Huono rahatilanne, 4 & 5 -vuotiaiden synttärit
Mitä olette mieltä seuraavista synttäreistä (4 ja 5 -vuotiaat tytöt):
Muurikkalettuja, mansikka-, vadelma- ja raparperihilloa + jäätelöä
Hampurilaisia ja dipivihanneksia kertismukeissa
Mehua (mansikka-vadelma-omena) ja kahvia (aikuisille kahvia)
Meillä on juuri nyt heikko rahatilanne. Itse olen kotona lasten kanssa (odotan kolmatta) ja mies on töissä, mutta meillä meni säästöistä iso osa kattoremppaan keväällä. Nyt olisi molempien tyttöjen synttärit (syntyneet molemmat heinäkuussa) ja pitäisi järkätä kekkerit, joihin tulee ihan omien perheiden voimin yli 20 ihmistä + muutama lapsiperhetuttu lapsineen. Ei olisi varaa, eikä tekisi mieli törsätä turhia, joten mies ehdotti lettu- ja hampparikekkereitä. Minä tekisin lettuja siskoni kanssa ja mies paistaisi grillillä hamppareita. Meillä on siis viime kesän marjoista tehtyjä hilloja ja raparperia omalla pihalla. Pakkasessa on paljon tarjousjauhelihaa. Lisäksi on itse tehtyä pikkelssiä, suolakurkkua ja kasvihuoneessa tomaatteja, salaattia ja kurkkua. Mies ehdotti, että leivottais itse sämpylät (tykkään leipoa) ja jauhelihapihvit. Laitettais esille tavallaan buffetti, josta voi valita mitä hamppariin haluaa. Mies ja siskoni mies olisivat "grillimestareita" ja me siskon kanssa lettupaistajia. Omasta kaapista löytyvien tarpeiden lisäksi sitten tietenkin olisi muitakin hampurilaislisukkeita, juustoa, ketsuppia, sipulirenkaita, salaattilehtiä ym. ja kertismukeissa porkkanaa ja muita vihannestikkuja, joiden kanssa voisi valita kahdesta eri vaihtoehdosta dipin.
Meillä ei ole ketään allergioista kärsiviä perheessä tai vieraissa. Ei ole sen enempää hienostelijoita kuin kranttujakaan. Ihan tavallisia ihmisiä vaan. Tytöt saavat lahjaksi leikkimökin (mies ja hänen isänsä tekemä) ja vierailta jotain pientä sinne sisälle (asioita, itse tehty matto, pienet tuolit ja pöytä jne). Leikkimökissä olisi lapsivieraille pienet namipussit odottamassa "avajaisia".
Sääkin lupailee ihan hyviä kelejä ja jos sataa, niin meillä on terassi, jossa voi paistella ruokia. Pihajuhlat siis onnistuisivat kun tekee "pölkky- ja lautapenkkejä" pari lisää. Koristeiksi ajateltiin ihan ilmapallonippuja ja viirejä. Lapsivieraat (3-8v) saisivat tehdä saippuakuplia ja pelata pihapelejä (riisipussi heittoa ämpäreihin, renkaanheittoa jne).
Mitä olette mieltä tällaisesta tarjoilusta? Laskimme, että varmaan 35,- tulisi maksamaan koko kestit sen osalta mitä pitää ostaa erikseen.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 14:36"]
Lahjaksi leikkimökkejä ja tavaraa ja tuo on olevinaan huono rahatilanne? Itellä oli loistosynttärit jo silloin kun oli kakkua ja tavallista erikoisempia keksejä, ehkä joku sadan markan legopaketti ja pari kaveria joiden kanssa sitten leikittiin.
Rahan arvostus on tainnut pudota enemmän kuin olen luullutkaan...
[/quote]
Osaathan lukea? Eikös se leikkimökki ole itse tehty? Mistä tiedät mitä se maksoi tai kuka sen maksoi? Meillä leikkimökki maksoi alle 50,- kun tehtiin itse ylijäämästä.
Rahan arvosta pitää kommentoida sen verran, että sadan markan legopaketti elinkustannusindeksit huomioiden oli tosi kallis lahja esimerkiksi 70-luvulla, jolloin sen eurovastine oli yli 100 euroa..
Ihan mahtavat synttärit tulossa! Saanko tulla kuokkimaan?
Oikein kivat synttärit.
Kerran meillä oli päiväkoti-iässä kioskisynttärit. Oli huippusuosittu. Kaikki halus päästä myymään
Kutsu AP minutkin! Lisäisin tuohon vielä poppareita, ei maksa paljoa sellainen kattilapopparipussi.
Kuulostaa aivan mahtaville synttäreille! Juuri joku aarteenetsintä niinkuin tuolla aikaisemmin ehdotettiin voisi olla hyvä!
Toihan kuulostaa älyttömän hyvältä! Itse tehdyt on paljon parempia kuin kaupan, ja minä ainakin arvostan että ne on yleensä viitsitty tehdä. Tosi usein ihmiset vaan ostaa valmista, eikä esimerkiksi kaupan hillot tai sämpylät maistu oikein miltään.
Mieluummin tulisin teidän juhliin kuin pönöttäisin moussekakun ja savulohipiiraiden seurassa...
Ja hei, oman pihan kurkkua sun muuta- hiukka trendikästä :)