Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhottava perehdyttäjä uudessa työssä

Vierailija
25.11.2022 |

Olen jonkin aikaa ollut uudessa työpaikassa ja perehdyttäjäni on välillä todella inhottava. Naureskelee ivallisesti ja välillä neuvoo todella kyllästyneen oloisesti.

Tiedän itse monet perehdyttäneenä ettei se ole kivaa hommaa, mutta KOSKAAN en ole sen antanut näkyä vaan olen aina ollut ystävällinen ja kärsivällinen.

Tuo perehdyttäjä alkaa viedä työmotivaatiota ja katselenkin jo uusia työpaikkoja.

En ota sitä henkilökohtaisesti mutta odotan AINA ihmisiltä käytöstapoja.

Nyt olen erilainen hänen kanssaan keskustellessa, hyvin vähäsanainen.
Inhottava kokemus koko ihminen.

Kertokaa kokemuksianne perehdyttäjistä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla naisena saanut todella paskaa perehdyttämistä välillä. Alalla on paljon autistin oloisia nörttejä, joilta puuttuu kaikki käytöstavat. Esim. tämmöisiä on tehty:

- Annettu vain versionhallinnan osoite, josta voin ladata ohjelmakoodit projektille, siinä kaikki, ja kun olen kysellyt jotain tai pyytänyt lyhyttä palaveria että voisin saada lisätietoa, niin mulle on sanottu että lue sieltä koodista. Kun olen kysynyt että miten pääsen tietokantaan, se voisi selventää kun näkisin mitä tietoa ohjelma käsittelee, niin siellä koodissa ne osoitteet on millä pääset, "tyhmä".

- Ekassa työpaikassani kun en kieltämättä vielä osannut paljoa, sain perehdyttäjäksi miehen jonka mielestä naisten ei kuuluisi olla alalla. Hänellä oli tapana nauraa kun en osannut jotain ja esittää ääneen ennusteita kuten "ei tällä alalla pärjää jos ei ole lapsesta asti harrastanut, ei tule tuosta sun hommasta mitään", "tää on peruskauraa, etkö sä tätäkään tiedä", "sä et kyllä ole terävin kynä penaalissa mutta eihän naisilla muutenkaan ole loogista ajattelukykyä".

- Nykyään en edes odota kummoista perehdyttämistä, koska olen jo tottunut ettei sitä saa, ja olen kokenut asiantuntija jo. Mutta silti viime projektissa yllätti, kun ei mihinkään vastattu tai vastattiin tylysti ja välttelyn jälkeen. Esim. minä: "Onko teillä täällä joku töidenhallintajärjestlemä käytössä, esim. Jira tai vastaava?" - Minä olen tauolla, kysy uudestaan vartin kuluttua (tyyppi istui työpisteessään). Kysyn uudestaan vartin kuluttua. "Nyt mulla on muuta työtä, kysy huomenna". Monta päivää meni niin sitten suostui laittamaan mulle osoitteen.

Mä vaan olen kovettanut itseni ja päättänyt etten jaksa välittää. Yritän vaan saada sen tiedon mitä tarvin tavalla tai toisella, vaikka sitten olisinkin piina jonkun vastaushaluttoman perseessä.

Vierailija
2/11 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla naisena saanut todella paskaa perehdyttämistä välillä. Alalla on paljon autistin oloisia nörttejä, joilta puuttuu kaikki käytöstavat. Esim. tämmöisiä on tehty:

- Annettu vain versionhallinnan osoite, josta voin ladata ohjelmakoodit projektille, siinä kaikki, ja kun olen kysellyt jotain tai pyytänyt lyhyttä palaveria että voisin saada lisätietoa, niin mulle on sanottu että lue sieltä koodista. Kun olen kysynyt että miten pääsen tietokantaan, se voisi selventää kun näkisin mitä tietoa ohjelma käsittelee, niin siellä koodissa ne osoitteet on millä pääset, "tyhmä".

- Ekassa työpaikassani kun en kieltämättä vielä osannut paljoa, sain perehdyttäjäksi miehen jonka mielestä naisten ei kuuluisi olla alalla. Hänellä oli tapana nauraa kun en osannut jotain ja esittää ääneen ennusteita kuten "ei tällä alalla pärjää jos ei ole lapsesta asti harrastanut, ei tule tuosta sun hommasta mitään", "tää on peruskauraa, etkö sä tätäkään tiedä", "sä et kyllä ole terävin kynä penaalissa mutta eihän naisilla muutenkaan ole loogista ajattelukykyä".

- Nykyään en edes odota kummoista perehdyttämistä, koska olen jo tottunut ettei sitä saa, ja olen kokenut asiantuntija jo. Mutta silti viime projektissa yllätti, kun ei mihinkään vastattu tai vastattiin tylysti ja välttelyn jälkeen. Esim. minä: "Onko teillä täällä joku töidenhallintajärjestlemä käytössä, esim. Jira tai vastaava?" - Minä olen tauolla, kysy uudestaan vartin kuluttua (tyyppi istui työpisteessään). Kysyn uudestaan vartin kuluttua. "Nyt mulla on muuta työtä, kysy huomenna". Monta päivää meni niin sitten suostui laittamaan mulle osoitteen.

Mä vaan olen kovettanut itseni ja päättänyt etten jaksa välittää. Yritän vaan saada sen tiedon mitä tarvin tavalla tai toisella, vaikka sitten olisinkin piina jonkun vastaushaluttoman perseessä.

Nehän on kuin jostakin Kummeli sketsistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näillä ap:n kuvailemalla ihmisillä ei ole sosiaalisia taitoja eikä tunneälyä. Kuten ap sanoi, ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, mutta itseäni suututtaa tyhmät ja moukat ihmiset.

4/11 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras perehdyttäjä ei läheskään aina ole se, joka tietää eniten. 

Vierailija
5/11 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En IT alalla halua naisia työpaikalle.  Sieltä vaan tulee jotain meetoota.  

Käytännössä en en tiedä yhtään hyvää nais koodaajaa joten miksi niitä pitää alalle kiikuttaa.

Sitten 2 vuodenpäästä ne on surkeita projareita kun se koodays ei nyt onnistunutkaan ja kakka vaan kiertää

firmasta firmaan.

Tämän jälkeen ne ihmettelee kun en viitsi alle 6k edes keskustella duunista.  Niin siitä duunistä mitä sä

et koskaan onnistunut oppimaan.

Vierailija
6/11 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjo vaivaa palstan väkeä, jokin erityisen vakavan autismin muoto.

Vierailija
7/11 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismin kirjo vaivaa palstan väkeä, jokin erityisen vakavan autismin muoto.

Vai voisko olla vaan ettei osaa.  Kaikkia töitä ei voi hoitaa runsaan seurustelun ja avustuksen avulla. Parhaimmalla mahdollisella tavalla. Jos esimerkin tyypit ovat oppineet itsenäisesti miksi he taluttaisi kädestä jotain pyrkyriä. 

Vierailija
8/11 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perhdyttäjä työpaikan isorintaisin nainen, jonka rinnat osuvat usein selkääsi ruokalan jonossa?

Vierailija
9/11 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on periaatteena kohdella perehtyjää samoin kuin toivoisin että omia lapsiani perehdytetään.

Vierailija
10/11 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En IT alalla halua naisia työpaikalle.  Sieltä vaan tulee jotain meetoota.  

Käytännössä en en tiedä yhtään hyvää nais koodaajaa joten miksi niitä pitää alalle kiikuttaa.

Sitten 2 vuodenpäästä ne on surkeita projareita kun se koodays ei nyt onnistunutkaan ja kakka vaan kiertää

firmasta firmaan.

Tämän jälkeen ne ihmettelee kun en viitsi alle 6k edes keskustella duunista.  Niin siitä duunistä mitä sä

et koskaan onnistunut oppimaan.

Olipa rankkaa yleistämistä. Itse it-alalla pääsuunnittelijana, ja oma kokemus on, että naispuoliset olleet tarkempia ja tuottaneet yksinkertaisempaa koodia, ilman tarpeettomia sivupolkuja. Mutta kokemuksensa kullakin.

Vierailija
11/11 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, oletpa törttöjä kohdannut. Itse olen 20+ vuotta IT-alalla ollut mies ja en ole omissa ympyröissä törmännyt tällaiseen vähättelyyn. Ne - valitettavan harvat - naiset, joiden kanssa olen päässyt tekemään töitä, ovat olleet skarppeja ja ansainneet täyden kunnioitukseni työtaidoillaan. Luulen, että kyse on varmaan ollut myös siitä, että naisena miesvaltaisella alalla ovat joutuneet ponnistamaan tuplaten oikeuttaakseen asemansa ja samalla tulleet äärimmäisen päteviksi. Itse toivotan kaikki naiset mukaan IT-alalle. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan