Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaiden syyllistäminen

Vierailija
27.06.2015 |

Oletteko kokeneet esim. sukulaisten taholta syyllistämistä, jos olette pitkään sairaana (fyysisen taikka psyykkinen sairaus) vaikka he siis tietävät että olette sairaana. Niin vaaditaan kauheasti ja ollaan loukkaantuneita jos ei osallistu juttuihin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/13 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut syyllistämistä, minua on yleensä vaikea syyllistää. Jätä omaan arvoonsa, ellei ymmärrystä löydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä pitää oppia pitämään omat rajansa. Kyse on sinusta ja sinun terveydestä. Toisaalta jos käytät sairauttasi keppihevosena tai tekosyynä kaikkeen niin on itsestään selvää että lähipiiri reagoi. Kaikkea ei voi saada, mutta sinun oma päätös mihin rajan vedät.

Vierailija
4/13 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Teininä sain PALJON haukkuja, syyllistämistä, huutamista, vittuilua, naureskelua ja halveksuntaa. Sairastin masennusta ja nukuin useimmissa sukujuhlissa ja vetäydyin omiin oloihini (normaalisti olen hyvin ulospäinsuuntautunut). En innostunut leikeistä ja peleistä, poltin tupakkaa ja vaikutin varmasti kunnon "angsti teiniltä". Oikeasti tuntuu helvetin pahalta ajatella tuota aikaa nykyisin. Kukaan ei auttanut, ei kukaan voinut kysyä tuntuuko minusta pahalta. Pelkkää sörkkimistä ja nälväilyä, varsinkin vanhemmilta.  Vaikka kaikki tiesivät diagnoosini.

Vierailija
5/13 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kokenut sairaana, että heikkous on Suomessa tabu. Ja sairaat ovat hyväksikäytön kohde joka taholta. Juuri silloin, kun ei itse pysty puolustautumaan, kun olet heikoimmillasi, korppikotkat ja hyeenat väijyvät ympärilläsi. Tätä ei usko ennen kuin itse sen kokee.

Ja tiedoksi sinulle nro 3, tarpeeksi sairaalla ei ole voimia pitää rajoja. Joskus ei ymmärrystäkään. Siksihän heitä juuri käytetäänkin hyväksi, kun tiedetään etteivät sano vastaan.

Vierailija
6/13 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:04"]

Kyllä. Teininä sain PALJON haukkuja, syyllistämistä, huutamista, vittuilua, naureskelua ja halveksuntaa. Sairastin masennusta ja nukuin useimmissa sukujuhlissa ja vetäydyin omiin oloihini (normaalisti olen hyvin ulospäinsuuntautunut). En innostunut leikeistä ja peleistä, poltin tupakkaa ja vaikutin varmasti kunnon "angsti teiniltä". Oikeasti tuntuu helvetin pahalta ajatella tuota aikaa nykyisin. Kukaan ei auttanut, ei kukaan voinut kysyä tuntuuko minusta pahalta. Pelkkää sörkkimistä ja nälväilyä, varsinkin vanhemmilta.  Vaikka kaikki tiesivät diagnoosini.

[/quote]♥ ♥ ♥

Vierailija
8/13 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä on syyllistetty, mutta ihan syystäkin. Mulla on mm. pakkoajatuksia, minkä takia olen siivonnut omia tavaroitani ja perheeni muiden ihmisten tavaroita ja vienyt niitä kirppikselle. Olen myös poistanut tietokoneelta valokuvia ja ottanut niitä pois myös valokuva-albumeista ja kirjoista. Ihan ymmärrän siis, miksi mulle on suututtu, mutta silloin kun olen siivonnut niin en ole välittänyt, vaikka tiesin, ettei pitäisi viedä kirppikselle muiden tavaroita.

Vierailija
9/13 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sukulaiset ovat kyllä rankasti syyllistäneet sairastuttuani masennukseen. Itse tein niin että katkaisin kaiken yhteydenpidon heihin ja elämä on ollut huomattavasti parempaa siitä lähtien. :)

Vierailija
10/13 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/13 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielenterveysongelmainen rankasta lapsuudestani johtuen ja se on ollut lähes mahdoton tosiasia hyväksyttäväksi etenkin vanhemmille sukulaisille. Se, että olen kotona, ja käyn päiväsairaalassa tai joskus peräti suljetulla osastolla hoidossa, on kauhistelun aihe: "no mitä ihmettä sä siellä nyt teet??". Se, että olen kuntoutustuella, eli määräaikaisella eläkkeellä, on vielä isompi synti: "niin vaan minäkin painan duunia viisikymppisenä vaikka tuo selkä reistailee, ja te nuoremmat sitten jäätte eläkkeelle tuosta vaan!". Osa on lakannut pitämästä yhteyttä, koska ei osaa suhtautua järkevästi. Omapa on häviönsä, en ole velvollinen selittämään yhtään mitään kellekään.

Ai niin, tietty myös nettimaailmassa olen aina "tekosairas" ja "ei kukaan voi syyttää lapsuuttaan kaikesta". Jos listaan sairauteni, saan kasan epäuskoisia vastauksia ja alapeukkuja. Ihmiset eivät ymmärrä, eivätkä edes halua ymmärtää.

Vierailija
12/13 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko siinä syyllistäville itsestään parempi olo kun pääsevät sättimään jo lyötyä ihmistä.

How sick is that..    o.O

Vierailija
13/13 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuilua saa kuulla aina jos vähänkin poikkeaa etenkin vanhempien ihmisten normikäsityksestä. Minulla on pitkiä unettomuuskausia jolloin saan vain muutaman tunnin unta yössä. Se, että kuitenkin pystyn nukkumaan hieman tuntuu olevan kuin punainen vaate "Et sie mikkään uneton oo kun kerran kumminkii nukut!!" Myös se miten käytän aikani kun uni ei tule aiheuttaa kovaa arvostelua, sängynpohjalla ahdistumisen sijaan avaan läppärini joten sen täytyy tietenkin olla unettomuuteni syy eikä seuraus "Jos sie et roikkuis siellä netissä koko ajan niin sitte kyllä uni tulisi!!" Ja päälle ne tavanomaiset naljailut uupumuksestani ja nuorten velttoudesta... Ei sellaista vaan jaksa kaiken muun lisäksi joten enää käy vanhempieni tai sukulaisteni luona nokittavana.