Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhille kertyy helpommin ylipainoa ja sairauksia.

Vierailija
13.02.2022 |

Kaikki vähänkään terveellisempi ruoka on tosi kallista! Varsinkin näin talvella. Jos sinulla on pienet tulot ja vatsa pitää saada täyteen joka päivä niin valitset kaupassa rasvasemman lihan, lihaleikkeleistä voit vain haaveilla. Makkaraa tulee syötyä. Juusto on rasvasempaa, suklaata, sipsejä saa tosi edullisesti. Leivissäkin on selvät erot. Kalliimmat ovat terveellisempiä. Myös rahkat ja mehut ovat täynnä sokeria ja lisäaineita jos ovat niitä halvempia. Ei kukaan jaksa syödä jotain perunaa ja porkkanaa läpi vuoden. Jotenka sellaista se nyt vain on.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä. Mutta ostankin raaka-aineita ja teen itse ruokaa.

Vierailija
2/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka teet kuinka itse sen ruoan niin et sinä voi ostaa esim. kevytjauhelihaa taikka mitään laadukkaampaa lihaa taikka kalaa. Etkä kunnon hedelmiä, vihanneksia, mausteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpö höpö taas. Kun itse olen ollut tosi KÖYHÄ, laihduin.

Olen vieläkin köyhä mutten lihava tai ylipainoinen.

Yhtä typerää on väittää että lihoo, kun on niin kiire.

Vierailija
4/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tosiasiassa edullinen perusruoka ei ole lihottavaa, jos sitä syö kohtuudella kuten tarkoitus on. Ihminen on myös tehty liikkumaan eikä 4 seinän sisälle sohvalle makaamaan. Meillä syödään ihan halvimmasta päästä olevia perussapuskoita ja liikutaan eikä olla ylipainoisia.

Vierailija
5/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihat ja juustot voi jättää ostamatta kokonaan. Elän itse todella pienellä budjetilla, mutta syön paljon muutakin kuin perunaa ja porkkanaa. Vaihtoehtoja on enkä ala niitä tässä luettelemaan, koska vastareaktio on luultavasti se, ettei köyhä voi ostaa/syödä niistä mitään syistä x, y, z... Jokaisen täytyy itse löytää ne itselle sopivat ruoat.

Terveellisessä ruoassa on köyhän näkökulmasta monia etuja. Sitä voi syödä vähemmän, koska se on ravitsevaa. Se parantaa mielialaa, joka on helposti matalalla, kun rahahuolet painavat. Pysyy terveempänä, jolloin voi säästää lääkäri- ja lääkekuluista, ja se auttaa näin myös ylläpitämään työkykyä.

Vierailija
6/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

johan ilmiö on ollut vuosia huomioitu jenkeissä ja englannissa. Tosin liikunnallisia harrastusmahdollisuuksia myös köyhällä on vähemmän ja kaikki ei vain löydä itselle sopivaa niistä vähistä. Itsetunto ongelmat myös usein karsii joukkoelajit ja liikunnan joka tapahtuu halleissa, saleilla ja yleisillä liikunta-alueilla. 

eli ei pelkkä ruoka välttämättä

Vierailija
7/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihan rasva antaa makua ruokaan.

Jos esim on 400 gr 20 %rasvainen jauheliha, siitä kastike, easvan määrä puolittuu.

Ja keität riisiä, makaroonia tai perunaa mukaan, ei rasvan kokonaismäärä /ruoka-annos ole suuri.

Vierailija
8/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja ostan paljon linssejä, kuivattuja papuja, kikherneitä, täysjyväviljatuotteita, vihanneksia ja hedelmiä sesongin mukaan. 

Vierailija
9/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

johan ilmiö on ollut vuosia huomioitu jenkeissä ja englannissa. Tosin liikunnallisia harrastusmahdollisuuksia myös köyhällä on vähemmän ja kaikki ei vain löydä itselle sopivaa niistä vähistä. Itsetunto ongelmat myös usein karsii joukkoelajit ja liikunnan joka tapahtuu halleissa, saleilla ja yleisillä liikunta-alueilla. 

eli ei pelkkä ruoka välttämättä

No karsii varmaan ne kalleimmat harrastukset, mutta YouTube on täynnä ilmaisia ja loistavia jumppavideoita ja aina voit lähteä ulos kävelemään tai juoksemaan. Se on kyllä ihan tekosyy jos joku sanoo, että ei köyhyyden takia pysty olemaan hyvässä kunnossa.

Vierailija
10/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys ja kaikki muutkin maksavat tässä maassa todella paljon joten köyhillä ei ole niihin varaa

Vierailija
11/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsesääli. Siinä on se kantava voima. Minä olen köyhä . Enkä voi millekkään mitään.

Vierailija
12/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pyrkiä siihen että syö terveellistä ruokaa josta saa myös vitamiineja, esim. tomaattimurska on suh edullista, ja sitä voi laittaa moniin ruokiin, samoin porkkanaa jne.

Esim. salaatti/kurkku on aika ravintoköyhää, vs. samaan rahaan tekee uunijuureksia joista saa enemmän vitamiineja ym.

Vierailija
13/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen töitä oli aikaa urheilla paljon ja paino pysyi hallussa. Nyt aikaa on vähemmän ja möhömaha kasvanut.

Vierailija
14/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin talvisin kannattaa dyykata ruokaa. Välillä löytyy kaikkea gourmeeta syötävääkin. Eikä ruoka mene talvipakkasilla pilallekkaan. Hyvää settiä heitetään koko ajan pois. Tällä opettajalla puolen vuoden ruokalasku nolla euroa! Ihan mukavasti säästyy rahaa.

Vierailija
15/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei sinällään ole epäterveellinen ruoka vaan aika. Kun tekee pitkää päivää pska duunissa, ei jää hirveesti mehuja kokata mitään terveellistä (eikä ole varaa maksaa jonkun muun kokkaamasta), saati aikaa liikunnalle. Stressi, liikunnan puute ja huonolaatuinen ruoka johtaa sairauksiin.

Rikkaalla on varaa ostaa niin vapaa-aikaa, jonkun muun tekemää ruokaa jos ei huvita itse tehdä ja terveyspalveluja.

Vierailija
16/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkiksi mun päivän ruuat. Pienellä budjetilla mennään, mutta koitan tehdä mahdollisimman terveellisiä valintoja.

Aamiainen:

Kaurapuuro, jonka joukkoon lisään pannulla kuumennettua omenaa ja kanelia

Lounas:

Pinaattimunakas, mandariini

Välipala:

Banaani johon on sipaistu maapähkinävoita

Illallinen

Bataattilinssidahl

Vierailija
17/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maraboun maitosuklaa 200g  maksaa 1.99 Citymarketissa. Kilo banaaneja maksaa 1.59. Miksi ostaa se suklaalevy kun saat samalla rahalla aivan varmasti jotain terveellistäkin?

Vierailija
18/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matalapalkkaisessa "pskaduunissa" (omasta mielestäni ei ole pskaduunia, mutta joku voisi sanoa niin). Silti minulla on energiaa lähteä näin talvisin tunnin hiihtolenkille ja laittaa terveellistä ruokaa. Ihan turha väittää, että terveellinen ruoka on kallista. Kauden kasvikset ja hedelmät ovat edullisia ja itsetehty ruoka on halvempaa kuin makkarat ja einekset. Jos joku väittää muuta, on elämänhallinnassa pahoja ongelmia.

Vierailija
19/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet lihottaa.

Vierailija
20/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoruuat on halpoja eikä lihota. Mutta jos on laiska (ylipainoiset usein on), niin ei jaksa kuoria perunoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan