masentunut läheinen
Minulle erittäin läheinen ihminen on vakavasti masentunut. Olen huomannut jotenkin vältteleväni häntä, koska pelkään kohdata masentunutta. Olen joutunut elämään masentuneen ihmisen kanssa, joka kuoli lopulta joten en ole ehkä käsitellyt asioita loppuun ja siksi minun on vaikea kohdata hänet. Hän syö lääkkeitä ja käy terapiassa, yrittää työkokeilussa koska on työtön, mutta rivien välistä voi lukea kuinka elämä menee huonosti ja hän on oikein pessimistinen kaikkeen, etenkin tulevaisuuden suhteen. Alkoholiongelmakin on muotoutunut tässä vuosien saatossa. Hän on aina ollut vähän omalaatuinen persoona, yksin eläjä ja sopeutumaton, tai miten hän nyt onkaan kuvaillut. Pelkään että tekee joku päivä jotain itselleen. Hän on yksinäinen, koska läheisten elämät on vienyt ihmisiä eri paikkakunnalle ja hän on jumahtanut sinne mistä kaikki ovat lähteneet. Viimeksi hänet nähdessään tosin hän oli yli pirteä, johtuen uudesta lääkityksestä eikä vaikuttanut yhtään "omalta itseltään", sitä hän ei ole enää ollut vuosiin ja minua pelottaa. :/ Pelkään että mikään terapia, lääkitys tai apu ei ole riittävä enkä tiedä miten itse voisin auttaa, kun asutaan tällä hetkellä eri paikkakunnillakin. Tuntuu että hänen läheisensäkin kieltävät asian, ennemmin kuin olisivat tukena ja kertoisivat että rakastavat ja välittävät. Voin vaan kuvitella kuinka yksin hän on masennuksen kanssa. Kuinka voisin olla hänelle avuksi ja tueksi?
No älä nyt ainakaan välttele häntä. Kohtele kuin spitaalista :/
Kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan.