en uskalla synnyttää
Viikkoja tänään 30+0 ja noin 10 viikon päästä pitäisi synnyttää. En halua enkä uskalla. Miten siitä kivusta voi muka selvitä hengissä? Onko tyypillistä että äidin synnytysten nopeudet periytyy? Minun äidilläni on kaikki kolme synnytystä olleet niin nopeat, että kivunlievityksiä ei ole ehditty antaa.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 08:16"]
Ei sitä kannata pelätä. Ponnistusvaiheessa on vaan sen pään ulostyöntäminen raskain vaihde, kun pää on ulkona niin sitten viimeinen ponnistus niin vauva onkin ulkona! Kyllä siinä vaiheessa on niin paljon adrealiinia kehossa että ei siinä ehdi edes pelätä, kun haluaa vaan vauvan äkkiä ulos. Kannattaa pyytää epiduraalia jos ehtii, siinä on aikaa vähän levätä. Eikä se tosiaan oo niin kamalaa, mitä jotkut saavat sen kuulostamaan. Tietty ainahan siinä voi jotain sattua, mutta todella harvoin. Ja henkilökunta osaa kyllä hommansa. :)
[/quote]
Minullekin uskoteltiin, että pää on se pahin mutta sen jälkeen oli vielä ne helvetin hartiat :-( Ponnistaminen kesti yli tunnin eikä saanut kivunlievitystä. Palkintokin jäi saamatta koska vauva syntyi kuolleena.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:36"]Ei se normaalisti oo niin paha, kun annetaan ymmärtää. Synnytin alakautta ensimmäiseni n. kuukausi sitten ja hyvin meni, eikä edes sattunut kunnon puudutuksilla läheskään niin paljon kuin olin luullut. Ei mitään hätää, tokihan se jännittää ja näin, mut sit sitä saa sen oman puenokaisen syliin<3
[/quote]
Tämä on kuin omasta suustani! Jännitin ihan turhaan. Synnytyksessä päätin mennä oman flown mukaan ja hienosti meni. Kipu ei ollut omalla kohdalla ollenkaan niin paha kuin olin kuvitellut. Sain oman poikani 5 viikkoa ja 6 päivää sitten, joten aikakaan ei ole päässyt kultaamaan muistoja ;)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:18"]
Kaikki voi mennä pieleen, mulla avotarjonta joka huomattiin ponnistusvaiheessa, vasta! Kipu oli helvetillistä vaikka sain epiduraalin x3, päädyttiin hätäsektioon ja vauva oli kuolla. En yhtään ihmettele että synnytystä pelätään. Tosin tämä tapaukseni on harvinainen ja yleensä synnytys sujuu ilman ongelmia. Varaa aika pelkopolille nyt heti ja kerrot miltä tuntuu, mikä pelottaa. Sinä itse päätät miten synnytät ja toisekseen vain sinä itse voit vaikuttaa, antaa toiveita jne. Toki riippuu kätilöstäkin onko kokemus hyvä vai huono, mä sain kamaliin kipuihin vain lämpöpussia ja sillä perhanan pussilla piti pärjätä 6 tuntia ennenkuin sain epiduraalin, eikä sekään auttanut kuin hetken. Mun supistukset oli alusta loppuun samansuuruiset, mutta jollain supistuskäyrällä mitattuna ensimmäisten supistusten ei olisi pitänyt tuntua missään... Toisen lapsen synnytin elektiivisellä sektiolla.
[/quote]
Päätit sitten alkaa oikein rauhoitelemaan
[/quote]
Sivusta, huonoja kokemuksiako ei saa kertoa? Kaikki synnytykset eivät ole helppoja ja kivoja, vaan moni asia voi mennä pieleen. Näitähän toki neuvoloissa kerrota, jotta voi sitten tulla hassunhauskana yllätyksenä.
Mun äitini synnytti mua 16h ja synnytys pääty imukupilla vetoon. Pelkäsin etukäteen, että itselle tulee samanlaiset synnytykset.
no, hukkaan mei se pelko. Synnytykset ovat olleet helppoja ja nopeita, vaikka vauvat isompia kun minä olin syntyessäni. En edes kaivannut muuta kipulääkettä kun ilokaasua.
Myös toipuminen synnytyksistä on ollut nopeaa.