Terveyskeskuksen uusi trendi
Hei, onko uusin trendi, ettei sairaita oteta enää vastaan!? Terkkarin puhelinpalvelun yhteenveto: jos ei ole allergiaa tai kovaa kuumetta ja flunssa kestänyt vastaa 4 päivää, ei tarvitse edes sairaanhoitajan potilasta katsoa. Mulla on siis harvinaisen raju nuha (ollut elämässä ennenkin) joka ärsyttää silmiä / kyynelkanavia niin, että se on täyttä helvettiä. Ärsytys niin kova, että kyyneleitä vuotaa sekä silmistä että nenästä, turvonnut ja valoa ei kestää. On ollut elämässä ennenkin ja tiedän reseptilääkkeen, joka siihen auttaa. Kas kun sitä ei saa, koska terkkari ei vaivaudu edes vastaanottamaan. Suositellaan nenän pyyhkimistä hellästi vanutupsulla ja suolavettä. (Luojan kiitos, enpä itse olisi keksinyt!!). Enintään harmittaa, että tuo on todella loukkaavaa. Onko muilla käynyt vastaavaa? Yleensä en edes menee flunssan takia lääkäriin mutta jos on mahdotton olo, silloin harvoin olisi pakko päästää jotta saisi sen reseptilääkkeen, joka auttaa.
Tilanne on siis se, et jos on jotain poikkeavaa ja "ylipätevä ja ylikokenut" sairaanhoitaja ei sitä tajuaa, hoitoa et saa. En voi muuta kun itkeä. Ovatko terkkarit ikinä mistään vastuussa ja miksi maksetaan veroja (kuulemma maksamme, jotta mm saamme HUIPPUTASON terveyshoitoa).
Kommentit (70)
Jos on todettu astma ja hengitysoireet pahentuneet selvästi, saa takuulla ajan.
Helsingissä pukkaa käymään kyllä joskus niin, että alueen ajat on vaan mennyt jo ja illalla pitää mennä sitten tk-päivystykseen. Takaisinsoitto saattaa tulla vasta iltapäivällä. Juuri viime viikolla pe illalla vierailin uudistetussa Malmissa ja ei tarvinut odottaa yhtään vaan paikalla oli useampi lääkäri vapaana. Olin positiivisesti yllättynyt!
Meidän tk:ssakin arvioidaan lääkärin vastaanoton tarve, osa ohjataan sairaanhoitajalle. Mutta jos lääkärin vastaanotto katsotaan tarpeelliseksi, niin pääsee lääkäriin, vaikka kaikki ajat olisi annettu. Sitten samalla 20 minuutin ajalla saattaa olla neljäkin potilasta. Ja tänäänkin yksi mies vastaanoton jälkeen kovaan ääneen valitti, että kuinka ne lääkärit kehtaa olla myöhässä vastaanotolla. Oli päässyt lääkäriin ½ tuntia annetun ajan jälkeen... Meillä on päivystysvastaanotot yleensä korkeintaan pari tuntia myöhässä, aika siis annetaan jokaiselle paitsi hätätapaukset ohi jonon. Ja silti ihmiset kehtaa valittaa, kun joutuvat odottamaan, kun Etelä-Suomessa jonotetaan parhaimmillaan kellon ympäri. Se hyvä siinä on, että siinä kahdessa tunnissa terveimmät kyllästyvät ja lähtevät pois.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:08"]
Lääkärin tarve ei ole sama kuin päivytyksellisen hoidon tarve. Koettakaa jo tajuta se. Oishan se kiva joo mennä nuhan takia nopeasti lääkäriin, mutta sen takia on yks.puoli ( jos haluaa mukavuutta ja säästää aikaa). Julkisessa päivystyksessä hoidetaan samassa mm. aivo-ja sydäninfarktit, verenmyrkytykset, vaikeat haavat, yleiskunnot vakavat laskut.... niihin verrattuna nuhapotilas kuuluu luokkaan D tai E eli se ei vaadi välttämättä akuuttia hoitoa. Ei se tarkoita sitä, että vaivaa vähäteltäisiin tai nuhaisena olisi kenestäkään kivaa olla, se vain toimii niin. Yht.kunta ei voi sellaista päivystystä rakentaa, jossa jokainen pääsee silloin kuin haluaa ja minkä vaivan kanssa itse haluaa. Siihen ei riitä mitkään veroprosentit
t. sh
[/quote]
Ihmettelen suuresti, että joku pystyy alapeukuttamaan tämänkin, erittäin asiallisen perustelun. Tästä juuri on kysymys.
Ikinä koskaan ei tule olemaan sellaista yhteiskuntaa, jossa jokaiselle päivystyspotilaalle olisi hoitajat ja lääkärit valmiina odottamassa, kun tulee ovesta sisään. Puhun siis julkisesta terveydenhuollosta. Harmihan se voi olla, mutta se on fakta.
[/quote]
No ei tietenkään voi sellaista yhteiskuntaa tulla, että kaikki hoidetaan milloin vain, sehän on itsestäänselvää. Mutta kyllä tuossa kommentissa iloisesti sotketaan asioita. Erikoissairaanhoito on erikseen joka paikassa Suomessa. Jokaisen kunnan täytyy kuulua kuntayhtymään, joka järjestää erikoissairaanhoidon palvelut. Erikoissairaanhoidon päivystys on eri asia kuin tk-päivystys, mistä suurin osa tässä ketjussa puhuu. MUTTA ilta- ja yöaikaan sekä viikonloppuisin ja juhlapyhien aikaan ei yleensä kunnissa ole tk-päivystystä, vaan silloin hätätapauksissa turvaudutaan yhteispäivystykseen, jossa potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä. Sinne ei siis varata aikaa, KUTEN tämän ketjun ap ja monet muut ovat yrittäneet saada päivystävän tk-lääkärin aikaa. Monet kunnat ovat ottaneet perusterveydenhuollossa (siis tk-tasolla) myös tällaisen lajitteluperiaatteen, koska lääkärinaikoja ei ole tarpeeksi. Sairaan- tai tereydenhoitaja luokittelee potilaat tiettyjen kriteerien pohjalta niihin jotka saavat päivystysaja lääkärilt ja niihin jotka saavat ei- kiireellisen ajan lääkäriltä ja niihin jotka jäävät ilman aikaa. (Lisäsi jaossa on sairaan- tai terveydenhoitajan vastaanottoaikoja). Tämän kaiken luulisi myös "sh:n" tietävän.
Tampereella pääsee kyllä tk-hoitajan vastaanotolle samana päivänä ja jopa ilman ajanvarausta. Hän sitten päättää, tarvitaanko lääkäriä vai ei. Itselläni oli pahaksi äitynyt kynsivallintulehdus ja kahden hoitajan triage-arpomisen jälkeen sain luvan kipaista nopeasti omalääkärin vastaanotolla vilauttamassa hänelle sormeani. No viikon ab-kuurihan siitä tuli. Ihan riittävän hyvin toimi julkinen terveysasema ainakin minun tapauksessani!
Oireet kannattaa aina liioitella, lisätä kipeät korvat ja hengenahdistus. Mielellään myös oksentelu, pahoinvointi ja sydänoireet. Silloin on pieni mahdollisuus päästä hoitajan puheille. Säästösyistä nyt sanotaan puhelimessa, että ei ole paha juttu, kärsi rauhassa kotona.
Just joo, jotain rajaa liioittelulle. Itse olen sydänpotilas, ja odotan aikaa. Älkää valehdelko.
Mulla kävi tänään ensimmäisen (!) kerran niin. Olen todella kipeä, kävin lääkärissä ti ja pyysi tulemaan tänään näytille, jos tauti ei helpota. Olo on huonompi, soitin aamulla, ja hoitaja puhelimessa oli eri mieltä lääkärin kanssa. Aika hämmentävää. Menen sitten ruuhkauttamaan päivystystä. Mutta yleensä olen saanut hoitoa.
Ööh. Sulla siis raju nuha ja silmät vetistää samalla? Oi voi, enpäs ole tajunnut tuommosen olevan syy hakeutua terpparille.
Mulla AINA flunssassa on tommonen kausi, joka kestää sen päivästä kolmeen päivään, jonka jälkeen tulee muita oireita.
Mitä tommoseen haluaisit hoitoa? Hoitajanko pitäisi päätäsi vähän silitellä ja voivotella sun kurjaa oloas?
Vittu se on TAVALLINEN FLUNSSA!!! Kyllä sä sen kanssa kestät sen pari päivää helposti. Otat kattos vähän vaikka Buranaa ja olet levossa.
Mitä reseptilääkettä ajattelit virusinfektioon saavasi? Neljän päivän ikäinen määrittelemätön ylähengitystieinfektio on niin varmasti virus, että ei kannata todellakaan lähteä istumaan sinne terkkariin hakemaan jotain lisäinfektiota tuohon päälle.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:45"]Mulla kävi tänään ensimmäisen (!) kerran niin. Olen todella kipeä, kävin lääkärissä ti ja pyysi tulemaan tänään näytille, jos tauti ei helpota. Olo on huonompi, soitin aamulla, ja hoitaja puhelimessa oli eri mieltä lääkärin kanssa. Aika hämmentävää. Menen sitten ruuhkauttamaan päivystystä. Mutta yleensä olen saanut hoitoa.
[/quote]
Tossa tilanteessa kannattaa pysyä tiukkana ja sanoa, että lääkäri ohjeistanut ottamaan yhteyttä mikäli olo heikkenee. Jotkut hoitajat nyt vaan kuvittelevat olevansa lääkäreitä viisaampia. Niille kannattaa haistattaa pitkät.
Tuo meno on jatkunut jo monta vuotta. Monet sanoo et on ollu kuumetta 3 viikkoa ja siten pääsevät heti
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:45"]Ööh. Sulla siis raju nuha ja silmät vetistää samalla? Oi voi, enpäs ole tajunnut tuommosen olevan syy hakeutua terpparille.
Mulla AINA flunssassa on tommonen kausi, joka kestää sen päivästä kolmeen päivään, jonka jälkeen tulee muita oireita.
Mitä tommoseen haluaisit hoitoa? Hoitajanko pitäisi päätäsi vähän silitellä ja voivotella sun kurjaa oloas?
Vittu se on TAVALLINEN FLUNSSA!!! Kyllä sä sen kanssa kestät sen pari päivää helposti. Otat kattos vähän vaikka Buranaa ja olet levossa.
[/quote]
Ap:lla on kuitenkin oireita, joita voi reseptilääkkeillä helpottaa. Ei tarvitse kuin muutaman minuutin lääkärin aikaa. Flunssassakin voi olo olla todella tuskainen.
Mikähän helvetti nykyään on ihmisten ongelmana, jos tavallista flunssaakaan ei haluttaisi sairastaa vaan teollisia lääkkeitä vingutaan melkein jo paperihaavoihinkin.
Saakeli sairastakaa niitä flunssia, ei ne teitä tapa! Ja normi flunssa tosiaan kestää sen muutaman päivän, jos tulee jälkitauteja niin sitten voi oman harkinnan mukaan mennä lekuriin.
Mut voi hyvää päivää tätä nykytyyliä! Kun kerran aivastetaan olla juoksemassa lääkäriin hakemaan reseptilääkkeitä ja jotkut jopa ambulanssia soittelee flunssan takia. Hohhoijaa!
Ja sit itketään ku ei päästäkää ambulanssilla lääkäriin tai hoitajakaan jaksa kuunnella nuhanenän kitinöitä alkuflunssassa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:37"]Hei, onko uusin trendi, ettei sairaita oteta enää vastaan!? Terkkarin puhelinpalvelun yhteenveto: jos ei ole allergiaa tai kovaa kuumetta ja flunssa kestänyt vastaa 4 päivää, ei tarvitse edes sairaanhoitajan potilasta katsoa. Mulla on siis harvinaisen raju nuha (ollut elämässä ennenkin) joka ärsyttää silmiä / kyynelkanavia niin, että se on täyttä helvettiä. Ärsytys niin kova, että kyyneleitä vuotaa sekä silmistä että nenästä, turvonnut ja valoa ei kestää. On ollut elämässä ennenkin ja tiedän reseptilääkkeen, joka siihen auttaa. Kas kun sitä ei saa, koska terkkari ei vaivaudu edes vastaanottamaan. Suositellaan nenän pyyhkimistä hellästi vanutupsulla ja suolavettä. (Luojan kiitos, enpä itse olisi keksinyt!!). Enintään harmittaa, että tuo on todella loukkaavaa. Onko muilla käynyt vastaavaa? Yleensä en edes menee flunssan takia lääkäriin mutta jos on mahdotton olo, silloin harvoin olisi pakko päästää jotta saisi sen reseptilääkkeen, joka auttaa.
Tilanne on siis se, et jos on jotain poikkeavaa ja "ylipätevä ja ylikokenut" sairaanhoitaja ei sitä tajuaa, hoitoa et saa. En voi muuta kun itkeä. Ovatko terkkarit ikinä mistään vastuussa ja miksi maksetaan veroja (kuulemma maksamme, jotta mm saamme HUIPPUTASON terveyshoitoa).
[/quote]
Ei pahan flunssan, joka neljä päivää on kestänyt, takia tarvi lääkäriin päästä. Osta reseptivapaita.
Muutnekin ajat kesällä kiven alla, vaikka olis oikeasti vakavaa.
Yskä lähtee yskimällä, nuha nu***malla.
Tuo on normiflunssa. Apteekista saa ilman reseptiä tehokkaitakin nenäsuihkeita ja silmätippoja.
Mulla on flunssa aina tollasta. Menee ohi kuumalla mehulla, levolle ja buranalla. Höyryhengitä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:45"]Ööh. Sulla siis raju nuha ja silmät vetistää samalla? Oi voi, enpäs ole tajunnut tuommosen olevan syy hakeutua terpparille.
[/quote]
Ap:lla on kuitenkin oireita, joita voi reseptilääkkeillä helpottaa. Ei tarvitse kuin muutaman minuutin lääkärin aikaa. Flunssassakin voi olo olla todella tuskainen.
[/quote]
Luuletko etten tiedä millainen on raju flunssa? Kuten sanoin, mulla on samoja oireita AINA flunssan aikana. Silti ei tulisi mieleenikään mennä lääkäriin hakemaan jotain helkkarin reseptiä johonkin teolliseen paskaan ja kuormittaa kehoani semmosella. Tavallinen flunssa kyllä lähtee ihan sairastamalla, mut eihän ihmiset enää uskalla edes sairastaa.
Höyryhengittely, nenäkannu yms keinoja on monia hoitaa flunssaa, mut ehei! Ihmiset haluaa kalliita lääkkeitä vetää napa pyöreenä joka hiton pikku nuhaan. Sit ihmetellään ku munuaiset poksuu, maksa lopettaa toimintansa, haima sanoo sopimuksensa irti ja vatsalaukku ja suolisto menee huonoon kuntoon. Miksiköhän?! Noh, onneks noihinkin vaivoihin saa LÄÄKKEITÄ! ;)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:26"]Veikkaisin että ap haluaa Duactia. Mutta kannattaa kokeilla nenäsumutteita ja allegialääkkeistäkin voi olla apua. [/quote] Kumma, ettei Duact järjestynyt puhelimessa, jos sitä on aikaisemminkin ollut. Olisi tarvinnut vain reseptin. [/quote] Mitä sillä Duactilla tekemään? Siinä on kortisonia, jota löytyy esim kyytableteista. Siinä on myös antihistamiinia jota löytyy no vaikkapa Heinixistä. Kumpaakin saa käsikauppatavarana apteekista. Mut edelleen tavallinen flunssa kestää pari päivää ja se on ohi sillä. Miksi syömään lääkkeitä, kun sairastamalla oma vastustuskykykin paranee?
[/quote]Duactissa ei ole hippuakaan kortisonia. Heinix ei sisällä pseudoefedriiniä.