Inssiajo kokemuksia
Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä miten palstalaisten inssiajo on mennyt silloin aikanaan :) Monennellako kerralla meni läpi ja millaisia virheitä teitte? Vai menikö kerralla läpi? Itselläni on inssi ensiviikolla enkä tosiaan usko että menee kerrasta läpi. T18
Kommentit (33)
Muista laittaa turvavyö kiinni! Yksi kaveri unohti jännityksessään, ja vaikka ajoi ihan virheettömästi niin hylsyhän siitä tuli...
Inssistä 3 vuotta, olin tosin vasta 22 kun ajoin kortin. Teoria ja inssi meni molemmat ekalla läpi vaikka olin kanssa aika epävarma. Noottia ei kuitenkaan tullut mistään, mikä oli ihme. Ei kannata stressata ja jos tuntuu että mokasit jossain niin tärkein sääntö on että et anna sen lannistaa jatkoa! Mä luulin inssissä että mokasin ja heti hermostuin siitä, inssi näki sen ja onneksi sanoi mulle että ei ollut sun vika, mutta jos ei ois sanonu ni oisin varmaan pilannu loppuinssin kokonaan hermoilulla. Jos tuntuu että mokaat niin unohda se ja keskity jatkamaan reippaasti.
Jos huomaat mokanneesi jotain niin sano se ääneen ja jatka vain.Pikkumokat annetaan usein anteeksi jos ne itse huomaa ja kertoo samantien mitä olisi pitänyt tehdä.
Kirjalliset ja inssi ekalla kerralla läpi!
Ajo-ope tosin meinas, että inssi ei varmana mee ekalla läpi (hirmu kannustavaa), koska mulla oli viimeinen ajotunti just ennen inssiä ja meinasin ajaa kolarin o_O
Mutta tekipä hyvää näyttää sille kieltä, kun kortti tulla napsahti ilman mitään ongelmia!
Jännitti niin pirusti että aloin itkemään ennen ajoa. Kun lähdettiin liikkeelle tyyppi vieressä koitti höpötellä ja keventää tunnelmaa. En kyenny sanomaan muuta, kun että en voi nyt puhua. Inssi meni läpi kaikesta huolimatta, ja sain muutamia plussia. Auto sammui kerran.
Minua jännitti eniten peruuttaminen (ja inhoan sitä edelleenkin).
Onneksi se tehtiin inssissä heti ensimmäisenä ja kun se onnistui, niin ei tarvinnut enää jännittää :)
Minäpä meinasin ajella muutamaankin otteeseen jalankulkijoiden päälle ja tutvon jalka kävi jarrulla kuin rumpalilla. Ei varmaan tarvitse edes kysyä, että sainko kortin :D Ja helvetin hyvä niin.
Joillekin ei vain ajaminen sovi ja minä olen ilmeisesti sellainen ihminen. Ehkä nyt joku muukin epäonnistunut uskaltaa kertoa kokemuksistaan, koska tuskin "voittaa" minun mokailujani, tähän mennessä kaikilla on näköjään mennyt ekalla läpi ilman pahoja mokia.
Inssistä vuosi!
Auto sammui heti ekassa risteyksessä ja ajoin kakkosvaihteella koko matkan. Pääsin silti läpi mutta kuulemma kaistanvaihtoa pitäisi harjoitella. Itseasiassa luulen että pääsin läpi sellaisen turhan "mokani" vuoksi, että sain osoitteeksi paloaseman ja lähdin huonolla suuntavaistolla ajelemaan sitä ainoaa reittiä minkä muistin jossain vaiheessa menevän sen ohi. Aikaa kului niin paljon että he kysyivät mihin olen menossa. Lopulta ajoin siis paikan ohi ja sitten olikin jo aika palata takaisin, jäi kaikki mäkilähtöt ja peruuttamiset testaamatta. En olisi osannutkaan :p
Noh, mulla meni teoria läpi toisella kerralla, mut sit inssi.... Vasta 6 kerralla
Ekalla meni läpi vaikka pari mokaa tulikin. Valoristeyksessä en tehnyt paniikkijarrutusta vaan ajoin keltaisiin, pikkuhuomautus. Peruutus oli kinkkinen, kun en nähnyt yhtään ruudun reunaa, auton sain viiden sentin päähän viereisestä autosta enkä olisi päässyt autosta ulos :D taisi tulla vaan plussaa kun en osunut. Sisko taas ei päässyt ekalla läpi, kun unohti vilkuttaa kaistanvaihdossa.
Ekalla meni täälläkin läpi 8v sitten vaikka ajo-ope olikin sen suhteen ihan luovuttanut. Sain onnekseni juuri sopivan tarkastajan kyytiin ja pystyin ekaa kertaa ikinä rentoutumaan auton ratissa. Rentouduin sitten niin paljon että meinasi tyssätä inssi siihen, unohduin yksissä liikennevaloissa ihailemaan kaunista päivää pitkälle sen jälkeen kun valo oli vaihtunut vihreäksi...
Ainoa maininnan arvoinen moka oli lopulta yksi pikavilkaisulla tehty kaistanvaihto.
En päässyt ekalla ja minun ekaksi inssivalvojaksi tulikin sellainen henkilö, jonka valvonnassa harva pääsee ekalla läpi! Tällä oli tyylinä jo lähdössä laittaa oppilas henkiseen paniikkiin (varsinkin kun useimpia jännittää tilanne ainakin jonkin verran ja kaikki tietävät tämän!) ja lähde siinä sitten ajamaan... varmaan monelta voisi unohtua turvavyö laittamatta, itsellä jäi ensin käsijarru päälle. ;)
Seuraava oli sitten kannustavampi ja yritti keventää tunnelmaa ja hänen kanssaan pystyin ajon aikana juttelemaan ja käymään läpi jos tein jonkin pienen virheen. Ensimmäisen kanssa autossa oli niin ahdistava tunnelma, että ojaan ajo tai kolari ei olisi ollut ihme! Tämä siis Helsingissä, joten toivottavasti sinulle ei valikoidu tuo hirvitys! Useimmat valvojat kuitenkin ymmärtävät, että kokelasta jännittää ja osaavat arvioida ajoa sen mukaisesti - ja myös yrittävät tehdä ajon kokelaalle mahdollisimman rennoksi tilanteeksi. :)
Ekalla sain läpi kolmisenkymmentä vuotta sitten. Jännitti aika tavalla, koska olin kuullut, että opetusluvalla ajaneita ei katsottu hyvällä ja reputettiin pienimmästäkin hutiloinnista. Minulla on taipumusta ruveta naureskelemaan oikein jännissä ja hermoja raastavissa tilanteissa, eikä asiaa yhtään auttanut se, että edelläni ajavassa autossa oli myös menossa inssiajo ja kuskiparka ajoi siksakkia ja sai autonsa sammumaan kahdessa risteyksessä eikä oikein päässyt niistä liikkeelle. Vieressä istuneesta tyypistä en muista mitään muuta kuin sen, että autokoulun pihalla hän kiitti ja häipyi. Siinä sitten ihmeteltiin opetuslupaopen kanssa jonkin aikaa.
Kotona oli oma auto odottanut jo muutaman kuukauden. :)
Inssi toisella läpi, vaikka olen nykyisin paljon parempi kuski, kuin moni tuttu ekalla inssin läpäissyt. Heiltä lähtenyt kortti kuivumaan jo nykyisin ennen heidän 25 ikävuottaan useita kertoja, itseltäni ei ole kortti lähtenyt koskaan.
Mulle ajaminen on aina ollut helppoa. Olin ajokoulussa ihan luonnonlahjakkuus. Se vaan sujui, ekasta ajotunnista lähtien.
Mut sit inssissä iski jännitys. Hermostuin totaalisesti ja olin tosi epävarma: töksähtelevää menoa, epäröintiä jne. En oo koskaan ajanut niin huonosti, en ennen enkä jälkeen inssin. Inssi meni läpi ekalla, mutta vieläkin ihmettelen miksi...
Up! Päivitystä 4 vuoden takaiseen?
Ei mennyt eka kerralla. Inssi sanoi, että kaahasin! Seuraavalla kerralla kehui sitten ajoani 😄
Ensimmäisellä kerralla läpi inssi ja teoria. Toki osasin jo ajaa autolla.
Inssistä kohta 25 vuotta :) Ekalla meni läpi vaikken olisi ikinä uskonut. Pari pikku mokaa tuli tehtyä, esim.yksi turha kaistanvaihto, mutta kun se ei ollut varsinainen rike, niin läpi meni! Muista kyllä edelleen miten jännitti.