TAMMIKUISET syyskuun viimeiselle viikolle
Hei,
ajattelin olla taas aktiivinen ja aloittaa uuden ketjun syyskuun vipalle viikolle. Meidän viime viikon pino oli taas viikonlopun aikana painunut aika pahnan pohjimmaiseksi eli parempi yrittää taas pysyä pinnalla.
Täällä ruoka on taas alkanut maistua samaan tahtiin kuin ennen ekoja hampaita eli kiinteitä menee joka päivä n.650-700 g riippuen miten paljon puuroa menee. Puuroannokset kyllä aamuisin ja iltaisin vain tuntuu kasvavan, koska niin hyvin maistuvat.
Kohta alkaa kolmas unikouluyö. (Täällä USAssa siis vielä su-ilta, vaikka teillä jo ma-aamu.) Ekat kaksi yötä mies on rauhoitellut ja tisua on nyt annettu vain kaksi kertaa yössä, kun homma hampaiden tulon myötä ihan riistäytyi käsistä. Tavoite on saada tisuttelu yhteen kertaan yössä n.klo 5. Tänä yönä minä rauhoittelen, ja jos ei onnistu mies tulee rauhoittelemaan. Hänellä paljon enemmän kärsivällisyyttä kuin mulla, koska mä vain tuikkaisin rinnan suuhun. Kahden yön kokemuksella näyttää kyllä siltä, että nukkuu paljon pidempiä pätkiä ilman rintaa, koska tissuttelun jälkeen vaippa kastuu lisää ja maha toimii, joten unikin rauhattomampaa. Sitten kun taas rauhoittaa tisulla onkin jo kierre valmis eli koko yö menee tissi suussa.
Täällä USAssa on mielenkiintoista miten ahkerasti naiset jaksaa pumpata maitoa. Monet menevät töihin kahden kuukauden jälkeen synnytyksestä, mutta pumppaavat maidot hoitoon ja antavat sitten tisua illalla ja yöllä. Moni haluaisi jäädä toki kotiin pitemmäksi aikaa, mutta systeemi on täällä niin toinen kuin Suomessa. Meillä tammikuisilla kohta alkaa siis äitiysloma loppumaan. Omaa jäljellä vielä kaksi viikkoa. Sitten tulee töistä lomarahat ja sitten haen sitä kotihoidontukea.
Mutta vielä peräänkuulutan tamperelaisia: Onko teistä kukaan siellä yahoon-listalla tampereenvauvat2006 Kannattaa liittyä!
Terkuin, äitee ja Titus
poika täyttää huomenna 8 kk ja mikään ei ole niinkuin ennen:
Yöt nukkuu hyvin 1-3 herätystä mutta ei syö ku kerran yössä (ennen saatto herätä 5-8 kertaan ja syödäki useesti) Ihanaa saa äiti nukkua :)
Ruokaa menee nykyään ihan helposti se 5 ateriaa päivässä, nokkamukista juo vettä ja tuttipullosta juo 2 dl Nania päivässä, lisäks tietenki rintaa, mutta ennen ei tuttipullo tai nokkamuki kelvannu ollenkaan. Tässä laskeskelin, et taitaa 4 kertaan jäädä jo imetys vuorokaudessa :)
Päiväunet on pidentyny aikasemman 2x45 minsan sijaan nukutaan nykyään 1-1,5 tuntia ja 2-3 kertaa päivässä.
Mä oon joskus kuullu että 8 kk alkaisi joku vaikea kausi, mutta näyttää ainaki nyt todella hyvältä toki sekaan mahtuu huonojakin päiviä niinku itse kullakin :)
Konttimaan oppi " kunnolla" tossa viikonloppuna ja tänään nous ekaa kertaa seisomaan sohvaa vasten. Potalla ollaan kanssa jo muutaman viikon verran istuskeltu ja kyllä sinne pissat tulee aamulla ja joskus päivälläki, en oo kuitenkaan varma ymmärtääkö vielä oikein mikä on homman nimi :)
Meillä taitaa olla aika iso vesseli ku tosta toisten kokoja lukasin, tosin neuvola vasta ens viikolla mutta kotimittauksella 72 cm ja 12 kg :o tätä ukkelia sitä on vasta mukava muskarissa ja jumpassa heitellä ilmaan ja nostella lantionousuja :D
Saas nähdä miten menee ensimmäinen pojan hoitoilta kummin seurassa ku ite täytän pyöreitä tällä viikolla niin lähdetään miehen kanssa leffaan perjantaina ja jos ei känny hälytä niin vielä syömäänkin jonnekin. Tosin vielä nukahtaa yöunille tissillä, saattaa olla että täytyy välillä käydä tisuttamassa ja sitten jatkaa iltaa... katsotaan miten käy.
Syyskuun lopputunnelmissa
Kiti & poitsu (huomenna 8 kk)