Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurin osa asuu pääkaupunkiseudulla vain pakon edestä, koska työpaikat sattuvat olemaan pääosin siellä

Vierailija
14.02.2022 |

Onneksi näin etätöiden aikakaudella entistä useammalla on mahdollisuus valita että lähteekö tähän oravanpyörään mukaan. Asuminen maaseudulla tai pienemmässä kaupungissa voi johtaa alhaisempaan tulotasoon, mutta kun vastineeksi saa omaa rauhaa, mahdollisuuden liikkua puhtaassa lähiluonnossa ja halpaa asumista, ei diili ole ollenkaan huonompi. Tietysti löytyy aina urbaaneja kuluttaja-ihmisiä joille kaupungin ekstrapalvelut todella ovat tälläisiä seikkoja tärkeämpiä, mutta väitän että he muodostavat vähemmistön helsinkiläisistä ja suurempien kaupunkien asukkaista ylipäätään. Suurin osa asuu pääkaupunkiseudulla pakon edestä koska jälkiteollisen yhteiskunnan työpaikat sattuvat olemaan pääosin siellä. Tässä ei ole edes mitään uutta, vaan muuttoliike on aina teollistumisesta lähtien ollut pääosin pakon sanelemaa. Ihmiset ovat yksinkertaisesti muuttaneet sinne missä on töitä, riippumatta siitä onko tämä ympäristö heille mieluisa vai ei.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään hinnasta muuttaisi takaisin lapsuuteni ja nuoruuteni pikkukaupunkiin tai sen kaltaiseen ympäristöön. Vaikka kaupungissa oli yli 60 000 asukasta, kaikki tuntui tietävän toistensa asiat ja eläminen oli yhtä helkkarin kulissien ylläpitämistä. Tällä hetkellä olen sellaisen tason virkamies, että olisin vanhassa kotikaupungissani koko ajan silmätikkuna ja kaikki tekemiseni tiedettäisiin kaupungilla paremmin kuin minä itse. Helsingissä saa olla ihan rauhassa. Saa olla ja mennä vapaasti eikä kukaan tunne eikä kyylää eikä tarvitse miettiä, että joku jossain raportoi miten kävin kaljalla keskellä päivää ja kuinka monta tuoppia join. Nyt kun on loma, menen käymään vanhempien luona, mutta kauaa en viihdy.

Vierailija
2/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole töitä Hesassa. Myytti joka ei pidä paikkaansa, Hesassa eniten työttömiä suhteessa työllisiin, joista suurin osa julkisella päivähoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa?

Vierailija
4/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin pois koska Piti hypätä.oravanpör’sta.

10 v. Helvetti. En muuta koskaan enää pois helsingistä.

Osa asuu täällä koska se on synnyinseutu, on kaverit ja työtä. Puolet pienempi kämppä on kuule pieni hinta. Jos elämä on yhtä helvettiä niin mitä se iso asunto ja kauniit näkymät auttaa.

Vierailija
5/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla syntyneiden narratiivi hallitsee nykyää täysin keskustelua Helsingistä.

On ikään kuin perusoletus että olet syntynyt muualla kuin Helsingissä.

Vierailija
6/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt Helsingissä ja täällä on perhettä ja sukulaisia. Täällä viihdyn. Olen asunut muuallakin, joten minulla on kokemusta muistakin asuinpaikoista. Halusin palata Helsinkiin ja tänne jään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä