Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten auttaa arkaa, pian 4-vuotiasta poikaa?

Vierailija
25.09.2006 |

Poika on kiltti ja rauhallinen muiden seurassa (kotona kyllä osaa riehua ja kiukutella ihan normaalisti), eikä osaa ollenkaan pitää puoliaan, vaan nuoremmatkin, vanhemmista puhumattakaan, voivat viedä lelun kädestä, eikä poika osaa/uskalla tehdä mitään vaan menee maahan istumaan ja itkemään tai tulee minun luokseni itkemään.

Olisiko tuossa syy siihen, miksei suurin surminkaan halua mennä pihaan leikkimään, jos siellä on muita lapsia, vaan jo pelkästä ehdotuksesta seuraa hirmuinen kiukuttelu. Näistä pihan lapsista osa on vielä samasta päiväkodista tuttuja - ja päiväkodissa lapsi leikkii ihan " normaalisti muiden lasten kanssa" .

Pihassa en voi muiden äitien tapaan jutella samassa porukassa kun lapset leikkivät keskenään, vaan minun täytyy leikkiä pojan kanssa koko ajan ja katsoa, ettei toiset vie leluja kädestä. Ei tämä leikkiminen minua haittaa (vaikka muut äidit pihassa taitavat jo pitää minuakin jonain ihme erakkona), se haittaa, että pelkään tahtomattani tekeväni pojasta entistä aremman, kun leikin vieressä kauppaa tai pelaan palloa tms. koko ajan; toisaalta en haluaisi pakottaakaan muiden mukaan, siitä seuraa vaan se, että poika ei suostu enää tekemään yhtää mitään ja mököttää paikoillaan itku kurkussa.

En oikein tiedä, miten asiaan suhtautua; toisaalta poika selvästi haluaisi saada kavereita, mutta ei uskalla, ei sitten millään, mennä toisten leikkeihin mukaan, vaikka joskus joku tulee ihan pyytämäänkin. Ja sitten tuo muiden komentoon alistuminen... Päiväkodissakaan eivät oikein osaa neuvoa, kun siellä poika ihan tosissaan menee muiden mukana, sanovat vaan, että poika nyt vaan on sellainen.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla