Aamupalaksi lämmintä ruokaa ja muut ”väärään aikaan” syödyt ateriat
Tykkäättekö muut välillä syödä aamupalaksi ihan kunnon ruokaa? Itse syön usein lämpimän ruoan päivän ensimmäisenä ateriana. Joskus aamupalaksi hyväksyttävää kananmunaa ja papuja, mutta usein jotain ihan muuta, kuten linssejä tai pestopastaa. Monesti siis kaipaan lämmintä, suolaista aamupalaa. Entä mitä muita ruokia syötte ns. väärään aikaan?
Kommentit (43)
Mä syön usein breakfast for dinner.
Mä syön mielelläni aamupalalla ihan oikeaa ruokaa. Mä en jotenkin käsitä voileipiä, jugurttia ja vastaavaa "oikeaksi" ruoaksi. En tykkää edes syödä niitä välipaloina, vaan syön mieluummin oikeaa ruokaa. Ainoa mikä vähän hillitsee tätä on se, etten halua syödä samaa ruokaa montaa kertaa peräjälkeen.
Kyllä! Lämmin ateria pitää niin paljon paremmin nälkää, ja sitten lounaaksi ei tarvitse muuta kuin jotain pientä. Mielestäni siis tyypillinen aamiainen ja lounas syödään väärässä järjestyksessä.
Syön aamulla vasta 11 aikaan joten lounas on aamupala
Minä syön palan kakkua ja ison kupin capuccinoa lounaaksi. Tai jonkun muun makean leivonnaisen sesongin mukaan.
Illalla sitten kunnon ateria: alkupala, pääruoka, juustoja jälkkäriksi.
Aamulla syön kananmunan, näkkäriä ja kallen mätitahnaa sekä mustaa kahvia paljon.
Siinä mun syömiset.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön usein breakfast for dinner.
Etkö osaa suomea?
Mäkin syön "miten sattuu". Esim. tänä aamuna söin eilen tekemääni makaronimössöö ketsupilla ja join kahvia.
Lapsiperheissä ei tämä onnistu, koska pitää syödä just niitä jogurtteja ja muita. Eikä olisi aikaakaan kunnollisen ruoan syömiseen aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheissä ei tämä onnistu, koska pitää syödä just niitä jogurtteja ja muita. Eikä olisi aikaakaan kunnollisen ruoan syömiseen aamulla.
Kyllä muuten onnistuu jos haluaa. Miksi lapsiperheissä pitäisi mielestäsi syödä "jogurtteja ja muita" aamuisin? Jugurttien ainut energianlähde on hiilihydraatit/sokeri. Onhan jugurteissa hyviäkin puolia mutta energiansaannin kannalta ne ovat suorastaan turhia.
Onko puuro lämmin ateria? Joka aamu kaurapuuro, kevyt lounas vasta klo 14 ja päivällinen klo 18, ei iltapalaa, yli 50v, ei paino-ongelmia.
Minä syön puuroa iltapalaksi ja tämä aina välillä hämmästyttää kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten onnistuu jos haluaa. Miksi lapsiperheissä pitäisi mielestäsi syödä "jogurtteja ja muita" aamuisin? Jugurttien ainut energianlähde on hiilihydraatit/sokeri. Onhan jugurteissa hyviäkin puolia mutta energiansaannin kannalta ne ovat suorastaan turhia.
joo jugurtit ja mehut pelkkiä sokerimyrkkyjä joista ainoastaan haittaa ja tappaa hyvin hampaatkin tuolaiset hapokkaat ainekset
Vierailija kirjoitti:
Onko puuro lämmin ateria? Joka aamu kaurapuuro, kevyt lounas vasta klo 14 ja päivällinen klo 18, ei iltapalaa, yli 50v, ei paino-ongelmia.
Miksihän tätä on heti alapeukutettu, tuhannet kysyy mikä on kun paino ei putoa ja kun joku ei lihava kertoo mitä syö niin alapeukutetaan, taas voisi ne apulannnan sanat laittaa "viisaus ei asu meissä".
Jossain vaiheessa olin vähän sellaisella paleo-tyylisellä ruokavaliolla ja tuolloin söin aamupalaksi lämpimän ruoan. Eli lihaa ja kasviksia / marjoja. Usein se oli mm. kalkkunaa, kasviksia ja rasvana pähkinät/oliiviöljy. Piti nälkää hyvin eikä tullut samanlaista turpeeta ja väsynyttä oloa kuin nykyisin useimmiten syömästäni puurosta (toki siinäkin rasvat ja protskut mukana, mutta kaikille tuo iso läjä hiilareita (aamulla) ei sovi niin hyvin).
Itse voi jokainen määritellä sen, mitä syö ja mihinkin aikaan päivästä. Ei se sun vatsas tule huutelemaan, mihinkä kellonaikaan pitää syödä vaikkapa leipä ja jogurtti ja mihinkä aikaan lämmin ruoka. Meillä on ihmeellinen pinttynyt käsitys tuosta, mitä aamiaselle kuuluu ja mitä ei.
Toki sitten jos lähdetään hifistelemään makroaineiden jakauman kanssa ja vaikkapa treenataan tavoitteellisesti, niin nämä sitten jo eri asioita.
Ehdotin täällä jollekin salaattia aamiaiseksi, kun kaipaili sellaista minkä voi tehdä valmiiksi eikä tarvitse lämmittää. Oli kuulemma outo ehdotus.
Suosituksen mukaisesti päivässä pitäisi syödä kolme lämmintä ja ravitsevaa ateriaa, nämä ovat aamiainen, päivällinen ja lounas. Varsinkin lämpimän ja täyttävän aamiaisen välistä jättäminen lisää tutkitusti päivän aikana tapahtuvaa ylimääräistä napostelua. Siksi aamiaiseksi suositellaan ravinteikasta ja kuitupitoista puuroa joka pitää vatsan pitkään kylläisenä. Näiden kolmen pääaterian lisäksi lisäksi tulee nauttia aamupala, välipala ja iltapala aterioiden välillä jotta verensokeri ei pääse tippumaan. Näistä viimeinen, iltapala, tulee syödä puolituntia ennen nukkumaan menoa.
Liian moni jättää väliin aamiaisen ja syö kunnolla vasta lounaalla. Ateriarytmistä annetun suosituksen ja ohjeistuksen mukaisesti ei ei pidä tehdä vaan päivä tulee aloittaa lämpimällä aterialla. Samalla säännöllinen ateriarytmi ehkäisee napostelua ja ylensyöntiä. "Kolme lämmintä ateriaa päivässä" ja "aamiainen on päivän tärkein ateria" on kaikille koulussa opetetut mantrat ja on harmillista että niin monilta tämä opetus katoaa päästä kuin tuhka tuleen.
Minä syön usein sitä, mitä kaapissa on. Ei tule hävikkiä. On todella omituista heittää lihapullat vanhentuneina roskiin vain siksi, että on pakkomielle syödä joka aamu puuroa tms. Mieluummin syön ne lihapullat jonain aamuna. Minulla ei ole mitään rajoittavia sääntöjä siitä, mikä on oikea aamupala tai lounas.
Hotellissa on lämmin aamiainen puuro kahvi pekoni nakkeja ja munakasta. Mutta työssä ollessa vain leivän pala ja muuten puuro tai teetä ja pullaa. Kuppi kahvia ja pullaa tai leipä.
Jos syön lämpimän aterian ensin, yleensä se tarkoittaa, että olen herännyt aika myöhään. En muista syöneeni riisiä ja kanaa esim. klo 7 aamulla, mutta klo 10 niin voi käydä. Joskus syön jälkiruuan ennen pääruokaa.