Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moneltako teidän yläkoululainen menee arkena nukkumaan? Saako kännykkä yöpyä teinin huoneessa?

Vierailija
13.02.2022 |

Onko sunnuntaina sama aika kuin ma-to iltoina? Entä viikonloppuisin?

Meillä kasiluokkalaisella nukkumaanmenoaika on 22.30. Viikonloppuna annetaan valvoa 23 asti. Herätys koulupäivinä 6.50. Mielestäni ollaan miehen kanssa todella reiluja näissä nukkumaanmenoajoissa. Vitosluokkalainen menee 22.00.

Nyt on tullut ongelmaa esikoisen kanssa näistä ajoista. Viime viikolla riideltiin tästä asiasta joka ilta. Kuulema kenelläkään muulla ei ole nukkumaanmenoaikaa... Ja se on hänen mukaan ihan peestä. Eniten esikoista tuntuu harmittavan kännykän jättäminen alakertaan nukkumaan mennessä, mutta meidän oli pakko tehdä tällainen ratkaisu ainakin väliaikaisesti, kun pari viikkoa sitten heräsin käymään puolenyön aikaan vessassa ja satuin huomaamaan, että poika oli vielä valveilla.

Ollaanko liian tiukkoja nukkumaan menemisen suhteen? Itse muistan menneeni yläasteella aina kymmenenneltä nukkumaan.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini valvoo myöhempään kuin sun teini.

Vierailija
42/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini on älykkäämpi kuin sun teini.

Sen takia, että mun teinin äiti ymmärtää teinien tarvitsevan unta enemmän kuin 7 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ihmetten tätä ketjua. Olen ollut aina viihtynyt kotona eli en mikään sellainen joka esim kaupungilla iltojaan myöhään viettää. Silti olen valvonut paljon ja ei ole koskaan enää yläkoulussa mitään nukkumaan meno aikoja ollut. Joskus olen tehnyt läksyjä tai lukenut kokeisiin myöhään. Tavallaan olen itse vastannut nukkumisesta. Joskus olen valvonut liikaa, mutta olen ottanut opikseni. Samalla yläkoulussakin joskus niin paljon läksyjä ja varsinkin lukiossa, että meni monesti myöhään. Sillon joku rajoitus, että nyt pitää kellon lyömällä olla pedissä olisi ahdistanut, kun ei olisi voinut jättää kesken esim jotain tehtävää.

Itse muistan lukion tokalla (17v. mikä teini!) lukeneeni fysiikan lämpöopin kokeeseen johonkin neljään asti aamulla. Koe oli 8:00, sain 10. Olis ollut kauheeta, jos äiti olisi tullut käskemään nukkumaan kymmeneltä.

Sama tapahtui muuten yläasteen fysiikan kokeessa. Jos en olisi saqnut lukea kokeeseen aamun pikkutunneille, olisi se mennyt päin kakkaa.

Vierailija
44/54 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa varmaan syöttääkin teinejä, kun eihän ne nyt itse osaa syödä - ainakaan kunnolla.

Pitää huutaa aina pyyhkimään ison hädän jälkeen, kun eihän teinit vielä osaa pyyhkiä - ainakaan kunnolla.

Pesullakin käydään mamman kanssa että tulee joka paikka pestyä, kun eihän teinit vielä osaa - ainakaan kunnolla.

Pikkukakkonen katsotaan, ja sitten mennään paapaamaan, kun eihän teinit nyt osaa nukkumaan itse mennä - ainakaan kunnolla.

Kommunikointivälineet pitää takavarikoida, ettei sitä käytetä kaiken maailman huligaanien kanssa viestimiseen. Kun eihän teinit osaa vielä puhelinta käyttää - ainakaan kunnolla.

Vierailija
45/54 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa varmaan syöttääkin teinejä, kun eihän ne nyt itse osaa syödä - ainakaan kunnolla.

Pitää huutaa aina pyyhkimään ison hädän jälkeen, kun eihän teinit vielä osaa pyyhkiä - ainakaan kunnolla.

Pesullakin käydään mamman kanssa että tulee joka paikka pestyä, kun eihän teinit vielä osaa - ainakaan kunnolla.

Pikkukakkonen katsotaan, ja sitten mennään paapaamaan, kun eihän teinit nyt osaa nukkumaan itse mennä - ainakaan kunnolla.

Kommunikointivälineet pitää takavarikoida, ettei sitä käytetä kaiken maailman huligaanien kanssa viestimiseen. Kun eihän teinit osaa vielä puhelinta käyttää - ainakaan kunnolla.

Teinit eivät ole vielä aikuisia, joten mikä ongelma siinä on että vanhemmat ovat vanhempia nukkumaanmenoajan suhteen?

Teinit tarvitsevat enemmän unta, jotta aivot kasvavat ja voivat hyvin tulevaisuudessakin. Sinun vanhempasi eivät näköjään ymmärtäneet sitä.

Vierailija
46/54 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasiluokkalainen: viimeistään klo 23. Treenit loppuu joinakin iltoina vasta klo 22, joten nukahtaminen on vaikeaa silloinkin. Kännykkä on omassa huoneessa, hänellä on siinä herätys klo 7.00, johon omatoimisesti herää joka arkiaamu. koulu alkaa yleensä 8.15.

Vierailija
47/54 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7. luokkalainen menee 21-22 kun alkaa väsyttää, usein lukee vielä sängyssä. Sama viikonloppuisin. Puhelin herätyskellona. Heräilee 6.30 kun koulu alkaa klo 8, viikonloppuisin siinä 8 aikaan. On saanut itse päättää milloin menee nukkumaan, myös taaperona ja lapsena. Älykäs lapsi, katsoo maailmaa vähän erilaisin silmin. Koulu on ollut aikaisemmin yksityinen, nyt muuton vuoksi yhtenäiskoulu. Kaikki lapset kuitenkin arvokkaita juuri sellaisina kuin ovat :)

Vierailija
48/54 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasiluokkalainen ei ole koskaan kyseenalaistanut nukkumaanmenoaikojaan :) Olisko ollut 5.lk kun sanoi että 21 on liian aikaisin ja neuvotteli pidennyksen. Arkena käydään peittelemässä 22 ja yleensä on unessa 22.30 mennessä. Herää 6.30.

Pe ja la iltoina mä olen itse jo vähän lipsunut, jos lukee niin en käy huomauttamassa kellosta. Tai saa katsoa leffan loppuun.

Niin se puhelin, se on herätyskellona teinin huoneessa.

Sama

Miksi ei ole tavallista herätyskelloa? 

Vierailija
49/54 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasiluokkalainen ei ole koskaan kyseenalaistanut nukkumaanmenoaikojaan :) Olisko ollut 5.lk kun sanoi että 21 on liian aikaisin ja neuvotteli pidennyksen. Arkena käydään peittelemässä 22 ja yleensä on unessa 22.30 mennessä. Herää 6.30.

Pe ja la iltoina mä olen itse jo vähän lipsunut, jos lukee niin en käy huomauttamassa kellosta. Tai saa katsoa leffan loppuun.

Sama

Miksi olisi, kun kännykkä ajaa saman asian? Ei mulla itsellänikään ole sen enempää herätyskelloa kuin rannekelloakaan. Ollut enää vuosiin.

Vierailija
50/54 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee nukkumaan klo 21 jälkeen, ennen klo 22 on oltava pää tyynyssä.

Puhelin herätyskellona, mutta Familylinkistä laitettu kiinni.

Vierailija
51/54 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama

Siksi että siitä on aina patterit loppu, on meillä sellainenkin muinaisjäänne taloudessa.

52/54 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani on ysillä, täytti tammikuussa 16 vuotta. Olemme monessa asiassa tiukkojakin, mutta ei meillä vahdita enää noin ison pojan nukkumaanmenoaikoja ja kännykkä toimii pojan herätyskellona. Meillä pojan koulupäivät alkaa joko 8.15 tai 10.15 ja poika herää aina puoli tuntia ennen koulun alkua. Tiedän, että kyllä poika arkena helposti valvoo puoleen yöhön, mutta poika ei ole myöhästynyt ikinä koulusta ja pärjää koulussa todella hyvin niin en näe mitään syytä tiukentaa valvontaa nukkumisen osalta.

Itsestäni kieltämättä tuntuu tosi oudolta jos esim 8-9 luokkalaisen nukkumaanmenoaika olisi 21.30 tai 22.00. En yhtään ihmettele, että lapsi kapinoi sitä vastaan, mutta jokainen tuntee oman lapsensa ja jokaisella perheellä omat säännöt.

Vierailija
53/54 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinit eivät ole vielä aikuisia, joten mikä ongelma siinä on että vanhemmat ovat vanhempia nukkumaanmenoajan suhteen?

Teinit tarvitsevat enemmän unta, jotta aivot kasvavat ja voivat hyvin tulevaisuudessakin. Sinun vanhempasi eivät näköjään ymmärtäneet sitä.

Ongelma taitaa olla se että joillakin on tasan kaksi vaihtoehtoa - joko on pikkulapsi tai aikuinen. Mitään sävyjä tuossa välissä ei ole. Odotettavissa siis ongelmia täysi-ikäisyyden tullessa, kun yhtäkkiä kaikki kaatuu niskaan.

Joku 14-15 -vuotias tasan tarkkaan jo osaa mennä itsekin nukkumaan. Ja jos ei osaa, niin valvokoot. Itse kärsin aika ajoin teini-iässä unettomuudesta, ja tuommoiset nukkumaanmenoajat olisivat olleet aika selvää henkistä (jos ei fyysistäkin) väkivaltaa.

Onneksi vanhempani olivat fiksumpia, ja teini-iästä selvittiin niin hyvin kuin mahdollista.

Vierailija
54/54 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasiluokkalainen käy nukkumaan 21.30 -22.00 välillä, herää noin klo 6.30 -7.00. Menee nukkumaan ihan vapaaehtoisesti, joskus jos nukuttaa, niin menee jo ysiltä petiin. Käyn itse nukkumaan kymmeneltä ja hätyyttelen lapsenkin petiin, jos ei ole jo menossa silloin, vaikka yleensä kyllä hän on jo sängyssä ja valot poissa tuohon aikaan. 

Puhelimessa on sovellus, joka estää muun kuin soittamisen klo 22.30 - 6.00. 

En tiedä miten toimisin, jos lapsi olisi kovin iltavirkku. Luultavasti meillä olisi nukkumaanmenoajat, ihan siksi että aivot tarvitsevat lepoa. Kun kuuntelen työkavereiden juttuja niin tuntuu, että kaikki on ihan kroonisessa univelassa, niiden pienet lapsetkin valvoo kymmeneen, ite käyvät nukkumaan vasta puolilta öin ja kaikkia väsyttää.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä