Ylipainoinen äiti ja ylipainoiset lapset
Eikö ylipainoinen äiti halua tehdä lapsien kanssa jotain eritavalla kuin itse tekee? Monesti reilusti ylipainoisella äidillä on ylipainoiset lapset. Ruuan käyttäminen lohdukkeena ja tapana piristää itseä sekä tapana viihdyttää itseään. Niitä ei kannata lapselle opettaa.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
"Rautavaaralla tutkimuksen mukaan joka toinen poika oli ylipainoinen, sillä ylipainoisten osuus pojista oli 50,8 prosenttia"
Tuo on Suomen pahin kunta lasten lihavuuden suhteen. Mikä ihme siellä mättää noin pahasti?
Ja vertailuksi, parhaissa kunnissa lapsista on ylipainoisia vain n. 15 %.
Kurjaa, että kaikista maailman ongelmista, ihmiset päättävät keskittyä muiden kanssaeläjien syömisiin ja kehonkoostumukseen. Kehorauhaa kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa, että kaikista maailman ongelmista, ihmiset päättävät keskittyä muiden kanssaeläjien syömisiin ja kehonkoostumukseen. Kehorauhaa kaikille!
Aikuisten kohdalla ihan sama miten ihminen itse itsensä myrkyttää. Lasten kohdalla tämä on kuvittovaa. Vertautuu pahoinpitelyyn.
"Mut osalla lapsista valtava ruokahalu ja syövät ihan älyttömiä annoksia ruokaa."
En vaan tajua tätä. Miksi sitä ruokaa täytyy valmistaa ja laittaa tarjolle älyttömiä määriä? Ei päiväkodissa tai koulussakaan ruokaa voi lapata pohjattomia määriä.
Laitetaan vain sen verran tarjolle kuin on järkevää syödä.
Myytti. Ei kukaan oikeasti lisäänny läskin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kohdalla kyse ei ole kehorauhasta vaan kaltoinkohtelun sallimisesta.
Onko äidillä kivempi olo kun ei ole perheen ainoa ylipainoinen? Vai mikä idiotismi tuohon lasten lihottamiseen johtaa?
Nuorempana ihmettelin, kun tutuilla lihavilla ihmisillä oli hoikkia lapsia. Nyt nuo lapset ovat aikuisiän kynnyksellä ja ovat kyllä pulskistuneet vanhempiensa mittoihin. Eli jossain teini-iässä loppuu luonnollinen nälän hallinta..?
Jos on koko elämänsä ajan syönyt epäterveellistä ruokaa ja ehkä käyttänytkin sitä esim. puutteellisten tunnetaitojen paikkaamiseen, sekä liikkunnut verrattain vähän, on outoa ajatella, että lasten tultua kuvioihin ihminen toimisi toisin, vaikka tietäisikin elintapojensa olevan epäterveelliset.
Totuttuja ja itselleen helppoja toimintatapoja on yllättävän hankala muuttaa. Se vaatii kuukausien tietoista ja määrätietoista pääkopan ja kehon totuttamista.
"Äiti ei voi opettaa lapselleen sellaista mitä ei itsekään osaa".
Ensin pitäisi hoitaa äidin ruokasuhde kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
"Mut osalla lapsista valtava ruokahalu ja syövät ihan älyttömiä annoksia ruokaa."
En vaan tajua tätä. Miksi sitä ruokaa täytyy valmistaa ja laittaa tarjolle älyttömiä määriä? Ei päiväkodissa tai koulussakaan ruokaa voi lapata pohjattomia määriä.
Tämä! Vanhempien ja muiden osallistuvien aikuisten vastuu on huolehtia lapsen terveydestä. Lasta ei saisi asettaa sellaiseen asemaan, että hänen täytyisi itse tehdä päätös siitä, mikä on hänelle hyväksi ja mikä ei. Se on aikuisten vastuulla. Oli se sitten liikunta tai ruoan määrä ja laatu.
Meilläpäin on tavallisempaa, että ylipainoisilla vanhemmilla tai vanhemmalla on hoikat lapset. Kokolihavia perheitä ei oikeastaan näe.
Se, että koko perhe on lihava, on helppo ymmäetää mistä on kysymys, mutta se että äiti on lihava, mutta lapset hoikkia en itse ihan ymmärrä. Millainen äiti vetää itse herkuja, mutta kieltää ne lapsilta? Miksi terveellisyys toteutuu huolenpitona lapsia kohtaan, mutta vanhempi itse ei välitä itsestään? Mikä dynamiikka tässä on?
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana ihmettelin, kun tutuilla lihavilla ihmisillä oli hoikkia lapsia. Nyt nuo lapset ovat aikuisiän kynnyksellä ja ovat kyllä pulskistuneet vanhempiensa mittoihin. Eli jossain teini-iässä loppuu luonnollinen nälän hallinta..?
Tai liikunta vähenee ja pituuskasvu lakkaa mutta energiansaanti pysyy samana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina annosteltu lapsille ruuat ja ruokaa tehdään kerralla vain se määrä joka on normaali 4 hengelle. Helposti pysyy koko perhe normaalipainoisena. Kun näin toimitaan taaperoiästä alkaen, mitään ongelmia ei tule.
Valmiiksi annostelua parempi olisi kyllä ihan pienestä lähtien opettaa lapsi ottamaan itse, niin että lapsi oppii ottamaan huomioon sen, kuinka paljon ruokaa on ja kuinka monelle, eli kuinka paljon hän voi itse siitä ottaa. Jos annostelee valmiiksi, kasvattaa lapsestaan rohmuajan, joka lopulta kauhaan käsiksi päästyään lappaa mieluiset ruuat itselleen, kun ei ole oppinut huomioimaan muita. Itse ottamisen opettelun voi aloittaa jo siinä vaiheessa kun se otin pysyy (avustettuna) sen taaperon käsissä. Vaatii toki vanhemmalta vähän viitseliäisyyttä vs. valmiiksi annosteltu ruoka.
Ja mistä ihmeestä te annostelijat tiedätte sen lapsenne nälän? Tuossa valmiiksi annostelussa on se riski, että joko siinä opettaa lapsen heittämään ruokaa roskiin (jos ei tarvitse syödä lautasta tyhjäksi) tai opettaa lapsen syömään vaikka hän tuntisi itsensä jo kylläiseksi (jos pitää syödä lautanen tyhjäksi). Jälkimmäisessä on se riski, että vaikka lapsi pysyisikin normaalipainoisena lapsuutensa (kun syöminen on kontrolloitua), on lihava aikuisuus (/syömishäiriö) melko taattu, kun ruokailua ei enää ulkopuolelta kukaan kontrolloi.
Älkää siis annostelko ruokaa lapsillenne valmiiksi, kuin aivan pikkulapsivaiheessa (ja tietysti nyt jossain poikkeustapauksissa, niitä kun aina on). Sillä valmiiksi annostelu on melko takuuvarma keino sotkea lapsen ruokasuhde, ja aiheuttaa hänelle ongelmia tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä puolet on ylipainoisia, lapsikin yli 100kg, aikuiset taas laihoja kuten osa lapsistakin. Syödään terveellisesti. Valtavasti tuoreita marjoja aina tarjolla, erilaisia kaloja yms. Vois sanoa et terveysintoilijoita. Mut osalla lapsista valtava ruokahalu ja syövät ihan älyttömiä annoksia ruokaa. Ja joskus leipovat salaa esim koulun jälkeen. Pelkään että lapsi vielä lihoo tuosta ja menettää terveytensä. Ollaan lisäksi liikunnallisia. Aikuiset harrastaa joka päivä töidne jälkeen 2h reipas lenkki, kuntosalia 3x viikossa ja yksi aerobinen laji lisäksi. Sama osa lapsista valtavan liikunnallisia ja osaa ei saa liikkumaan millään. Mitä voi tehdä?
Oletko niitä joiden mielestä tavallisen ruuan annoskokoa ei saa rajoittaa?
Kyllä saa ja kyllä pitää jos lapsi selkeästi lihoo ylensyömällä.Pidäpä lapsi nälässä, se on hyvä tie…
Taidatte asua jossain hornantuutissa, missä pystyt kontrolloimaan perhettäsi.
Harvemmin kyse on nälästä jos 7 v syö jatkuvasti energiamääriä joka kuulusi aikuiselle ja lihoo sillä. Vanhempien vastuulla se on mitä lapsi syö. Joskus yläkouluiästä alkaen lihominen voi olla lapsen oma syy (käy itse ostamassa herkkuja), harvemmin ennen sitä.
Tuota jatkuvaa itsepetosta ylipainoisten lasten vanhemmilta, ettei lapsen ylipainoon muka pysty vaikuttamaan. Mitä jos ostettaisiin kotiin terveellistä ruokaa ja laitettaisiin tarjolle vain normaalimäärä ruokaa? Ei 7 v tarvitse 10 nuggettia ja lautasellista ranskiksia.Mitäpä jos huolehtisit vain omista asioistasi. Na sitä paitsi kyse oli kai normaalin kotiruuan määrän rajoittamisesta. Ehkä sä ymmärrät normaalilla kotiruualla ranskalaisia ja nugetteja, meillä se on vaikkapa keittoa ja leipää, tai riisiä, kanaa ja salaattia tai lämpimiä kasviksia. Niitä ovat kaikki saaneet syödä tarpeellisen määrän.
Teillä varmaan on painoasiat hallussa, mutta otan osaa järjen köyhyyteen.
Kuinka monta lautasellista ne sitä keittoa oikein vetää jos sillä tulevat ylipainoisiksi?
Kuinka suureksi teidän lasten mahalaukut oikein on venytetty? Aika monta kanan rintaleikettäkin joutuisi kerralla syömään jotta sillä pääsisi ylipainoiseksi.
Enpä ole missään kohtaa sanonut lastemme olevan ylipainoisia.
Mutta sulla tuntuu olevan raskas henkinen taakka muiden ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että jos ylipainoisten perheissä vaikka leivotaan, niin lapset voi syödä jopa 10 pullaa tai monta piirakkapalaa saman päivän aikana. Ihan tolkutonta.
Onpa sulla paljon kokemuksia ylipainoisten perheiden tarkkailusta! Ohhoh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina annosteltu lapsille ruuat ja ruokaa tehdään kerralla vain se määrä joka on normaali 4 hengelle. Helposti pysyy koko perhe normaalipainoisena. Kun näin toimitaan taaperoiästä alkaen, mitään ongelmia ei tule.
Valmiiksi annostelua parempi olisi kyllä ihan pienestä lähtien opettaa lapsi ottamaan itse, niin että lapsi oppii ottamaan huomioon sen, kuinka paljon ruokaa on ja kuinka monelle, eli kuinka paljon hän voi itse siitä ottaa. Jos annostelee valmiiksi, kasvattaa lapsestaan rohmuajan, joka lopulta kauhaan käsiksi päästyään lappaa mieluiset ruuat itselleen, kun ei ole oppinut huomioimaan muita. Itse ottamisen opettelun voi aloittaa jo siinä vaiheessa kun se otin pysyy (avustettuna) sen taaperon käsissä. Vaatii toki vanhemmalta vähän viitseliäisyyttä vs. valmiiksi annosteltu ruoka.
Ja mistä ihmeestä te annostelijat tiedätte sen lapsenne nälän? Tuossa valmiiksi annostelussa on se riski, että joko siinä opettaa lapsen heittämään ruokaa roskiin (jos ei tarvitse syödä lautasta tyhjäksi) tai opettaa lapsen syömään vaikka hän tuntisi itsensä jo kylläiseksi (jos pitää syödä lautanen tyhjäksi). Jälkimmäisessä on se riski, että vaikka lapsi pysyisikin normaalipainoisena lapsuutensa (kun syöminen on kontrolloitua), on lihava aikuisuus (/syömishäiriö) melko taattu, kun ruokailua ei enää ulkopuolelta kukaan kontrolloi.
Älkää siis annostelko ruokaa lapsillenne valmiiksi, kuin aivan pikkulapsivaiheessa (ja tietysti nyt jossain poikkeustapauksissa, niitä kun aina on). Sillä valmiiksi annostelu on melko takuuvarma keino sotkea lapsen ruokasuhde, ja aiheuttaa hänelle ongelmia tulevaisuudessa.
Päiväkoti ja koulu opettaa joka tapauksessa siihen annosteluun.
Annostellessa voi tietenkin myös kysyä lapselta että paljonko haluaa mutta ei mahdollista sitä että lapsi voi syödä halutessaan "älyttömiä määriä."
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin on tavallisempaa, että ylipainoisilla vanhemmilla tai vanhemmalla on hoikat lapset. Kokolihavia perheitä ei oikeastaan näe.
Se, että koko perhe on lihava, on helppo ymmäetää mistä on kysymys, mutta se että äiti on lihava, mutta lapset hoikkia en itse ihan ymmärrä. Millainen äiti vetää itse herkuja, mutta kieltää ne lapsilta? Miksi terveellisyys toteutuu huolenpitona lapsia kohtaan, mutta vanhempi itse ei välitä itsestään? Mikä dynamiikka tässä on?
No äiti joka vetää herkkuja, mutta kieltää ne lapsilta, on varmaan sellainen äiti, joka ei halua niitä ylipainon haittoja lapsilleen? Eli ei tosiaan välttämättä välitä juuri itsestään, mutta välittää lapsistaan.
Lisäksi monellehan se ylipaino tulee hiipimällä, esim. pikkulapsiaikana kun lapset on menneet nukkumaan, tulee evästettyä kaikkea energiapitoista. Ja kun paino kerran nousee, se pysyy kyllä yllä sitten myöhemmin ihan sillä normaaliruokailullakin. Eli ylipainoinen äiti, jolla on hoikat lapset, saattaa aivan hyvin noudattaa samaa terveellistä ruokavaliota, kuin lapsetkin, mutta syö normaalisti, ei laihduttavia miniannoksia.
Ei siis tarvitse vetää lapsilta salassa niitä herkkuja kaksin käsin jatkuvasti, vaan pitää sitä ylipainoa yllä ihan tavallisella syömisellä, varsinkin jos ei paljoa liiku. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeammaksi ylipainon tiputtaminen käy, kun iän myötä energiantarve vähenee. Sitä syömistä pitäisi vähentää todella paljon laihtuakseen aiemmin hankitut kilot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ja rahattomat ohjelmassa monesti nämä köyhät ovat juuri niitä ylipainoisia. Ruokaan saa menemään myös paljon rahaa ja kaikki raha voi mennä ruokaan. Veikkaan, että monella on myös tätä itsensä laihduttamista ruualla.
Koulutuksen ja ylipainon välillä on myös tietty korrelaatio. Vähemmän kouluja käyneet ovat keskimäärin pienempituloisia ja samassa porukassa kyky huolehtia omasta ja jälkeläisten terveydestä on rajoittuneempi. Jos menee ruokakauppaan ns. hyvällä alueella vs. huonomman/edullisempien asuntojen/kaupungin vuokra-asuntojen alueella, eron asiakaskunnan fyysisessä ominaisuudessa huomaa nopeasti. Poikkeuksia toki on suuntaan ja toiseen, mutta keskimäärin näin.
Kyllä ylipainoisia on koulutetuissakin, mutta sellainen runsaampi ylipaino, saati sairaalloinen lihavuus, on kyllä verrattain harvinaista
Vierailija kirjoitti:
Sit ne lapset kaivelee kaapeista. Kyllä tätä tapahtuu. Tiedän perheen, jossa isä ja yksi useammasta lapsista oli pyöreitä. Ja siltä pyöreältä lapselta piti piilottaa ruokaa. Ihan normaalia ruokaa. Muut lapset ja äiti hoikkia (ja ovat edelleenkin, lapset nykyään siis aikuisia)
Ovatko keitossa kalorit erilaisia?