Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipurit! Miksi lusikkaleipiin tuli paistettaessa ruskeita pilkkuja?

TumpeloKeittiössä
13.02.2022 |

Tein ensimmäistä kertaa lusikkaleipiä ja pilallehan ne meni. Ohjeeni oli tällainen:

200 g voita
1½ dl sokeria
4-4½ dl vehnäjauhoja (laitoin vähän reilun 4 dl)
2 tl vanilliinisokeria
2 tl leivinjauhetta

Muutakin meni pieleen: aivan kuin pikkuleivät olisivat jääneet raaoiksi, vaikka pohjasta ovat rusehtavia. Murenevat täysin, jos ei aivan höyhenotteella koske. Maku ei ole huono, mutta kaikki muut asiat epäonnistuivat! Ihan omaksi ilokseni kokeilin tätä perinteistä pikkuleipää ja vähän alkoi kyrsimään, kun ei onnistunutkaan.

Mistä nuo rusketa pilkut johtuvat? Aivan kuin sokeri olisi tehnyt tuon, on mun veikkaus, ehkä vanilliinisokeri? Mutta sitäkin on ohjeissa, ensin ajattelinkin laittavani vaniljasokeria, mut laitoin kuitenkin vanilliinisokeria. Ei ole tietoakaan kauniin vaaleista pikkuleivistä.

Asteita uunissa ohjeen mukaan piti olla 175, ja näin olikin, paistoaika 10-15 minuuttia. Eka pelti oli mulla n. 12 minuuttia ja toinen 15 minuuttia.

Epäilen jo et mun uuni sanoi sopimuksen irti, mutta se ei selitä ruskeita pilkkuja.

Onko hyviä arvailuja, mitkä asiat menivät pieleen, jos innostun kokeilemaan uudestaan, niin mitä teen toisin?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Lusikkaleipiä on hankala leipoa. Senpä takia en niitä teekään.

Vierailija
2/5 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi-sokeriseos ei ole ollut tasaista, sokeri kökkäreet palaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaneet.

Vierailija
4/5 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärvensit sitä rasvaa just kriittiset sekunnit liikaa. Sitä pitää hämmentää melkein koko ajan ja sitten kun se jäähtyy, pitää hämmentää tarpeeksi. Hyvänmakuisia ne kyllä silti varmasti on.

Vierailija
5/5 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan parhaita pikkuleipiä. Joskus taikinasta ( syytä en tiedä) on tullut vaikeasti työstettävää ja on mennyt hermot! Arvaamattomuuden takia en ole tehnyt aikoihin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi