Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Olen ostanut aina sen, mikä tarpeen, joten ei vaikuta kulutukseen sitä eikä tätä. En tingi lääkkeistä enkä lapsen ainoasta harrastuksesta. Nälkää ei nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oikein inflaatio..
Kaikki perustuotteet kallistuneet smarketissa.. Niinkuin bensa ja sähkö.
Ei todellakaan ole mitään muuta kuin politiikkaa laittaa ihmiset ahtaalle.
Ihmisten selkänahasta revitään taas asevarustelut.
Mitäs luulet - toisiko vinkkelitossu sulle paljon ilmaista rahaa? ruplia?
Koitan vähentää turhuuksista ja syödä enemmän kotiruokaa. Rakastan lounaalla valmissalaatteja, mutta jatkossa täytyy tehdä enemmän itse. Limusta luovuin jo osittain, laskin että siihen meni pahimmillaan yli 60€/kk! Nykyään menee ehkä kymppi, max. kaksi. Syy limun juonnille on se, että olen surkea juomaan vettä (edes maustettuna), joten olen litkinyt sokeritonta limua.
Ennuste, miten tässä käy ja miksi:
1.) "Länsimaat" ovat velkaantuneet aivan liikaa, rahalla ei todellisuudessa enää ole katetta, vaan velkaa on moninveroin enemmän kuin on rahaa sen maksamiseen. Raha on vain numeroita ruudulla ja sitä kannattelee pelkästään kansalaisten usko siihen, että sillä on jokin arvo. On pyritty pitämään väkisin kulutusta yllä esim "vihreään siirtymään" liittyviä pakkohankintoja määräämällä. Pää alkaa kuitenkin tulla vetävän käteen, eikä himmeliä saada pysymään pystyssä. Inflaatio alkaa kasvamaan ja varakkaammat etsivät kuumeisesti konsteja saada rahansa turvaan vaihtoehtoisiin kohteisiin.
2.) Inflaatiossa nähdään mahdollisuus rahajärjestelmän muuttamiseen. Itselle asetetut venäjä-pakotteet kiihdyttävät inflaatiota, mikä kiihdyttää valuutan alasajoa ja tekee ihmisten päivittäisestä pärjäämisestä vaikeaa.
3.) Viimeistään syksyllä lanseerataan päämedioiden pääkirjoituksiin ehdotuksia, ja myöhemmin vaatimuksia siitä, että nykyinen, inflaatiolle altis käteiseurosysteemi pitää vaihtaa yhteiseen digitaaliseen ja vakaaseen digieuroon, jota käytetään puhelimesta. Muistutetaan käteisen käytön veronkiertomahdollisuuksista ja annetaan ymmärtää, että käteistä käyttävät vain roistot. Digieuroon liittyvä lainsäädäntö on tehty nyt keväällä tätä varten kaikissa jäsenmaissa.
4.) Tulee ilmoitus, että käteisen käyttö ja painatus loppuu parin vuoden siirtymäajan jälkeen. Kansalaisia kehotetaan ottamaan käyttöön EU:n alueen digieurotili, jolla on vakaa ja uusi kurssi, koska se on sidottu johonkin mystiseen algoritmiin. Ja onhan se myös kätevää maksaa vain puhelinta vilauttamalla tai itse asiassa jopa etämaksuna. Uuteen systeemiin siirtyjiä hemmotellaan 1000 euron palkkolla. USA tekee oman digidollarinsa ja Venäjä, Intia ja useat muut Aasian maat siirtyvät Kiinan digijuaniin.
5.) Joskus sitten myöhemmin kaikilla on puhelimessaan oma digipankkitili, ja hallitus sekä isot yksityiset firmat voivat määrätä, mitä rahalla voi ostaa ja mitä ei. Raha vain ei siirry, jos haluat ostaa jotain, mihin sinulla ei ole oikeutta. Hyvä ihminen saa lisäksi alennuksia hinnoista, paha ihminen joutuu maksamaan enemmän. Jokaisesta rahansiirrosta pidätetään erilaisia veroja. Yksityisten väliset rahansiirrot eivät ole mahdollisia. Puhelin/maksupääte lähettää reaaliaikaisesti eteenpäin kaikki tietosi, sijaintisi, liikkumisesi, keskustelukumppanisi, terveystietosi, verotietosi, äänestyskäyttäytymisesi ja ostostietosi ja "keskustelee" automaattisesti autosi ja kodinkoneittesi kanssa muodostaen sinusta täydellisesti valvotun profiilin markkinoijien ja hallinnon tiedostoihin. Samaan laitteeseen integroidaan koko digitaalinen henkilöllisyys, jota käytetään sormenjäljellä. Kun sormenjälkesi poistetaan keskusarkiston pilvestä, sinua ei enää ole. Et pääse kirjautumaan mihinkään, etkä pysty maksamaan, etkä tunnistautumaan mihinkään palveluun. Kaikille venäjä-trolleille surun päivä, mutta keskivertokansalainen pitää sitä ihan oikeutettuna, eikä loppujen lopuksi näe mitään väärää siinä, että väärin ajattelevat ihmiset eristetään yhteiskunnasta joiksikin metsissä omavarais- ja vaihdantataloudessa sinnitteleviksi hörhöporukoiksi.
En usko että tätä nykyistä inflaatiota voi edes kompensoida. Ellei elä siis omavaraisesti jossain Saimaan rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oikein inflaatio..
Kaikki perustuotteet kallistuneet smarketissa.. Niinkuin bensa ja sähkö.
Ei todellakaan ole mitään muuta kuin politiikkaa laittaa ihmiset ahtaalle.
Ihmisten selkänahasta revitään taas asevarustelut.
Kommentti ennen sotaa, huomaa naiviuden.
Jäin työttömäksi ja heittäydyin kelan tukien varaan.
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi ja heittäydyin kelan tukien varaan.
Tuilla elävillähän se on leveä leipä. :D
Todellakin.
Tankkasin tänään ysivitosta. 40 litraa maksoi 84e. Kohta mun ei kannata käydä töissä, toi riittää viikoksi. En aja enää yhtään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa halpaa ja terveellistä ruokaa = pavut, potut, herneet, kaura.
Kyllä onnistuu elämään näillä.
Maustaen oman pään neuvoilla.Mistä saat papuja? Maksaa kilohinnaltaan saman verran kuin liha. Vaikka karjalle syötetään niitä samoja papuja että saadaan sitä lihaa. Papuja myydään kalliilla vain pienissä karkkiaskin kokoisissa askeissa ja purkissa valkoisia papuja lisäaineliemessä. Ulkomailla myydään isoissa 2 - 5 kg pusseissa euron kilo.
Et ole tainnut tutkia itämaisten ruokakauppojen valikoimaa? Niistä löytyy haluamasi 2-5 kilon säkkejä papuja, linssejä ja kikherneitä, sekä halpoja mausteita.
Käytän rahaa yhtäpaljon kuin ennenkin. Leikkaan kulutuksen minimiin. Venytän penniä ja kiristän vyötä. Hyvin selviää. Antaa hintojen nousta vaan.
Olen korottanut piparin hintaa jotteivät kuukausitulot jää jälkeen. Ihanaa kallista piparia.
Meillä menee ruokaan n 100/aikuinen (2 aikuisen talous). Tehdään itse, käytetään kausivihanneksia. Hedelmät jää kauppaan, samoin yli 2/kg kurkut jne. Porkkana esim on vain n 1/kg ja paljon terveellisempää.
Ylimääiset ostokset jää tekemättä. Vaatteet kulutetaan loppuun. Uusia ei tarvitse ostaa pitkään aikaan, koska omituisesti vaatetta on kertynyt yli oman tarpeen tässä vuosien aikana, kun on tottunut ostamaan uutta matalammalla kynnyksellä. Nyt hintojen noustessa tavarat jäävätkin kauppaan ja ne omat tulee käyttöön ja nepä käytetään loppuun.
Sisusustustavarat, ei pakolliset astiat ja elektroniikka jäävät myös kauppaan. Kampaajalla ei enää käydä, koska opeteltiin leikkaamaan itse hiukset.
Ainoa poikkeus on harrastuskamppeet, toki niitäkään ei osteta yli oman tarpeen.
Juho kirjoitti:
Sinänsä ei mitään muutosta ole ollut tarpeen tehdä inflaation takia.. mutta viime kebäväänä alkukesästä päätin olla ostamatta mitää kotimaisen maatalouden tuotetta siltä osin kun sen pystyn välttämään, kaikessa se ei valitettavasti onnistu.
Syynä tähän, meillä on puoli miljoonaa työtöntä suomalaista lisäksi kesällä tulee koululaisia kesätyöläistarjonnaksi.. maajussit otkef sitä että miten saadaan mm. Ukrainalaisia työntekijöitä tiloille. .. ja nyt kkn ukrainalaisia kuolee sodassa niin samat maajussit on huolissaan saadaanko sieltä halpatyövoimaa....
Moni tuttuni haki marjatilalle kausitöihin , yksikään fi päässyt kun piti odottaa ukraonalaisia halpatyöntekijöitä.
Miksi siis tulisin suomalaista maataloutta kun he teettävät työnsä ulkomaalaisilla.... voin siis suoraan ostaa ulkomaista ja säästää aika paljon. Ostan myös paljon muuta tarpeellista ulkomaisista verkkokaupoista, ALV on pienempi ja muutenkin parempi hinta.
Samaa mieltä, asiaa. Se suomalainen, joka ei halua työllistää suomalaista, ei saa minun rahojani. Esim. marjat saa minun puolestani mädäntyä käsiinsä.
Ostan punalappuisia ja pakastan paljon ruokaa, teen etätöitä mahdollisimman paljon (matkakustannukset), käytän kodinkoneita vain halvan tuntisähkön aikaan ajastimien avulla ja lämmitän takkaa sekä saunaa puilla.
Palkka on hyvä, mutta silti pyritään varautumaan jos tilanne huononee ja joudun säästöjen varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa halpaa ja terveellistä ruokaa = pavut, potut, herneet, kaura.
Kyllä onnistuu elämään näillä.
Maustaen oman pään neuvoilla.Mistä saat papuja? Maksaa kilohinnaltaan saman verran kuin liha. Vaikka karjalle syötetään niitä samoja papuja että saadaan sitä lihaa. Papuja myydään kalliilla vain pienissä karkkiaskin kokoisissa askeissa ja purkissa valkoisia papuja lisäaineliemessä. Ulkomailla myydään isoissa 2 - 5 kg pusseissa euron kilo.
Et ole tainnut tutkia itämaisten ruokakauppojen valikoimaa? Niistä löytyy haluamasi 2-5 kilon säkkejä papuja, linssejä ja kikherneitä, sekä halpoja mausteita.
Samaan kilohintaan kuin duopolin kaupoissa, kalliimpaa kuin esim. Liha kilohinnaltaan.
Mä ostan edelleen sen mitä tarvitsen. Mulla on kaikki perusteet kunnossa, joten mitään perusasiaa en välttämättä edes tarvitse. Ennemminkin yritän karsia tätä tavaramäärää entisestään ja myydä tai lahjoittaa ylimääräistä. Jos lenkkarit hajoaa, ostan uudet, bongailen siihenkin tarjouksia. Lapselle jos tarvitsee vaatteita, kierrän ensin kirpparit ja jos sieltä ei löydy hyväkuntoisia, käyn sitten kaupasta ostamassa.
Kaupassa katson punalaputetut ja mietin tekisinkö niistä jotain ruokaa lähipäivinä. Kotona pakastan nahistuvat vihannekset ja hedelmät, jos jostain syystä uhkaa näin käydä ja heitän smoothieen tai kasviskeittoon.
Yritän välttää turhaa ajelua autolla, mutta joudumme kuitenkin kahdella autolla ajelemaan, niin yritän edes polttoaineen hintaa vähän tarkkailla.
Nämä on tosin asioita joita mä olen aina tehnyt, joten ei varsinaisesti liity nyt juuri tähän inflaatioon, joka on oikeasti aika kova tällä hetkellä. Pienillä päivittäisillä teoilla on oikeasti merkitystä.
Kompensoin ravintoloiden tulevat hinnankorotukset ennakoimalla. Nyt kun ravintoloissa ei vielä juurikaan näy hintojen nousua, syömme koko perheellä ulkona mahdollisimman usein ja suosien erityisen hyviä ravintoloita. Kun hinnat alkavat kohota, on parhaat paikat käyty läpi, eikä sitten ole intoakaan käydä ravintoloissa niin paljoa. Eihän se silloin anna yhtä paljon vastinetta rahalle kokemuksenanaan, jos joutuu vertailemaan annosten hintoja tai tekemään muuta ankeaa sentinvenytystä, joka haittaa rentoa nautiskelua.
Muutenkin yritän saada kulutusta kestäväksi. Nyt siihen on yksi kannuste lisää. Varmaan pikkukulutusta jää väliin. Ylimääräiset viinilasilliset ja kahvikupilliset kaupungilla. Heräteostoksia en tee muutenkaan.