Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moneltako teidän yläkoululainen menee arkena nukkumaan? Saako kännykkä yöpyä teinin huoneessa?

Vierailija
13.02.2022 |

Onko sunnuntaina sama aika kuin ma-to iltoina? Entä viikonloppuisin?

Meillä kasiluokkalaisella nukkumaanmenoaika on 22.30. Viikonloppuna annetaan valvoa 23 asti. Herätys koulupäivinä 6.50. Mielestäni ollaan miehen kanssa todella reiluja näissä nukkumaanmenoajoissa. Vitosluokkalainen menee 22.00.

Nyt on tullut ongelmaa esikoisen kanssa näistä ajoista. Viime viikolla riideltiin tästä asiasta joka ilta. Kuulema kenelläkään muulla ei ole nukkumaanmenoaikaa... Ja se on hänen mukaan ihan peestä. Eniten esikoista tuntuu harmittavan kännykän jättäminen alakertaan nukkumaan mennessä, mutta meidän oli pakko tehdä tällainen ratkaisu ainakin väliaikaisesti, kun pari viikkoa sitten heräsin käymään puolenyön aikaan vessassa ja satuin huomaamaan, että poika oli vielä valveilla.

Ollaanko liian tiukkoja nukkumaan menemisen suhteen? Itse muistan menneeni yläasteella aina kymmenenneltä nukkumaan.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihan järkyttävää lukea näitä nukkumaanmenoaikoja, kun muistaa vielä niin elävästi omat teiniajat 16-18 vuoden takaa. Siis 21-22 aikaanhan tuli vielä parhaat draamasarjat arkipäivisin telkkarista, joita äidin kanssa yhdessä katseltiin. Saatoin vielä sen jälkeen laittaa koneen päälle ja mesettää ainakin kahteentoista asti. Kännykässä oli herätyskello ja ois kyllä ollut aika outoa, jos äiti olisi sen käskenyt jättää jonnekin muualle. Sillä sitten vielä mesetyksen jälkeen tekstailtiin muutama kerta kaverin kanssa ennen nukkumaanmenoa. Aamulla ihan normaalisti kasiin kouluun ja yläaste lopetettiin kuitenkin ysin keskiarvolla. Viikonloppusin oli ihan normaalia tulla viimeistään 00:10 yöbussilla kotiin, vaikka tietysti mieluusti valittiin se 23:10 bussi, jolla ei mennyt vielä yömaksua. Mutta silloinkin saatettiin vielä hengailla hereillä kahden aikaa yöllä. Tähän vielä lisäyksenä, että myös 10-12-vuotiaana kotiintuloaika oli arkisin vasta 22 ja viikoloppuna 24.

Miks ootte niin tiukkiksia, oikeesti? Toi kuulostaa ihan kauheelta elämältä.

Vierailija
22/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 14v ja 16v eikä ole nukkumaanmenoaikoja ja puhelimet on omassa huoneessa, mutta näin mennään, koska ei ole ollut mitään ongelmia. Jos niitä tulee, sääntöjä tulee sitten.

Nukkuvat molemmat viikolla 22-23 ihan itsenäisesti. Viikonloppuna nuorempi nukkuu yleensä aina viimeistään 23.30, vanhempi valvoo noin kahteen. (Valvon itsekin viikonloppuna).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 v 21:30-22 aikaan nukkumaan, samoin pikkuveli ja usein minäkin (äiti), ei meillä muuten jakseta herätä…

Vierailija
24/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ihan järkyttävää lukea näitä nukkumaanmenoaikoja, kun muistaa vielä niin elävästi omat teiniajat 16-18 vuoden takaa. Siis 21-22 aikaanhan tuli vielä parhaat draamasarjat arkipäivisin telkkarista, joita äidin kanssa yhdessä katseltiin. Saatoin vielä sen jälkeen laittaa koneen päälle ja mesettää ainakin kahteentoista asti. Kännykässä oli herätyskello ja ois kyllä ollut aika outoa, jos äiti olisi sen käskenyt jättää jonnekin muualle. Sillä sitten vielä mesetyksen jälkeen tekstailtiin muutama kerta kaverin kanssa ennen nukkumaanmenoa. Aamulla ihan normaalisti kasiin kouluun ja yläaste lopetettiin kuitenkin ysin keskiarvolla. Viikonloppusin oli ihan normaalia tulla viimeistään 00:10 yöbussilla kotiin, vaikka tietysti mieluusti valittiin se 23:10 bussi, jolla ei mennyt vielä yömaksua. Mutta silloinkin saatettiin vielä hengailla hereillä kahden aikaa yöllä. Tähän vielä lisäyksenä, että myös 10-12-vuotiaana kotiintuloaika oli arkisin vasta 22 ja viikoloppuna 24.

Riippuu varmaan mikä määrä unta riittää. Ei meillä tule erityisesti vastaansanomista, 21:30-22 mennään kaikki normaalisti nukkumaan, kännykät Salolla lapsilla, ovatoikeesti itsekin väsyneitä. Mutta ehkä me tarvitaan enemmän unta kuin jotkut, voi oikeesti olla

Vierailija
25/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette liian tiukkoja, anna nyt ainakin viikonloppuna herran jestas päättää itse milloin menee nukkumaan. Olisko sulle ok jos vaikkapa miehesi päättäisi että sä menet aina viikonloppuisin nukkumaan klo 22.

Vierailija
26/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menevät itse kun menevät, yleensä kymmenen jälkeen.

Niin kauan kuin aamuisin ei ole vaikeuksia herätä, saavat pitää oman aikataulunsa. Turhat, tiukat säännöt ovat pahasta.

Vierailija
27/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8-luokkalainen nukkuu 22.30-23 -7.30.

Mies nukahtaa 22, ja minä 22.15.

Mielestäni 23 on liian myöhäinen ajankohta arkena mennä nukkumaan. Tiedän sen siitä kun teiniä väsyttää joka aamu.

399

Puhelinta en toivo käytettävän 21.30 jälkeen, vie yöunet. Koulun lisäksi arkisin pitää jaksaa läksyt ja harrastus 3x viikossa.

Jännä, että valvomisen kontrollointia alapeukutetaan. Vanhemmat kuitenkin ajattelee teinin parasta. Mitä sellaista tapahtuu klo 22 jälkeen mistä teini jää paitsi

, jos hän nukkuisi valvomisen sijaan. Muut nukkuvat, joten hiljaa pitää kuitenkin olla.

Vierailija
28/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette liian tiukkoja, anna nyt ainakin viikonloppuna herran jestas päättää itse milloin menee nukkumaan. Olisko sulle ok jos vaikkapa miehesi päättäisi että sä menet aina viikonloppuisin nukkumaan klo 22.

Suoraan sanottuna itselläkin tulee mentyä välillä aivan liian myöhään nukkumaan, joten ehkä olisi parempi jos joku pakottaisi minutkin nukkumaan aikaisemmin.

Vierailija
29/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa puhelimien olla yöllä heillä ja naurakaa, kun heitä väsyttää koulupäivinä.

Vierailija
30/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit ovat lapsia. Lapset eivät ole tarpeeksi kypsiä päättämään asioistaan.

Vierailija
31/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies menee monesti pe-iltana nukkumaan klo 22. Itse olen aina valvonut myöhään ja körsinyt aamuherätyksistä, jo silloin teininä ja nyt pian viiskymppisenä.

Luulen että teinini tulee isäänsä, en komenna valvomaan jos tulee 22 toivottamaan hyvät yöt.

Ja mun kasiluokkalainen ei todella seikkaile pitkin kaupunkia yöbusseissa klo 01, sen aika on lähempänä täysi-ikäisyyttä jos sellainen silloin kiinnostaa.

Vierailija
32/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun vanhemmilla on ollut vahemmuus hukassa, pahemman kerran.

Vierailija
33/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies menee monesti pe-iltana nukkumaan klo 22. Itse olen aina valvonut myöhään ja körsinyt aamuherätyksistä, jo silloin teininä ja nyt pian viiskymppisenä.

Luulen että teinini tulee isäänsä, en komenna valvomaan jos tulee 22 toivottamaan hyvät yöt.

Ja mun kasiluokkalainen ei todella seikkaile pitkin kaupunkia yöbusseissa klo 01, sen aika on lähempänä täysi-ikäisyyttä jos sellainen silloin kiinnostaa.

Sä et vissiin ole AP niin ei kiinnosta sun teinisi tai miehesi nukkumaan menot. AP:n teini on tyytymätön nukkumaanmenoaikoihinsa. Ja mitä horiset yöbusseista?

Vierailija
34/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun vanhemmilla on ollut vahemmuus hukassa, pahemman kerran.

Ei todellakaan ole ollut.

Vierailija
35/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihmetten tätä ketjua. Olen ollut aina viihtynyt kotona eli en mikään sellainen joka esim kaupungilla iltojaan myöhään viettää. Silti olen valvonut paljon ja ei ole koskaan enää yläkoulussa mitään nukkumaan meno aikoja ollut. Joskus olen tehnyt läksyjä tai lukenut kokeisiin myöhään. Tavallaan olen itse vastannut nukkumisesta. Joskus olen valvonut liikaa, mutta olen ottanut opikseni. Samalla yläkoulussakin joskus niin paljon läksyjä ja varsinkin lukiossa, että meni monesti myöhään. Sillon joku rajoitus, että nyt pitää kellon lyömällä olla pedissä olisi ahdistanut, kun ei olisi voinut jättää kesken esim jotain tehtävää.

Vierailija
36/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nukkuminen on aivoille hyväksi, ei rangaistus. Teinin aivot tarvitsee 11 tuntia unta. Meillä teinit menee patistellen nukkumaan klo 22- 22:30, koska herätys on 6:30. Koulumatkoihin menee aikaa. Silti niitä väsyttää.

Itse vihaan väsyneenä olemista, joten menen itsekin samoihin aikoihin nukkumaan.

Vierailija
37/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on viime vuosina ollut juttua siitä, että teinit nukkuvat liian vähän. Siinä valossa aika yllättävää, kuinka moni on sitä mieltä, että tottakai yläkouluikäinen saa päättää itse. Varsinkin kun liian vähäisen unen haittavaikutukset on niin isoja ja hyvin tiedossa.

"Aivotutkijat ovat varsin yksimielisiä 14-15-vuotiaiden unentarpeesta. Se on noin yhdeksän tuntia yössä. Monesti sanotaan, että pitäisi nukkua kahdeksasta kymmeneen tuntia yössä.

– Jos sen sanoo noin, kaikki luulevat, että kahdeksan tuntia riittää. Todellisuudessa se riittää vain harvoille. Suurin osa tarvitsee unta yhdeksän tuntia, sanoo Mähönen."

https://yle.fi/uutiset/3-12202042

Vierailija
38/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu että kouluun tulee väsyneitä nuoria, jotka valvoneet kahteen tai kolmeen aamulla? Opettaja

Vierailija
39/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu että kouluun tulee väsyneitä nuoria, jotka valvoneet kahteen tai kolmeen aamulla? Opettaja

No hei en halua olla mikään epäreilu tiukkis. Ja muutenkin helpompaa ettei tarvi vääntää nukkumisesta ja varsinkaan puhelimen käytöstä. Sitä paitsi se puhelin on sen nuoren oma, joten eihän mulla edes ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen. Selatkoon sitä aamuyöhön jos haluaa. Ja onhan 14-vuotias muutenkin käytännössä jo melkein aikuinen.

Vierailija
40/54 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan naurettavan aikaisia nukkumaanmenosääntöjä. Oma teinini saattaa kotiutua urheiluharkoista vasta ysin jälkeen kun omanne jo käskytetty petiin. Pikkulapset menevät nukkumaan ilta ysiltä mutta eivät todellakaan teinit! Vähintäänkin klo 23.00 täytyy saada valvoa arkisin ja viikonloppuisin tunnin pari myöhempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä