Miten professoreja ja muuta yliopiston henkilökuntaa puhutellaan nykyään yliopistossa? Onko teitittely liian hienostelua?
Itsellä jotenkin suht automaattisesti tulee tuota teitittelyä. Mites seminaareissa joissa on monipuolisista keskustelua kaikkien välillä? Muiden puheisiin tulee viitattua etunimillä ("Kuten Matti sanoi...) niin särähtääkö liikaa korvaan jos seminaarin pitäjästä sanoo "kuten Virtanen sanoitte..."
Kommentit (30)
Mulla on kaksi maisterintutkintoa, toinen 2000-luvun alusta ja toinen lähivuosilta. Ei todellakaan ketään teititelty yliopistolla, ei 20 vuotta sitten eikä nykyään. Kyllä kaikkia kutsuttiin ihan etunimella.
Herr Doktor riittää ja kaunis niiaus päälle.
En ole proffa, mutta yliopistolla töissä ja jonkin verran opetuksessa mukana. Kukaan ei ole koskaan teititellyt minua ja hyvä niin. Asiaan toki saattaa vaikuttaa, että olen itsekin nuori. En ole niin etäinen nuorille opiskelijoille.
T. Projektitutkija
"Hei sinä siinä. Missä se matematiikka S-III:n luento olikaan?"
Suomessa on kyllä vähän outoa, monissa muissa maissa kuuluu asiaa.
Opetan keskisuuressa lukiossa ja vaadin opiskelijoitani kutsumaan minua "opettajana" tai "herra sukunimenä". Monet oppivat nopeasti ja jos joku kysyy jotain viitaten etunimeeni, en yleensä vastaa saatika reagoi.
Etunimellä niitä puhutellaan ja sinutellaan
Sinuttelu on tavallisinta ja sen voi tehdä kohteliaasti vieraammalle ihmiselle.
Työkaverisi taitaa olla lähellä eläkeikää? Nuoleskeletko häntä myös muilla tavoin?