Meillä on kotitestien mukaan korona. Kävin (omakustanteisesti) virallisessa testissä, pomo suuttui minulle
Meillä jyllää nyt korona. Ei pahana, mutta haluan virallisen todistuksen koronasta jos vaikka intoutuisi esim käymään keväällä Virossa. Maksoin testin itse että saisin todistuksen, kotitestestillä kun sitä ei saa ja koin että järkevämpi mun on siitä nyt maksaa kun sama summa 72h voimassaoloaika.
Pomo olisi halunnut että olen vain 3 päivää pois töistä, mutta nyt tän virallisen tartuntatautilääkärin ohjeen mukaan olen 5+2 päivää pois töistä.
Olen kuulemman nyt sit mulkku kun olen ainakin pari päivää pidempään pois...
Kommentit (24)
Tartuntatautilääkärin ohje poissaolosta menee oman pomosi ohi, näin se vaan on ja pomosi on se hyväksyttävä.
Se on jännä, miten joillekin pomoille on tositapahtumiin juttu se, kun työntekijä on sairaslomalla. Minulla taasen suurin osa pomoista on ollut sellaisia että heille on ihan sama, vaikka työntekijä olisi vähän väliä sairaslomalla tai kotona hoitamassa sairasta lasta. Olenkin ollut töissä julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Tartuntatautilääkärin ohje poissaolosta menee oman pomosi ohi, näin se vaan on ja pomosi on se hyväksyttävä.
Mites jos pomo on sopinut työterveyden kanssa tuosta 3 päivän käytännöstä, mut tartuntalääkäri haluaa tuon 5+2 käytännön?
Mulla on siis käytössä oireeton korona et sen suhteen voisin vaikka heti mennä tän 2. päivän kohdalla töihin
No taisi olla ylipäätään paha että testasit, mieluummin olisit sairastanut vaan tavan pikku flunssan. Sellasena olis ilman testiä menny.
Vierailija kirjoitti:
No taisi olla ylipäätään paha että testasit, mieluummin olisit sairastanut vaan tavan pikku flunssan. Sellasena olis ilman testiä menny.
Meillä on 3 lasta ja mies "oikeasti kipeitä" mulla ei käytännössä ole mitään oireita. Testiä en olisi edes tehnyt jos muut ei olisi kipeitä
Vierailija kirjoitti:
Se pomo saa kelasta rahat, turha valittaa. Käske hakea korvaus sieltä sun palkasta. Ja sitä ei saa ilman virallista testiä. Tyhmä pomo.
T. Itekin pomo
Todellako olet? Työnantajalla on omavastuuaika. Kela maksaa sairauspäivärahaa vasta omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä yhtäaksoisesti seuraavat 9 arkipäivää. Arkipäiviä ovat myös lauantait ja aattopäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pomo saa kelasta rahat, turha valittaa. Käske hakea korvaus sieltä sun palkasta. Ja sitä ei saa ilman virallista testiä. Tyhmä pomo.
T. Itekin pomo
Todellako olet? Työnantajalla on omavastuuaika. Kela maksaa sairauspäivärahaa vasta omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä yhtäaksoisesti seuraavat 9 arkipäivää. Arkipäiviä ovat myös lauantait ja aattopäivät.
Normaali sairaspäiväraha näin, tartuntapäiväraha on heti voimassa
T:toinen pomo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jos pomo on sopinut työterveyden kanssa tuosta 3 päivän käytännöstä, mut tartuntalääkäri haluaa tuon 5+2 käytännön?
Mulla on siis käytössä oireeton korona et sen suhteen voisin vaikka heti mennä tän 2. päivän kohdalla töihin
Miksi pomo haluaa koko duuniporukan koronaan? Tuo tartuttaa tietyn aikamäärän eikä se pomon kiukuttelulla lyhene.
Vierailija kirjoitti:
T. Itekin pomo
Kelasta? Ei kai Kela maksa näitä koronakaranteenirahoja, ei ole ainakaan ennen maksanut. Ja tätä varten ap:n olisi pitänyt jättää työnantajalle tartuntatautilääkärin antama todistus, pelkkä testitulos ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Itekin pomo
Pöljä. Korona on poikkeus tässä koska se luokitellaan yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi, vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Itekin pomo
Tartuntatautipäiväraha maksetaan ekasta päivästä lähtien ja on palkan suuruinen. On eri asia kuin sairauspäiväraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Itekin pomo
Kelasta? Ei kai Kela maksa näitä koronakaranteenirahoja, ei ole ainakaan ennen maksanut. Ja tätä varten ap:n olisi pitänyt jättää työnantajalle tartuntatautilääkärin antama todistus, pelkkä testitulos ei riitä.
Kela maksaa työnantajalle, jos työnantaja maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pomo haluaa koko duuniporukan koronaan? Tuo tartuttaa tietyn aikamäärän eikä se pomon kiukuttelulla lyhene.
Siellä on melkeen 50% porukasta jo kipeenä. Tosin en ihmettele tällä käytännöllä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä lienee paikkakunta- ja työpaikkakohtaisia eroja, esim. meillä työterveyden paikallinen toimipiste ei edes ota näytteitä vaan kunnallisen puolen kautta mennään jolloin tartuntatautilääkäri on ylin asiasta päättävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei käynyt työterveyshuollossa, vaan testautti omakustanteisesti.
Se ei muuten ole 5+2=7 päivää, vaan vähintään päivää, joista 2 viimeistä oireettomia. Jos ei ole oireeton vielä 4. tai 5. päivänä, eristys jatkuu, kunnes on ollut 2 päivää oireeton.
Vierailija kirjoitti:
Se ei muuten ole 5+2=7 päivää, vaan vähintään päivää, joista 2 viimeistä oireettomia. Jos ei ole oireeton vielä 4. tai 5. päivänä, eristys jatkuu, kunnes on ollut 2 päivää oireeton.
Korjais: siis vähintään 5 pv
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Itekin pomo
Kela maksaa työnantajalle, jos työnantaja maksaa palkkaa.
Sivukuluja ei maksa kela, vaan jää työnantajalle kustannukseksi.
T. Itekin pomo