä!Eiköhän se tästä lähde sujumaan kun uskalan vaan harjoitella.

Ap

Vierailija
38/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulun autot on uudehkoja dieseleitä, ja itsellä ainakin tuli yllätyksenä inssin jälkeen, kun ei se bensa-auto lähdekään pelkällä kytkimellä vaan tarvii myös kaasua. Eihän siitä mitään tullut ekaa kertaa ukon vanhalla Sunnyllä ja muistan ekan matkan Tampereelle 200km ja sen paniikin mikä mulla oli. Tästä on kymmenen vuotta aikaa, enkä enää panikoi mistään, mutta omankaan tämän hetken autoni kytkintä en vieläkään ole kunnolla oppinut vaikka auto ollut mulla jo viis vuotta. Edellisten kytkimissä ei ollut ongelmia.

Kyllä se siitä, harjottelua vaan ja kovaa ajoa :) (maltilla kuitenkin)

Vierailija
39/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, jos vaan on mahdollisuuksia, mennä hiljaiselle maaseudulle ajamaan. Siellä voi rauhassa keskittyä ajamisen eri toimintojen toistamiseen, jolloin ajosta tulee varmempaa.

On haastavaa keskittyä harjoittelemaan auton hallintaa (vaihteisiin, pyyhkijöihin, peileihin, tasaiseen ja oikeaan tilannenopeuteen jne.) jos muuta liikennettä on paljon mihin pitää pakostakin keskittää paljon huomiota.

Vierailija
40/40 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USAssa automaattivaihteet ovat standardi. Ei tarvitse mitaan keppia veivata eika kasijarrua kayttaa. 70-luvun alussa viela joutui maksamaan vahan ekstraa automaatista mutta ei enaa vuosikymmeniin.

Niin se maaima muuttuu ja Suomi jaa kauas jalkeen.

Automaatit on juuri niille kehareille joilla ei kaksi liikettä onnistu samaan aikaan. ja äiti pyyhkii perseen vielä 60v

USAssa ei vaihdeautoa saa kuin erikoistilauksesta, ne menevat koyhille kehitysmaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi