Lestadiolais-uskon pääidea?
Lehdissä on lajon juttua nyt suviseuroista ja lestadiolaisista. Tietäiskö joku kertoa, mikä on heidän opin pääidea?
Olen kasvanut kodissa jossa vanhemmat oli entisiä lestadiolaisia. He eivät vieneet minua eikä veljiäni koskaan niihin hartauskokouksiin. Sukulaisemme on kaikki lestadiolaisia mutta he oli katkaisseet yhteyden pidon perheeseemme jo joskus silloin kun olin viel ihan pieni, kun vanhempani erosivat liikkeestä. Niinpä aikuisenakaan en tunne kovin hyvin lestadiolaisia.
Vanhempani eivät koskaan halunneet puhua siitä meille mitään. Muu suku onkin sitten sitäkin uskovaisempaa porukkaa ja käyvät suviseuroissa vuosittain.
Onko heidän uskonsa sama kuin kansankirkkoon kuuluvilla?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:50"]
Kun itse tunnen lestadiolaisia, niin heidän yksi pääasia on lisääntyminen. Siksi ehkä vanhempasi eivät tästä jutelleet! Ymmärrän kyllä.
Lestadiolais-uskovan täytyy lisääntyä ja lisääntyä... ehkäisy on nimittäin heidän oppinsa mukaan itse pääpirun keksintöä.
[/quote]
Lisääntyminen on välttämätöntä tietysti siksi, että muuten liike kuolisi. Jos jokainen nainen synnyttää neljä lasta ja hävikki on 50% luokkaa (poistuvat liikkeestä), silloin liike säilyy saman suuruisena.
Tämän vuoksi ainakin 5 lasta olisi hyvä jokaisen synnyttää, tai sitten pitää kakarat niin kovassa kurissa, etteivät uskalla irtautua liikkeestä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:34"]
Tule seuroihin, siellä saat oikeita vastauksia kysymyksiisi mikäli elävä usko sinua kiinnostaa. Et netistä, täältä saat vain mustamaalausta ja ennakkoluuloja... rauhanyhdistyksellä ovat ovet aina avoinna kaikille. Seuroja pidetään kaikkialla Suomessa. Tervetuloa!
PS. Tänä viikonloppuna on erityisen hyvä mahdollisuus tutustua elävään kritillisyyteen, kaikki ovat tervetulleita Vaasaan suviseuroihin!
[/quote]
VMP! Boldattuhan paljastaa selkeästi sen, mikä toki jo on tiedossa ollutkin, eli että SRK:n nettitrollit pyörii erittäin aktiivisesti eri keskustelupalstoilla ja yrittää epätoivoisesti pestä ryvettynyttä mainettaan puhtoisemmaksi.
Seuroista saat satavarmasti totaalista aivopesua vain yhteen totuuteen ja se on SRK: totuus. Huom, ei siis raamatun totuus, vaan nimenomaan SRK:n totuus.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:50"]
Kun itse tunnen lestadiolaisia, niin heidän yksi pääasia on lisääntyminen. Siksi ehkä vanhempasi eivät tästä jutelleet! Ymmärrän kyllä.
Lestadiolais-uskovan täytyy lisääntyä ja lisääntyä... ehkäisy on nimittäin heidän oppinsa mukaan itse pääpirun keksintöä.
[/quote]
Lisääntyminen on välttämätöntä tietysti siksi, että muuten liike kuolisi. Jos jokainen nainen synnyttää neljä lasta ja hävikki on 50% luokkaa (poistuvat liikkeestä), silloin liike säilyy saman suuruisena.
Tämän vuoksi ainakin 5 lasta olisi hyvä jokaisen synnyttää, tai sitten pitää kakarat niin kovassa kurissa, etteivät uskalla irtautua liikkeestä.
[/quote] No, minun vanhempani kyllä uskalsivat sen tehdä. :-) Eipä ollut tosiaan sen jälkeen mitään yhteydenpitoa siihen lestadiolaiseen siipeen suvussamme. Siksi en tunne kaikkia serkkujani yhtään (ja heitä on yli sata!!). - AP
Tässä on vanhoillislestadiolaisuuden oppi humoristisesti mutta mielestäni aika osuvasti kuvattuna :-)
https://freepathways.wordpress.com/2015/06/26/kun-on-turva-laumassa/
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:42"]
Kuuntele www.kesaseuraradio.fi , sanoman ydin on se, että Jeesus on sovittanut kaikkien synnit ja omakohtainen usko siihen, että omat synnit ovat anteeksiannetut. Tämä tuo mukanaan rauhaa ja iloa sekä voimaa kestää elämän koettelemuksia Jumalan varjeluksessa.
[/quote]
Eli voi tehdä mitä vaan kun Jeesus on jo sovittanut kaikki synnit mun puolesta. Siitä nyt tappamaan, raiskaamaan ja ryöstämään. Ei se mitään synnit jo anteeksiannettu. Ai niin muista nussia ilman ehkäisyä joka välissä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:48"]Mutta miksi pitäisi olla juuri lestadiolainen? Kuulun kirkkoon ja uskon Jumalaan, ihan silleen "tavallisesti". Mikä on se poinntti siis lestadiolaisessa uskossa? En itse siis kaipaa mitään muutosta henkilökohtaisesti, en siis ole "uskon kriisissä". Vanhampemme vain eivät kkoskaan kertoneet eivätkä halua vieläkäään puhua mitään liikkeestä ja sen opista jonka jättivät taakseen... Kiinnostaisi tietää. - AP [/quote] Se, että julistus kulkee seuraajalta seuraajalle ja seuraajina pidetään vaan samalla tavalla uskovia. Uskotaan, että pyhä henki syttyy uskovalta toisen sydämeen. Sellaisen, joka haluaa ottaa sen vastaan. Muissa uskoissa on opillisia eroja eikä näitä siksi tunnisteta saman pyhän hengen omistajiksi.
[/quote] Eli pitääkö llestadiolaisittain siis opettaa ja uskoa niin, että kaikki muut yli kolme miljardia kristittyä ei olekkaan Jumalan pelastamia? Että vain lestadioaliset ovat ikään kuin "erityis-uskovia" ja "erityis-pelastettuja" ja Jumala paiskaa meidät kaikki muut sinne pahaan paikkaan?