Miksi ihmiset lähtevät kesämökille?
... Tai omistavat sellaisia?
Hyvin varusteltu (sähköt yms. ) mökki on suhteettoman kallis siihen nähden että siellä vietetään se noin kuukausi per vuosi, sitä pitää myös pitää kunnossa.
Huono mökki taas on kylmä, ja siihen liittyy kaikkia ikäviä töitä kuten käsin tiskaaminen ja huussin putsaaminen.
Kesämökit usein sijaitsevat eri paikkakunnalla, jolloin ei edes näe ystäviä (ellei vartavasten tee mökkiä ystävien paikkakunnalle joka sekin on hieman kyseenalainen kuluerä)
... Miksi? Ymmärrän jos on rahaa niinkuin roskaa, mutta niitä mökkejä on köyhilläkin ihmisillä.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:10"]
AP tässä vielä.
En tarkoittanut aloitusviestiä mökkeilijöiden mollaamiseksi (vaikka kun sen uudestaan luen niin onhan siinä vähän sellainen sävy, anteeksi) vaan olen oikesti utelias.
Toki en ehkä ole täysin puolueeton, nyt vasta menossa toinen kesä (täytin 18 toissa vuoden marraskuussa) jolloin ei ole pakko viettää sitä kuukautta sähköttömässä kylmässä mökissä kaukana kaikesta ja vielä niin että minä olen teitenkin sopiva uhri kaiken maailman mökinhuoltotöille ilman palkkaa. Varsinkin kun perheeni muutenkin asui maaseudulla omakotitalossa keskellä ei mitään, en vaan voinut ymmärtää.
Joten, kiitos, jatkakaa toki keskustelua ihan hyvässä hengessä, ei ollut tarkoitus tehdä tuosta aloitusviestistä noin hyökkäävää.
[/quote]
Kun asut 20 vuotta ruuhkaisessa, meluisassa ihmisviidakossa, niin alat ehkä itsekin kaivata mökkeilyä. Näin kävi minullekin, vaikken nuorena ymmärtänyt sen arvoa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:05"]
Meillä on valitettavasti mökki. Miehen vanhemmat (lohkottu suvulta) lähestulkoon päättivät että mitä tehdään. Eli piti tulla saunamökki luonnon keskelle, mutta tulikin sitten isompi. Laattaa, nurmikkoa ja soratietä. Vtuttaa kun laattojen välit kasvavat jatkuvasti rikkaruohoa, nurmea saa leikata(vaikka piti tulla luonnon keskelle ilman ruohoa). Soratie alkaa kasvaa umpeen...laituri rikki jatkuvasti...naapurimökkisukulaiset saunovat 5 m päässä ja heillä kylpytynnyri. Joku ajaa mönkkärillä meidän pihan läpi tuntikausia...apen mielestä olemme maailman onnekkaimpia ihmisä kun meillä on tämä mökki. Appivanhemmat tekevät yllätyskäyntejä ja käyvät katsomassa että piha on kunnossa. Jaa raahasvat ystäviään meille yllättäen...
[/quote]Kamalaa vallankäyttöä naamioituna hyväntahtoisuuteen :(
On ihan eri asia olla tuollaisessa kuin mökkeillä vapaaehtoisesti ja juuri itselle mieluisalla tavalla.
Ei ole raskasta tyhjätä ekovessaa kerran vuodessa, helppo juttu. Sähköt sais helposti mökille mutten halua, kynttilänvalossa oma tunnelmansa. Varsinkin syysiltana kun ulkona pimeää, ihana käpertyä parvelle lukemaan takan suloiseen lämpöön... Harvoin vaan enää pystyn syksyisin olemaan mökillä. Seuraa en sinne kaipaa.
Jotkut tykkäävät puuhastella, viettää aikaansa luonnon rauhassa ja hiljaisuudessa. Mä en ole yhtään mökki-ihminen, mutta ymmärrän niitä, jotka ovat. Eihän kaikki välitä jalkapallostakaan, mutta joillekin se on ihan must.
Lisäys: saunaihminen en ole minäkään, kylven saunassa ensin ja lämmitän sen sitten että rakenteet kuivaa, en ota löylyjä enkä siis varsinaisesti sauno ikinä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:18"]Mökillä on kivaa. Kaikki eivät ole mökki-ihmisiä ja se on ihan ok, jotenkin vain tuntuu että että mökkeilystä pitämättömien on hirvittävän vaikea hyväksyä että monet ihan oikeasti pitävät siitä. [/quote] Tuota minäkin ihmettelen. Miten meidän mökkeily muilta on pois?
[/quote]
Ei se ole pois, mutta ärsyttää, kun mökkiläiset luuvat mökkeilyn olevan kaikkien harras kesäharrastus. Sääliv't mökittömiä ja kutsuvat kylään mökilleen - ihan kuin olisivat kutsumassa kuninkaanlinnaan ja loukkaantuvat kun kieltäytyy kutsusta, koska mökkielämä ei tod. kiinnosta.
Samaa koskee ihmisiä, jotka luuvat omakotitalon olevan kaikkien unelma ja jotkut raukat joutuvat asumaan kerrostalossa. Se kun on niiiin ihanaa puuhastella puutarhassa. Ja se suurin autuus: saa pestä yöllä pyykkiä.
AP tässä vielä.
En tarkoittanut aloitusviestiä mökkeilijöiden mollaamiseksi (vaikka kun sen uudestaan luen niin onhan siinä vähän sellainen sävy, anteeksi) vaan olen oikesti utelias.
Toki en ehkä ole täysin puolueeton, nyt vasta menossa toinen kesä (täytin 18 toissa vuoden marraskuussa) jolloin ei ole pakko viettää sitä kuukautta sähköttömässä kylmässä mökissä kaukana kaikesta ja vielä niin että minä olen teitenkin sopiva uhri kaiken maailman mökinhuoltotöille ilman palkkaa. Varsinkin kun perheeni muutenkin asui maaseudulla omakotitalossa keskellä ei mitään, en vaan voinut ymmärtää.
Joten, kiitos, jatkakaa toki keskustelua ihan hyvässä hengessä, ei ollut tarkoitus tehdä tuosta aloitusviestistä noin hyökkäävää.
[/quote]
Ymmärrät ehkä sitten jos joskus pääset laittamaan mökin mieleiseksesi ja elämään siellä omassa tahdissasi.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:23"]
AP tässä vielä.
[/quote]
Kun asut 20 vuotta ruuhkaisessa, meluisassa ihmisviidakossa, niin alat ehkä itsekin kaivata mökkeilyä. Näin kävi minullekin, vaikken nuorena ymmärtänyt sen arvoa.
[/quote]
Ohiksena vastaan: Olen asunut elämäni ensimmäiset 20v mökissä. Sähköt meillä oli, mutta vedet piti kantaa sisään ja ulos. Ja oli ulkovessa.Ensimmäiset 9v ainoa peseytymispaikka oli savusauna. Sitten rakennettiin uusi navettarakennus, jonka yhteyteen tuli sauna. En tykännyt ulkovessa- ulkorakennuksessa olevat sauna systeemistä edes kesällä saati talvella. En tykännyt kantaa vesiä sisälle ja saunaan. En tykännyt laittaa ruokaa puuhellalla enkä puu-uunissa (sähköistä huolimatta nuo toimivat puulla, koska äiti halusi niin). En tykännyt lämmitellä tiskivesiä ja tiskata käsin.
Sitten pääsin maailmalle. Arvostan suihkua, sisävessaa, juoksevaa vettä, palveluja lähellä. Muutaman vuoden asuin eri pikkukaupugeissa ja viimeiset 27v olen viihtynyt Helsingissä. Aika ei ole kullannut muistoja enkä kaipaa noita alkeellisia asioita edes hetken vaihteluksi. Kerran olimme erään tuttavan maanittelemana hänen mökillään vuorokauden ja koko ajan odotin milloin pääsen pois. Minun mökkikiintiöni on kertakaikkiaan täynnä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:03"]
... Tai omistavat sellaisia?
Hyvin varusteltu (sähköt yms. ) mökki on suhteettoman kallis siihen nähden että siellä vietetään se noin kuukausi per vuosi, sitä pitää myös pitää kunnossa.
Huono mökki taas on kylmä, ja siihen liittyy kaikkia ikäviä töitä kuten käsin tiskaaminen ja huussin putsaaminen.
Kesämökit usein sijaitsevat eri paikkakunnalla, jolloin ei edes näe ystäviä (ellei vartavasten tee mökkiä ystävien paikkakunnalle joka sekin on hieman kyseenalainen kuluerä)
... Miksi? Ymmärrän jos on rahaa niinkuin roskaa, mutta niitä mökkejä on köyhilläkin ihmisillä.
[/quote] Miksi on niin vaikea ymmärtää, että makuja on monenlaisia?
En minäkään ole koskaan ymmärtänyt tätä pakkomielteistä perinnettä. Mökkeilyä usein käytetään myös sukulaisten kiusaamiseen ja ahdisteluun. Pakkokyläilyt tms.
Saatiin juuri mökki valmiiksi. Kalliiksi tuli ja tulee. Mut kun on meren rannalla niin ei muulla väliä. Meri tai miksei järvikin tuo mulle suurimman ilon ja onnen.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:30"]Ei ole raskasta tyhjätä ekovessaa kerran vuodessa, helppo juttu. Sähköt sais helposti mökille mutten halua, kynttilänvalossa oma tunnelmansa. Varsinkin syysiltana kun ulkona pimeää, ihana käpertyä parvelle lukemaan takan suloiseen lämpöön... Harvoin vaan enää pystyn syksyisin olemaan mökillä. Seuraa en sinne kaipaa.
[/quote]Ja meillä se on ainakin hajutonta multaa kun täytyy tyhjentää. Mut uusi puhdas astia tulee nelkä kertaa ennen kuin multa poistetaan.
Meillä on kohta 50 vuotta vanha kesämökki rantasaunoineen ja aittoineen. Isoisäni pääarkkitehtina rakentanut kaiken itse ja kunnostanut ja pitänyt hyvää huolta tähän päivään saakka. Nyt sitten mökki on äitini hallinnassa, hänen valtakuntansa. Siellä on pakko käydä kerran kesässä, mutta kuten on uutisoitukin, kaltaiseni noin kolmekymppinen nuori viettää siellä vain muutaman päivän. Jos olisi lapsia, ehkä se venyisi viikkoon, mutta kuitenkin tuo isovanhempiemme luomus on täysin äitini paratiisi, ei minun.
Äitini saa mökiltä voimia ja energiaa, vastapainoa talven arkipuuhiin. Mahtaa olla mahtavaa kokea olevansa mökin omistaja, kuuluupahan johonkin joukkoon. Minulle mökkeilyssä on enää tärkeää tietysti tunnemuistot, onhan se rakas museokohde omassa perhepiirissä. Saunominen ja järvessä uiminen on priceless, siihen grillailut päälle ok, mutta kahden illan jälkeen se on joka vuosi nähty ja koettu.
Siinä on erikoinen ristiriita minun, äitini ja isoäitini välillä. He joka ikinen vuosi ihmettelevät miksen vain vietä koko kesälomaa mökillä, kun siellä on niin ihanaa. Voi olla vaikeaa ymmärtää, että se ihanuus liittyy juuri siihen että se kaikki on omaa. Minähän en mökillä saa edes päättää mihin aikaan päivästä menen saunaan.
Me on vuokrattu useimpina kesinä ja ei todellakaan kiinnosta omistaa. Tykätään välillä vaihtaa paikkaa uusille paikkakunnille, yleensä pohjoisesta vuokrataan. Joskus oltu pari viikkoa ja se on kyllä maksimi.
Me mennään mökille, jotta saadaan olla kahdestaan hiljaisuuden keskellä maaseudun rauhassa. Emme erityisemmin pidä muista ihmisistä. Ei haittaa jos ei viikkoon-pariin nähdä muita. :) Tykätään myös olla alasti jos vaan on lämmin, ei oikein onnistu rivaripihalla Esbossa.
Meillä on kesämökki mun kotipaikkakunnalla. Eli siellä on niitä ystäviä enemmän kuin täällä kaupungissa. Meillä mökki on ns hyvin varusteltu, kävisi vaikka ympärivuotiseen asumiseen, ja me vietetään siellä paljon enemmän aikaa kuin kuukausi vuodessa. Lomat aika pitkälti menee siellä, ja muulloinkin hyvin useat viikonloput.
Me rakennettiin koti maalle. On mökki sitten tässä kodin yhteydessä, ei tarvitse erikseen lähteä :) Lomalla lähdetään kaupunkiin.
Kaupungista on ihana välillä päästä järvimaisemaan kuuntelemaan linnun laulua. Hermo lepää eikä kukaan häiritse. Aina voi mennä kun haluaa.
Yksi sukulaismies oli kovin ylpeä siitä kun oli rakentanut kesämökin. Piti sitä jonain saavutettavana asiana elämässä. 40-vuotiaana sellainen piti hänen mielestä olla. Ja sitä ennen piti olla omistusasunto vaimo ja lapset. Tuskin on ainut joka noin ajattelee.
Meillä on valitettavasti mökki. Miehen vanhemmat (lohkottu suvulta) lähestulkoon päättivät että mitä tehdään. Eli piti tulla saunamökki luonnon keskelle, mutta tulikin sitten isompi. Laattaa, nurmikkoa ja soratietä. Vtuttaa kun laattojen välit kasvavat jatkuvasti rikkaruohoa, nurmea saa leikata(vaikka piti tulla luonnon keskelle ilman ruohoa). Soratie alkaa kasvaa umpeen...laituri rikki jatkuvasti...naapurimökkisukulaiset saunovat 5 m päässä ja heillä kylpytynnyri. Joku ajaa mönkkärillä meidän pihan läpi tuntikausia...apen mielestä olemme maailman onnekkaimpia ihmisä kun meillä on tämä mökki. Appivanhemmat tekevät yllätyskäyntejä ja käyvät katsomassa että piha on kunnossa. Jaa raahasvat ystäviään meille yllättäen...