Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Instamammat, jotka tekevät lapsiperheen elämällä bisnestä

Vierailija
15.02.2022 |

Taitaa olla aihe, josta ei saisi täällä keskustella, mutta kokeillaan. Insta on täynnä mammoja, jotka tekevät lapsiperheen elämällä bisnestä. Lapsia kuvataan jatkuvasti ja lapset joutuvat mainostamaan kaupallisten yhteistöiden merkeissä kaikkea mahdollista. Ihan jo muutaman tuhannen seuraajan tilillä voi olla jatkuvasti näitä yhteistöitä.

Lapsista näytetään kaikki, kerrotaan nimi, ikä, harrastukset ja muut. Mitään yksityisyyttä ei ole. Osa jopa kertoo lapsiensa sairastelut ja muut yksityisasiat. Osa äideistä laittaa lapsensa poseeraamaan perhekuvissa harva se päivä. Kuinka moni teini-ikää lähestyvä lapsi haluaa poseerata perhekuvissa äitinsä instassa? Aika monien kohdalla sentään huomaa, että puoliso kieltäytyy poseeraamasta parisuhde- ja perhekuvissa.

Olen huomannut, että aika monet näistä äideistä ovat tehneet instamammailusta bisneksen. Eivät käy töissä, vaan elanto tulee instan ja lapsilla mainostamisen kautta. Aika monilla näistä äideistä on nykymittapuulla suurperhe eli +3 lasta.

Eikö ketään muuta häiritse tämä, että lapsen yksityisyys myydään mainostulojen takia? Jos olisin itse ollut lapsi someaikana, olisin kuollut häpeästä, jos äitini olisi julkaissut minusta someen jotakin kylpykuvia tai jakanut yksityisasioitani muille. Pieni lapsi ei myöskään kykene ymmärtämään/päättämään, mitä tuo mainostaminen tarkoittaa. Kuvat voivat päätyä aivan muualle ja ne mainostulot eivät päädy sen lapsen, vaan äidin, taskuun.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun suosikkeja on nää äidit, jotka julkaisevat tohkeissaan lapsen henkilötiedot, kun eivät tajua asian vakavuutta. kun siellä somessa on nähtävillä se essi eveliina esimerkin kokonimi ja syntymäpäivä 3.3.2020, niin on turhan paljon tietoa esillä. paras on, kun osa julkaisee vauvojensa sairaalarannekkeiden kuvia. rannekkeissa on lapsen sukunimi ja hetu, mutta äidit ei välitä. osa kuvittelee tuon hetun olevan joku väliaikainen, vaikka se on jo vuosia annettu heti synnärillä.

Kyllä se hetu on väliaikainen, ei saa oikeaa hetua synnärillä. Ei saanut ainakaan 2007.

Vierailija
22/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen miten ne lapset osaa aina tehdä sellaisia instakelpoisia valintoja. Äidit aina sanoo, että lapsi sai itse päättää synttärien teeman. Kummasti se teema on joku talvinen metsä tai 1920-luku. Tuntemani lapset kyllä valkkaisivat jotkut Pipsa Possu tai jalkapalloteemasynttärit. Eiköhän äiti ole sen teeman valinnut eikä lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä. En ymmärrä näitä tavismammojakaan jotka jaksvat lapsistaan kuvia tai tietoja somessa. Itse olen aktiivinen instagramissa mutten koskaan ole julkaissut siellä mitään, missä näkyisi lasteni kasvot, edes etunimi tai mitään kehitykseen tai sairauksiin liittyviä asioita. En edes ole hirveän tarkka tietoturvasta, mutta lapsen suojeleminen tuntuu luontaiselta.

Vierailija
24/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun suosikkeja on nää äidit, jotka julkaisevat tohkeissaan lapsen henkilötiedot, kun eivät tajua asian vakavuutta. kun siellä somessa on nähtävillä se essi eveliina esimerkin kokonimi ja syntymäpäivä 3.3.2020, niin on turhan paljon tietoa esillä. paras on, kun osa julkaisee vauvojensa sairaalarannekkeiden kuvia. rannekkeissa on lapsen sukunimi ja hetu, mutta äidit ei välitä. osa kuvittelee tuon hetun olevan joku väliaikainen, vaikka se on jo vuosia annettu heti synnärillä.

Kyllä se hetu on väliaikainen, ei saa oikeaa hetua synnärillä. Ei saanut ainakaan 2007.

Olet väärässä. Olen synnyttänyt 2021 ja oikea hetu on ollut käytössä jo vuosia ennen tätä.

Vierailija
25/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kyllä ois haitannut jos minusta ois julkaistu juttuja pienenä.

Vierailija
26/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta itsepetosta ovat nämä "me ollaan kysytty Jennysofiinalta (4 v.) ja häntä ei haittaa, tai hänestä on jopa kiva, että laitan hänen kuviaan instagramiin". Ihan kuin tuonikäinen ymmärtäisi, mihin on suostunut

Vierailija
27/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Olen synnyttänyt 2021 ja oikea hetu on ollut käytössä jo vuosia ennen tätä.

Olen oikeassa. Meidän lapsilla oli väliaikaiset hetut 2007 ja 2009. Joten voi olla nykyisinkin väärä. 2009 ei ollut ”vuosia sitten”.

Vierailija
28/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli eikä ole, se otettiin käyttöön 2018, se ei ole ”vuosia”, vaan muutama vuosi. Ainakin valehtelet ja liioittelet ihan instamammojen tasoisesti, hyvä sinä!

Vierailija
29/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oikeassa. Meidän lapsilla oli väliaikaiset hetut 2007 ja 2009. Joten voi olla nykyisinkin väärä. 2009 ei ollut ”vuosia sitten”.

Olet synnyttänyt ikuisuus sit jos oot synnyttänyt 2009. Lapsesi on jo teini.

Vierailija
30/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy ollenkaan näitä instamammoja, mutta enemmän ihmetyttää, miksi jotkut sori nyt vaan varmasti kaikki triggeröidytte tavallisia tai jopa tavallisia vähemmän söpöjä lapsia halutaan niin kovasti mainostaa ja miten ihmiset jaksavatkaan seurata heitä. Ymmärtäisin paremmin, jos lapsi näyttää joltain enkeliltä.

Vierailija
31/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli eikä ole, se otettiin käyttöön 2018, se ei ole ”vuosia”, vaan muutama vuosi. Ainakin valehtelet ja liioittelet ihan instamammojen tasoisesti, hyvä sinä!

4 vuotta on jo vuosia. :D

Vierailija
32/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosta on 15 vuotta. Vähän sama ku tulisin väittämään, et baareissa saa vielä tupakoida, koska kyllä vielä vuonna 2006 sai.😉

Vierailija
33/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pienen lapsen äitinä seuraisin mielelläni muiden äitien tilejä, jos niissä olisi aitoa sisältöä. Ällöttää tilit, joissa kaikki kuvat feedissä on tietyn sävyisiä, lapsilla samanväriset (vaalet/ruskeat/beiget) vaatteet joka kuvassa, ei näy sotkua, ei tahroja, ei mitään mikä kertoo oikeasta elämästä. Sitten myös ihmettelen niitä tilejä, joissa lasten isäkin on puettu sävy sävyyn feedin kanssa :D miten ne miehet suostuu.

Tornadoblogi on hauska ja aito tili lapsiperhearjesta. Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan muista samankaltaisista tileistä! Kiiltokuvia en jaksa enää seurata.

Vierailija
34/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua surettaa ja inhottaa nämä, koska tosiaan lapsilla ei ole tähän mitään sanottavaa. Kiinnostavuutta näihin instailuihin ja blogeihin haetaan juuri kertomalla niitä henkilökohtaisuuksia, niistä tulee klikkejä. Juuri luin erään blogitekstiä, joka kirjoitti että heillä alkaa perhevalmennus, koska keskimmäinen lapsi on niin haastava.. mahtaa lapsesta tuntua kivalta lukea tällaisia ja varmasti toiset lapset kiusaa. 

Vierailija
35/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se pitkällä tähtäimellä voi hyvinkin tuhota äidin ja lasten välit. Jotta tuollaisia postauksia voi joka päivä tehdä niin oikeastihan se vaatii paljon suunnittelua ja käytännössä se koko seuraava päivä tulee suunniteltua sen ehdoilla että mitä tänään postaillaan. Eli siis käytännössä koko elämä. Eipä se ihme ole jos lapsista rupeaa tuntumaan ettei heistä välitetä omina itseinään vaan vain mallinukkeina. Voin myös kuvitella sitä manipulaation ja pakottamisen määrää, jos lapsi yrittää kieltäytyä. Ehdollista rakkautta. Voin myös kuvitella tilanteen, jossa joku lapsista on erityisen söpö ja kuvauksellinen ja saa siten enemmän huomiota ja rakkautta, myös äidiltään.

Ja vähemmästäkin kiusataan esim. koulussa.

Tämä. 

Olen kotoisin eräästä pikkukaupungista. Tuossa kaupungissa eräs äiti pitää juuri tuollaista instatiliä ja lapsensa saavat jatkuvasti olla äidin kuvissa esillä. Tiedän tuossa kaupungissa kasvaneena, että alueen lapset osaavat olla toisilleen todella julmia ja kaikkia massasta erottuvia kiusataan. Varmasti on kiusaamisen aihe, kun luokkakaveri sai taas hienot synttärit, uusia vaatteita yms. Vähemmästäkin on kiusattu.

Mun mielestä on kiusaajalasten vanhempien velvollisuus opettaa missä tahansa tilanteessa että toisia ei saa kiusata, jos ei opeta on vanhempi silloin itse myös kiusaaja.

Jos markkinat ovat nyt sellaiset, että yritykset etsivät yhteistyökumppaneita lapsiperheistä niin mä en näe ongelmaa. Siinä näen ongelman jos hetuja tai alastonkuvia yms. Yksityisasioita lapsesta levitellään. Lapsen asioiden kertominen on joissakin tapauksissa mielestäni ok jos aihe on jotenkin yhteiskunnallisesti vaikuttava tai epäkohta yhteiskunnassamme.

Jokainen tehköön moraalinsa mukaan; tuo kulttuurihan tulee suoraan Kardashianeilta ja he eivät olisi vaikuttajia ellei niin moni heitä seuraisi. Jokainen täällä valittava voi yrittää tehdä lakiehdotuksen, että lastentuotteiden mainostaminen kiellettäisiin "tavislapsilla". Kiinnostaa tietää että missä menee raja ja että kuka saa mainostaa ja kuka ei. Jos vanhemmat ei aiheuta suoranaista hallaa lapselleen, niin en näe ongelmaa.

Oma lapseni näkyy välillä somessa jo ihan siitäkin syystä että lähestyy ikää jolloin saa itse postata someen mitä haluaan, yhdessä mietimme mitä on ok postata ja mitä ei; että silloin kun saa itse rajattoman mahdollisuuden postata kykenee edes hieman miettimään että mitä sinne on järkevää postata. K-12 ikäraja on aika vähän jos miettii että sitten lapsi saa itse päättää postauksensa ja olen ajatellut tämän somekasvatuksen hoitaa näin.

Vierailija
36/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua surettaa ja inhottaa nämä, koska tosiaan lapsilla ei ole tähän mitään sanottavaa. Kiinnostavuutta näihin instailuihin ja blogeihin haetaan juuri kertomalla niitä henkilökohtaisuuksia, niistä tulee klikkejä. Juuri luin erään blogitekstiä, joka kirjoitti että heillä alkaa perhevalmennus, koska keskimmäinen lapsi on niin haastava.. mahtaa lapsesta tuntua kivalta lukea tällaisia ja varmasti toiset lapset kiusaa. 

Tämä on juuri se ongelman ydin, että ei riitä perhekuvat ja kivat jutu lapsista, vaan sitten ihan yksilöidään ja avataan koko maailmalle yhden tietyn lapsen ongelmia ja terveystietoja. On mielestäni ok jakaa hyvän mielen kuvia ja kivoja hetkiä perheenä, mutta kyllä joku raja pitäisi olla mitä on soveliasta lapsen edun nimissä jakaa julkiseksi. 

Vierailija
37/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että joissakin maissa lapset ovat täysi-ikäisiksi tullessaan haastaneet vanhemmat oikeuteen kun ovat pistäneet heidän vauva- ja lapsuuskuvia eli alaikäiskuvia blogeihinsa. Ovat vaatineet vanhemmiltaan kaikki tuotot mitä heidän avullaan on saatu, ja lisäksi korvauksia kärsimyksistä ja siitä kun heitä kiusattu koulussa ym.

Joku jenkkiläinen taisi vaatia vanhemmiltaan jopa miljoonakorvausta, ja noissa kaikissa tapauksissa yhteistä se että lapset voittivat kaikki tapaukset vanhempiaan vastaan, rahallisen hyväksikäytön nojalla ja kiusaamiseen altistamisella.

Tuossa siis hieman mietittävää kaikille ahneille vanhemmille jotka pakottaa lapsensa someen.

Vierailija
38/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ällöttää se mamma joka valinnut lapsistaan selkeesti oman suosikkinsa ja enemmän sen itsensä näköisen tottakai.

Vierailija
39/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Ennen sanottiin: Lapsi tuo leivän tullessaan.

En uskonut siihen silloin.

Nyt uskon.

Ennen vanhaan näitä ihmisiä kutsuttiin tyhjäntoimittajiksi. Yhdistävä tekijä lienee: ei kummoista koulutusta, työhistoriaa saati mielenkiintoa oikeisiin töihin. Mitä sitten tapahtuu, kun lapset ovat aikuisia, mies lähtenyt nuoremman matkaan ja CV ammottaa tyhjyyttään?

Vierailija
40/43 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lapsi on se, jonka pitäisi saada ne mainostulot itselleen. Ei se vanhempi niitä mainostuloja saisi ilman sitä lasta ja sillä lapsella niitä tavaroita mainostetaan.

Toki, mutta raskauttavinta on silti se lapsen myyminen ilman asianosaisen lupaa, koska hän ei ole kyseistä lupaa vielä kypsä tai pätevä antamaan. Se on yksiselitteisesti hirveää ja julmaa eikä mikään raha maailmassa tätä oikeiuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi