Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisen kasvatuksen saa akateemisessa perheessä?

Vierailija
25.06.2015 |

Jossa siis jompikumpi tai molemmat vanhemmat ovat tutkijoita tai jopa professoreita?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän tai huonon. Akateemisetkin ovat vain ihmisiä.

Vierailija
22/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:35"]

[/quote]

Näin.

Akateemisuus ei tee kenestäkään hyvää äitiä tai isää. Yhtälailla olen törmännyt erittäin hyvästä ja "korkeatasoisesta" taustasta tuleviin henkilöihin, joilla on vakavia tunne-elämän ongelmia. Ne useimmiten eivät vain näy yhtä radikaaleilla tavoilla mitä alemman luokan ihmisillä, koska kulissit ja sosiaalinen status ovat korkeammassa asemassa mitä tasokkaampi perhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmillaan

-paljon keskusteluja, kriittisyyttä yleistrendejä kohtaan, ajattelua omilla aivoilla ja omista lähtökohdista, suvaitsevaisuutta

Huonoimmillaan

-vanhemmat uppoutuvat työn tekoon kokonaan, asettavat paineita lapsilleen

Vierailija
24/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muitakin akateemisia on kuin tutkijat ja professorit.

Vierailija
25/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:39"]

[/quote]

Näin.

Akateemisuus ei tee kenestäkään hyvää äitiä tai isää. Yhtälailla olen törmännyt erittäin hyvästä ja "korkeatasoisesta" taustasta tuleviin henkilöihin, joilla on vakavia tunne-elämän ongelmia. Ne useimmiten eivät vain näy yhtä radikaaleilla tavoilla mitä alemman luokan ihmisillä, koska kulissit ja sosiaalinen status ovat korkeammassa asemassa mitä tasokkaampi perhe.

[/quote]

Mihin perustuu oletuksesi siitä, että kotikasvatus aiheuttaa vakavia tunne-elämän ongelmia?

Vierailija
26/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut akateemiset vanhemmat ovat käytännön asioissa täysin kädettömiä. Jotkut eivät ymmärä lasten perustarpeista tai psykestä yhtään mitään. Jotkut ovat emotionaalisesti kylmiä tai estyneitä omia lapsiaankin kohtaan.

Ei se akateemisuus ole tae hyvästä ymmärryksestä ja korkeakulttuurisesta ilmapiiristä kotona.

Nimim Pph

Vierailija
27/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:39"]

[/quote]

Näin.

[/quote]

Mihin perustuu oletuksesi siitä, että kotikasvatus aiheuttaa vakavia tunne-elämän ongelmia?

Tunne-elämän ongelmat voivat johtua monistakin asioista mutta tottahan lapsuudella ja kotioloilla on suuri vaikutus tunne-elämänja itsetunnon kehittymiseen. Sen näkemyksen voi perustaa vaikka kehityspsykologiaan. En ole tuo lainattu.[/quote]

Vierailija
28/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sellaisia kärjistäviä stereotypioita on oikeasti suuntaan jos toiseenkin.

No meillä puhuttiin paljon maailman menosta ja ilmiöistä. Luulin, että kaikissa perheissä puhutaan oikeasti muustakin kuin vain käytännön asioista, keskustellaan perustelluilla mielipiteillä, puhutaan tunteista jne. Toki näitä kaikkia voi olla myös duunariperheessä.

Lapsia tuettiin kaikessa. Koulutusta arvostettiin yli rahan henkisenä pääomana, jota ei voi konkurssilla viedä pois. Siltikin sydämen sivistystä pidettiin tärkeimpänä pääomana.

Itse olen tutkija, eikä meidän arki tai kasvstusmenetelmät eroa naapureiden (amk-ihmisiä lähinnä, myös jokunen yo-amis) vastaavista.

Vierailija
29/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein (ei aina) akateemisessa perheessä annetaan malli siihen, että arvostetaan laajahkoa yleissivistystä ja ollaan kiinnostuneista yhteiskunnallisista asioista ja pystytään keskustelemaan niistä. Tähän liittyen luetaan muutakin kuin Seiskaa ja telkkarista katsotaan salkkareiden lisäksi myös uutiset.

Vierailija
30/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:54"]

Usein (ei aina) akateemisessa perheessä annetaan malli siihen, että arvostetaan laajahkoa yleissivistystä ja ollaan kiinnostuneista yhteiskunnallisista asioista ja pystytään keskustelemaan niistä. Tähän liittyen luetaan muutakin kuin Seiskaa ja telkkarista katsotaan salkkareiden lisäksi myös uutiset.

[/quote]Ja tällaista voi olla myös ei-akateemisissa perheissä. Ei se ole mitenkään mustavalkoista erotella akateemisia ei-sellaisista, molempiin mahtuu monenlaista tallaajaa ja kulttuuria.

Vierailija
31/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:43"]Parhaimmillaan

-paljon keskusteluja, kriittisyyttä yleistrendejä kohtaan, ajattelua omilla aivoilla ja omista lähtökohdista, suvaitsevaisuutta

Huonoimmillaan

-vanhemmat uppoutuvat työn tekoon kokonaan, asettavat paineita lapsilleen
[/quote]

Minä sain tuon ylemmän vaikka olen duunariperheestä, isä talonmies ja äiti siivooja.

Vierailija
32/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:59"]

[/quote]Ja tällaista voi olla myös ei-akateemisissa perheissä. Ei se ole mitenkään mustavalkoista erotella akateemisia ei-sellaisista, molempiin mahtuu monenlaista tallaajaa ja kulttuuria.

[/quote]

Pitää paikkansa, mutta useimmissa tietämissäni duunariperheissä ei juuri perusteta em. asioista.

Vierailija
33/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:47"]

[/quote]

Tiedän erään henkilön, jonka molemmat vanhemmat ovat tutkijoita - toinen professori. Jos ei tunne-elämän ongelmia niin sanoisin, että sosiaalisissa taidoissa on paljon parantamisen varaa.

Vierailija
34/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olen kotoisin duunariperheestä. Meillä arvostettiin yleissivistystä, keskusteltiin päivittäin yhteiskunnallisista asioista, harrastettiin paljon kulttuuria, luettiin paljon niin sanomalehtiä kuin korkeatasoista kirjallisuutta.

Meidät lapset opetettiin ajattelemaan ja kyseenalaistamaan. Opetettiin, että mitään asiaa ei voi pitää totena ilman todeksi todistamista. Kannustettiin ottamaan asioista itse selvää ja mahdollisimman monelta taholta.

Naapurissa elämä pyöri toisenlaisten asioiden ympärillä. Ts. riippuu täysin vanhemmista yksilöinä, millaisen kasvatuksen lapsilleen tarjoavat.

Vierailija
35/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän perheessä tämä on näkynyt niin, että kaikki lapset erittäin fiksuja ja hyväkäytöksisiä. Suorittavat parhailla arvosanoilla huippututkinnot korkeakouluista myös itse. Harrastavat klassista musiikkia.  Syövät päivällisen yhdessä ruokapöydän ääressä ja keskustelevat sivistyneesti ajankohtaisista asioista , eivätkä "möyhää" kuten rahvas. Itse kuulun tähän rahvaaseen :D

Vierailija
36/36 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 21:33"]

Ystävän perheessä tämä on näkynyt niin, että kaikki lapset erittäin fiksuja ja hyväkäytöksisiä. Suorittavat parhailla arvosanoilla huippututkinnot korkeakouluista myös itse. Harrastavat klassista musiikkia.  Syövät päivällisen yhdessä ruokapöydän ääressä ja keskustelevat sivistyneesti ajankohtaisista asioista , eivätkä "möyhää" kuten rahvas. Itse kuulun tähän rahvaaseen :D

[/quote]

Miksi "möyhäätte" ruokapöydässä?  Eikö lapsille kannattaisi opettaa pienestä pitäen hyviä pöytätapoja? Parhaiten se tapahtuisi yhteisellä ruokahetkellä, jolloin on myös tilaisuus vaihtaa perheenkeskeiset päivittäiset kuulumiset ja oikeasti kuunnella niitä lapsia.

Kuten jo aiemmin totesin, on vanhemmista, ei heidän koulutustaustaan, kiinni, millaisin eväin lapset varustetaan elämää varten. Hyvät tavat auttavat tilanteessa kuin tilanteessa, niistä voisi vaikka aloittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi