Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?

Vierailija
13.02.2022 |

Kulutatko vähemmin vai teetkö enemmin töitä?

Kommentit (1638)

Vierailija
61/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vähentänyt kulutusta unohtamalla ne satunnaisetkin heräteostokset ja jatkossa sitten en esim kahviloissa käy enää ollenkaan.

Hiusten värjäämisen lopetin jo onneksi vuosia sitten joten sitäkään rahareikää ei enää ole, että pitäisi kampaajalla käydä. Lisäksi kun nyt on pitkät hiukset niin ne siistii latvoista parin kk:n välein jopa itse jos puoliso ei ehdi/viitsi.

Vierailija
62/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tupakoinnin ja alkoholin käytön kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt kaiken kivan ylimääräisen pois. Siis juurikin kaiken paikallisia pienyrittäjiä hyödyttävän, elämäniloa lisäävän kulutuksen kuten hiustenleikkuut, kahvilakäynnit, pikkuputiikkien erikoistuoteostot (esim. irtotee, sisustusesineet, lahjat, huivit jne).

Tarkemmin ajatellen kaikki käyttämäni raha menee nykyisellään isojen yhtiöiden taskuun. Sen sijaan että ostaisin kakkupalan ja kahvikupin jonkun yrittäjän kahvilasta, niin nyt ostan ennemmin kahvipaketin kaupasta ja kaikki voitto meni jonkun jättiyhtion taskuun.

Kaiken kaikkiaan kulutuksesta on tullut tosi ankeaa, ja rahani menevät vain ruokaan, vakuutuksiin, asuntolainaan jne. Kilpailutin myös kaiken kilpailutettavissa olevan. Tosi hehkeää että elämä on ihan vain perustarpeiden maksamista ilman mitään valopilkkuja.

Vierailija
64/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan enemmän osinkoa säännöllisesti nostaviin firmoihin. Se kompensoi nousseet kulut. Ei paljon näy meidän taloudessa kuin polttoaineen osalta eli pitänee ostaa Exxonia ja Chevronia lisää.

Vierailija
65/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on helmikuun ruokabudjetti 30€ viikossa. Sillä syö kaksi teiniä, kissa ja minä. Sisältää hygieniatuotteet.

Maaliskuussa onneksi helpottaa. Silloin voin törsätä 50€ viikko.

Vierailija
66/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain perintöä 3.2 miljoonaa. Vain köyhät täällä itkee. Muilla elämä jatkuu.

Luonteesi on ihan yhtä jaska kuin ennen perintöäkin, äitihullu. Ei se raha sullekaan onnea tuonut. Yhtä yksin ja halveksittu olet ihan oman käytöksesi takia kuin ennen perintöäkin.

Ja ihan just alat riehumaan ja haukkumaan tässä ketjussa koska olen oikeassa.

Vierailija
67/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lisännyt kulutusta, mutta tavaraostost ovat keskittyneet ulkomaille. Suomessa valmistettavia tavaroita tai kotimaista ruokaa ei ole varaa ostaa, koska ero ulkomaiseen on jopa 50-70%.

Vierailija
68/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on varallisuutta, mutta elän aika pientä elämää, joten kuluja ei ole kauheasti. Wolttausta pitänee vähentää tai mennä töihin jos oikeen tiukkaa tekee.

Vierailija
69/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai oikein inflaatio.. 

Kaikki perustuotteet kallistuneet smarketissa.. Niinkuin bensa ja sähkö.

Ei todellakaan ole mitään muuta kuin politiikkaa laittaa ihmiset ahtaalle.

Ihmisten selkänahasta revitään taas asevarustelut.

Annetaan miljardi euroa vasemmistopuolueisiin kytketyille Veikkauksen edunsaajille eli siis eduskunnasta pudonneille poliitikoille niiden eläkevirkoihin. Mitään konkreettista hyötyä nuo tahot eivät tuota.

Vierailija
70/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin tupakoinnin ja alkoholin käytön kokonaan.

Olisi kyllä kätevää jos olisi joskus aloittanut, koska tuolla lopettamisella säästäisi helposti paljon.

Itse olen pienentänyt hieman annoskokoa sekä tehnyt aiempaakin useammin keittoja. Lisäksi nyt olen jättänyt esim tuoreen kurkun ja tomaatit ostamatta vaikka normisti näin talvellakin olen kotimaisia ostanut olivat sitten kuinka tyyriitä hyvänsä.

Vierailija
71/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt kaiken kivan ylimääräisen pois. Siis juurikin kaiken paikallisia pienyrittäjiä hyödyttävän, elämäniloa lisäävän kulutuksen kuten hiustenleikkuut, kahvilakäynnit, pikkuputiikkien erikoistuoteostot (esim. irtotee, sisustusesineet, lahjat, huivit jne).

Tarkemmin ajatellen kaikki käyttämäni raha menee nykyisellään isojen yhtiöiden taskuun. Sen sijaan että ostaisin kakkupalan ja kahvikupin jonkun yrittäjän kahvilasta, niin nyt ostan ennemmin kahvipaketin kaupasta ja kaikki voitto meni jonkun jättiyhtion taskuun.

Kaiken kaikkiaan kulutuksesta on tullut tosi ankeaa, ja rahani menevät vain ruokaan, vakuutuksiin, asuntolainaan jne. Kilpailutin myös kaiken kilpailutettavissa olevan. Tosi hehkeää että elämä on ihan vain perustarpeiden maksamista ilman mitään valopilkkuja.

Sama paitsi että pian joudun lopettamaan kahvin juonnin kotonakin, jos kahvin hinta vaan jatkaa nousuaan.

Tai ainakin jatkossa juomaan kahvia vain joka toinen päivä tai vain viikonloppuaamuisin.

Ennen join kahvia iltapäivälläkin, mutta siitä olen jo joutunut luopumaan. 

Vierailija
72/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

verojen maksamisen lopettaminen kaikki verovapaat tulot pitää tutkia esim.torikauppa,marjamyynti.

kaikki vähenykset tutkia veroihin ym. säästäminen köyhänä vaikeaa. omavaraisuus. 

uuden hallituksen äänestäminen.

Vierailija
73/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan. Pyrin tulotasostani riippumatta kuluttamaan mahdollisimman vähän joka tapauksessa, lähinnä ympäristösyistä. Tuloni ovat n. 50 000 e/vuosi bruttona ja aina on jäänyt säästöönkin.

Vierailija
74/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vähemmän ja halvempaa.

Vierailija
75/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kumpikaan. Pyrin tulotasostani riippumatta kuluttamaan mahdollisimman vähän joka tapauksessa, lähinnä ympäristösyistä. Tuloni ovat n. 50 000 e/vuosi bruttona ja aina on jäänyt säästöönkin.

Minun bruttotulot on n 30 000€ vuodessa ja elätän kahta teini-ikäistä nuorta ja minä saan säästöön n 5000-7000€ vuodessa, joten olen sinua parempi.

Vierailija
76/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pitäis olla noin 4500 euroa ylimääräistä kun en polta. Paino sanalla pitäis.

Vierailija
77/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pitäis olla noin 4500 euroa ylimääräistä kun en polta. Paino sanalla pitäis.

Mutta olet mässyttänyt karkkia ja nyt ei ole kuin ylipainoa?

Vierailija
78/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeellä olevana ainoa vaihtoehto on karsia aina vain kuluja lisää. Suunnittelen kaikki ostokset tarkkaan, syön vain 1-2 kertaa päivässä, hyödynnän tarjouksia, irtisanoin pari vakuutusta, käytän sähköä hyvin maltillisesti, leikkaan itse hiukseni enkä värjää ollenkaan, enkä käy missään tai osta mitään ellei ole ihan pakko. Lääkkeistä ja hoitomaksuista ei valitettavasti pysty karsimaan, vaikka tällä hetkellä ne on suurin menoerä vuokran jälkeen. Kaikki mikä ehkä jää yli menee säästöön pahan päivän varalle. Elämä on muuttumassa entistä ankeemmaksi, eikä parempia aikoja ole näkyvissä.

Vierailija
79/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vähemmän.

Vierailija
80/1638 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ainakaan vielä tarvetta kompensoida. Lisäksi ens kuun alusta 5% palkankorotus, pyytämättä. Tai mainitsin mä pomoln kuullen että on pyydetty toisaalle.... Mutta en ehdotellut korotuksia tai mitään. En edes vakavissani harkinnut vaihtavani.